annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Kære Arne

Citat:
Et problem for mig i dine citater er, at de alle har en forestilling om, hvad de kalder Gud.


Det er jeg nu ikke så sikker på. Se blot her:

Hvem er Gud? Jeg ved ikke noget bedre svar end: Han som Er. Intet passer bedre til den evighed som Gud er. Hvis du kalder Gud god eller stor eller velsignet eller vis eller noget andet af denne art, indeholdes det i disse ord, nemlig: Han Er.
- Bernhard af Clairvaux


Det er heller ikke fordi, at jeg mener, at jeg kan gruble dagen lang og trænge ind i Guds mysterier med min logik. Men jeg tror, at vi har en intuition, som er af Gud. HansKrist citerer vist også dette ord en gang imellem, hvis jeg husker rigtigt:

"Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os."
- 1 Cor. 2:10-12


Han er måske ikke enig i det næste, men jeg ser en sammenhæng:

Skønt Gud er nærværende overalt, er han dog kun nærværende for dig i den dybeste og inderste del af din sjæl. De naturlige sanser kan ikke eje Gud eller forene dig med ham, nej dine iboende evner: forstand, vilje, erindring, kan kun række ud efter Gud men ikke være det sted hvor han bor i dig. Men der er en rod eller dybde i dig, hvorfra alle disse evner udspringer som linier fra et punkt eller som grene fra et træs stamme. Denne dybde kaldes sjælens midtpunkt eller grund. Denne dybde er din sjæls enhed og evighed - jeg havde nær sagt uendelighed, for den er så uendelig at intet kan tilfredsstille den eller give den hvile undtagen Guds uendelighed.
- William Law

En fuldspektret tilgang til menneskelig bevidsthed og adfærd betyder, at mænd og kvinder har et spektrum af viden til rådighed for dem - et spektrum, der i det mindste omfatter kødets øje, sindets øje og åndens øje.
- Ken Wilber

Den guddommelige grund for al eksistens er et åndelig Absolut, uudsigelig i form af diskursiv tankegang, men (under visse omstændigheder) modtagelig for at blive direkte oplevet og realiseret af mennesket.
- Aldous Huxley


Du mener det måske selvophøjende at have denne oplevelse, erkendelse, realisering. Men for mig at se, sker det i dyb ydmyghed og tjenergerning.

Citat:
Jeg har en stærk mistanke om, at vi mennesker på en hovmodig måde gør netop vi menneskers evner mere værd end alle andre evner.
Jeg tror, at alt levende er ligeværdigt - og ligeså alt andet værende.


Når jeg tænker på verdens genoprettelse, så tænker jeg også hele verden, hele kosmos.

En Natur, fuldkommen og gennemtrængende, cirkulerer i alle naturer. En Virkelighed, som er altomfattende, rummer alle virkeligheder i sig. Den ene måne spejler sig overalt hvor der findes en vandflade. Og alle månerne i vandene rummes i den ene måne.
- Yung-chia Ta-shih


Citat:
Når jeg gennemlæser, hvad du og jeg på det seneste har skrevet til hinanden, er det jo tydeligt, at der er en enorm forskel imellem os angående, hvordan vi ser vi menneskers position i verden.


Ja, men jeg er begyndt at se ligheder. Jo ældre, jeg bliver, jo vigtigere bliver den direkte oplevelse for mig. Du ser også ud til at sætte pris på oplevelsen.

Citat:
Hvordan det går til, at vi ser det samme så forskelligt, ved jeg ikke, men jeg gør nok forskellen endnu større, når jeg peger på, at vi menneskers eksistens som art jo nærmest er et splitsekund af universets hidtidige eksistenstid, samt når jeg tror, at vi uddør som art - senest når "vores" stjerne, solen, løber tør for brint (gætter dog, at det bliver før dét).


Og:

Citat:
At universet, der udvider sig med stadigt stigende hastighed, iflg. naturvidenskaben nok også på et tidspunkt ophører at eksistere, samt at der meget muligt er flere universer, det er også en del af mit "verdensbillede"


Jeg tror ikke, at et menneske kan ændre fx dette univers' udvidelsesmønster. Det er snarere sådan, at jeg gerne lader mig inspirere af det kristne verdenssyn, at denne verden er falden. Universet er blot en skygge - en "falden tid" - af den større virkelig, Guds kosmos, som vil genoprettes og strække sig ind i Guds evighed og fuldkommenhed. I den evighed tror jeg, at bevidsthed er grundlæggende - ikke mindst den kærlighed du føler. Den kan ikke gå tabt, men vil blomstre og fortsætte med at blomstre.

Citat:
I denne forskels-situation betyder det meget for mig, at vi bevarer den gensidige respekt for hinanden


Jeg har stor respekt for dig og din måde at opleve på og forklare dig på.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk