annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Tomas.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hinduisme, men det er jo åbenlyst, at den er mangfoldig.
Dens øverste guder: Brahma, Vishnu og Shiva - skaberen opretholderen og forandreren ligner jo lidt oldgrækernes: Zeus, Apollon og Dionysos og vel iøvrigt også: Odin, Thor og Loke - og er man dristig nok, kunne man vel også tænke på kristendommenes: Faderen, Sønnen og Helligånden.
Men kastesystemet og den grove diskriminering af de kasteløse er i mine øjne en religiøst begrundet forbrydelse.

Du skriver:
Citat:
Jamen, dét du foretrækker - inspiration til at gøre noget godt - er jo netop det, som religion gør for mange. Jeg tror fx på, at alle bliver frelst i Guds evighed. Det er ikke en skræmmende tanke, vel? Den er opløftende. Og kristen for manges vedkommende (selv om atter andre tror på undergang for nogle).
Min replik:
Det er jo en tro, du har, der vil noget: "at alle bliver frelst i Guds evighed".
Jeg kunne ønske, at jeg havde den samme tro, men frygter, at det er en ønskedrøm - og har opgivet enhver overbevisning om efter døden.

Jeg ser, vi er enige, når du skriver:
Citat:
Gud som person - eller som væsen - er jo en afgrænsning af Gud. Det er IKKE en del af den religiøse tænkning (mig bekendt) at begrænse Gud.
Det er derfor, jeg helst undlader at bruge ordet Gud - og udtrykket: det guddommelige er jeg heller ikke helt glad for, men jeg kan ikke finde et bedre.

Jeg skrev:
Citat:
Ja, kærligheden er - i mine øjne - den helt store kvalitet i kristendommen, men jeg savner, at den også omfattede "skaberværket", der for mig er guddommeligt - ja helligt.
Og du svarede:
Citat:
Det undrer mig, at du savner dette, da jeg ser det som helt centralt i kristendommen. Gud er dog Skaberen. Og netop Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed.
Min replik:
Jeg glæder mig over, at du og jeg er enige her, men kristendommen synes jeg svigter.
Om "Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed", er jeg ikke i stand til hverken at tro eller benægte, men hvis vi mennesker holdt inde med vores grådighed og mangfoldighed - her og nu - så ser jeg kærligheden til klodens guddommelighed smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk