0
registrerede
170
gæster og
127
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Her hunden ligger begravet
|
Tikka:
Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig.
Jeg kunne have lyst til at sige:
Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig - vi kristne og kristendommen
Det kan du ikke - vi og kristendommen skal pinedød puttes ind i et bibelfundamentalisk rationelt system - af mentale (oppe i hovedet) bibelkonkordantiske trosforestillinger.
Denne form for "non/no spirituality" eller uÅndelig eller ikke Åndelige form for TVANGSkristendom du selv har været udsat for hvor man kan læse sig frem til troen ved at kunne GT og NT nærmest udenad. Som du konkluderer er hjernespind (1)*. Hvilket det også er derfor bibelfundamentalisme er et efter reformations tiden kristen kætteri.
Ja dette har ikke en skid at gøre med TRO (ingen mennesker kan læse sig frem til troen) i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng (for de der er interesseret i at forstå hvad TRO dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng - Læs HansKrist's utallige indlæg herom).
-0-0-0- -0-0-0- -0-0-0-
Her ligger hunden nok begravet.
Tikka:
Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på, og hvad der er bevidst er altid ,,født,, af ,,noget,, udefra, men friheden Paulus taler om er vel frihed fra moseloven og pagten om omskærelsen.
"Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på"
Der hvor Ånden er der er også Friheden (ikke noget nævnt med friheden i ånden).
Den kristne spiritualitet er ikke kun rettet imod højere bevidsthedstilstande - isoleret højere bevidsthedstilstande.
Christfulness er ikke mindfulness men Heartfulness - fordi det er hele mennesket der hvor det er mest levende i eksistens - i sin EKSTATISKE BEGEJSTRING og ENTUSIASME og i verdens værens HELHJERTEDE ENGAGEMENT og ENTREPRENANTE KREATIVITET.
Du Tikka har altid været for meget i hovedet i sindet bevidstheden og hjernespind (bibelfundamentalisme (tro som læste og overtænkte trosforestillinger)) da du ikke kan få øje på den EKSTATISKE BRUD og ÅBENBARINGs SPIRITUALITET der gør sig gældende i den urkristne paulinske spiritualitet. Dette det urkristne trosliv og dets oprindelige originale spiritualitet kan man læse om hos HansKrist og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Luther og selvfølgelig Paulus hvis man tør forstå ham.
Fordi mange af vi moderne mennesker har en skoleelev tilgang til verden (og ja kristendommen) så erstatter vi virkeligheden eller engageret eksistens med vores egne passive forestillinger herom. Derfor mindfulness og højere bevidsthedstilstande betyder så meget i New Age religiøsiteten - fordi det hele levende menneske i dets i verden værens TOTALITET DASEIN eksistens - dets fulde HELHJERTEDE ENGAGEMENT og ENTUSIASME og EKSTATISKE BEGEJSTRING og ENTREPRENANTE KREATIVITET som vi finder dette i den kristne spiritualitet - af New Age folket er en by i Rusland - noget de ikke formår at begribe pga det moderne menneskes teoretiske skoleelev forståelse af virkeligheden. Derfor mindfulness buddhismen er så populært fordi det moderne menneske lever i hovedet i sindet modsat Paulus og de kristne.
(1)*:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf. Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Luther fortale til Romerbrevet.
|
|
|
|