annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 510 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 245 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32425 - 06/06/2021 19:52 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Det er slet ikke, som du skriver, "måske lidt hyggeligt med sang og god stemning" - og nu opdager jeg, at det er svært at beskrive, hvad det så er blinker

Men jeg kan jo prøve.
Det er noget, der sker i sindet, der fremkalder længsel efter - og kærlighed - til noget guddommeligt, hvorved alt andet i sindet bliver tavst.
En ligetil impulsiv handling kan være at tænde et vokslys.
Flammen bliver et synligt udtryk for sindstilstanden.

De kristne vil nok kalde det "en bøn uden ord".

Jo jo – man kan jo sagtens blive henført til noget andet som ikke vedkommer det aktuelle - men bøn! – Hvem beder man til, når man som du, ikke tror på den gud – her den 3enige og dennes moder?


Citat:
Ikonen - det, der er nærmest det guddommelige
Nå! – er der nu noget som er nærmest det guddommelige stortchock
Troede det guddommelige var i alt – alt er guddommeligt – så hvordan nærmest?

Citat:
- om end den ikke selv er guddommelig - inspirerer til kærlighed.
Nå! - nu! kokser det da vist bank
Er ikonet så ikke guddommeligt, når alt ifølge dig ellers er guddommeligt hjælp

Citat:
Kommentar angående mit link, der indeholdt ordene:
Citat:
Den liturgiske kunst indeholder tre elementer, som den kristne religion er sammensat af: Dogmet (læren), som forkyndes med ikonen; den åndelige og etiske lære, som ikonen udlægger gennem sin historie og sit indhold, og tilbedelsen, som ikonen indgår som en uadskillelig del af.
Jeg ser du tyder det, som om det er ikonen, der tilbedes.
Men dét, der står er jo, at ikonen er "en uadskillelig del af tilbedelsen". Så det er ikke ikonen, der tilbedes, den er kun "et åndeligt værktøj", som er en uadskillelig del af tilbedelsen, som er rettet mod noget guddommeligt.


Jeg postede fra dit link:

Citat:
Ikonen er en hellig og liturgisk kunst. Den er et objekt, der tilbedes, og den udgør en ubrydelig del af den hellige liturgi. Den forestiller hellige personer og hellige historier.
Ifølge kirkens lære svarer ikonen fuldstændig til Skriftens indhold: "Hvad Ordet formidler via hørelsen, viser malerkunsten stiltiende med sin billedlige fremstilling", siger Den Hellige Vassilios.

##

Den liturgiske kunst indeholder tre elementer, som den kristne religion er sammensat af: Dogmet (læren), som forkyndes med ikonen; den åndelige og etiske lære, som ikonen udlægger gennem sin historie og sit indhold, og tilbedelsen, som ikonen indgår som en uadskillelig del af.

http://www.ikonskole.dk/byzantiske%20ikoner.htm


Når jeg fremhæver citat fra dit link, er det jo fordi, det taler imod der ikke er tale om dogmer og tilbedelse ved ikondyrkelse.

1. Ikonen er for den ortodokse kirke det sprog, der udtrykker dens lære.

2. Ikonen er en hellig og liturgisk kunst. Den er et objekt, der tilbedes, og den udgør en ubrydelig del af den hellige liturgi. Den forestiller hellige personer og hellige historier.
Ifølge kirkens lære svarer ikonen fuldstændig til Skriftens indhold: "Hvad Ordet formidler via hørelsen, viser malerkunsten stiltiende med sin billedlige fremstilling", siger Den Hellige Vassilios.

3. Den liturgiske kunst indeholder tre elementer, som den kristne religion er sammensat af: Dogmet (læren), som forkyndes med ikonen; den åndelige og etiske lære, som ikonen udlægger gennem sin historie og sit indhold, og tilbedelsen, som ikonen indgår som en uadskillelig del af.

Og her et 4.
Derfor tilbeder vi ikke ikonen "som Gud, men til Gud retter vi vores bøn og ham ærer vi. Ved at tilbede ikonerne tilbeder vi ikke den fysiske genstand men det, der er afbildet, det vil sige, at den ære, vi viser ikonen, overgår til dens forbillede". Derfor er det nødvendigt og nyttigt ud fra et pædagogisk synspunkt at vise ikonerne ære og tilbede dem.

Lidt selvmodsigende, men der står ikonerne tilbedes og vises ære, og at dette overgår til dets forbillede – måske gudsmoderen som jo er et dogme.

Citat:
I øvrigt undrer det mig, at man kan mene, at skaberværket ikke er guddommeligt

og jeg undre mig over, du kan mene det, når du mener, man ikke kan ha nogen forestilling om gud ...

... men - man kan åbenbart godt forestille sig en dogmegud man ikke tror på

og bede til denne og kysse et billede af den ... men det er jo heller ikke en rigtig gud, eller hvad?

***

Top Svar Citer
#32426 - 06/06/2021 20:09 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne (fred være med dig)

Mon vi kan løfte samtalen op på et højere plan ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32428 - 06/06/2021 22:46 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka - og Jan.
Jeg kan godt følge din klare logik Tikka, og du får mig til at smile.
For din logik fejler bestemt ikke noget - og alligevel kan jeg ikke give dig ret i dine konklusioner.
Årsagen må være, at jeg ikke har udtrykt mig klart nok, tror jeg.
Dét vil jeg forsøge at rette op på, men i aften er jeg for træt.

Som nævnt finder jeg din logik klar og forståelig - og dermed værdifuld.
Så meget desto vigtigere er det jo så, at jeg udtrykker mig umisforståeligt.
Det må jeg så se at leve op til - så snart - og så godt - jeg kan smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32432 - 07/06/2021 16:59 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Hvem beder man til, når man som du, ikke tror på den gud – her den 3enige og dennes moder?
Mit svar:
Mit korte svar er: Det guddommelige - sådan som jeg oplever det.
Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

I nogle situationer er oplevelsen stærkere - som f.eks. foran ikoner - og i oprindelig natur - i andre næsten helt - men ikke totalt - væk som f.eks. ved tanker om Adolf Hitler.

Dét at bede - og at tilbede - siger mig egentlig ikke rigtig noget, men oplevelsen af nærværende guddommelighed inspirerer og motiverer mig til altomfattende ren kærlighed - så godt og så dårligt som jeg nu kan magte det - også til mennesker med behov for at bede - og med behov for at have en Gud, de kan fatte.

Og til debatten om at tilbede ikoner i stedet for, hvad de symboliserer, tænker jeg - med et smil - kan man tilbede et symbol?
Jeg kan ikke, men jeg kan elske det blinker
Mangler du fortsat svar, da kom blot igen. Dine spørgsmål fik mig til at opdage, at bøn ikke er mig - i hvert fald ikke her og nu blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32433 - 07/06/2021 22:23 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Du oplever altså det guddommelige foran ikoner – ikoner som du ikke tilbeder, men elsker - på grund af det de symboliserer, men som du ikke elsker men - måske tilbeder … eller er det bare træpladen, du elsker?

Du vil så ikke bede mer lige nu, men - du har i den ortodokse kirke, hvor guden er den 3enige gud bedt til - ”din egen gud” - den gud, som du mener intet menneske kan forestille sig

… men spørgsmålet flagre i vinden … Hvem er det, du kysser og elsker, når du kysser ikonet der ifølge dit link siger om ikoner:

Ifølge kirkens lære svarer ikonen fuldstændig til Skriftens indhold

***

Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 245 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skotlands regeringschef træder tilbage
29/04/2024 13:21
Andreas Mogensen er tilbage på dansk jo..
29/04/2024 12:39
Færdselsuheld spærrer spor og skaber k..
29/04/2024 12:39
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Nyheder fra Religion.dk