annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 488 gæster og 64 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas

Du har ret mht til 1 Kor 2 - og HansKrist og Jung og hvor meget GNOSIS fylder hos Paulus.

Og mht til 1 Kor 2 og 2 Kor 3 (1 - 2 og 2 - 3 - var den måde jeg lærte at huske disse to nøglekapitler hos Paulus):

i 1 Kor 2 fandt jeg det spirituelle eller åndelige grundlag for Jungiansk Psykologi (menneskets ånd er vores bevidsthed og Guds Ånd er det ubevidste der gør sig levende og taler til os) og derfor da jeg langt om længe mødte at dette kapitel også spillede en stor rolle for Jung jeg blev bekræftet i min læsning og forståelse.

2 Kor 3 er kristendommen kort fortalt. Da jeg fandt at Erik A Nielsen, Margrethe Auken's mand, sagde det samme - blev jeg igen bekræftet i at jeg læste korrekt - eller at jeg ikke stod alene med mit synspunkt.

2 Kor 3: en ny pagt, ikke fastlåst i bogstaver, men Åndens nye, levendegørende pagt. Det er Guds skabende ånd, der nu er legemliggjort i al skabelse, så en ny antropo'kosmisk tilstand gør sig gældende - den KRISTOLOGISKE SPIRITUALITY ANTROPOLOGI (se længere nede) - de Nye Skabninger vi er i Kristus.



Citat:
Thomas:

HansKrist citerer vist også dette ord en gang imellem, hvis jeg husker rigtigt:

"Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os."
- 1 Cor. 2:10-12

Han er måske ikke enig i det næste, men jeg ser en sammenhæng:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law

En fuldspektret tilgang til menneskelig bevidsthed og adfærd betyder, at mænd og kvinder har et spektrum af viden til rådighed for dem - et spektrum, der i det mindste omfatter kødets øje, sindets øje og åndens øje.
- Ken Wilber


William Law må være Tillich elev - ihvertfald siger han præcist det samme som Paul Tillich endda poetisk smukt beskrevet.

Ken Wilber som jeg altid har været glad for (kigger lige nu op på en af hans bøger på min bogreol foran mig) også hvad han skriver er jeg sådan set enig i.

Så jeg trækker mine ord tilbage om Aldous Huxley og bogen den Evige Filosofi.

Paul Tillich ville sætte pris på følgende udtalelse:

Citat:
Den guddommelige grund for al eksistens er et åndelig Absolut, uudsigelig i form af diskursiv tankegang, men (under visse omstændigheder) modtagelig for at blive direkte oplevet og realiseret af mennesket.
- Aldous Huxley


Men dumt af ham at skrive "uudsigelig i form af diskursiv tankegang" - da det jo netop er hvad han gør - forsøger at gøre og som kristendommen er sande mestre i at gøre - Jesus og Paulus har overhovedet ingen betænkeligheder mht at vi mennesker kan beskrive for hinanden symbolsk og i lignelser vores dynamiske skabende virkelighed med Gud fx:

Den skabende virkelighed med Gud vi kristne har er; er den skabende virkelighed med Gud Jesus bærer ind i verden - bringer i spil i verden:

Jesu "Søn Fader" "JEG'DU" dynamiske nyskabende samspils virkeligheden med Gud i kraft af eller igennem Helligånden.

Her i Jesus Kristus er Gud kommet os nær (a)* (inkarnationen - konkret legemliggjort i vores liv (i Kristus: vores legeme et Helligt Tempel for Gud Helligånden og hele Guddomsfylden i kød og blod)) så vi fra nu af kun kender Gud som virkelighed (1 Kor 2) gennem Guds Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer i vores liv.


Citat:
(a)*:

Det Nye Testamente handler om et nyskabende, omkalfatrende gennembrud af gudsnærvær, knyttet til Jesus. Johannes Værge.


I Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed og hermed slutter al hidtil religiøs filosofisk menneskelig spekulation om Gud (Regin Prenter) da vi fra nu af kun kender Gud fra Guds Åndens (Gud Helligåndens) Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer (1 Kor 2) som igennem vi kristne's KRISTUS VIDNESBYRD herom opbygger grundlægger den nye religion kristendommen. HansKrist.




💕✝️💗☦️💕

Hermed - i og med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Åndens - Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne (2 Kor 3) er det slut med al spekulation, filosofisk religiøs spekulation om Gud - da vi altså fra nu af kun kender Gud, som skabende nærværende erfaringsvirkelighed i vores liv; gennem Guds Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer vi har (1 Kor 2) i vores liv.

Hvorfor kristendommen helt og aldeles bygger på disse vi menneskers KRISTUS VIDNESBYRD (vidnesbyrd om vores liv i Kristus - i Kristus Væren - de Nye Skabninger vi er i Kristus) som Nye Testamente netop er forskellige KRISTUS VIDNESBYRD.


Begivenheden Guds Kærlighed Kristus (Rom 5 og 2 Kor 3) udgydt i vore HJERTER ved Helligånden der er givet os.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: Jesu Søn Fader JEG'DU dynamiske dialogiske samspils skabende virkelighed med Gud i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os: de Nye Skabninger vi er i Kristus qua Jesu Søn Fader JEG'DU dynamiske dialogiske samspils virkelighed med Gud i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med - det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Citat:
Man is born in revelation (åbenbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev


Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man


Nicolai Berdyaev om denne nye Helligåndens epoche

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itself religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev


The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA Nicolai Berdyaev




Kristendommen er religionshistorisk set et kæmpe skridt videre - hvor man overskrider (transcenderer) de grænser:

At vi ikke kan beskrive vores virkelighed med Gud.

At vi kun kan erkende Gud svagt sporadisk - nej vi er ligefrem i et Jesu: Søn Fader JEG'DU dynamisk skabende dialogisk samspils virkelighed med Gud i kraft af Gud Helligånden.

Men vigtigst er den Nye Skabelse - de Nye Skabninger vi er i Kristus:

Den KRISTOLOGISKE SPIRITUALITY ANTROPOLOGI


In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


💕☦️💗✝️💕


Jeg er meget glad for William Law:


Citat:
Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law




Hvad William Law skriver flugter 100% hvad Paul Tillich og hans elev HansKrist skriver om nøjagtig de samme erkendelsesteoretiske overvejelser:

Citat:
HansKrist:

Dermed - i og med GUDS ÅNDS (1 Kor 2) ÅBENBARINGENS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv

Helligånden virker også kun på EKSTATISK vis - så erkendelses barrieren mellem os og Gud kan TRANSCENDERES - overvindes eller overskrides - så mødet og nærværet kontakten kan finde sted mellem os og Gud - og det guddommelige


Citat:
Paul Tillich:

Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Tillich.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse... Tillich.

To call God transcendent in this sense does not mean that one must establish a “superworld” of divine objects. It does mean that, within itself, the finite world points beyond itself. In other words, it is self-transcendent. (ST vol 2, side 7). It goes beyond itself in order to return to itself in a new dimension. This is what “self-transcendence” means. In terms of immediate experience it is the encounter with the holy, an encounter which has an ecstatic character. The term “ecstatic” in the phrase “ecstatic idea of God” points to the experience of the holy as transcending ordinary experience without removing it. Ecstasy as a state of mind is the exact correlate to self-transcendence as the state of reality. Such an understanding of the idea of God is neither naturalistic nor supranaturalistic. It underlies the whole of the present Theological system (Systematic Theology). (ST vol 2, side 8).


Citat:
William Law:

der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.


Hvis William Law skulle forsvare sin PHD AFHANDLING og ovenfor følgende tekst, der er fremragende, var med og han ikke havde referencer til Paul Tillich jeg tror de ville kalde det tyveri - at pynte sig med lånte fjer. Jeg er 100% sikker på at William Law må være bekendt med Paul Tillich, selv uden at have viden herom.


Eneste kritiske udsagn fra William Law er:

"der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme"

Citat:
2 Kor 3:

Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Så ihvertfald bruger William Law begrebet "evner" her, i en ikke gængs forstand og opponenter til hans PHD AFHANDLING må her spørge ind til om han mener evner skal forstås som noget vi mennesker behersker og råder over? Mener han det da ryger den religiøse transcendentale Guds forståelse.

Men William Law har jo selv givet svaret at evner ikke må forstås i gængs betydning fordi han jo skrev lige før:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig.



💕☦️💗✝️💕



Den vågne læser ser at jeg adskiller mig fra alt og alle - og endda hvor jeg som Åndens Apostel pr se og Tænkningens Skytshelgen Paulus ikke har givet blind tro nogen chance - jeg formår at lovsynge med min forstand om Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER (2 Kor 3) ved Helligånden.

TROEN har intet at frygte fra VIDEN - videnskabelige erfaringer og forstandighed.

Fx har Jungiansk Psykologi og moderne neuroaffektiv udviklingspsykolog og neurovidenskab har åbenbaret for os (opdaget) og empirisk bevist at vi menneskers ontologiske virkelighed primært er en epigenetisk JEG'DU Theistisk dialogisk epigenetisk skabende samspils virkelighed (og at vores JEG'DET mere Deisme prægede virkelighed spiller en mindre rolle SPIRITUELT set). Således er den Deisme der dominerer folkets gængse religiøse gudsopfattelse videnskabeligt bevist at være forkert - og ikke bare en Theisme er mere sandt - men endda en JEG'DU Theisme - Gud og mennesket i et Guds Billede og Person Virkelighed med hinanden.

vi fødes ligefrem i et Jesu: Søn Fader/Moder/Forældre JEG'DU dynamisk skabende dialogisk samspils virkelighed med Arketypen Gud i kraft af Gud Helligånden.

Barnet er allerede ved fødslen orienteret mod det Guds Billede Ansigt og den Guddommelige JEG'DU Person Virkelighed vi alle dage tilhører om vi ikke vil bukke under i demens og åndsformørkelse.

Også derfor den paulinske "Jesus Kristus Ikon Kristologiske SPIRITUALITET" der er så mange referencer til i Corpus Paulus i dag af Berdyaev og Hart og Levinas og HansKrist og Claudia Welz på tværvidenskabelig vis får en renæssance, bliver revitaliseret og fortolket på ny.

Den interesserede kan læse hvad jeg HansKrist har skrevet i Galleri under Jesus Kristus Ikon og ellers spørge mig.

Claudia Welz

Danmarks Super Star Teolog Claudia Welz arbejder med nøjagtig det samme som jeg gør såvidt den paulinske "Jesus Kristus Ikon Kristologiske SPIRITUALITET".

Også på det tværvidenskabelige grundlag vi vælger at redegøre for denne SPIRITUALITET arbejder vi ret ens.


Kvalitativt er der overhovedet ingen forbindelse mellem hvordan jeg i religionsvidenskabeligt forstand opfatter den religiøse spirituelle dimension og så hvordan andre forstår det forhold. Du Thomas er pga dine teologiske studier det menneske der kommer mig nærmest.

Hvad vores mest aktive, og indtil videre den debattør der har skrevet flest sider på Trosfrihed, beskæftiger sig med, har overhovedet intet at gøre med hvad man i religionsvidenskabeligt forstand definerer som værende dækkende for den religiøse spirituelle dimension med inde over menneskets liv. Nej her findes ingen SPIRITUALITET eller RELIGIØSITET overhovedet hos denne debattør (måske lidt for år tilbage men som vedkommende redegør for tingene idag findes der ikke skyggen af RELIGIØSITET eller SPIRITUALITET) og skulle vi med lidt god vilje sige at det gør der måske alligevel - så er det så ANTI JESUS KRISTELIGT som noget kan være - ja så diametralt stik modsat hvad Jesus Kristus er kendt for i religionshistorisk forstand.

Så jeg er så kvalitativt radikalt diametralt fuldstændig anderledes - så her må gøres et valg - da alt hvad vedkommende skriver er endda i ekstrem grad ANTI KRISTELIGT RELIGIØSITET og SPIRITUALITET - også derfor vedkommende og undertegnede overhovedet ikke kan tale sammen meningsfuldt, så det giver mening.

Ofte har jeg tænkt på; hvordan ind i helvede kan to mennesker være så forskellige. Et godt svar er jeg ikke nået frem til.


💕✝️💗☦️💕

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
Nyheder fra Religion.dk