annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15866372
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397782
Et andet syn 2002737
Åndelig Føde 1598436
Jesu ord 1533943
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 291 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 237 af 245 < 1 2 ... 235 236 237 238 239 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42845 - 09/02/2024 19:02 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Du taler om en falden verden ler Hvad går det ud på blinker Der er ingen grund til at gemme sig bag pjat, så kom frit frem med dine tanker, og lad os se om de holder vand...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42846 - 09/02/2024 20:19 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7236
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for dit svar.
Så var jeg alligvel ikke fuldstændig galt "afmarcheret" angående, at du - kristent - "vil frelse verden" - som det ofte noget mere primitivt udtrykkes, og hvor din formulerig er:
Citat:
- en gennemgribende opblomstring. På Guds initiativ når mennesket er parat.
Det kan jeg fuldt ud respektere - og jeg bliver nysgerrig efter, hvad der ligger i "en gennemgribende opblomstring" (Gætter, at det alene er os mennesker, du tænker på).
I kristendommen har vi jo Satan, den faldne engel, oprindelig skabt af skaberen: Gud.
Er det ondskab - og andet dårligt - der skal "visne", så det gode kan blomstre?

Det får mig til at tænke på Yin-Yang, hvor man vel kan sige, at det gode og det onde er to sider af den samme sag - og hvor jeg tænker, at glæden over denne verdens væren indbyder til at elske den - og gjorde vi mennesker dét, da ville den vel blomstre smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler

P.S.: At nogle "pjatter" her på Trosfrihed.dk. det kunne man vel ignorere? blinker


Redigeret af Arne Thomsen (09/02/2024 20:22)
Top Svar Citer
#42849 - 09/02/2024 22:45 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Du gamle menneske ler Hvor er ørnen henne blinker Hvem ved...

Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Top Svar Citer
#42855 - 10/02/2024 16:20 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Citat:
Så var jeg alligvel ikke fuldstændig galt "afmarcheret" angående, at du - kristent - "vil frelse verden"


Citat:
jeg bliver nysgerrig efter, hvad der ligger i "en gennemgribende opblomstring" (Gætter, at det alene er os mennesker, du tænker på).


Det er Gud, som frelser verden. Hele verden. Ulven vil bo med lammet, og panteren vil ligge med kiddet. Naturen vil synge og juble. Hver tåre vil tørres bort. Mennesket vil genoptage sit tjenende kald: at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden.

Citat:
Det får mig til at tænke på Yin-Yang, hvor man vel kan sige, at det gode og det onde er to sider af den samme sag - og hvor jeg tænker, at glæden over denne verdens væren indbyder til at elske den - og gjorde vi mennesker dét, da ville den vel blomstre


Den ville nok blomstre i en vis grad. Absolut. Men du har selv været inde på menneskets magtesløshed over for de store mekanismer i verden, skulle jeg mene. Men i Kristus er døden overvundet.

At forstå dette kræver ikke kun tænkning med hovedet, men også med hjertet.

Er det korrekt forstået, at forskellen på os to synes at være, at du mener, at vi og det hele bare kollapser og forgår, mens jeg mener, at vi og hele kosmos vil gro smukt ind i Guds evighed?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42875 - 11/02/2024 17:49 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7236
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for din redegørelse for dit trosmæssige ståsted.
Her hæfter jeg mig ved, at din vision ser ud til at være:
At Gud på et tidspunkt frelser verden
At vi menneskers kald vil være: at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden.
At det er hele verden, der frelses.
At hver af vi menneskers tårer tørres bort.
At naturen vil synge og juble.
At rovdyr vil ophøre med at røve, dræbe og æde byttet og i stedet leve i harmoni med deres tidligere bytte (Bibelen Esjas Bog K. 11: Davidssønnens fredsrige).


Det er jo en meget stor og en meget smuk vision - fuld af kærlighed - som jeg naturligvis respekterer - og ret mig, hvis jeg gengiver den forkert.

Du skriver om mig:
Citat:
Er det korrekt forstået, at forskellen på os to synes at være, at du mener, at vi og det hele bare kollapser og forgår, mens jeg mener, at vi og hele kosmos vil gro smukt ind i Guds evighed?
Mit svar:
Nej det er ikke korrekt forstået! Jeg tror, vi allerede er i det guddommeliges evighed smiler
Det helt grundlæggende for mig er oplevelsen af, at verdens væren er et mirakel - ikke at fatte - men at elske heart
Dertil at vi mennesker er en del af miraklet, men bestemt ikke dets centrum - og hverken mere eller mindre værd end alt andet værende.
For mig er verden (universet, kosmos) ikke "en falden verden", men som nævnt et vidunderligt og ufatteligt mirakel smiler
Jeg ser ikke noget "faldent" i hverken galaksehobe, galakser, stjerner eller planeter, og jeg finder det urimeligt krævende at være utilfreds med den lille bitte del af kosmos, der vedrører os mennesker i stedet for at være dybt taknemmelige for vores væren - så længe vi hver især lever.
Jeg tror, at meningen med vi menneskers tilværelse er at udvikle vore evner til kærlighed - på bekostning af vore tilbøjeligheder til at opføre os som rovdyr - der måske ender med at udrydde os selv.
Ingen har røvet, plyndret og tilsvinet denne klode, som vi mennesker.
I kærlighed til kloden kunne vi være færre - og være mindre grådige - og - tror jeg - meget mere lykkelige - i den tid vi er her.
Og når vi dør, tror jeg, det går, som når græs dør - og erkender, at det ikke er nyttigt at spekulere over smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 237 af 245 < 1 2 ... 235 236 237 238 239 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
13/05/2024 16:20
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
GameStop-aktien stiger med mere end 70 p..
13/05/2024 20:25
71-årig kendes skyldig for drab i mosk..
13/05/2024 19:50
Bagmand i stor kokain-sag får 15 års f..
13/05/2024 19:29
Nyheder fra Religion.dk