annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15887480
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399643
Et andet syn 2004214
Åndelig Føde 1606138
Jesu ord 1534708
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 553 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas.
Du næsten deprimeres af, at der er lidelse, sorg og død, og du ønsker en verden befriet herfor, som din tro lover vil komme.
Det løfte er jeg ikke i stand til at forholde mig til, men lidelse her og nu - sammenholdt med de evner, vi mennesker nu engang er blevet tildelt - det mener jeg, vi forholder os alt for passivt til.
Menneskeskabt lidelse kan selvfølgelig udryddes - af os mennesker.
For vi kan fjerne årsagerne: Vore egne forkerte handlinger.
Og vi ved jo godt, hvad det er, vi gør forkert overfor hinanden.
Og kristendommen har jo svaret: Global næstekærlighed.
Den næstekærlighed skulle jo gerne udvides til at omfatte alt levende samt dets livsgrundlag.
Muligheden ligger lige for, men vi tøver med at virkeliggøre den, fordi næstekærligheden drukner i egoistisk grådighed, og fordi vore religioner er alt for passive og hellere vil se frem mod en bedre verden engang i fremtiden.

Så er der lidelser, vi ikke kan undgå, og som du jo også peger på, såsom alderdom, svækkelse, lidelse og død.
Her siger buddhisterne jo (som jeg husker det):
Citat:
Der er lidelse.
Der er en årsag til lidelse.
Der er en vej ud af lidelse.
Det er vist noget om at opgive ensidig fokus på selvet.
Men indrømmet, i vores verden er sygdomme, alderdom, svækkelse og død vore livsbetingelser.
Hvis vi kan acceptere dét - og vi har jo intet valg - så mener jeg fortsat, at vi mennesker i høj grad - med de evner vi er blevet givet - kan "skabe en genrejst verden".
Hertil kommenterer du:
Citat:
Se, det er interessant, at du siger det. For du mener jo, at jeg giver mennesket en ophøjet rolle ved at sige, at vi i vort oprindelige kald er verdens forvaltere/tjenere af kosmos og livet. Men er det ikke DIG, der her ophøjer mennesket - såfremt du virkelig mener, at vi - os alene - kan genrejse verden?
Mit svar:
Jeg opfatter det nu ikke som, at vi er verdens forvaltere, men som at vi skal ophøre med vore stupide - og i sidste ende selvudslettende - dumheder blinker

Jeg skrev:
Citat:
Men det forudsætter nok, at vi indser vores situation som mennesker på denne klode - at vi er en del af dens natur.
Dertil svarede du:
Citat:
Hvis det er korrekt, at vi er en del af denne klodes natur - og i vores Homo Sapiens tilstand må jeg give dig ret - så kan vi vel ikke bare vælge at være totalt uselviske. Er det ikke mere kompliceret end det?
Min replik:
Jeg tror ikke, vi behøver at være "totalt uselviske". Jeg tror vi blot behøver at komme i harmoni med den øvrige natur.
Det var vi engang, men med vores agerbrug og teknologi har vi ignoreret harmonien.
Den harmoni kan vi godt genskabe. Vi har jo evnerne til det! Hvorfor så ikke bruge dem - gøre vores del - inden vi påkalder guddommelig indgriben? smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 05:37
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at ..
15/05/2024 02:59
Efter brokollaps i Baltimore: Containers..
15/05/2024 01:41
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:38
Nyheder fra Religion.dk