annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 145 af 245 < 1 2 ... 143 144 145 146 147 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34562 - 22/01/2022 14:21 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne: For mig er Jesus Kristus den helt dybe kærlighed - og hvorfra jeg har fået budskabet om ikke at tage dogmerne så højtideligt.
Det må vel være det sidste, der ophidser dig, men hvad kan jeg gøre?
Skal jeg lyve?
Hvad ville du gøre i mit sted?



"For mig er Jesus Kristus den helt dybe kærlighed"

Ja NÅDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er den helt dybe kærlighed smukt udtrykt af Paulus:

jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre. Rom 8.


"og hvorfra jeg har fået budskabet om ikke at tage dogmerne så højtideligt.

Det må vel være det sidste, der ophidser dig, men hvad kan jeg gøre?"


Der findes ikke dogmer hos Paulus (eller Jesus for den sags skyld) vi skal tage højtideligt. Det skulle da lige være at ingen kan bekende sig til KRISTUS (JESUS er KRISTUS) - have KRISTUS TRO - uden igennen Gud Helligånden. Begivenheden KRISTUS - KRISTUS i vores liv - GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er GUDS SUVERÆNE HANDLING MED OS - gerne gennem sin ÅND. DET ER EN ÅBENBARING.

Paulus og ja HansKrist takket være Paulus er ikke dogmatiske i den forstand at det er dogmer vi tar højtideligt og tror på. Der er intet dogmatisk (rettroenhed og trostvang) ved urkristendommen - i kristendommens udspring og oprindelse.

Men begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens NY VÆREN og virke/virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - må vi som kristne komme med hver især vores vidnesbyrd om - ja vi kan slet ikke lade være, det kan slet ikke skjules, som det hjertet er fyldt med løber munden over med. Ingen mennesker kan skjule den EKSTASE - ENTUSIASME og BEGEJSTRING der følger med begivenheden KRISTUS: GUD HELLIGÅNDENS NY VÆREN og Virke Virkelighed. Gud Helligåndens mange frugter og Gud Helligåndens karismatiske nådegaver (ÅNDSGAVERNE) kan ikke skjules - det er en del af DE NYE SKABNINGER VI ER I KRISTUS - og vi opfordres til at tale FORSTANDIGT (forståeligt) om alle disse vidunderlige forhold ved det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET:


Jeg vil bede med ånden, men jeg vil også bede med forstanden; jeg vil lovsynge med ånden, men jeg vil også lovsynge med forstanden. 1 Kor 14.



Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.



At tale forstandigt og forståeligt om tingene er ikke at være dogmatisk - ja tværtimod.

Jeg har iøvrigt ikke noget imod Systematisk Teologi - og dogmatik - hvis der gøres opmærksom på at det ikke er dogmerne vi tror på og skal stå skoleret for og hvis dogmerne ikke doceres men bliver forstandigt forstået og udlagt (her har Thomas udført et kæmpe stort stykke anerkendelsesværdigt men besværligt arbejde), men dette hører til det helt store teologiske kørekort som selv de største tænkere har svært ved at styre og godt for det.

For Guds rige afhænger ikke af ord, men af kraft. 1 Kor 4.

Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. 1 Kor 13.

Paulus bekæmpede med næb og klør det vi idag kender som dogmatisk kirkelære trosbekendelses ja og amen ukritisk blind tros lydighed - underdanighed. For Paulus var begivenheden KRISTUS: denne NY VÆREN: LIV og VIRKELIGHED - som vi dog opfordres til at tale ikke kun i tunger om men også FORSTANDIGT og forståeligt om med hinanden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34574 - 23/01/2022 13:50 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Fantastisk "brandsat" indlæg du har skrevet igen igen HansKrist - som Kræn-p gav udtryk for det.


Men Arne bliver tavs og stikker halen mellem benene og vil slet ikke kommentere når mandens mange fordomme gennem årene bliver korrigeret.

Der går nogle dage og han finder bare på noget nyt - ja at følge en diskussion til dørs er ikke mandens kop te - så hellere forsætte i årevis uden at blive klogere.

Men nu er det slået fast at takket være Paulus er kristendommen født forstandigt tænkende og udogmatisk - uden dogmer og trosbekendelser.

Dogmer og bibelfundamentalisme findes slet ikke i kristendommens udspring og fødsel - det stammer fra en senere tid, og især vor tid er desværre belastet af begge fænomener.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34577 - 23/01/2022 14:54 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Næh - jeg er ikke den, der "stikker halen mellem benene", men du fremfører en fortolkning af Paulus - som vel egentliv kan berolige din ophidselse over mig - og svarer overhovedet ikke på mine spørgsmål:

Hvad er det for injurier, jeg skulle have fremsat mod dig?

Hvad er dit svar på, hvad jeg skrev:
Citat:
For mig er Jesus Kristus den helt dybe kærlighed - og hvorfra jeg har fået budskabet om ikke at tage dogmerne så højtideligt.
Det må vel være det sidste, der ophidser dig, men hvad kan jeg gøre?
Skal jeg lyve?
Hvad ville du gøre i mit sted?
Arne.
Top Svar Citer
#34579 - 23/01/2022 20:13 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg har præcist svaret dig på det du spørger mig om.

Det er takket være Paulus at dogmatisk kristendom ikke har sin gang på jorden og jeg har kendt til Albert Schweitzer's Paulus forståelse i over 30 år.

Så selvfølgelig hidser det mig ikke op at du pludselig mener du har fået et budskab om at dogmer skal man ikke tage højtideligt.

Hvis der er noget i den sammenhæng der kan irritere mig, hidse mig op, er at du i årevis blev ved og ved med at påstå at dogmatisk kristendom og trostvang og endda inkvisitoriske former for kristendom hører Paulus til.

Det er sgu da idiotisk at du spiller dum i så mange år når du er på en debat hvor en af dine meddebattører har oplyst dig om at som du skriver sådan forholder det sig ikke.

Det er absurd du ikke læser hvad vi andre skriver.

Hvorfor er du her? Er du overhovedet ikke interesseret i at blive klogere?????


-0-0-0-

Egentlig burde jeg slet ikke svare dig da du slet ikke udviser den mindste tegn på du læser mine indlæg (en anden mulighed er at du ikke magte at forstå en tekst).


-0-0-0-0-


Du flager med et JESUS KRISTUS IKON samtidig med at du prædiker/skriver det stik modsatte af hvad JESUS KRISTUS stod for.

Det burde du få kigget på - da du spreder meningsløshed og nonsense hos den kvikke læser. Jeg vil sige at det er hovedrystende og gør dig utroværdig og gør at ingen mennesker kan tage dig alvorligt. Overbærende smil og rysten på hovedet er det at læse hvad du skriver når du samtidig flager med et JESUS KRISTUS IKON.

Jeg synes det er synd for dig at du udstiller dig selv som en der ikke ved hvad han snakker om. Ihvertfald når det gælder kristendommen og såvidt hvad JESUS KRISTUS stod for. Her er du jo total BLANK.


-0-0-0-0-0-

Det er dig der driver debat hvor du konstant truer med injurier retssag. Ingen mennesker skal leve med disse trusler konstant hængende over hovedet.

Og når jeg læser hvad du mener er injurier - så er der to ting der skriger til himlen:

Du hiver ord ud af sammenhæng.

Og hvis den smule du mener er injurier sendt fra mig af, så er hvad du har sagt og skrevet om mig bestemt ikke mindre injurier.

Men det er noget du skal stoppe med - det er et meget ubehageligt grimt afskyeligt og frastødende træk ved dig. En mørk ubevidst uhyggelig inkvisitorisk karakterertræk. For satan da hvis du havde levet i middelalderen du ville gøre hvad der stod i din magt til at få folk dømt og smidt på bålet. Du er virkelig et magt menneske og så dig der konstant taler om ydmyghed - ja her er igen noget der ikke hører sammen, stemmer overens som med hvad du skriver og din flagen med et JESUS KRISTUS IKON.

I stedet for ydmyghed - prøv så med humor og selvironi. Lad være med at tage dig selv så fandens højtidelig, og lad være med at være så krænkelses sårbar og parat hele tiden.

Vær lidt sundere - lidt mere frisk - ha lidt mere humor og selvironi.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34580 - 23/01/2022 21:52 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Min hensigt har jo her på det sidste været, at imødekomme dig mest muligt uden at svigte min egen tro/overbevisning/oplevelse.
Jeg stillede jeg dig derfor to spørgsmål i håb om dermed at nå frem til en gensidig forståelse.
Det første var:
Citat:
Hvad er det for injurier, jeg skulle have fremsat mod dig?
Idet jeg tilføjede, at jeg ville beklage dem, hvis der var nogle.
Det har du fortsat ikke svaret på!
Jeg mener ikke, der er nogle injurier, og du er fortsat tavs, men du tilbagekalder ikke din påstand om injurier fremsat af mig mod dig.
Jeg kan ikke se nogen mulighed for at tage det seriøst, når du - dét til trods - alligevel skriver:
Citat:
Jeg har præcist svaret dig på det du spørger mig om.
Mon nogen kan give dig ret i dén din påstand.

Det andet spørgsmål om dogmerne svarede du heller ikke på, men du skrev:
Citat:
Der findes ikke dogmer hos Paulus (eller Jesus for den sags skyld) vi skal tage højtideligt.
Sammenlagt kan dette vel næppe betyde, at jeg skulle være "den store synder" set med dine øjne.

Alligevel skriver du - nu igen:
Citat:
Du flager med et JESUS KRISTUS IKON samtidig med at du prædiker/skriver det stik modsatte af hvad JESUS KRISTUS stod for.
og igen uden at specificere, hvad det er, der er så "stik modsat".

For mig ser det ud som om du modsiger dig selv - og jeg tvivler på, om der er andre, der kan "finde hoved og hale" i, hvad du her påstår.
Men hvis der er, vil det bestemt have min interesse.

I fortsat håb om en gensidig forståelse med respekt for hinandens trosfrihed
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 145 af 245 < 1 2 ... 143 144 145 146 147 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk