annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15675726
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381321
Et andet syn 1991023
Jesu ord 1522978
Åndelig Føde 1521563
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
0 registrerede 189 gæster og 105 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 16 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#37825 - 04/12/2022 22:55 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3660
Sted: Nørresundby
Hvad mener du med at evangelierne er løgn?

Det har jeg da ikke sagt et ord om.

Jeg har sagt de er teologiske biografier om de kristnes Jesus.

Og at der drives teologi fx når der tales om Jomfru fødsel og undfangelse ved Helligånden.

Hvilket jeg er meget rystet over at du ikke er klar over Arne. Der er ikke en eneste præst der under sin teologiske uddannelse bliver undervist i at jomfru fødsel og undfangelse ved Helligånden er historiske medicinske fakta beretninger.

Kan du forklare hvorfor tanken om Jomfru fødsel og undfangelse ved Helligånden slet ikke findes hos Paulus og ja de første 70 år af vor tidsregning.


Hvad pokker har det vi drøfter med den spanske inkvisition at gøre - det må du lige forklare.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#37833 - 05/12/2022 00:03 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Kære Gerth

Har du læst for meget i Bibelen ler blinker halvfuld Lad os følge med i samtalen...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#37836 - 05/12/2022 00:13 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skrev #37822 - 04/12/2022 22:28 som svar på mit spørgsmål:
Citat:
Så beretningen om, at Jesus fødtes af jomfru Maria ved Helligånden, er altså løgn - også for kristne?
Citat:
Ja det er løgn hvis du tror der tænkes på at det i bogstaveligste forstand gik sådan for sig.
Dette helt klare svar fik mig på den tanke, at du åbenbart mente, at evangelierne generelt er løgne.

Det mener du så åbenbart alligevel ikke - selvom du helt krystalklart hævder, at evengeliernes beretning om, hvordan Jesus blev født, er løgn.

Jeg bliver stående, hvor jeg startede i denne tråd: Begivenhed/Myte blinker

Arne.
Top Svar Citer
#37854 - 05/12/2022 17:42 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3660
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Dette helt klare svar fik mig på den tanke, at du åbenbart mente, at evangelierne generelt er løgne.


Evangelierne skal læses som hvad de er - bestilte skrifter af en ret vel etableret kristen Kirke samfund der havde en bekendelse til Jesus som Kristus - hvor man ønskede teologiske biografier om Jesus liv - ikke en historisk korrekt fakta dokumentarisk Jesus biografi. Begynder man som dig at påstå jomfru fødsel og undfangelse ved Helligånden og meget mere stof i evangelierne skal forstås bogstaveligt så bliver det "løgn" eller urigtigt - men det er ej heller sådan evangelierne skal forstås og må læses. Og vi skal helt frem til 2 og 3 århundrede før evangelierne bliver Hellige Skrifter.

Iøvrigt har jeg forklaret dig dette ihvertfald to gange tidligere hvor du tydeligvis var helt uforberedt på hvordan tingene vender og hænger sammen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#37856 - 05/12/2022 18:34 Re: Religioner - som jeg opfatter dem [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3660
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

For godt et par tusind år siden:
Helligånd befrugter på denne klode en accepterende jødisk jomfru: Maria, som føder Guds Søn: Jesus – og den hellige treenighed: Faderen, Sønnen og Helligånden er dermed bragt til verden via en jordisk kvinde – Kristendommen er født.


Nej nu blander du hvad der opstår historisk omkring mennesket Jesus sammen med hvad en kristen Kirke mange år efterfølgende siger i deres teologiske biografier (evangelierne) om Jesus Kristus.

Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er en historisk korrekt fakta dokumentarisk begivenhed.

Det er hvad der fakta historisk skete. Og det grundlægger de urkristne menigheder og samfund vi hører om hos Paulus - de ældste skrifter i Nye Testamente. Og ja der er intet om Jomfru fødsel og undfangelse ved Helligånden og andet teologisk gøjl.

Så hvordan kristendommen blev til og fik fat ved vi rigtig meget om fordi vi har Paulus breve. Da Paulus fortæller som tingene gik for sig og som de foregår i hans levetid hvor han har hovedrollen - spiller den helt centrale rolle - både som "AKTIVIST" men også som TÆNKER.

Som der ikke ville være en Sokrates eftertiden ville kunne huske og tillægge historisk betydning uden Platon som TÆNKER - ville der ej heller være en Jesus som eftertiden ville kunne huske og tillægge historisk betydning uden Paulus som TÆNKER.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 16 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 13:13
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark vil sætte strøm til ukrainske ..
23/04/2024 15:45
Israel afviser beskyldninger om massebeg..
23/04/2024 15:39
Danish Crown skal betale bøde for døds..
23/04/2024 15:14
Rullemarie sendt ind på østjysk skole ..
23/04/2024 15:10
Fredericia har fået ny borgmester
23/04/2024 15:09
Nyheder fra Religion.dk