annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 322 gæster og 20 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Hvem beder man til, når man som du, ikke tror på den gud – her den 3enige og dennes moder?
Mit svar:
Mit korte svar er: Det guddommelige - sådan som jeg oplever det.
Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

I nogle situationer er oplevelsen stærkere - som f.eks. foran ikoner - og i oprindelig natur - i andre næsten helt - men ikke totalt - væk som f.eks. ved tanker om Adolf Hitler.

Dét at bede - og at tilbede - siger mig egentlig ikke rigtig noget, men oplevelsen af nærværende guddommelighed inspirerer og motiverer mig til altomfattende ren kærlighed - så godt og så dårligt som jeg nu kan magte det - også til mennesker med behov for at bede - og med behov for at have en Gud, de kan fatte.

Og til debatten om at tilbede ikoner i stedet for, hvad de symboliserer, tænker jeg - med et smil - kan man tilbede et symbol?
Jeg kan ikke, men jeg kan elske det blinker
Mangler du fortsat svar, da kom blot igen. Dine spørgsmål fik mig til at opdage, at bøn ikke er mig - i hvert fald ikke her og nu blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Flere personer i amfetaminnetværk på V..
16/05/2024 11:54
Sydmotorvejen åben igen mellem Lolland ..
16/05/2024 11:07
Politiet forlænger lukning af rockerklu..
16/05/2024 10:55
Metroens linje M3 og M4 holder stille
16/05/2024 10:16
Politiet er færdige med brandundersøge..
16/05/2024 09:54
Nyheder fra Religion.dk