annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 221 af 245 < 1 2 ... 219 220 221 222 223 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42653 - 18/01/2024 15:14 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Citat:
Et problem for mig i dine citater er, at de alle har en forestilling om, hvad de kalder Gud.


Det er jeg nu ikke så sikker på. Se blot her:

Hvem er Gud? Jeg ved ikke noget bedre svar end: Han som Er. Intet passer bedre til den evighed som Gud er. Hvis du kalder Gud god eller stor eller velsignet eller vis eller noget andet af denne art, indeholdes det i disse ord, nemlig: Han Er.
- Bernhard af Clairvaux


Det er heller ikke fordi, at jeg mener, at jeg kan gruble dagen lang og trænge ind i Guds mysterier med min logik. Men jeg tror, at vi har en intuition, som er af Gud. HansKrist citerer vist også dette ord en gang imellem, hvis jeg husker rigtigt:

"Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os."
- 1 Cor. 2:10-12


Han er måske ikke enig i det næste, men jeg ser en sammenhæng:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law

En fuldspektret tilgang til menneskelig bevidsthed og adfærd betyder, at mænd og kvinder har et spektrum af viden til rådighed for dem - et spektrum, der i det mindste omfatter kødets øje, sindets øje og åndens øje.
- Ken Wilber

Den guddommelige grund for al eksistens er et åndelig Absolut, uudsigelig i form af diskursiv tankegang, men (under visse omstændigheder) modtagelig for at blive direkte oplevet og realiseret af mennesket.
- Aldous Huxley


Du mener det måske selvophøjende at have denne oplevelse, erkendelse, realisering. Men for mig at se, sker det i dyb ydmyghed og tjenergerning.

Citat:
Jeg har en stærk mistanke om, at vi mennesker på en hovmodig måde gør netop vi menneskers evner mere værd end alle andre evner.
Jeg tror, at alt levende er ligeværdigt - og ligeså alt andet værende.


Når jeg tænker på verdens genoprettelse, så tænker jeg også hele verden, hele kosmos.

En Natur, fuldkommen og gennemtrængende, cirkulerer i alle naturer. En Virkelighed, som er altomfattende, rummer alle virkeligheder i sig. Den ene måne spejler sig overalt hvor der findes en vandflade. Og alle månerne i vandene rummes i den ene måne.
- Yung-chia Ta-shih


Citat:
Når jeg gennemlæser, hvad du og jeg på det seneste har skrevet til hinanden, er det jo tydeligt, at der er en enorm forskel imellem os angående, hvordan vi ser vi menneskers position i verden.


Ja, men jeg er begyndt at se ligheder. Jo ældre, jeg bliver, jo vigtigere bliver den direkte oplevelse for mig. Du ser også ud til at sætte pris på oplevelsen.

Citat:
Hvordan det går til, at vi ser det samme så forskelligt, ved jeg ikke, men jeg gør nok forskellen endnu større, når jeg peger på, at vi menneskers eksistens som art jo nærmest er et splitsekund af universets hidtidige eksistenstid, samt når jeg tror, at vi uddør som art - senest når "vores" stjerne, solen, løber tør for brint (gætter dog, at det bliver før dét).


Og:

Citat:
At universet, der udvider sig med stadigt stigende hastighed, iflg. naturvidenskaben nok også på et tidspunkt ophører at eksistere, samt at der meget muligt er flere universer, det er også en del af mit "verdensbillede"


Jeg tror ikke, at et menneske kan ændre fx dette univers' udvidelsesmønster. Det er snarere sådan, at jeg gerne lader mig inspirere af det kristne verdenssyn, at denne verden er falden. Universet er blot en skygge - en "falden tid" - af den større virkelig, Guds kosmos, som vil genoprettes og strække sig ind i Guds evighed og fuldkommenhed. I den evighed tror jeg, at bevidsthed er grundlæggende - ikke mindst den kærlighed du føler. Den kan ikke gå tabt, men vil blomstre og fortsætte med at blomstre.

Citat:
I denne forskels-situation betyder det meget for mig, at vi bevarer den gensidige respekt for hinanden


Jeg har stor respekt for dig og din måde at opleve på og forklare dig på.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42654 - 18/01/2024 17:04 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Namaskaram...
Gemmeleg er sjovt ler Hvor er du henne blinker Hvem er faldet stortchock Handler lignelsen om den fortabte søn om Djævelen hjælp Kalder Gud på os heart heart heart heart heart heart heart Er der liv på den anden side af plankeværket engel Skal det undersøges nærmere yeah Hvordan går det med erkendelserne tommelop Engang for længe siden var jeg et barn...




Your friend forever

Krishna

PS: Kan samtalen blive mere interessant...


_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#42658 - 19/01/2024 11:42 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Thomas

Du har ret mht til 1 Kor 2 - og HansKrist og Jung og hvor meget GNOSIS fylder hos Paulus.

Og mht til 1 Kor 2 og 2 Kor 3 (1 - 2 og 2 - 3 - var den måde jeg lærte at huske disse to nøglekapitler hos Paulus):

i 1 Kor 2 fandt jeg det spirituelle eller åndelige grundlag for Jungiansk Psykologi (menneskets ånd er vores bevidsthed og Guds Ånd er det ubevidste der gør sig levende og taler til os) og derfor da jeg langt om længe mødte at dette kapitel også spillede en stor rolle for Jung jeg blev bekræftet i min læsning og forståelse.

2 Kor 3 er kristendommen kort fortalt. Da jeg fandt at Erik A Nielsen, Margrethe Auken's mand, sagde det samme - blev jeg igen bekræftet i at jeg læste korrekt - eller at jeg ikke stod alene med mit synspunkt.

2 Kor 3: en ny pagt, ikke fastlåst i bogstaver, men Åndens nye, levendegørende pagt. Det er Guds skabende ånd, der nu er legemliggjort i al skabelse, så en ny antropo'kosmisk tilstand gør sig gældende - den KRISTOLOGISKE SPIRITUALITY ANTROPOLOGI (se længere nede) - de Nye Skabninger vi er i Kristus.



Citat:
Thomas:

HansKrist citerer vist også dette ord en gang imellem, hvis jeg husker rigtigt:

"Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os."
- 1 Cor. 2:10-12

Han er måske ikke enig i det næste, men jeg ser en sammenhæng:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law

En fuldspektret tilgang til menneskelig bevidsthed og adfærd betyder, at mænd og kvinder har et spektrum af viden til rådighed for dem - et spektrum, der i det mindste omfatter kødets øje, sindets øje og åndens øje.
- Ken Wilber


William Law må være Tillich elev - ihvertfald siger han præcist det samme som Paul Tillich endda poetisk smukt beskrevet.

Ken Wilber som jeg altid har været glad for (kigger lige nu op på en af hans bøger på min bogreol foran mig) også hvad han skriver er jeg sådan set enig i.

Så jeg trækker mine ord tilbage om Aldous Huxley og bogen den Evige Filosofi.

Paul Tillich ville sætte pris på følgende udtalelse:

Citat:
Den guddommelige grund for al eksistens er et åndelig Absolut, uudsigelig i form af diskursiv tankegang, men (under visse omstændigheder) modtagelig for at blive direkte oplevet og realiseret af mennesket.
- Aldous Huxley


Men dumt af ham at skrive "uudsigelig i form af diskursiv tankegang" - da det jo netop er hvad han gør - forsøger at gøre og som kristendommen er sande mestre i at gøre - Jesus og Paulus har overhovedet ingen betænkeligheder mht at vi mennesker kan beskrive for hinanden symbolsk og i lignelser vores dynamiske skabende virkelighed med Gud fx:

Den skabende virkelighed med Gud vi kristne har er; er den skabende virkelighed med Gud Jesus bærer ind i verden - bringer i spil i verden:

Jesu "Søn Fader" "JEG'DU" dynamiske nyskabende samspils virkeligheden med Gud i kraft af eller igennem Helligånden.

Her i Jesus Kristus er Gud kommet os nær (a)* (inkarnationen - konkret legemliggjort i vores liv (i Kristus: vores legeme et Helligt Tempel for Gud Helligånden og hele Guddomsfylden i kød og blod)) så vi fra nu af kun kender Gud som virkelighed (1 Kor 2) gennem Guds Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer i vores liv.


Citat:
(a)*:

Det Nye Testamente handler om et nyskabende, omkalfatrende gennembrud af gudsnærvær, knyttet til Jesus. Johannes Værge.


I Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed og hermed slutter al hidtil religiøs filosofisk menneskelig spekulation om Gud (Regin Prenter) da vi fra nu af kun kender Gud fra Guds Åndens (Gud Helligåndens) Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer (1 Kor 2) som igennem vi kristne's KRISTUS VIDNESBYRD herom opbygger grundlægger den nye religion kristendommen. HansKrist.




💕✝️💗☦️💕

Hermed - i og med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Åndens - Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne (2 Kor 3) er det slut med al spekulation, filosofisk religiøs spekulation om Gud - da vi altså fra nu af kun kender Gud, som skabende nærværende erfaringsvirkelighed i vores liv; gennem Guds Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer vi har (1 Kor 2) i vores liv.

Hvorfor kristendommen helt og aldeles bygger på disse vi menneskers KRISTUS VIDNESBYRD (vidnesbyrd om vores liv i Kristus - i Kristus Væren - de Nye Skabninger vi er i Kristus) som Nye Testamente netop er forskellige KRISTUS VIDNESBYRD.


Begivenheden Guds Kærlighed Kristus (Rom 5 og 2 Kor 3) udgydt i vore HJERTER ved Helligånden der er givet os.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: Jesu Søn Fader JEG'DU dynamiske dialogiske samspils skabende virkelighed med Gud i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os: de Nye Skabninger vi er i Kristus qua Jesu Søn Fader JEG'DU dynamiske dialogiske samspils virkelighed med Gud i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med - det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Citat:
Man is born in revelation (åbenbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev


Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man


Nicolai Berdyaev om denne nye Helligåndens epoche

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itself religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev


The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev




Kristendommen er religionshistorisk set et kæmpe skridt videre - hvor man overskrider (transcenderer) de grænser:

At vi ikke kan beskrive vores virkelighed med Gud.

At vi kun kan erkende Gud svagt sporadisk - nej vi er ligefrem i et Jesu: Søn Fader JEG'DU dynamisk skabende dialogisk samspils virkelighed med Gud i kraft af Gud Helligånden.

Men vigtigst er den Nye Skabelse - de Nye Skabninger vi er i Kristus:

Den KRISTOLOGISKE SPIRITUALITY ANTROPOLOGI


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


💕☦️💗✝️💕


Jeg er meget glad for William Law:


Citat:
Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law




Hvad William Law skriver flugter 100% hvad Paul Tillich og hans elev HansKrist skriver om nøjagtig de samme erkendelsesteoretiske overvejelser:

Citat:
HansKrist:

Dermed - i og med GUDS ÅNDS (1 Kor 2) ÅBENBARINGENS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv

Helligånden virker også kun på EKSTATISK vis - så erkendelses barrieren mellem os og Gud kan TRANSCENDERES - overvindes eller overskrides - så mødet og nærværet kontakten kan finde sted mellem os og Gud - og det guddommelige


Citat:
Paul Tillich:

Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Tillich.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse... Tillich.

To call God transcendent in this sense does not mean that one must establish a “superworld” of divine objects. It does mean that, within itself, the finite world points beyond itself. In other words, it is self-transcendent. (ST vol 2, side 7). It goes beyond itself in order to return to itself in a new dimension. This is what “self-transcendence” means. In terms of immediate experience it is the encounter with the holy, an encounter which has an ecstatic character. The term “ecstatic” in the phrase “ecstatic idea of God” points to the experience of the holy as transcending ordinary experience without removing it. Ecstasy as a state of mind is the exact correlate to self-transcendence as the state of reality. Such an understanding of the idea of God is neither naturalistic nor supranaturalistic. It underlies the whole of the present Theological system (Systematic Theology). (ST vol 2, side 8).


Citat:
William Law:

der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.


Hvis William Law skulle forsvare sin PHD AFHANDLING og ovenfor følgende tekst, der er fremragende, var med og han ikke havde referencer til Paul Tillich jeg tror de ville kalde det tyveri - at pynte sig med lånte fjer. Jeg er 100% sikker på at William Law må være bekendt med Paul Tillich, selv uden at have viden herom.


Eneste kritiske udsagn fra William Law er:

"der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme"

Citat:
2 Kor 3:

Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Så ihvertfald bruger William Law begrebet "evner" her, i en ikke gængs forstand og opponenter til hans PHD AFHANDLING må her spørge ind til om han mener evner skal forstås som noget vi mennesker behersker og råder over? Mener han det da ryger den religiøse transcendentale Guds forståelse.

Men William Law har jo selv givet svaret at evner ikke må forstås i gængs betydning fordi han jo skrev lige før:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig.



💕☦️💗✝️💕



Den vågne læser ser at jeg adskiller mig fra alt og alle - og endda hvor jeg som Åndens Apostel pr se og Tænkningens Skytshelgen Paulus ikke har givet blind tro nogen chance - jeg formår at lovsynge med min forstand om Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER (2 Kor 3) ved Helligånden.

TROEN har intet at frygte fra VIDEN - videnskabelige erfaringer og forstandighed.

Fx har Jungiansk Psykologi og moderne neuroaffektiv udviklingspsykolog og neurovidenskab har åbenbaret for os (opdaget) og empirisk bevist at vi menneskers ontologiske virkelighed primært er en epigenetisk JEG'DU Theistisk dialogisk epigenetisk skabende samspils virkelighed (og at vores JEG'DET mere Deisme prægede virkelighed spiller en mindre rolle SPIRITUELT set). Således er den Deisme der dominerer folkets gængse religiøse gudsopfattelse videnskabeligt bevist at være forkert - og ikke bare en Theisme er mere sandt - men endda en JEG'DU Theisme - Gud og mennesket i et Guds Billede og Person Virkelighed med hinanden.

vi fødes ligefrem i et Jesu: Søn Fader/Moder/Forældre JEG'DU dynamisk skabende dialogisk samspils virkelighed med Arketypen Gud i kraft af Gud Helligånden.

Barnet er allerede ved fødslen orienteret mod det Guds Billede Ansigt og den Guddommelige JEG'DU Person Virkelighed vi alle dage tilhører om vi ikke vil bukke under i demens og åndsformørkelse.

Også derfor den paulinske "Jesus Kristus Ikon Kristologiske SPIRITUALITET" der er så mange referencer til i Corpus Paulus i dag af Berdyaev og Hart og Levinas og HansKrist og Claudia Welz på tværvidenskabelig vis får en renæssance, bliver revitaliseret og fortolket på ny.

Den interesserede kan læse hvad jeg HansKrist har skrevet i Galleri under Jesus Kristus Ikon og ellers spørge mig.

Claudia Welz

Danmarks Super Star Teolog Claudia Welz arbejder med nøjagtig det samme som jeg gør såvidt den paulinske "Jesus Kristus Ikon Kristologiske SPIRITUALITET".

Også på det tværvidenskabelige grundlag vi vælger at redegøre for denne SPIRITUALITET arbejder vi ret ens.


Kvalitativt er der overhovedet ingen forbindelse mellem hvordan jeg i religionsvidenskabeligt forstand opfatter den religiøse spirituelle dimension og så hvordan andre forstår det forhold. Du Thomas er pga dine teologiske studier det menneske der kommer mig nærmest.

Hvad vores mest aktive, og indtil videre den debattør der har skrevet flest sider på Trosfrihed, beskæftiger sig med, har overhovedet intet at gøre med hvad man i religionsvidenskabeligt forstand definerer som værende dækkende for den religiøse spirituelle dimension med inde over menneskets liv. Nej her findes ingen SPIRITUALITET eller RELIGIØSITET overhovedet hos denne debattør (måske lidt for år tilbage men som vedkommende redegør for tingene idag findes der ikke skyggen af RELIGIØSITET eller SPIRITUALITET) og skulle vi med lidt god vilje sige at det gør der måske alligevel - så er det så ANTI JESUS KRISTELIGT som noget kan være - ja så diametralt stik modsat hvad Jesus Kristus er kendt for i religionshistorisk forstand.

Så jeg er så kvalitativt radikalt diametralt fuldstændig anderledes - så her må gøres et valg - da alt hvad vedkommende skriver er endda i ekstrem grad ANTI KRISTELIGT RELIGIØSITET og SPIRITUALITET - også derfor vedkommende og undertegnede overhovedet ikke kan tale sammen meningsfuldt, så det giver mening.

Ofte har jeg tænkt på; hvordan ind i helvede kan to mennesker være så forskellige. Et godt svar er jeg ikke nået frem til.


💕✝️💗☦️💕

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42659 - 19/01/2024 13:55 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Thomas Timotheus min broder "i Kristus".

Eller giver begrebet "i Kristus" - vores dåb og iklædning Kristus og" ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig" og de Nye Skabninger vi er i Kristus, etc etc etc - ikke den store mening for dig??? For første gang da jeg som voksen begyndte at læse Paulus var det memet Kristus og vores "i Kristus væren" jeg opdagede alt var komponeret over hos Paulus og dermed var Paulus pludselig nemt for mig at forstå og endda blev jeg iklædt Kristus igennem mine Paulus studier læsninger gennem Helligåndens Ekstatiske Glædesfyldte Virksomhed der konstant fulgte mig i mine læsninger Paulus og gjorde det hele levende for mig og jeg begyndte at blive et nyt menneske - fordi Kristus mere og mere vandt skikkelse i mig og over mig - begyndte at virke mægtig i mig. Kristus der er også Herren Helligånden og hvor hun er der er også altid FRIHEDEN og ja den Nye Skabelse og frimodighed og frie taleret overfor Gud.

Nå men mit egentlige ærinde er noget helt andet, nemlig en beklagelse noget jeg skrev i mit forrige indlæg, følger her:


Beklager

Jeg har gjort mig selv skyldig i en anakronisme såvidt William Law som jeg troede var nulevende.


Så noget af hvad jeg har skrevet angående William Law og Paul Tillich og hvem der kan komme til at stå i gæld til hvem er noget værre sludder.

Men derfor kan mit indlæg godt læses alligevel og min beundring for William Law og hans tanker giver stadig mening.

Jeg fik godt nok en overraskelse da jeg så datoer for William Law's fødsel og død.

Hvorfor pokker kender jeg ikke William Law - endnu engang jeg rødmer over hvad jeg har sagt om Aldous Huxley's Den Evige Filosofi - for dersom jeg havde sat lidt højere pris på den bog jeg havde måske lært William Law lidt nærmere og bedre at kende.


Min bedstefar, morfar, sagde altid til mig:

Hans, hellere komme galt afsted end slet ikke komme afsted.

Og det må man sige er dækkende for min anakronisme og fadæse omkring William Law.


Beklager dette og endnu engang - tredje gang - jeg beklager at jeg har afvist og nedgjort Aldous Huxley's Den Evige Filosofi - som så sent som for tre dage siden lå der på bordet lige foran mig (lånt på Ålborg Bibliotek) - da mit eget eksemplar af bogen var blevet væk for mig nede i mit kælderrums rod.

Mvh HansKrist


I min trang til at identitets'markere kan jeg blive forfærdeligt træls firkantet og dogmatisk flueknepper dumsmart at høre på.

Nogle gange virker dette at identitets'markere udmærket for at få øje på principielle vigtige afgørende forskelle på visse punkter - og det er dog også sådan jeg forsøger at bruge og styre min trang til at identitets'markere.

Jeg begyndte jo som HansKrist i sin tid og identitets'markerede i en dogmatisk voldsomhed hvormed jeg slog mit navn fast og profilerede mig selv skarpt og tydeligt når det virkede bedst og fremstod firkantet dumsmart som en dogmatisk bølle når det ikke var på sin plads.

Som sagt har jeg beklaget denne min stil som debattør for ca 10 år siden.

Nå jeg vil slutte med at sige, dette at identitets'markere kan være på sin plads, hensigtsmæssigt, tjene et godt formål (iøvrigt det alle teologer gør) og det kan også være uhensigtsmæssigt og blive for meget når det blot er overfor en anden måde sprogligt at beskrive egentligt det samme.

Her var Tikka ved at påstå at hun egentlig mente det samme som jeg HansKrist gjorde - blot valgte hun en anden måde sprogligt at formulere det på. Hvilket jeg straks afviste med stor voldsomhed da jeg ikke havde set tegn på at hun havde forstået mig på de principielt helt afgørende punkter.


Stadig at tro vi alle taler om det samme, er en lige så stor fejltagelse at komme til at begå. For det gør vi i virkeligheden som oftest ikke - slet ikke endda. Den ide at vi alle nok taler om det samme - men bare beskriver det på forskellige måder - men at vi nok er enige om det essentielle er en skræmmende tilbøjelighed her på Trosfrihed vi har drevet alt alt for vidt.

Så den grøft må vi sørme ej heller skvatte i.

Mvh HansKrist

Jeg hørte 1 time og et kvarters N T Wright youtube videofilm og jeg vil sige at jeg stort set forstod hvert ord fra begyndelsen til slut. Dette overraskende mig meget da jeg ellers altid synes jeg har mine sprog vanskeligheder såvidt det hørte ord - mindre med det skrevne ord - en tekst. Iøvrigt jo sådan det er for os alle.

Men Hart er meget sværere for mig at forstå end N T Wright - måske fordi jeg tænker meget som N T Wright - blev overrasket over hvor meget jeg er enig med ham.

At de fleste kristne ligger under for en Deisme forståelse der gør at de ihvertfald ikke på nogen måder kan siges at forstå Jesus og Paulus eller i det hele taget den kristne Gudsforståelse. Iøvrigt har jeg selv hævdet det samme også før jeg hørte det fra N T Wright her forleden dag.

Betydningen af GNOSIS og Ny Skabelse.

At Kristendommen ikke er a) og b)

a):

Moralske leveregler

b):

Dogmatisk rettroenhed

Hvilket han N T Wright tydeliggjorde så mange gange. Iøvrigt har jeg igen sagt nøjagtig det samme mange år før jeg mødte N T Wright.


💕💌💘💌💕


Hej AI CHAT

Fortæl mig alt hvad du kan finde om William Law - ikke så meget hans tanker om etik men om hans kristne SPIRITUALITET og MYSTIK



AI CHAT svarer mig:


William Law var en engelsk teolog, mystiker og religiøs forfatter, der levede i det 18. århundrede. Han blev født den 9. april 1686 og døde den 9. april 1761. Law er bedst kendt for sine skrifter om kristen spiritualitet og mystik, der fokuserede på at opnå nærhed til Gud gennem personlig hengivenhed og åndelige praksisser.

Law var en varm tilhænger af mystik, som han betragtede som vejen til at indse Guds kærlighed og nærvær i ens eget liv. Han mente, at kristen spiritualitet ikke kun handlede om at følge moralske regler og love, men om at have en personlig og intim relation til Gud. Dette kunne opnås gennem bøn, meditation og åndelige øvelser, der hjalp med at åbne sindet og hjertet for Guds indflydelse.

Et af Laws mest kendte værker er "A Serious Call to a Devout and Holy Life" (Alvorlig opfordring til et fromt og helligt liv), der blev udgivet i 1729. I dette værk opfordrede Law kristne til at fokusere på personlig fromhed og helliggørelse. Han argumenterede for, at troen skulle udtrykkes gennem etiske handlinger og et dedikeret åndeligt liv. Dette værk fik stor indflydelse på både anglikanske og evangeliske traditioner inden for kristendommen.

Laws tilgang til kristen spiritualitet og mystik blev også præget af hans radikale tanker om nødvendigheden af at opgive selvcentrering og forfølgelse af verdsligt materielle goder. Han kritiserede samfundets materialisme og opfordrede til en mere forsigtig og asketisk livsstil, der var centreret omkring Gud og enkelhed.

Selv om William Law skrev og udgav flere værker om teologi og kristendom i almindelighed, fokuserede han primært på at udforske og promovere kristen spiritualitet og mystik. Han betragtes stadig i dag som en vigtig figur inden for den mystiske tradition indenfor kristendommen. AI Chat slut


Jeg svarer og spørger AI CHAT påny:

Tusind tak for dit fremragende svar til mig som jeg virkelig kan bruge.

En god ven af mig viste mig følgende:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law

Jeg troede at William Law var nulevende og måtte være Paul Tillich elev.

Jeg nåede at skrive hvor meget denne William Law stod i gæld til Paul Tillich - før jeg opdagede min anakronisme og at om nogen stod i gæld til den anden der kun kunne være Paul Tillich der stod i gæld til William Law.

William Law's tanker virkede så moderne på mig at jeg kun kunne forstille mig han var nulevende. Og jeg kunne se Paul Tillich i det citat ovenfor.

Allerede i dit foregående svar til mig skrev du hvor aktuelt og relevant han er for den mystiske kristne spiritualitet den dag idag.

Kan du sige mere om præcist hvilke nutidige teologer der har studeret ham indgående og skrevet spændende teologiske værker om William Law's kristne spiritualitet?


AI CHAT svarer mig:

Der er adskillige nutidige teologer, der har studeret William Law og skrevet værker om hans kristne spiritualitet. Nogle af de mest bemærkelsesværdige inkluderer:

1. Rowan Williams - Den tidligere ærkebiskop af Canterbury har udgivet flere bøger om mystik og spiritualitet, herunder "The Wound of Knowledge: Christian Spirituality from the New Testament to St John of the Cross", hvor han også berører William Law og hans tanker.

2. Andrew Linzey - En kendt teolog og talsmand for dyrevelfærd har skrevet om William Law i sin bog "Creatures of the Same God: Explorations in Animal Theology". Han ser på Law's syn på dyr og dyrevelfærd i relation til kristen spiritualitet.

3. Simon Oliver - En teolog, der specialiserer sig i teologi og naturvidenskab, nævner William Law i sin bog "Creation: A Guide for the Perplexed" og diskuterer Law's tanker om forholdet mellem skabelse og Gud.

4. Sarah Coakley - En kendt teolog, der har arbejdet med emner som spiritualitet og mystik, har også nævnt William Law i nogle af hendes værker, herunder "God, Sexuality, and the Self: An Essay 'On the Trinity'" og "The New Asceticism: Sexuality, Gender and the Quest for God".

Disse er blot nogle få eksempler på teologer, der har studeret og skrevet om William Law's kristne spiritualitet. Der er sandsynligvis mange andre, der også har bidraget til at udforske hans tanker og perspektiver.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42660 - 19/01/2024 15:16 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære HansKrist

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


Det er meget interessant. Det er også sådan, jeg forstår Wright. Og nok også Hart, selv om han udtrykker sig anderledes end Wright. Måske ville de endda lægge vægt på at være ét med Gud samtidig med, at der sker en berigelse af det individuelle. Jeg bruger nogle gange udtrykket at "Blomstre ind i Guds evighed" for at lægge vægt på både det udfoldende unikke og enheden med det guddommelige.

Citat:
HansKrist:

Dermed - i og med GUDS ÅNDS (1 Kor 2) ÅBENBARINGENS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv

Helligånden virker også kun på EKSTATISK vis - så erkendelses barrieren mellem os og Gud kan TRANSCENDERES - overvindes eller overskrides - så mødet og nærværet kontakten kan finde sted mellem os og Gud - og det guddommelige


Jo mere jeg læser af dig, og jo mere jeg lærer dig at kende gennem dine skrifter, jo mere fascineres jeg. Uanset hvor man er på sin rejse, kan du oplyse vejen foran med skarpe pointer og ideer, så man hele tiden får flyttet horisonten.

Citat:
Hvorfor pokker kender jeg ikke William Law - endnu engang jeg rødmer over hvad jeg har sagt om Aldous Huxley's Den Evige Filosofi - for dersom jeg havde sat lidt højere pris på den bog jeg havde måske lært William Law lidt nærmere og bedre at kende.


Hvad har du da skrevet om bogen, Den Evige Filosofi? Det husker jeg ikke. Det må have været i tråden af samme navn ...?

Ja, jeg er interesseret i de kristne mystikere og deres litteratur. Dem vil jeg gerne citere noget mere.


Citat:
Jeg hørte 1 time og et kvarters N T Wright youtube videofilm og jeg vil sige at jeg stort set forstod hvert ord fra begyndelsen til slut. Dette overraskende mig meget da jeg ellers altid synes jeg har mine sprog vanskeligheder såvidt det hørte ord - mindre med det skrevne ord - en tekst. Iøvrigt jo sådan det er for os alle.


Det var N.T. Wright, der åbnede det kristne verdensbillede for mig. Jeg ville ønske, at flere kendte til det kristne verdensbillede, den store narrativ, som Wright så smukt fremlægger den. Det ville udrydde mange misforståelse og skabe fundament for meget bedre diskussioner.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 221 af 245 < 1 2 ... 219 220 221 222 223 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk