annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 20 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38112 - 21/12/2022 21:58 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Skal det ske ved alene at læse "prædikener"?



NEJ

Hvordan kan du spørge så dum? Læser du overhovedet ikke hvad jeg skriver dagligt igennem mange år. Hvordan pokker kan du stille mig det spørgsmål - ja det må være fordi du overhovedet ikke læser hvad jeg skriver.


Begivenheden KRISTUS er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne menigheder og samfund og KIRKEN - i takt med at mennesker tager imod denne Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed.


At iklæde sig KRISTUS (og aflægge sig det gamle menneske) er at tage imod Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ved mennesket Jesus - men som er fortsat lige siden fordi begivenheden KRISTUS og KRISTUS VIRKELIGHEDEN er en OPSTANDELSES BEGIVENHED - KRISTUS VIRKELIGHEDEN er den samme altid.

Det er i kraft af Gud - i kraft af Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed at vi bliver Nye Skabninger i KRISTUS.


Guds Kærlighed KRISTUS er UDGYDT i vore HJERTER ved GUD HELLIGÅNDEN der er givet os. Rom 5

2 Kor 3:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



-0-0-


DET ER ALTID GUD der er på spil - GUDS VÆRK MED OS.

Ingen kan sætte grænser for GUD - for GUDS VIRKSOMHED i vores liv.

Vi kan afvise og benægte og fortrænge og undertrykke men som Jung har demonstreret det så medfører det mangel på HEALING - det skaber en indre splittelse og konflikt og tab på MENING og KREATIVITET.

-0-0-0-0-

At aflægge det gamle menneske og iklæde sig KRISTUS - de Nye Skabninger Mennesker vi er i KRISTUS - sker i kraft af Gud - i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Det er Guds VÆRK med os. VORES BIDRAG er at vi er villige til at afdød fra vores gamle menneske med dets misbrug og afhængigheder - ufrihed og mangel på ÅND og FRIHED fra GUD.


-0-0-0-

Nye Testamente er forskellige KRISTUS VIDNESBYRD - VIDNESBYRD om mennesker der har mødt Gud i KRISTUS - i Begivenheden GUDS KÆRLIGHED KRISTUS: Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


Guds Kærlighed KRISTUS er UDGYDT i vore HJERTER ved GUD HELLIGÅNDEN der er givet os. Rom 5


1): Andre menneskers møde med GUD i KRISTUS - der er blevet skænket FRIHEDEN og ÅNDEN fra GUD i KRISTUS - hvorved det er lykkedes dem at aflægge sig det ufrie gamle menneske og blive helt nye skabninger mennesker - gør ofte et stærkt indtryk - men uanset hvor stærkt et indtryk så afhænger det også af 2): at vi erfarer Guds fødsel i vores liv - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Ofte er det 1) og den altid nødvendige 2) der gør at folk bliver kristne.

Paulus siger det på smukkeste vis i 2 Kor 3:

I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38113 - 21/12/2022 23:31 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hvad dækker TRO over for os KRISTNE:

Ja TROEN er KRISTUS selv siger Paulus. At være i TRO er at være i KRISTUS.

Hvad vil det sige at være i KRISTUS - at være kommet til TRO for os kristne - Læs her hvad Luther siger om det:


Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38114 - 22/12/2022 00:27 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver/citerer:
Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Spørgsmål:
Hvordan får man den tro?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#38115 - 22/12/2022 02:21 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Min erfaring siger mig:

På mange måder at blive som et barn igen

At turde gå med SPONTANITET og FRIHEDEN - EKSTASEN GÆLDEN og JUBELEN

Dag for dag at opprioritere de EKSTATISKE BRUD ERFARINGER - fyldt med HENRYKKELSE hvor vi er frie og løse af os selv - ude af os selv (vi skal nok komme tilbage igen til os selv)

At tænke i BILLEDER er en anden god vej - fx det GUDS BILLEDE - MOTIV MOTIVATION vi fornemmer at være skabt i - hvad der fylder os med MOTIVATION

Det er Gud der er i HENRYKKELSEN - i EKSTATISK BEGEJSTRING hvor vi bliver frie og løse af os selv

At turde FRIHEDEN og ÅNDEN fra GUD hvor vi på EKSTATISK vis bliver frie og løse af os selv - er ude af os selv for at GUDS ÅND og TANKER og IDEER MOTIVER MOTIVATIONER ARKETYPER kan være inde - kan besætte os

EKSTASEN betyder at jeg må være ude af mig selv for at give plads til noget større og kraftigere som SPONTANITET og FRIHEDEN og GLÆDEN og JUBELEN - BEGEJSTRING og ENTUSIASME

At turde lade sig GRIBE (være GREBET) og BESAT af GUDS ÅND - TANKER og IDEER MOTIVER MOTIVATIONER ARKETYPER

-0-0-

Hvorfor at blive som et barn igen jo fordi

De spontane suveræne livsytringer af ekstatisk begejstring henrykkelse fryd og jubel ser vi hos barnet i fx vores titte bøh leg med dem - vi kan iagttage det når børn leger sammen og tumler - vi voksne har det gerne i forbindelse med festen og musik og sang og sport. Gudstjenesten er jo også en FEST fyldt med SANG og MUSIK - og takke og prise bønner.


Jo mere vi opprioriterer hvad jeg har nævnt ovenfor jo tættere kommer vi på den måde GUD tumler og leger med os - jo mere kommer vi ind i den Ny Skabelse hvor vi hele tiden bliver født af GUD påny påny påny

Gud besætter vi mennesker og er besættelsen stor nok - er intensiteten og koncentrationen stor nok - bliver vi født påny af Gud - og vi er i den Ny Skabelse

Så det gælder om at turde lade sig besætte og gribe og begejstre af hvad der er fra GUD af

Fx de spontane suveræne livsytringer er overvældende og uimodståelige og kommer bag på os - her må vi lære at blive bedre og bedre til at lade os rive med og henrykke og begejstre - blive fyldt med begejstring

Vi må også værdisætte og påskønne alt det ovenfor nævnte - gennem TAKKE og PRISE BØN - vi må takke og prise alt det ovenfor nævnte da det er fra GUD af

Gud er selvfølgelig i alle former for EKSTATISK INSPIRATION - ENTUSIASME og STOR MOTIVATION og BEGEJSTRING

i en EKSTASE bliver vi ude af os selv for at de ovenfor nævnte meget stærke RØRELSER og SJÆLSKRÆFTER - ENERGIER og KRÆFTER kan være inde - få fat i og bemægtige og besætte vores CENTER = COR = HJERTE


KUN MED HJERTET KAN VI RUMME HVAD DER ER FRA GUD AF - ikke med hovedet - vores fornuft

Bagefter GUD - bagefter EKSTASEN når vi ikke længere er ude af os selv - når vi er kommet tilbage til os selv igen - er blevet is selv igen - kan vi med vores forstand begynde at tænke: "det var lige godt fandens" - hvad pokker er det jeg har været vidner til - lige har erfaret oplevet --
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38116 - 22/12/2022 10:20 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Jeg glemte samtalen

At mødes og snakke (en telefon opringning har vi idag mulighed for)

Der er intet der er så EKSTATISK og LIVLIG som de livlige samtaler - talens åbenhjertighed - hvor munden løber over med hvad vi har på HJERTET.

De urkristne paulinske menigheder var virkelig Højlunds Forsamlingshus - der var en livlighed og spontanitet uden lige (frimodighed - frihed og spontanitet og godt humør er den kristne spiritualitets gemyt humør).

Også derfor det var nødvendigt at kunne lære at tie i forsamlinger (Højlund var jo dog ordstyrer) - at lære at tie i forsamlinger er demokratisk da det ikke betyder at man ikke må snakke og komme til orde men at alle skal have en chance for at blive hørt og lyttet til.

-0-0-

Grundtvig det levende ord de livfulde samtaler ja højskole bevægelsen er Paulinsk - et forsøg på at genoplive ånden og friheden i de urkristne paulinske menigheder.

-0-0-0-

Hvorfor var der den livlighed i urkristne paulinske menigheder? Jo fordi der var et flertal af kvinder og børn og slaver og fattige og arbejdere. Blodet ruller stærkt i disse mennesker der ikke overhovedet er intellektuelle men hører livets praktiske side til. Mennesker der ved det er nødvendigt at arbejde for at få dagen og vejen til at hænge sammen - de har ikke fået noget foræret her i livet.

Selvfølgelig var der også højt dannede og uddannede i de urkristne paulinske menigheder - Paulus selv er et godt eksempel - men han var progressiv og revolutionær ihvertfald en stor reformator i at danne nye samfund fællesskaber. Også folk fra den kreative overklasse med romersk statsborgerskab tilsluttede sig de urkristne paulinske menigheder og vi ser hos Paulus at kvinderne spiller en hovedrolle ihvertfald en helt afgørende rolle. Også derfor Paulus når frem til at en kvinde kan være overapostel ja endda den ypperste af alle overapostlerne.

Paulus's kærlighed og respekt og ærbødighed overfor kvinder skinner tydeligt igennem især Romerbrevet.

-0-0-0-

Et sidste punkt er at turde følge sin virkelyst - nå frem til en proaktiv skabende kreativ indstilling. Undgå at blive passiv og et offer - undgå passivitet.

-0-0-0-

Ja alt hvad jeg er inde på i dette og forrige indlæg er hvad der efter min mening gør at vi kommer Gud nærmere - komme dette at blive født i og af Gud påny påny påny

At lære vores dynamiske kreative skabende samliv med Gud.


Tro = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS: er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS: er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Luther og HansKrist's fremhævning at TROEN = KRISTUS = de Nye Skabninger vi er i KRISTUS.


-0-0-0-


Musik og sang.

Musik og sang findes i alle kulturer og samfund men i de kristne kulturer og samfund har vi endda en SPIRITUALITET - nemlig den kristne i KRISTUS SPIRITUALITET der fremelsker og promoverer musik og sang.

Luther's reformation der var en Paulus renæssance var lige så glad for musik og sang som Paulus.

Luther og musikken

Citat:
Ikke uden grund blev Martin Luther kaldt Nattergalen fra Wittenberg. Han satte musikken højt og mente, at den havde fandtes siden skabelsens tid. Som ung havde han modtaget musikundervisning, og han kunne spille på både fløjte og lut. Luther mente, at musik kunne glæde de bedrøvede, opmuntre de fortvivlede, neddæmpe et hadefuldt sind og fordrive Djævelen. Næsten al musik var gavnlig og god, mente Luther, men den var allerbedst, hvis den blev brugt til at prise Gud.

Menigheden skulle synge

Blot det at høre musik, mente Luther, var gavnligt for sjælen. Men han anså det for at være allermest velgørende, at man selv sang. Det var Luthers mål, at hele menigheden gennem sang skulle deltage i lovprisningen af Gud og forkyndelsen af evangeliet ved højmessen.

Når menighedens sang på modersmålet i dag er en væsentlig del af den protestantiske gudstjeneste, er det Luthers fortjeneste. I dag betragter vi det som en selvfølge, at menigheden synger salmer ved gudstjenesten, men i 1500-tallet var det revolutionerende nyt. Den lutherske menighedssang stod i skarp modsætning til den katolske messe, som på Luthers tid mest indeholdt munkesang på latin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 20 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Hjelme for millioner fra Hövdings konku..
27/04/2024 07:54
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Nyheder fra Religion.dk