annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvis et menneske mister TROEN

Citat:
Tikka:

Jeg opfatter mig ej heller som kristen, fordi jeg ikke er treenigheds tilhænger, og meget som står i biblen, tror jeg ikke på.

Dog mener jeg, den kristne tros grundlag er Jesu død og opstandelse, der skulle frelse fra synd og død.


Er du sikker på at hvad du skriver ovenfor har været din TRO? altså dengang du var kristen

Hvis du dengang du var kristen mistede TROEN var det så virkelig på hvad du skriver ovenfor du mistede troen på, du ville miste troen på?

Jeg tror ikke nogen af de et par milliarder kristne mennesker der er på jorden forbinder dette at miste troen med at de pludselig ikke tror på treenigheden og Jesus opstandelse. Disse par milliarder kristne har overhovedet ikke i tankerne noget med treenigheden eller Jesus opstandelse når de mister TROEN - men jeg vil hævde de føler sig GUDSforladt ÅNDSforladt - ikke føler Ånden er over dem længere - Gejsten er væk - begejstringen og humøret er væk. Er det ikke hvad det vil sige at miste troen og har det ikke altid været sådan? Hvordan skulle det kunne være noget andet???

Ja det er min opfattelse at de pludselig føler sig forladt af Gud - at de ikke længere erfarer at være drevet af Ånden eller at Ånden er over dem mere. Gejsten er væk - humøret er væk - EKSTASEN og GLÆDEN og ENTUSIASMEN og enhver IDE'RIGDOM og INSPIRATION og ÅBENBARING er væk - ja så er TROEN væk eller et menneske har mistet TROEN. Gud Hellig'Åndens Frugter Gaver og Velsignelser erfares ikke længere at være Nærværende tilstede. "A Spiritual reality in itself" er væk - de er ikke længere "grasped unambiguously by the Spiritual Presence".

Er TROEN ikke at erfare Åndens eller Guds nærværelse og at miste TROEN så ikke længere at have disse erfaringer af Åndens eller Guds nærværelse.

Jeg er glad for ikke at være alene om denne min klare opfattelse af tingene. Paulus er tydeligvis af samme overbevisning - og Luther der fik sin vækkelse gennem Paulus også og Paul Tillich der også er til Paulus siger om noget det samme med udgangspunkt i Paulus.


Citat:
Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



-0-0-0-


Jeg vil gerne debattere de her ting omkring TROEN for at få os til at være ærlige.

Hvis jeg ingen erfaringer havde af Gud Helligåndens Gaver og Frugter og Velsignelser og ja NÆRVÆR i mit liv kunne jeg simpelthen ikke være kristen.

Jeg som jeg er skruet sammen kunne ALDRIG blive kristen af at folk sagde jeg skulle tro hvad der står i Bibelen eller på Kirkens Trosbekendelser -- uanset hvor meget ydre pres jeg blev sat under ville disse ting overhovedet ikke sige mig noget.

Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai Berdyaev


-0-0-0-

Bibelfundamentalisme er netop et kætteri i kølvandet på reformationen. Før det blev TROSlivet forbundet med erfaringer af Åndens eller Guds nærvær i ens liv.

Pludselig med bibelfundamentalisme blev TROEN (FAITH) erstattet af belief - at tro hvad der stod i Bibelen og både Gud - Ånden - Gud Helligåndens Nærværelse tilstedeværelse i ens liv var erstattet af mentale trosforestillinger.

Det er jo simpelthen skræmmende at det kristne trosliv og dets spiritualitet (der er så smuk og stærk) i den grad kan blive ødelagt af bibelfundamentalisme og vel også derfor bibelfundamentalisme betegnes som et kætteri. Hvor mange mennesker har bibelfundamentalisme ikke åndeligt spirituelt voldtaget. Som også kirkens Trosbekendelser har åndeligt spirituelt voldtaget ufatteligt mange mennesker.


-0-0-0-

Mange er af den opfattelse at det er Paulus (fx vores egen Arne med flere tidligere debattører) der står bag Kirkens Trosbekendelser dogmatisme og bibelfundamentalisme også måske - men der findes ikke skyggen af sådan noget hos Paulus - ja han afviser det endda sort på hvidt.


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



-0-0-0-


Hvis kristendommen skal overleve i vor moderne tid så skal den skade bibelfundamentalisme og Kirkens Trosbekendelses Dogme Tyranni har voldt føres til ophør en gang for alle.

Det sjove er at Paulus hjælper os med dette OPGØR imod disse skadelige kætterier og ødelæggelser af det kristne trosliv og dets spiritualitet - Gud Helligånds SPIRITUALITET.

Men aldrig er det lykkedes bibelfundamentalisme og Kirkens Trosbekendelses Dogme Tyranni at udrydde ægte kristen trosliv og SPIRITUALITET. Som altid har været der i visse bevægelser og hos visse mennesker.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk