annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 474 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 195 af 245 < 1 2 ... 193 194 195 196 197 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35577 - 23/04/2022 14:10 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist og Arne

Arne, du skriver:

Citat:
Min formulering vil dog snarere være noget i retning af:
Som menneske at opleve at være en ganske lille del, men dog en del, af miraklet: Verdens Væren - og at opleve den altomfattende kærlighed, det fører til.

Dermed bortfalder - for mig - forestillingen om det guddommelige som en - eller tre - person(er), og i stedet for synd, nåde og frelse bliver det naturlig omsorgsfuld altomfattende kærlighed, det kommer til at handle om.


Du ved forhåbentligt, at Den Altomfattende Kærlighed også for mig er det, som det hele handler om. Jeg tror jo på, at Gud er Kærlighed. Men for mig bringer netop dette synd, nåde og frelse naturligt i spil i en større verdensanskuelse, hvor mennesket har forladt kærligheden (synd), finder tilbage til kærligheden på Guds initiativ (nåde) og dermed indgår meningsfuldt i Guds evighed (frelse).

Hanskrist:

Citat:
Hvor er den Ny Skabelse - de nye skabninger vi er i Kristus?

Tro der er virksom i kærlighed og kærlighed der ikke gør næsten noget ondt.


Ny Skabelse er for mig at se to ting:

1. At vi via troen på Jesus - som det udtrykte billede af Gud - i os selv og blandt hinanden finder (via Guds Ånd), hvad det vil sige at være Sandt Menneskelig. Som du selv siger - tro virksom i kærlighed.

2. At hele kosmos vil blive genfødt og transformeret, når menneskeheden er genfødt og transformeret. For det er mennesket, som er ment til at reflektere Guds kærlige vilje ud i hele verden og reflektere skabelsens tak og pris tilbage til sin Skaber.

Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at vi ikke skal fordømme nogen.

Måske vores uenighed består i, hvad vi opfatter som "moral", og hvorvidt vi ser kærlige gerninger opstå spontant og absolut "helt af sig selv" i vores liv. Jeg ser på det sådan her:

Moral: Ikke ydre adfærdsregler blot efterlevet som en farisæer uden hjertet er med (jf. veråbene i Matt.), men et nyt hjerte, en indre indstilling eller prioritering hen mod en kærlighed og selv-givende vilje, som manifesterer sig udadtil; her vil selv en gammel enkes få skillinger veje mere end den riges greb i en bugnende pung. Det er også sådan, jeg læser Jesu ord i fx Bjergprædikenen: De er givet i billeder, som når hjertet først og fremmest, frem for at være nøjagtige adfærds-regler som blot ville kunne blive efterlevet uden hjertet er med.

Spontanitet eller stræben: Begge dele. Både Jesus og Paulus er eksplicitte om, at det kræver noget af en. Som jeg læser det, så decideret formaner Paulus sine menigheder til at leve ordentligt.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35578 - 23/04/2022 16:12 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for dit svar:
Citat:
Du ved forhåbentligt, at Den Altomfattende Kærlighed også for mig er det, som det hele handler om. Jeg tror jo på, at Gud er Kærlighed. Men for mig bringer netop dette synd, nåde og frelse naturligt i spil i en større verdensanskuelse, hvor mennesket har forladt kærligheden (synd), finder tilbage til kærligheden på Guds initiativ (nåde) og dermed indgår meningsfuldt i Guds evighed (frelse).
Min replik:
Jeg glæder mig over, at vi begge når frem til det samme - omend ad forskellige veje.

For mig er det ikke synd, nåde og frelse, der er i fokus, men derimod dét at kærligheden kommer til live i mig ved oplevelsen af det guddommelige mirakel.

Der gik mange år for mig, før dét skete - nok især fordi jeg opfattede verden som en selvfølge - indtil det en dag gik op for mig, at en selvfølge det er den jo helt bestemt ikke - og så udviklede det sig jo helt af sig selv.

Så blev det jo umuligt at undgå at opleve det guddommelige - og samtidig helt umuligt på nogen måde at definere det guddommelige - men kærligheden er der - helt uomgængelig heart smiler - og at vi kommer til den ad forskellige veje er nok ikke så vigtigt blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35579 - 23/04/2022 22:30 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
I kristendommen er man jo heller ikke helt fremmed for det guddommeliges væren overalt.

Jeg tænker på LUKAS-EVANGELIET, kapitel 17, vers 20-21:
Citat:
Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! Eller: Se her! For Guds rige er midt iblandt jer.”

Og anerkender man THOMAS-EVANGELIET, logion 113 (genfundet for ca. 77 år siden), så siger det næsten det samme:
Citat:
Hans disciple sagde til ham: ”Hvornår vil riget komme?” ”Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!” Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke.”

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (23/04/2022 23:29)
Top Svar Citer
#35580 - 24/04/2022 10:16 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Thomas



Citat:
Ny Skabelse er for mig at se to ting:

1. At vi via troen på Jesus - som det udtrykte billede af Gud - i os selv og blandt hinanden finder (via Guds Ånd), hvad det vil sige at være Sandt Menneskelig (1)*. Som du selv siger - tro virksom i kærlighed.

2. At hele kosmos vil blive genfødt og transformeret, når menneskeheden er genfødt og transformeret. For det er mennesket, som er ment til at reflektere Guds kærlige vilje ud i hele verden og reflektere skabelsens tak og pris tilbage til sin Skaber.



Fremragende - jeg spiser det hele - enig.


(1)*:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).


Citat:
Måske vores uenighed består i, hvad vi opfatter som "moral", og hvorvidt vi ser kærlige gerninger opstå spontant og absolut "helt af sig selv" i vores liv. Jeg ser på det sådan her:

Moral: Ikke ydre adfærdsregler blot efterlevet som en farisæer uden hjertet er med (jf. veråbene i Matt.), men et nyt hjerte, en indre indstilling eller prioritering hen mod en kærlighed og selv-givende vilje, som manifesterer sig udadtil; her vil selv en gammel enkes få skillinger veje mere end den riges greb i en bugnende pung. Det er også sådan, jeg læser Jesu ord i fx Bjergprædikenen: De er givet i billeder, som når hjertet først og fremmest, frem for at være nøjagtige adfærds-regler som blot ville kunne blive efterlevet uden hjertet er med.

Spontanitet eller stræben: Begge dele. Både Jesus og Paulus er eksplicitte om, at det kræver noget af en. Som jeg læser det, så decideret formaner Paulus sine menigheder til at leve ordentligt.



Som jeg læser det, så decideret formaner Paulus sine menigheder til at leve ordentligt.

Sådan læser jeg ikke Paulus men at han fortæller, beretter, hvordan det er at være i Kristus - Guds Kærlighed Kristus - her at være i Gud - være grebet og drevet af Guds Ånd, Ånden og havende Gud Helligåndens mægtige gerninger som ret fortrolige emergente manifestationer i vores hverdag, liv - det opbyggelige BOLIG MOTIV med inde over vores liv.

Set i det lys skal vi ikke fordømme hinanden men kunne tilgive hinanden desto så meget mere som vi er blevet tilgivet og elsket ufortjent.

Og set i det lys er der megen menneskelig adfærd der fremstår upassende.

Rom 7 og 8 viser hvor meget Paulus har kæmpet med moral - at gøre det gode (enhver psykiater ville skrive under på sine patienters vegne) - denne kamp er nærmest forgæves for os alle:

Vi ved, at loven er af ånd. Men jeg er af kød, solgt til at være under synden. For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, giver jeg loven ret i, at den er god. Men så er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

Hvordan hjælper vi/psykiater/forældre/pædagoger et mennesket der er fanget i moral.

Vi hjælper dette stakkelse menneske fri - henviser dette menneske til Livets Ånds Love i Kristus - i Gud. Jung og enhver dygtig psykiater ville sige du skal først have det godt med dig selv = med Gud som Paulus i Rom 8 beskriver vores Gudsliv.

Du skal hjælpes med livet og vi skal ikke styrke dit moralske over'jeg der i forvejen er en alt for streng herre i dit liv.

Vi skal gøre dig i stand til at ELSKE og ARBEJDE - kort sagt gøre dig LIVSDUELIG i kraft af dit forhold til Gud som skal være som Jesus har åbenbaret det for os - læs først sidste del af Rom 7 og forstå dine vanskeligheder og læs derefter Rom 8 som beskriver hvad du har fortrængt - nemlig forholdet til Gud dig selv - Livets Ånds Love og at du er et Guds barn med Guds Ånd. Nej Læs selv Rom 8! Et af Paulus' helt store kapitler som viser at af alle er det Paulus der har forstået Jesus Kristi Gud Fader relation bedst og mest præcist formår at videregive vores dynamiske kærlige relation til Gud i Kristus. GUDS ÅBENBARINGEN i Jesus Kristus - forandrer verden for altid - forandrer religion og SPIRITUALITET for altid.

En FROMHED og HELLIGHED og BØNSLIV og SPIRITUALITET gør sin ENTRE i verden hvis INTENSITET og INTIMITET har fuldstændig forandret verden og vil forsætte med at gøre dette. Det er den vildeste Guds Ide - tanke motiv - ARKETYPE nogensinde aktiveret. Og millioner ja milliarder af mennesker har profiteret af dette at være i Kristus - af Guds Kærlighed Kristus ind i verden. Hvor Gud finder os og viser os hvem vi er - fuldstændig forandrer vores liv. Hvis et menneske ikke kan få nok af dette - så læs Paulus og I bliver væltet omkuld af denne nye SPIRITUALITET - Gudsliv - liv med Gud - den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke ind i vores liv - hvert enkelt menneskes liv og menneskehedens historiske liv begyndende for ca 2000 år siden ret for alvor med mennesket Jesus.

Altså overfor det stakkels menneske der kun har haft og kendt til Loven og Moral som opdrager må vi pege på noget meget større nemlig Guds Kærlighed Kristus som opdrager - Livets Ånds Love som de er skrevet i hjerterne på os.



-0-0-0-0-0-

Kære folkens hvis I læser Paulus SPIRITUELT - i den rigtige ÅNDELIGE TYDNING og BETYDNING Paulus selv forlangte det - så bliver I væltet omkuld.


Hvem er Paulus blevet moder til - blevet far til - hvem har Paulus iklædt KRISTUS:

jo millioner og atter millioner af mennesker i hver eneste generation og det sker lige nu idag også. Jeg vil dog nævne nogle jeg ved med 100% sikkerhed der er blevet iklædt Kristus af Paulus - har fået deres liv's store OMVENDELSE (DAMASKUSOPLEVELSE) via Paulus:

Hans-Kristian Hindkjær

Rudolf Steiner

Albert Schweitzer

Luther

Karl Barth

Paul Tillich

David Suchet

etc etc etc


Hvad kendetegner disse mennesker? jo STRUKTUR og KREATIVITET

Vi bliver OPBYGGET (ikke nedbrudt og forvirret) vi bliver STRUKTURERET:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


Og på frugterne skal vi kendes, nemlig på KREATIVITET = evnen til at ARBEJDE og ELSKE - altså i en hengivelse og eller overgivelse, transcendens at kunne blive os selv frie og løse - komme fri og løs af os selv og kunne leve for noget og for nogen. Tro der er virksom i kærlighed.

Har det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET og KREATIVITET et symbolsk metafysisk udtryk vi alle kan enes om, ja som her:

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren, og sig altid Gud Fader tak for alt i vor Herre Jesu Kristi navn. Gal 5

Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud. Hvad I end gør i ord eller gerning, gør det alt sammen i Herren Jesu navn, og sig Gud Fader tak ved ham! Kol 3


-0-0-0-0-

Gud ske tak og lov for dig Thomas - dig jeg har behandlet så unfair fra tidernes morgen her på debatten - at du i dag kan tage trykket af mig og gider samtale og skrive, debattere med mig.


Du er rundere - mere mild og kærlig og tilgivende end jeg er - der er så forfærdelig opfarende og ikke ret godt tåler at blive modsagt, der er kun min sandhed - som de i Bibelen Leth Fortalt - Galaterbrevet - også påpegede at her findes kun en sandhed og det Paulus' sandhed.


INSISTERE INSISTERE INSISTERE - hele tiden INSISTERE på at af alle har jeg forstået tingene i det mest korrekte PERSPEKTIV for al eftertid - og ja uden denne INSISTEREN fra Paulus ville der ingen kristendom idag have været. Ja til alle TIDER er det lykkedes Paulus at tale til os.

Evigt aktuelle Paulus

Han taler til hver og en af os den dag idag
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35581 - 24/04/2022 11:26 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

I kristendommen er man jo heller ikke helt fremmed for det guddommeliges væren overalt.



skulle dette være korrekt - så ifølge Kristian Leth - Bibelen Leth Fortalt - så er Paulus' geni at dette kombineres med STRUKTUR og OPBYGGELIGHED indenfor personligheds livets sfære - så det er altså ikke noget ukendt udifferentieret upersonlig "det" noget som vi kun kan forholde os til gennem filosofisk abstrakt spekulation.

Altså i kristendommen griber Gud mennesker og forandrer dem - gør dem til helt nye mennesker - de nye skabninger vi er i Kristus.

Altså vi er ude over den abstrakte filosofiske spekulation som du Arne og Jan ABC bortviser det religiøse spirituelle til.


I kristendommen kunne man aldrig finde på at skubbe Gud væk og ud af menneskets liv og bortvise denne helt afgørende diskurs til tvivlsomme filosofiske abstrakte usikre gisninger.



Nej VISHED VISHED VISHED - GNOSIS GNOSIS GNOSIS - vi tilbeder ikke nogen ukendt filosoffernes Gud.


Ved en åbenbaring er hemmeligheden gjort kendt for mig, sådan som jeg kort skrev om det før. Når I læser det, kan I se, at jeg har fået indsigt i Kristus-hemmeligheden. I tidligere slægtled blev den ikke gjort kendt for menneskenes børn, sådan som den nu er blevet åbenbaret for hans hellige apostle og profeter ved Ånden:

Når Kristus, jeres liv, bliver åbenbaret, da skal også I blive åbenbaret sammen med ham i herlighed. altså i Kristus ikke bare en Ny Guds Åbenbaring men også et Nyt Menneske - de nye skabninger vi er i Kristus - bliver os ÅBENBARET.

iført jer det nye, som fornyes i sin skabers billede til at have erkendelse. Her kommer det ikke an på at være græker og jøde, omskåret og uomskåret, barbar, skyte, træl, fri, men Kristus er alt og i alle.



Kristi legeme bygges op, indtil vi alle når frem til enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde. Da skal vi ikke længere være uforstandige børn og slynges og drives hid og did af hver lærdoms vind, ved menneskers terningkast, når de med snedighed fører os på lumske afveje, men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet, Kristus. Ud fra ham føjes hele legemet sammen og holdes sammen, idet hvert enkelt led hjælper til med den styrke, det har fået tilmålt, så legemet vokser og opbygges i kærlighed. Efeserbrev 4

Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen. Efeserbrevet 3.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 195 af 245 < 1 2 ... 193 194 195 196 197 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk