annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 169 af 245 < 1 2 ... 167 168 169 170 171 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35122 - 19/03/2022 19:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du citerer mig for:
Citat:
Religion er jo en slags trosbundethed, og er altså dermed i modsætning til trosfrihed.
og svarer:
Citat:
Det er i mine øjne mere nuanceret end som så. Især hvis man kigger på Buddhismen og Hinduismen.
Mim replik:
Kan du uddybe dit svar?

En af de værste sider af Hinduismen er efter min mening, deres dogmer om genfødsel, der fører direkte til, at de kasteløse undertrykkes - fordi de ikke har fortjent bedre pga. deres forrige liv - efter min mening en enorm religiøs forbrydelse.

I det hele taget har jeg svært ved at se ret meget godt i relgioners brug af dogmer om en tilværelse efter døden andet end, at det vel har skræmt nogle fra at gøre noget dårligt.
Her vil jeg jo foretrække i stedet at inspirere til at gøre noget godt.

Du skriver:
Citat:
Jeg oplever din tale om den slags således, at du ser religion som bringende mere dårligt til verden end godt.
Mit svar:
Jeg må her erkende, at en vægtning af så enormt et emne, dét ser jeg mig ikke i stand til - og om nogen er, det tvivler jeg på.

Jeg skrev:
Citat:
De monoteistiske religioner er jo præget af en faderskikkelse, og til at forklare, når den gode Gud ikke altid får det til at gå så godt, har man så en Satan, der får mennesker til at gøre noget forkert: Det onde.
og du svarede:
Citat:
De kristne historikere, teologer og filosoffer skildrer dette langt mere nuanceret end en menneskelige faderskikkelse med skæg og et rødt uhyre med horn i panden. Efter at have lært kristendommen meget bedre at kende, kan jeg ikke genkende den slags stereotype billeder.
Min replik:
Hvad er det da, du - helt kortfattet - kan genkende?

Jeg skrev:
Citat:
Min tro siger mig, at det guddommelige er større end den menneskelignende skikkelse, vi kalder Gud.
Du svarede:
Citat:
Dette er også den helt gængse antagelse i religionerne. Gud er større, end vi kan opfatte.
Min replik:
Betyder dét, at idéen om Gud som en person er opgivet?

Endelig skriver du:
Citat:
Når jeg læser de kristne og buddhistiske skrifter, så læser jeg om ubetinget kærlighed mellem mennesker og en omsorgsfuld forvaltning af miljøet omkring os. Dette anfægter du jo ofte (som jeg hører dig), men der er vi så uenige i vores læsning af de hellige skrifter.

Min replik:
Ja, kærligheden er - i mine øjne - den helt store kvalitet i kristendommen, men jeg savner, at den også omfattede "skaberværket", der for mig er guddommeligt - ja helligt.

I buddhismen, der jo ikke har guder, men Nirvana er der nærhed mellem mennesker og nogle af dyrene, men træerne er ikke indbefattet, end ikke det træ Buddha, buddhismnens Siddharta Gautama sad under, da han blev oplyst - men Buddha havde været en hund i en tidligere inkarnation.

Glæder mig til at se, hvad du svarer smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35134 - 21/03/2022 16:38 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Til vores snak om, hvorvidt religion er trosbundethed, så foreslog jeg, at det er mere nuanceret end som så. Du spørger:

Citat:
Mim replik:
Kan du uddybe dit svar?


Når jeg læser om hinduismen læser jeg, at det ikke blot er én religion, men at hinduismen består af mange traditioner og filosofier. Dette fører vel mere til diskussion end til dogmatisk bundethed. Mange hinduister vil også mig bekendt mene, at der findes flere veje til Gud.

Hvad angår buddhismen, så tror den slet ikke på Gud - i hvert fald ikke som et væsen.

Citat:
I det hele taget har jeg svært ved at se ret meget godt i relgioners brug af dogmer om en tilværelse efter døden andet end, at det vel har skræmt nogle fra at gøre noget dårligt.
Her vil jeg jo foretrække i stedet at inspirere til at gøre noget godt.


Jamen, dét du foretrækker - inspiration til at gøre noget godt - er jo netop det, som religion gør for mange. Jeg tror fx på, at alle bliver frelst i Guds evighed. Det er ikke en skræmmende tanke, vel? Den er opløftende. Og kristen for manges vedkommende (selv om atter andre tror på undergang for nogle).

Troen på et liv efter døden er for mig inspirerende. Det er inspirerende, at alt meningsfuldt fortsætter - også alt det vi rummer i vores bevidsthed ... de store værdier, kærligheden.

Citat:
Betyder dét, at idéen om Gud som en person er opgivet?


Mig bekendt har den aldrig eksisteret i hverken hinduismen, buddhismen, kristendommen eller islam. Og måske heller ikke i andre religioner.

Gud som person - eller som væsen - er jo en afgrænsning af Gud. Det er IKKE en del af den religiøse tænkning (mig bekendt) at begrænse Gud.

Citat:
Ja, kærligheden er - i mine øjne - den helt store kvalitet i kristendommen, men jeg savner, at den også omfattede "skaberværket", der for mig er guddommeligt - ja helligt.


Det undrer mig, at du savner dette, da jeg ser det som helt centralt i kristendommen. Gud er dog Skaberen. Og netop Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35141 - 22/03/2022 13:17 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tomas.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hinduisme, men det er jo åbenlyst, at den er mangfoldig.
Dens øverste guder: Brahma, Vishnu og Shiva - skaberen opretholderen og forandreren ligner jo lidt oldgrækernes: Zeus, Apollon og Dionysos og vel iøvrigt også: Odin, Thor og Loke - og er man dristig nok, kunne man vel også tænke på kristendommenes: Faderen, Sønnen og Helligånden.
Men kastesystemet og den grove diskriminering af de kasteløse er i mine øjne en religiøst begrundet forbrydelse.

Du skriver:
Citat:
Jamen, dét du foretrækker - inspiration til at gøre noget godt - er jo netop det, som religion gør for mange. Jeg tror fx på, at alle bliver frelst i Guds evighed. Det er ikke en skræmmende tanke, vel? Den er opløftende. Og kristen for manges vedkommende (selv om atter andre tror på undergang for nogle).
Min replik:
Det er jo en tro, du har, der vil noget: "at alle bliver frelst i Guds evighed".
Jeg kunne ønske, at jeg havde den samme tro, men frygter, at det er en ønskedrøm - og har opgivet enhver overbevisning om efter døden.

Jeg ser, vi er enige, når du skriver:
Citat:
Gud som person - eller som væsen - er jo en afgrænsning af Gud. Det er IKKE en del af den religiøse tænkning (mig bekendt) at begrænse Gud.
Det er derfor, jeg helst undlader at bruge ordet Gud - og udtrykket: det guddommelige er jeg heller ikke helt glad for, men jeg kan ikke finde et bedre.

Jeg skrev:
Citat:
Ja, kærligheden er - i mine øjne - den helt store kvalitet i kristendommen, men jeg savner, at den også omfattede "skaberværket", der for mig er guddommeligt - ja helligt.
Og du svarede:
Citat:
Det undrer mig, at du savner dette, da jeg ser det som helt centralt i kristendommen. Gud er dog Skaberen. Og netop Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed.
Min replik:
Jeg glæder mig over, at du og jeg er enige her, men kristendommen synes jeg svigter.
Om "Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed", er jeg ikke i stand til hverken at tro eller benægte, men hvis vi mennesker holdt inde med vores grådighed og mangfoldighed - her og nu - så ser jeg kærligheden til klodens guddommelighed smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35145 - 23/03/2022 13:05 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Men kastesystemet og den grove diskriminering af de kasteløse er i mine øjne en religiøst begrundet forbrydelse.


Men gælder dette hele hinduismen som sådan, hvis hinduismen er flere traditioner og filosofier?

Jeg kunne godt frygte, at mennesker og menneskeskabte samfund kan forvrænge religioners oprindelige kerne, selv de religioner hvis skrifter udelukkende prædiker uselvisk kærlighed og ydmyghed.

Citat:
Jeg glæder mig over, at du og jeg er enige her, men kristendommen synes jeg svigter.


Sådan siger du, når vi taler om Skabelsen. Men som jeg læser Bibelen, så er Bibelens overordnede fortælling en fortælling om Guds Skabelse, som er ment til at blomstre i harmoni mellem alt levende. Undervejs er der megen smuk poesi, som fortæller om en levende natur, som kun ønsker fred og glæde.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35162 - 24/03/2022 19:15 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Når du skriver til mig:
Citat:
Sådan siger du, når vi taler om Skabelsen. Men som jeg læser Bibelen, så er Bibelens overordnede fortælling en fortælling om Guds Skabelse, som er ment til at blomstre i harmoni mellem alt levende.
Og når du ovenfor skrev:
Citat:
Det kristne håb er, at vi en dag lever i en verden, hvor Gud har tørret hver en tåre bort, og vores kærlighed og tjeneste kan blomstre mere og mere fuldkomment i Guds evighed. Dette håb understreger netop vores medfølelse og sorg over den nuværende tilstand.
Samt når du ligledes skrev:
Citat:
Det, vi venter på, er, at alt, hvad vi gør NU, vil få en yderligere opblomstring, når verden genfødes, og al lidelse skal ophøre.
så er der to tanker, jeg får.
Den ene er, at din kristendom håber, at kristendommens totalt udefinerbare Gud griber ind og forbedrer verden, hvor jeg jo mener, at vi mdennesker jo har fået evnerne til at tøjle vores grådighed og mangfoldighed.
Hvis vi holdt op med at plyndre kloden - og hvis vi undlod at være så mange - så kom vi dog et meget, meget stort skridt frem mod en rigtig god verden - dette i respekt for skabelsens guddommelighed, så var behovet for, at kristendommens Gud skulle gribe ind, jo nærmest der ikke.

Og den anden er teodicé-problemet.

Jeg tror på, at vi mennesker godt kan undlade at ødelægge det paradisiske på denne klode.
Det kræver jo kun respekt for skaberværkets guddommelighed - skaberværket, som vi jo selv er en guddommelig del af - men det er måske dét, du mener med ordene: "at modtage Guds Ånd" smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 169 af 245 < 1 2 ... 167 168 169 170 171 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nok ansøgere til at oprette forsvarslin..
28/03/2024 09:21
Nyheder fra Religion.dk