annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 408 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Arne

Til vores snak om, hvorvidt religion er trosbundethed, så foreslog jeg, at det er mere nuanceret end som så. Du spørger:

Citat:
Mim replik:
Kan du uddybe dit svar?


Når jeg læser om hinduismen læser jeg, at det ikke blot er én religion, men at hinduismen består af mange traditioner og filosofier. Dette fører vel mere til diskussion end til dogmatisk bundethed. Mange hinduister vil også mig bekendt mene, at der findes flere veje til Gud.

Hvad angår buddhismen, så tror den slet ikke på Gud - i hvert fald ikke som et væsen.

Citat:
I det hele taget har jeg svært ved at se ret meget godt i relgioners brug af dogmer om en tilværelse efter døden andet end, at det vel har skræmt nogle fra at gøre noget dårligt.
Her vil jeg jo foretrække i stedet at inspirere til at gøre noget godt.


Jamen, dét du foretrækker - inspiration til at gøre noget godt - er jo netop det, som religion gør for mange. Jeg tror fx på, at alle bliver frelst i Guds evighed. Det er ikke en skræmmende tanke, vel? Den er opløftende. Og kristen for manges vedkommende (selv om atter andre tror på undergang for nogle).

Troen på et liv efter døden er for mig inspirerende. Det er inspirerende, at alt meningsfuldt fortsætter - også alt det vi rummer i vores bevidsthed ... de store værdier, kærligheden.

Citat:
Betyder dét, at idéen om Gud som en person er opgivet?


Mig bekendt har den aldrig eksisteret i hverken hinduismen, buddhismen, kristendommen eller islam. Og måske heller ikke i andre religioner.

Gud som person - eller som væsen - er jo en afgrænsning af Gud. Det er IKKE en del af den religiøse tænkning (mig bekendt) at begrænse Gud.

Citat:
Ja, kærligheden er - i mine øjne - den helt store kvalitet i kristendommen, men jeg savner, at den også omfattede "skaberværket", der for mig er guddommeligt - ja helligt.


Det undrer mig, at du savner dette, da jeg ser det som helt centralt i kristendommen. Gud er dog Skaberen. Og netop Skabelsen skal genfødes og fuldkommes og blomstre i Guds evighed.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk