annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15795606
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393175
Et andet syn 1999346
Åndelig Føde 1562015
Jesu ord 1530372
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 155 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Guder og det guddommelige

Hej Arne - eller God Aften Arne.

Jeg vil holde med dig i at de store verdens religioner (buddhismen jødedom kristendom og islam) ikke er natur religioner - ja de har fuldstændig fortrængt og erstattet "natur religionerne".

New Age religiøsitet må give "natur religionerne" en renæssance men i nye former der svarer til vores nuværende videns niveau og forståelse de naturlige sammenhænge.

Spinoza har du nævnt. Leipzig kunne også være interessant. Einstein er også interessant.

Du har ret i at vi skal have fokus på naturen og her hjælper de store verdens religioner os ikke meget som de bliver præsenteret for os, som vi møder dem.

Der mangler noget det har du ret i.


Og hvis det er hvad du forsøger at råde bod på jeg tror pludselig jeg meget bedre forstår din tænkning og livssyn og hvad du finder inspiration i.

Hvis du vil udfylde noget du finder der mangler i de etablerede store verdensreligioner.

En ny tråd om et natur "evangelium" og moderne natur religioner - "animisme" måske. Ihvertfald jeg mærker et behov for at få kigget nærmere på forholdet.


De bedste hilsner HansKrist

PS:

Vil lige sige at NATUREN har spillet en altafgørende stor rolle i min opvækst.

Alle sagde jeg blev den nye Dr Lieberkind.

Jeg har som lille dreng vandret og opholdt mig i naturen dagligt mange mange timer hver dag ofte kun i selskab med en hund eller tre hunde når det var ude hos mine bedsteforældre.

Fra barnsben jeg var et udpræget NATUR BARN - eller en rigtig SØN af NATUREN.

De største åbenbaringer som dreng kom i forbindelse med mine solo ophold og vandringer i naturen.

Iøvrigt var jeg ude hver dag - jeg forstår ikke vor tids børn og unge mennesker der opholder sig så meget inden døre.

Nu var jeg også et i udpræget grad "UDE -BARN" - et barn - en dreng - en stor knægt der altid, hver eneste dag var udenfor i naturen og den friske luft.

PPS:

Jeg sidder med Løgstrup eleven Ole Jensen's bog "I VÆKSTENS VOLD - ØKOLOGI og RELIGION". Og også hans bog "HISTORIEN OM K.E. LØGSTRUP".

"Ånd uden legeme er ondskab" - er en Løgstrup tanke.

Også en af grundene til at jeg holder meget af Paulus er at han tænker i legeme og LEGEMLIGHED.

Så vidt NATUREN er Løgstrup et godt sted at finde inspiration.

Heidegger er også et godt valg.

Efterfølgende vending jeg bruger så ofte er inspireret af Heidegger:

Vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse - os i vores KOSMISKE TOTALITET - hvor vi erfarer at NATUREN er fyldt med HEALING POWER - har ENERGI og KRAFTFELTER vi kan forbinde os til.

Naturen kan virkelig gøre noget ved os. Den er HELBREDENDE har man rigtig fået øjnene op for.

Det kan kulturen også - tænk bare på musik og sang. Og film og bøger. Hvilket vi ikke må glemme.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Tikka
06/05/2024 20:00
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Forsvarslektor: Tilslutning til våbenhv..
06/05/2024 21:50
Bernie Sanders genopstiller til Senatet
06/05/2024 21:37
Gallataffel for Frederik og Mary på kon..
06/05/2024 20:37
Uddannelsesminister støtter Københavns..
06/05/2024 19:56
Hamas accepterer våbenhvileforslag fra ..
06/05/2024 19:00
Nyheder fra Religion.dk