annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 21 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38574 - 26/01/2023 00:25 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jeg opfatter mig ej heller som kristen, fordi jeg ikke er treenigheds tilhænger, og meget som står i biblen, tror jeg ikke på.

Dog mener jeg, den kristne tros grundlag er Jesu død og opstandelse, der skulle frelse fra synd og død.


Er du sikker på at hvad du skriver ovenfor har været din TRO? altså dengang du var kristen

Hvis du dengang du var kristen mistede TROEN var det så virkelig på hvad du skriver ovenfor du mistede troen på, du ville miste troen på?

Jeg tror ikke nogen af de et par milliarder kristne mennesker der er på jorden forbinder dette at miste troen med at de pludselig ikke tror på treenigheden og Jesus opstandelse. Disse par milliarder kristne har overhovedet ikke i tankerne noget med treenigheden eller Jesus opstandelse når de mister TROEN - men jeg vil hævde de føler sig GUDSforladt ÅNDSforladt - ikke føler Ånden er over dem længere - Gejsten er væk - begejstringen og humøret er væk. Er det ikke hvad det vil sige at miste troen og har det ikke altid været sådan? Hvordan skulle det kunne være noget andet???

Ja det er min opfattelse at de pludselig føler sig forladt af Gud - at de ikke længere erfarer at være drevet af Ånden eller at Ånden er over dem mere. Gejsten er væk - humøret er væk - EKSTASEN og GLÆDEN og ENTUSIASMEN og enhver IDE'RIGDOM og INSPIRATION og ÅBENBARING er væk - ja så er TROEN væk eller et menneske har mistet TROEN. Gud Hellig'Åndens Frugter Gaver og Velsignelser erfares ikke længere at være Nærværende tilstede. "A Spiritual reality in itself" er væk - de er ikke længere "grasped unambiguously by the Spiritual Presence".

Er TROEN ikke at erfare Åndens eller Guds nærværelse og at miste TROEN så ikke længere at have disse erfaringer af Åndens eller Guds nærværelse.

Jeg er glad for ikke at være alene om denne min klare opfattelse af tingene. Paulus er tydeligvis af samme overbevisning - og Luther der fik sin vækkelse gennem Paulus også og Paul Tillich der også er til Paulus siger om noget det samme med udgangspunkt i Paulus.


Citat:
Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



-0-0-0-


Jeg vil gerne debattere de her ting omkring TROEN for at få os til at være ærlige.

Hvis jeg ingen erfaringer havde af Gud Helligåndens Gaver og Frugter og Velsignelser og ja NÆRVÆR i mit liv kunne jeg simpelthen ikke være kristen.

Jeg som jeg er skruet sammen kunne ALDRIG blive kristen af at folk sagde jeg skulle tro hvad der står i Bibelen eller på Kirkens Trosbekendelser -- uanset hvor meget ydre pres jeg blev sat under ville disse ting overhovedet ikke sige mig noget.

Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai Berdyaev


-0-0-0-

Bibelfundamentalisme er netop et kætteri i kølvandet på reformationen. Før det blev TROSlivet forbundet med erfaringer af Åndens eller Guds nærvær i ens liv.

Pludselig med bibelfundamentalisme blev TROEN (FAITH) erstattet af belief - at tro hvad der stod i Bibelen og både Gud - Ånden - Gud Helligåndens Nærværelse tilstedeværelse i ens liv var erstattet af mentale trosforestillinger.

Det er jo simpelthen skræmmende at det kristne trosliv og dets spiritualitet (der er så smuk og stærk) i den grad kan blive ødelagt af bibelfundamentalisme og vel også derfor bibelfundamentalisme betegnes som et kætteri. Hvor mange mennesker har bibelfundamentalisme ikke åndeligt spirituelt voldtaget. Som også kirkens Trosbekendelser har åndeligt spirituelt voldtaget ufatteligt mange mennesker.


-0-0-0-

Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



-0-0-0-


Hvis kristendommen skal overleve i vor moderne tid så skal den skade bibelfundamentalisme og Kirkens Trosbekendelses Dogme Tyranni har voldt føres til ophør en gang for alle.

Det sjove er at Paulus hjælper os med dette OPGØR imod disse skadelige kætterier og ødelæggelser af det kristne trosliv og dets spiritualitet - Gud Helligånds SPIRITUALITET.

Men aldrig er det lykkedes bibelfundamentalisme og Kirkens Trosbekendelses Dogme Tyranni at udrydde ægte kristen trosliv og SPIRITUALITET. Som altid har været der i visse bevægelser og hos visse mennesker.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38575 - 26/01/2023 13:49 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Er du sikker på at hvad du skriver ovenfor har været din TRO? altså dengang du var kristen

Hvis du dengang du var kristen mistede TROEN var det så virkelig på hvad du skriver ovenfor du mistede troen på, du ville miste troen på?

Jeg har aldrig troet på treenighedslæren, som jeg sent fik kendskab til, og som jeg forstår, de forskellige kristne trosretninger mener er nødvendigt for at kunne kalde sig kristen.


*


Jamen, kristen ???? Jeg er opvokset i en tid hvor man blev døbt, som ,,alle,, andre og levede et kultur kristent liv så man derved var med i klubben så længe man fulgte traditionerne og ikke udmeldte sig af folkekirken.

I mit ungdomsliv blev meget i tiden vendt på hovedet, og jeg blev bekendt, mere eller mindre, med andre tros forståelser.
Jeg har været ,,søgende,, fra skoletiden, hvor min søgen startede som undren, da jeg hørte ordet gud.

Dét jeg troede var fortællinger, erfarede jeg, troede de der fortalte dem selv på, så jeg fik begrebet gud ind i min bevidsthed, som jeg var skeptisk overfor, men, gerne ville undersøge om var sand info.
Derved blev jeg opmærksom på min bevidsthed, som jeg også har arbejdet med ved at ændre holdning til forskelligt.

Alt det der med ,,ånden,, en højere bevidsthed har jeg nok første gang stiftet bekendtskab med fra østens lære. En tanke som tiltrak mig, da tilstanden kunne lukke af for negative tanker, og give en bedre hverdag.


Citat:
Er TROEN ikke at erfare Åndens eller Guds nærværelse og at miste TROEN så ikke længere at have disse erfaringer af Åndens eller Guds nærværelse.

Helligånden er bibelsk noget de som hører kristus til (arvingerne), kan modtage som hjælper, nu Jesus ikke er hos dem men er i himmelen, men kender også mennesker der mener at følge Jesus lære som tror, de ind i mellem ledes af englene.

Folk tror forskelligt, og menneskers bevidsthed bearbejder ,,det de hører,, forskelligt, men vægten ligger ofte på Jesu ord (og gerning), som Paulus også selv siger troen kommer af.

Citat:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/rom/10

Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro

.
Top Svar Citer
#38576 - 26/01/2023 14:06 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Nej TROEN der er en erfaring af EKSTATISK BEGEJSTRING og ENTUSIASME - INSPIRATION og ÅBENBARING - dette at være grebet og drevet af ÅNDEN - Guds Ånd - Gud Helligånden - er en ERFARING (1 Kor 2) - noget alle mennesker kan have erfaringer med - sådan er den menneskelige biologi simpelthen indrettet og det kan der på neurobiologisk grundlag føres bevis for.

Jeg var hverken det ene eller det andet da disse ERFARINGER - åndelige spirituelle erfaringer brød igennem til mig - hvor det var hele mennesket mig der var ramt i krop og sjæl og ja i hele min eksistens - center cor hjerte (det er ikke noget der kun forgår i bevidstheden så det er ikke noget forestillet mentalt men noget der sker med en (så det kommer ikke af at tro noget man læser da det hører liv og eksistens til når man er mest vital og levende - og altså ikke tænkende og ikke mentalt forestillende sig noget).


-0-0-0-


Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai Berdyaev


Det er noget universelt - der også eksisterede før Skrifterne - før historisk tid med alfabetet og skriftsproget.


Det ville være nemt hvis man kunne sætte sig ned og læse sig til det igennem at man troede på det man læste men det kan man ikke.

Det er noget man skal gøre sig erfaringer med at vores biologi og nervesystem og hvad det vil sige at være et helt menneske der aktivt og kreativt handler i verden i forhold til omgivelserne og der midt i at leve så helt og fuldt og engageret kan så opstå de religiøse spirituelle erfaringer som alle ligner præcist som Paulus beskriver dem.

Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai Berdyaev


Paulus siger netop at det ikke er noget vi kan læse os til (så du er lidt sjov med at du har fundet et sted hvor Paulus modsiger sig selv og dette holder du hårdnakket fast i selv om Paulus står for noget helt andet overalt i sine breve).



I den forbindelse fylder to af Paulus's erkendelses teoretiske helt store kapitler for meget 1 Kor 2 og 2 Kor 3. Ingen kan komme udenom hvad Paulus her siger - disse to kapitler må læses og forstås.


Jeg ved godt det er chokerende læsning for det kristne bibelfundamentaliske kætteri der begyndte efter reformationen. Også derfor bibelfundamentalisme ikke er kristendom men et af kristendommens mange vildfarelser og kætterier falske lære.



-0-0-0-0-


Det der er sjovt ved dig Tikka er at du ikke er kristen ihvertfald efter hvad du mange gange har skrevet sort på hvidt - men at du alligevel fremstiller kristendommen som dogmatisk bibelfundamentalisme selv om dette ingen tilslutning har hos den største del af verdens teologer - men findes som kristne kætterske sekter overalt på jorden - konservativ indre mission og Luthersk og Jehovas Vidner fx.

Men dette er så langt væk fra den urkristne paulinske spiritualitet (SPIRIT CHRISTOLOGY) som man overhovedet kan komme.

-0-0-0-0-

Ingen mennesker kan og skal tro noget som det ikke selv kan gøre sig erfaringer med uafhængig af Skrifterne.

Men Skrifterne kan vidne om disse universelle spirituelle åndelige erfaringer vi mennesker har adgang til uanset hvad.


-0-0-0-

Kristendommen eller Kirken består af levende stene - og lever af hvert enkelt medlems KRISTUS VIDNESBYRD - vidnesbyrd om Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er hvad/hvem kristendommen er grundlagt på.

Og der er kun kristendom hvis vi enkelte kristne VIDNER og DEMONSTRERER og MANIFESTERER GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS - I VORES LIV.



Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.




-0-0-0-0-


Du må være meget bitter og skuffet over den åndelige spirituelle "voldtægt" de kristne har udsat dig for.

Men trods din bitterhed og skuffelse er det alligevel deres sag du forsat fremmer (til trods du mener det er hjernespind). Det virker meget underligt og jeg kommer ikke nogensinde til at forstå dig på dette punkt.

Så meget had til kristendommen kan jeg slet ikke rumme - at fordi der findes kætterske kristne grupperinger så skal de være skyld i at man afviser enhver form for kristendom - altså at man kyler barnet ud med badevandet.

Undrer mig over dig der har været så søgende at du slet ikke har opdaget at kristendommen er alt muligt andet end lige det du blev involveret i.



-0-0-0-0-



Citat:
Tikka

Jeg har aldrig troet på treenighedslæren, som jeg sent fik kendskab til, og som jeg forstår, de forskellige kristne trosretninger mener er nødvendigt for at kunne kalde sig kristen.



Nej det findes ingen steder hos Paulus at man skal tro på Treenigheden. Og ingen kristne kan sætte sig op over og imod kristendommens teolog over alle.

Så nu ved vi ihvertfald at ingen kristne skal tro på Treenigheden.

Teologisk er treenigheden meget smuk og fyldt med dyb sandhed om Gud eller vores forhold til Gud.


Kirken har indført mange Trosbekendelses Dogmer - som præsterne og menighederne ligesom bliver hængt op på og endda skal sige de tror på - men dette er pynt eller ragelse alt efter hvordan man ser på det og ingen kristne skal tvinges til at tro noget der ikke giver god mening for dem og som ikke holder sig til det helt centrale væsentlige at kristendommen er grundlagt på

Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - og Kirkens levende stene er hvert enkelt af vi kristne der tager imod Gud i KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden der begyndte ret for alvor ved mennesket Jesus men sidenhen er forsat med uformindsket virkekraft og styrke til den dag i dag og ud i al fremtid.


Sjovt du ikke undersøgte folkekirken hvor langt de fleste steder der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN - ja der vidunderligt højt til loftet i folkekirken også uden at det kristne TROSlivet og dets stærke spiritualitet bliver udvandet.


-0-0-0-0-


Citat:
Tikka

Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro


Nej TROENS grundlag er Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

At Jesus er død og vi ikke kender ham rent menneskeligt mere men at hvad Gud begyndte gennem Jesus Kristus det er fortsat lige siden med uformindsket virkekraft og styrke. Dette må jo betyde at GUDS gerninger med os igennem sin ÅND ikke er blevet forstyrret af Jesus død - men det er stadig knyttet til Jesus Kristus hvem det hele begyndte ret for alvor med.

Noget vi ikke forstår eller kan gøre os erfaringer med skal vi ikke tro - for så er TROEN død og uvirksom tro.


Jeg er kristen fordi jeg stiller mig i rækken af alle de første kristne omkring Jesus Kristus der bevidner Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed i forbindelse med den messianske ny tid æon vi kristne frækt har taget hul på.

Der er mange måder at sige tingene på - andre måder at sige tingene på kunne måske være lige så godt - også derfor vi ikke skal tro på hvordan vi formulerer tingene - men indholdet substansen i hvad vi formulerer. Hvad der gemmer sig bag ordene.

Sjovt nok er der kun mig der ikke er flov beklemt eller forlegen over blankt at erklære mig som værende kristen.

Christfulness der er Heartfulness er også noget mere livsbekræftende end mindfulness.

Mindfulness kan noget - men Heartfulness og Christfulness kan noget andet - noget helt andet og meget meget mere livsbekræftende, ja der er tale om nogle meget stærkere ENERGIER og KRÆFTER - Sjælskræfter.

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.

Her kan mindfulness og New Age og dets kredsen om NU'et slet slet ikke være med - fordi det foregår i sindet - hvorimod den kristne spiritualitet er ude over sindet gennem at det bygger på de EKSTATISKE meget affektfulde emotionelle ÅBENBARINGER.

Nå det er en længere snak som ikke hører til her at redegøre for denne kvalitative store forskel der er.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38577 - 26/01/2023 17:38 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver:
Citat:
Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.
Kommentar:
Løgn - i hvert fald for mit vedkommende - igen! cool

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38578 - 26/01/2023 19:19 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Nej det er bestemt ikke løgn

For et års tid siden havde du og jeg en meget hidsig debat hvor jeg måtte forsvare Paulus for dine angreb på ham

Håber da ikke du har glemt dette
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
Array
Side 12 af 21 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk