annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
0 registrerede 437 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas Timotheus min broder "i Kristus".

Eller giver begrebet "i Kristus" - vores dåb og iklædning Kristus og" ikke jeg lever længere men Kristus lever i mig" og de Nye Skabninger vi er i Kristus, etc etc etc - ikke den store mening for dig??? For første gang da jeg som voksen begyndte at læse Paulus var det memet Kristus og vores "i Kristus væren" jeg opdagede alt var komponeret over hos Paulus og dermed var Paulus pludselig nemt for mig at forstå og endda blev jeg iklædt Kristus igennem mine Paulus studier læsninger gennem Helligåndens Ekstatiske Glædesfyldte Virksomhed der konstant fulgte mig i mine læsninger Paulus og gjorde det hele levende for mig og jeg begyndte at blive et nyt menneske - fordi Kristus mere og mere vandt skikkelse i mig og over mig - begyndte at virke mægtig i mig. Kristus der er også Herren Helligånden og hvor hun er der er også altid FRIHEDEN og ja den Nye Skabelse og frimodighed og frie taleret overfor Gud.

Nå men mit egentlige ærinde er noget helt andet, nemlig en beklagelse noget jeg skrev i mit forrige indlæg, følger her:


Beklager

Jeg har gjort mig selv skyldig i en anakronisme såvidt William Law som jeg troede var nulevende.


Så noget af hvad jeg har skrevet angående William Law og Paul Tillich og hvem der kan komme til at stå i gæld til hvem er noget værre sludder.

Men derfor kan mit indlæg godt læses alligevel og min beundring for William Law og hans tanker giver stadig mening.

Jeg fik godt nok en overraskelse da jeg så datoer for William Law's fødsel og død.

Hvorfor pokker kender jeg ikke William Law - endnu engang jeg rødmer over hvad jeg har sagt om Aldous Huxley's Den Evige Filosofi - for dersom jeg havde sat lidt højere pris på den bog jeg havde måske lært William Law lidt nærmere og bedre at kende.


Min bedstefar, morfar, sagde altid til mig:

Hans, hellere komme galt afsted end slet ikke komme afsted.

Og det må man sige er dækkende for min anakronisme og fadæse omkring William Law.


Beklager dette og endnu engang - tredje gang - jeg beklager at jeg har afvist og nedgjort Aldous Huxley's Den Evige Filosofi - som så sent som for tre dage siden lå der på bordet lige foran mig (lånt på Ålborg Bibliotek) - da mit eget eksemplar af bogen var blevet væk for mig nede i mit kælderrums rod.

Mvh HansKrist


I min trang til at identitets'markere kan jeg blive forfærdeligt træls firkantet og dogmatisk flueknepper dumsmart at høre på.

Nogle gange virker dette at identitets'markere udmærket for at få øje på principielle vigtige afgørende forskelle på visse punkter - og det er dog også sådan jeg forsøger at bruge og styre min trang til at identitets'markere.

Jeg begyndte jo som HansKrist i sin tid og identitets'markerede i en dogmatisk voldsomhed hvormed jeg slog mit navn fast og profilerede mig selv skarpt og tydeligt når det virkede bedst og fremstod firkantet dumsmart som en dogmatisk bølle når det ikke var på sin plads.

Som sagt har jeg beklaget denne min stil som debattør for ca 10 år siden.

Nå jeg vil slutte med at sige, dette at identitets'markere kan være på sin plads, hensigtsmæssigt, tjene et godt formål (iøvrigt det alle teologer gør) og det kan også være uhensigtsmæssigt og blive for meget når det blot er overfor en anden måde sprogligt at beskrive egentligt det samme.

Her var Tikka ved at påstå at hun egentlig mente det samme som jeg HansKrist gjorde - blot valgte hun en anden måde sprogligt at formulere det på. Hvilket jeg straks afviste med stor voldsomhed da jeg ikke havde set tegn på at hun havde forstået mig på de principielt helt afgørende punkter.


Stadig at tro vi alle taler om det samme, er en lige så stor fejltagelse at komme til at begå. For det gør vi i virkeligheden som oftest ikke - slet ikke endda. Den ide at vi alle nok taler om det samme - men bare beskriver det på forskellige måder - men at vi nok er enige om det essentielle er en skræmmende tilbøjelighed her på Trosfrihed vi har drevet alt alt for vidt.

Så den grøft må vi sørme ej heller skvatte i.

Mvh HansKrist

Jeg hørte 1 time og et kvarters N T Wright youtube videofilm og jeg vil sige at jeg stort set forstod hvert ord fra begyndelsen til slut. Dette overraskende mig meget da jeg ellers altid synes jeg har mine sprog vanskeligheder såvidt det hørte ord - mindre med det skrevne ord - en tekst. Iøvrigt jo sådan det er for os alle.

Men Hart er meget sværere for mig at forstå end N T Wright - måske fordi jeg tænker meget som N T Wright - blev overrasket over hvor meget jeg er enig med ham.

At de fleste kristne ligger under for en Deisme forståelse der gør at de ihvertfald ikke på nogen måder kan siges at forstå Jesus og Paulus eller i det hele taget den kristne Gudsforståelse. Iøvrigt har jeg selv hævdet det samme også før jeg hørte det fra N T Wright her forleden dag.

Betydningen af GNOSIS og Ny Skabelse.

At Kristendommen ikke er a) og b)

a):

Moralske leveregler

b):

Dogmatisk rettroenhed

Hvilket han N T Wright tydeliggjorde så mange gange. Iøvrigt har jeg igen sagt nøjagtig det samme mange år før jeg mødte N T Wright.


💕💌💘💌💕


Hej AI CHAT

Fortæl mig alt hvad du kan finde om William Law - ikke så meget hans tanker om etik men om hans kristne SPIRITUALITET og MYSTIK



AI CHAT svarer mig:


William Law var en engelsk teolog, mystiker og religiøs forfatter, der levede i det 18. århundrede. Han blev født den 9. april 1686 og døde den 9. april 1761. Law er bedst kendt for sine skrifter om kristen spiritualitet og mystik, der fokuserede på at opnå nærhed til Gud gennem personlig hengivenhed og åndelige praksisser.

Law var en varm tilhænger af mystik, som han betragtede som vejen til at indse Guds kærlighed og nærvær i ens eget liv. Han mente, at kristen spiritualitet ikke kun handlede om at følge moralske regler og love, men om at have en personlig og intim relation til Gud. Dette kunne opnås gennem bøn, meditation og åndelige øvelser, der hjalp med at åbne sindet og hjertet for Guds indflydelse.

Et af Laws mest kendte værker er "A Serious Call to a Devout and Holy Life" (Alvorlig opfordring til et fromt og helligt liv), der blev udgivet i 1729. I dette værk opfordrede Law kristne til at fokusere på personlig fromhed og helliggørelse. Han argumenterede for, at troen skulle udtrykkes gennem etiske handlinger og et dedikeret åndeligt liv. Dette værk fik stor indflydelse på både anglikanske og evangeliske traditioner inden for kristendommen.

Laws tilgang til kristen spiritualitet og mystik blev også præget af hans radikale tanker om nødvendigheden af at opgive selvcentrering og forfølgelse af verdsligt materielle goder. Han kritiserede samfundets materialisme og opfordrede til en mere forsigtig og asketisk livsstil, der var centreret omkring Gud og enkelhed.

Selv om William Law skrev og udgav flere værker om teologi og kristendom i almindelighed, fokuserede han primært på at udforske og promovere kristen spiritualitet og mystik. Han betragtes stadig i dag som en vigtig figur inden for den mystiske tradition indenfor kristendommen. AI Chat slut


Jeg svarer og spørger AI CHAT påny:

Tusind tak for dit fremragende svar til mig som jeg virkelig kan bruge.

En god ven af mig viste mig følgende:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law

Jeg troede at William Law var nulevende og måtte være Paul Tillich elev.

Jeg nåede at skrive hvor meget denne William Law stod i gæld til Paul Tillich - før jeg opdagede min anakronisme og at om nogen stod i gæld til den anden der kun kunne være Paul Tillich der stod i gæld til William Law.

William Law's tanker virkede så moderne på mig at jeg kun kunne forstille mig han var nulevende. Og jeg kunne se Paul Tillich i det citat ovenfor.

Allerede i dit foregående svar til mig skrev du hvor aktuelt og relevant han er for den mystiske kristne spiritualitet den dag idag.

Kan du sige mere om præcist hvilke nutidige teologer der har studeret ham indgående og skrevet spændende teologiske værker om William Law's kristne spiritualitet?


AI CHAT svarer mig:

Der er adskillige nutidige teologer, der har studeret William Law og skrevet værker om hans kristne spiritualitet. Nogle af de mest bemærkelsesværdige inkluderer:

1. Rowan Williams - Den tidligere ærkebiskop af Canterbury har udgivet flere bøger om mystik og spiritualitet, herunder "The Wound of Knowledge: Christian Spirituality from the New Testament to St John of the Cross", hvor han også berører William Law og hans tanker.

2. Andrew Linzey - En kendt teolog og talsmand for dyrevelfærd har skrevet om William Law i sin bog "Creatures of the Same God: Explorations in Animal Theology". Han ser på Law's syn på dyr og dyrevelfærd i relation til kristen spiritualitet.

3. Simon Oliver - En teolog, der specialiserer sig i teologi og naturvidenskab, nævner William Law i sin bog "Creation: A Guide for the Perplexed" og diskuterer Law's tanker om forholdet mellem skabelse og Gud.

4. Sarah Coakley - En kendt teolog, der har arbejdet med emner som spiritualitet og mystik, har også nævnt William Law i nogle af hendes værker, herunder "God, Sexuality, and the Self: An Essay 'On the Trinity'" og "The New Asceticism: Sexuality, Gender and the Quest for God".

Disse er blot nogle få eksempler på teologer, der har studeret og skrevet om William Law's kristne spiritualitet. Der er sandsynligvis mange andre, der også har bidraget til at udforske hans tanker og perspektiver.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Nyheder fra Religion.dk