annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 155 af 245 < 1 2 ... 153 154 155 156 157 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34910 - 21/02/2022 20:02 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du næsten deprimeres af, at der er lidelse, sorg og død, og du ønsker en verden befriet herfor, som din tro lover vil komme.
Det løfte er jeg ikke i stand til at forholde mig til, men lidelse her og nu - sammenholdt med de evner, vi mennesker nu engang er blevet tildelt - det mener jeg, vi forholder os alt for passivt til.
Menneskeskabt lidelse kan selvfølgelig udryddes - af os mennesker.
For vi kan fjerne årsagerne: Vore egne forkerte handlinger.
Og vi ved jo godt, hvad det er, vi gør forkert overfor hinanden.
Og kristendommen har jo svaret: Global næstekærlighed.
Den næstekærlighed skulle jo gerne udvides til at omfatte alt levende samt dets livsgrundlag.
Muligheden ligger lige for, men vi tøver med at virkeliggøre den, fordi næstekærligheden drukner i egoistisk grådighed, og fordi vore religioner er alt for passive og hellere vil se frem mod en bedre verden engang i fremtiden.

Så er der lidelser, vi ikke kan undgå, og som du jo også peger på, såsom alderdom, svækkelse, lidelse og død.
Her siger buddhisterne jo (som jeg husker det):
Citat:
Der er lidelse.
Der er en årsag til lidelse.
Der er en vej ud af lidelse.
Det er vist noget om at opgive ensidig fokus på selvet.
Men indrømmet, i vores verden er sygdomme, alderdom, svækkelse og død vore livsbetingelser.
Hvis vi kan acceptere dét - og vi har jo intet valg - så mener jeg fortsat, at vi mennesker i høj grad - med de evner vi er blevet givet - kan "skabe en genrejst verden".
Hertil kommenterer du:
Citat:
Se, det er interessant, at du siger det. For du mener jo, at jeg giver mennesket en ophøjet rolle ved at sige, at vi i vort oprindelige kald er verdens forvaltere/tjenere af kosmos og livet. Men er det ikke DIG, der her ophøjer mennesket - såfremt du virkelig mener, at vi - os alene - kan genrejse verden?
Mit svar:
Jeg opfatter det nu ikke som, at vi er verdens forvaltere, men som at vi skal ophøre med vore stupide - og i sidste ende selvudslettende - dumheder blinker

Jeg skrev:
Citat:
Men det forudsætter nok, at vi indser vores situation som mennesker på denne klode - at vi er en del af dens natur.
Dertil svarede du:
Citat:
Hvis det er korrekt, at vi er en del af denne klodes natur - og i vores Homo Sapiens tilstand må jeg give dig ret - så kan vi vel ikke bare vælge at være totalt uselviske. Er det ikke mere kompliceret end det?
Min replik:
Jeg tror ikke, vi behøver at være "totalt uselviske". Jeg tror vi blot behøver at komme i harmoni med den øvrige natur.
Det var vi engang, men med vores agerbrug og teknologi har vi ignoreret harmonien.
Den harmoni kan vi godt genskabe. Vi har jo evnerne til det! Hvorfor så ikke bruge dem - gøre vores del - inden vi påkalder guddommelig indgriben? smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34911 - 21/02/2022 20:22 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Hvad er det du ikke tror på? At Gud kan skabe et univers? At der har været et fald, som ændrede verden? Hvor klemmer skoen heart
Mit svar:
Jeg gør mig ikke klog på ordet, begrebet: Gud.
For mig er det alt rigeligt, at jeg oplever verden - som den nu er - som guddommelig.
Og "et fald" - "den faldne verden". Her ser jeg det som, at de store evner, vi mennesker er blevet givet, har fået os til at glemme, at vi kun er en del af naturen på denne klode - og ikke stupidt skal ødelægge dens harmoni.
Skabelse af universer er for mig et totalt ufatteligt guddommeligt mirakel.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34912 - 22/02/2022 14:33 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Du næsten deprimeres af, at der er lidelse, sorg og død, og du ønsker en verden befriet herfor


Selvfølgelig ønsker jeg en verden befriet for lidelse. Men lad os nu ikke forvirre forholdene. I stedet for at se på hvad en ikke-lidende synes og ikke synes eller "deprimeres af", så lad os åbne øjnene for at der rent faktisk findes mange, som lider - virkelig lider - i verden. Det er en kendsgerning, som ikke skal bagatelliseres (hvilket du jo heller ikke gør).

Citat:
Menneskeskabt lidelse kan selvfølgelig udryddes - af os mennesker.
For vi kan fjerne årsagerne: Vore egne forkerte handlinger.


Jeg mener også, at menneskeskabt lidelse kan udryddes. Men ikke kun ved vores egen indsats. Det er her, hvor jeg tænker, at du måske "ophøjer" mennesket til at kunne noget mere, end det kan.

Vi har ikke en knap på maven, vi kan trykke på, og vupti - så er vi med ét uselviske. Det er meget sværere end som så, og dét mener jeg, at religionerne har et rigtig godt øje til. De har et klarsyn, når det kommer til vores natur, og hvor svært det kan være at skabe forandring i os selv.

Citat:
Muligheden ligger lige for, men vi tøver med at virkeliggøre den, fordi næstekærligheden drukner i egoistisk grådighed, og fordi vore religioner er alt for passive og hellere vil se frem mod en bedre verden engang i fremtiden.


Du tager efter min mening fejl angående religionerne. Som du selv vist nok har nævnt, så opstod kristendommen med et apokalyptisk udgangspunkt. Enden var nær! Men også i Buddhismen hører vi, hvor vigtigt dette øjeblik lige nu er.

Så modsat dig så har jeg en meget positiv opfattelse af religionerne. Men deres tilbedere er jo forskellige og tolker deres religion forskelligt, så også dette er selvfølgelig mere kompliceret end som så.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34914 - 23/02/2022 16:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Du afviser altså ikke denne Gudsforklaring blinker Som sådan vil du ikke kloge dig på tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Hvilken verden vil vi leve i...

https://www.consciousplanet.org/

Lad os tænke...

https://springlight.dk/universet.html

Noget mere at glæde sig over...






Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#34915 - 23/02/2022 16:18 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ja, du har jo ret i, at der må være en grund til, at vi ikke ophører med vore forkerte handlinger: Egoisme.
Og egoisme udspringer vel af vores medfødte selvopretholdelsesdrift.

Spørgsmålene er vel så:
Når man "har sit på det tørre", er det da svært at føle omsorgsfuld kærlighed? Det tror jeg ikke.
Og er det da svært at have indsigt i disharmonier? Det tror jeg ikke.
Og er det da svært at gribe ind med de kræfter, man har i overskud?
Det tror jeg heller ikke.

Du synes at mene, at det er nødvendig at være "uselvisk", men så langt mener jeg ikke, det er nødvendigt at gå.

F.eks. er vi da mange, der frivilligt giver bidrag til hjælpeorganisationer.
Der er da også bred tilslutning til den slags via FN.
Velfærdssamfund som her i Skandinavien er da heller ikke upopulære
Mon ikke også der kunne være opbakning til at undersøge og forebygge overbefolkning.
Ligeså med social- og kriminalforsorg og -forebyggelse.
Den grønne omstilling og biodiversitet har da bred tilslutning - omend det går uhyggeligt langsomt.
Sundhedsvæsenet er da bestemt ikke upopulært.

Men indrømmet: Statslige og religiøse magtkampe kører fortsat på højt blus - og det er jo ikke just uselvisk - ja, det er jo end ikke fornuftigt blinker

Men udover at religionerne fører magtkampe, så har de jo et åndeligt indhold, som giver tilhængerne tro og håb - og måske endda også kærlighed - og tillige docerer de jo en moral.
Hvor meget det gavnede moralen, at man i middelalderens romersk-katolske verden kunne købe aflad for sine synder, ved jeg ikke. Noget har det vel gavnet - i hvert fald kirkens økonomi.
Men i kristendommens og i islams moral savner jeg omsorg for kloden og dens natur - og egentlig også for mennesker i nød.
Hvad det sidste angår har kirken jo, hvad de kalder diakonalt arbejde, der så vidt jeg ved ikke just blomstrer.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 155 af 245 < 1 2 ... 153 154 155 156 157 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk