annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 122 gæster og 126 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 245 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32229 - 26/05/2021 19:37 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Den kære Gud og skaber den mindste orm er nær:
han føder fugl og markens lilje klæder;
dog menneskenes børn har han allermest kær,
Gud ånder på øjet, når det græder.


Det minder mig om nogle Bibel-passager:

Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade, og jeres himmelske fader giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de?

Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem.

Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den. Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve.

Han vil tørre hver tåre af deres øjne,

og døden skal ikke være mere,

ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.

Thi det, der var før, er forsvundet.


Citat:
Ethvert skrift er indblæst af Gud


Jeg går ud fra, at der her tænkes på den jødiske bibel, ikke på alle slags religiøse skrifter.

Citat:
Biblen lærer blandt mere om kærlighed til den eneste sande gud – og til næsten som sig selv.

Det er det højeste at kunne elske - og ”adgangs billet” til at se - gi og modtage – gøre en forskel uden egen vinding …

… og hvor kærligheden er tilstede er der ingen frygt eller andet ”støj” som kan blokere for kærligheden …

… men man blotter sig – og gør sig sårbar når man befinder sig i ”kærlighedens univers” - og vil man forblive der, må man finde sig i smerten – i kærlighedens navn og tilgive, hvad Jesus ifølge biblen gjorde på korset.


Smukt, Tikka! Nogle gange ser det for mig ud til, at du er troende, og du priser kristendommen. Andre gange ser det for mig ud til, at du angriber kristendommen. Vil du dele med os, hvad du tænker om det?
Top Svar Citer
#32232 - 27/05/2021 01:10 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Citat:
Ethvert skrift er indblæst af Gud

Jeg går ud fra, at der her tænkes på den jødiske bibel, ikke på alle slags religiøse skrifter.

Ja, der er tale om jødernes hellig skrifter, men - da Paulus jo også mente, at ha ånden må hans skrifter for kristne vel også tilhøre: Ethvert skrift er indblæst af Gud – han skelner tilmed indimellem, om hans udtalelse er fra hans egen eller fra guds ånd

Og hvad mener du om Johannes åbenbaring.
Må vel også hører til den kategori – indblæst af gud

Citat:
Jesu Kristi åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske, og som han kundgjorde og sendte med sin engel til sin tjener Johannes, der hermed bevidner Guds ord og Jesu Kristi vidnesbyrd, alt det, han har set.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ab/1


Nu står der jo:
Citat:
De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus.

Så jeg mener faktisk, hele biblen skal opfattes/forstås som inspireret af gud.

Jødernes skrifter viser hen til messias, og - vi læser jo i NT Jesus handlede sådan så profetierne på Messias kunne blive opfyldt, så Jesu ord skulle da også gerne være indblæst af gud, når han tilmed mente, det han sagde kom fra hans himmelske far.

Så - selv om Paulus skrift til Thimotheus henviser til jødernes hellige skrifter, mener jeg også man kan sige det samme om det ny testamente, jo den nye pagt forudsagt hos profeten Jeremias 31:31-33

Citat:
Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.


*

Citat:
Nogle gange ser det for mig ud til, at du er troende, og du priser kristendommen. Andre gange ser det for mig ud til, at du angriber kristendommen. Vil du dele med os, hvad du tænker om det?

Hvad jeg tænker om din opfattelse?
Det er ok, du har det sådan smiler

***
Top Svar Citer
#32234 - 27/05/2021 10:40 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Thomas stiller Tikka det spørgsmål vi er mange der sidder med:

"""Nogle gange ser det for mig ud til, at du er troende, og du priser kristendommen. Andre gange ser det for mig ud til, at du angriber kristendommen. Vil du dele med os, hvad du tænker om det?"""


Tikka svarer:

"""Hvad jeg tænker om din opfattelse?
Det er ok, du har det sådan smiler """


Vil gerne indrømme at jeg tænkte at nu får vi endelig et svar fra Tikka på det spørgsmål der altid har hængt i luften ubesvaret og flagret. Jeg var ret sikker da Tikka virkede mere ærligt og selvbiografisk den her gang, de seneste indlæg.

Og skuffelsen er da også stor nu jeg læser at der igen ikke kommer et svar, endda bliver der svaret dumsmart som om det er os der har et problem.

Det er virkelig skuffende. Det gir ingen mening at vi og eventuelle læsere på sidelinjen i den grad føres bag lyset. Hvorfor dog dit dumsmarte svar Tikka???

Hvad vi selv mener om tingene er så centralt da det altid er en personlig sag og "stilling tagende" - endvidere "forlanger"/ønsker Paulus at vi drøfter tingene kritisk forstandigt tænkende med hinanden, vores kristne tilhørsforhold og trosliv og SPIRITUALITET. Arne skriv dig dette bag øret! Også de næste par afsnit

Jeg tror også det er sundt at kristendommen med Paulus søsættes tænkende, at vi frit og kritisk forstandigt tænkende bør drøfte vores forståelse det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET med hinanden som det foregik i de paulinske urkristne menigheder (se fx 1 Kor 14) der havde en flad struktur (ikke var hierarkisk opbygget), var demokratiske og anti autoritære, hvor alle skulle have en chance for at komme til orde (også kvinderne) uden at råbe i munden på hinanden.

For der hvor KRISTUS er, der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN ifølge Tænkningens Skytshelgen og Frihedens Apostel Paulus. Et kriterium på det kristne trosliv og dets tilhørende SPIRITUALITET (åndelige liv) vi ser ret udtalt i de 7 ægte Paulus breve (og som også er ånden i Efeserbrevet og Kolossenserbrevet (to breve der antages godt også kunne være ægte Paulus breve)).

Timoteus brevene er fx ikke ægte Paulus breve, apropos at Tikka nu er så glad for et afsnit herfra som hun tilskriver Paulus.


-0-0-0-0-

Nå det korte og det lange - hvorfor vil du dog ikke svare på det spørgsmål Tikka der har blafret i vinden siden vi opdagede at du talte med to tunger.

Det er et spørgsmål om din troværdighed og hvor meget tillid vi kan have til hvad du skriver. Skal vi stadig sidde og tænke ved os selv, "det skriver hun nok - men hun mener selv noget helt andet".

Eneste løsning jeg er nået frem til er at du vil hævde at for kristne er der ingen vej udenom bibelfundamentalistisk tro - ja det kristne trosliv (tilhørsforhold) og dets SPIRITUALITET kan kun forstås og identificeres med ret streng bibelfundamentalisme, som du dog ikke selv længere vil abonnere på personligt, da det blot er hjernespind som dog føltes som en tryg "hjernespinds" psykose i sin tid for dig.

Hvis vi studerer dine ældre indlæg finder vi at du taler med to tunger. Det er som om der er 2 Tikka'er 1): hende der med djævlens vold og magt vil have dette at være kristen identificeret med bibelfundamentalisme og 2): hende der dog erklærer dette (1) at være hjernespind som hun heldigvis ikke længere er under indflydelse af.

-0-0-0-0-0-

Da du efter en længere pause begyndte igen at skrive her på trosfrihed før pinse, der mener jeg at huske du skrev et indlæg hvor du fortalte ærligt noget selvbiografisk - og det var stærkt livsbekræftende læsning. Også derfor jeg troede du ville svare Thomas på det spørgsmål og jeg havde set frem til at læse det. Er der overhovedet en chance for at vi kunne få dig til at forsøge et svar.

Måske mange misforståelser kunne blive ryddet af vejen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32236 - 27/05/2021 13:13 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Thomas

Ser først nu dit indlæg Thomas og det er altså rart at blive set og forstået - så tak for det (og måske det kunne få mig til ikke nødvendigvis altid at skulle råbe så højt op).


Citat:
Selv tror jeg på meditationens virkninger, som jo også undersøges videnskabeligt, neurologisk. Men det, du udtrykker, er fundamentalt og må aldrig glemmes: Selve det at være MENNESKE!


"det, du udtrykker, er fundamentalt og må aldrig glemmes: Selve det at være MENNESKE!"

Igen tak for at du ser det Thomas.

Jeg fandt også at "din" N.T. Wright har noget spontant der kendetegner det at være menneske, det menneskelige.

Og jeg genkendte det straks hos Paulus - samme spontanitet humør og livlighed der hører med til det at være menneske først og fremmest - før alting bliver så alvorligt at vi ikke længere kan glæde og more os med folket, mennesker som de er flest. Tænk på Filipperbrevet.

Paulus var også lidt af en "verdensmand" - han omgikkes alle mennesker, hvilket social netværk har den mand ikke haft. Ja efter Damaskus hvor han indser hvor stor en synder han er, har været, og hvor han i Ananias møder den terapeutiske kærlighed der var helt centralt i Jesus bevægelsen, i de fællesskaber der var opstået omkring Jesus, hans forståelse for hvor menneskelig Jesus i bund og grund først og fremmest må have været - ret for alvor går op for Paulus og han glemmer det aldrig senere.

Hvor meget vi er nede på jorden med Jesus og Jesus disciple, de der fulgte ham - VEJEN - gik vejen med ham - den vej i verden han viste os ved at gå forrest. Det må være hvad der får Barth til at sige: i Jesus Kristus genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed.


Citat:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle, bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).



Citat:
det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud. 1 Kor 1


Jesus bevægelsen VEJEN og urkristendommen - de paulinske urkristne menigheder var virkelig en terapeutisk social politisk bevægelse der tog sig af de svage, fattige og udstødte og syge.

Nu må vi ikke tro der i dette samfundslag kun findes elendighed - nej også her findes en robust vital folkelighed med stor SPONTANITET og højt humør - fyldt med musik og sang - "leben og halløj" og vi ser hvordan Paulus klogt formår for al fremtid at få disse festlige multikulturelle folkelige (menneskelige) vitale robuste spontane livsytringer inkluderet i menighederne og ja endda i udfoldelsen af vores gudstjenester - ja det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er i den grad præget heraf.

Ja det er dette det vitale robuste og spontane højt humør noget som Paulus redder med over i kristendommens SPIRITUALITET uden at det meget dybtsindige mystiske religiøse spirituelle går tabt, hvorfor også Jung i den grad inspireres af Paulus - måske ikke så mærkeligt når hele Jungs psykologi gemmer sig i 1 Kor 2 (og Rom 8 (hvordan Guds Ånd går i forbøn for os og beder i os) er en Jungiansk beskrivelse af at komme i en kreativ proces med det ubevidste).


Stop her med at læse HansKrist - det må være rigeligt nok for idag og det næstfølgende er kun for de afsindige der ikke kan få nok:

Citat:
HENRYKKELSEN - EKSTASEN - at blive sig selv løs og fri - løs og fri af sig selv for en stund - for en stund at glemme sig selv - en selvforglemmelsens stund - at være ude af sig selv for at noget andet ⚽ eller NATUREN eller MUSIK (eller nogen anden (kæresten fx (børnene eller børnebørnene))) kan fylde os - gribe os og berige os og begejstre os (beÅNDE os) - HENRYKKE og FORRYKKE OS - bringe os i EKSTASE - i en slags VANVID - guddommelig vanvid.

"Vanvid [er] skønnere end fornuft ifølge de gamles vidnesbyrd, eftersom vanviddet kommer fra guderne, mens fornuften er menneskeværk" siger Platon.

⚽🏃

HENRYKKELSENS og EKSTASENS og GLÆDENS MESTER er PAULUS - denne VITALE SPIRITUALITET er takket være PAULUS blevet kristendommens DNA eller ESSENS og musik og sang er HENRYKKELSENS og EKSTASENS - denne JUBEL og KRAFT's rette udtryk:

Paulus: Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Paulus: lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren.

At vi tør GLÆDES - at vi tør EKSTASEN - VANVIDDET - at vi tør HENRYKKELSEN - at vi ikke er bange for at blive os selv løs og fri - løse og frie af os selv - for en stund glemme os selv - og i en HENRYKKELSENS EKSTASE og VANVID lade os GRIBE og BESÆTTE af noget ⚽ og nogen ❤️💕 kæresten fx - JA DETTE MÅ VI TAKKE PAULUS FOR - at vores SPIRITUALITET og KIRKELIV eller GUDSTJENESTE LIV - er så livskraftig og livsduelig og VITAL. (1)* "se nederst"

Det mest vitale væsen af alle er det væsen der kan blive sig selv fri og løs, fri og løs af sig selv for at lade sig gribe af noget andet ⚽ (fodbold - arbejde - eller forskning = studier - naturen - musik) eller nogen anden 💕❤️ kæresten eller vennerne eller børnene eller de unge og smukke = fremtiden.

Depression er iøvrigt ikke at kunne blive sig selv løs og fri i en EKSTASENS - GLÆDENS: HENRYKKELSE og FORRYKKELSE = VANVID - GUDDOMMELIG VANVID. Også derfor jeg påstår PAULUS er den vigtigste psykiater nogensinde der har eksisteret.

Historiens vingesus er fx at kunne forbinde Champions League hymnen med de paulinske urkristne menigheder og samfund - hvor iøvrigt en Preben Elkjær og ja Casper Christensen er som snydt ud af næsen på Paulus, eller de har samme begejstring glæde og engagement over sig, altså mennesker der lever og involverer sig, engagerer sig og det med spontanitet humor og højt humør.

Hans-Kristian Hindkjær mener du virkelig at du spot on har fanget hvad det vil sige at KIRKE i verden - være KIRKE i verden, hvad det er der kendetegner det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET??

JA!

Der godt nok nogle teologer på borgen, universiteterne, der får sig et chok og bliver væltet omkuld, ikke?

JO!

Sådan er det altid når nye tværvidenskabelige erkendelser og forståelser skal kæmpe sig vej frem til anerkendelse. Det er chokerende da det strider imod de gældende paradigmer - men om det nye må anerkendes afgøres af hvor enkelt og smukt det er men ikke mindst hvor mange nye brikker der falder på plads i det puzzlespil det er at forstå hvordan tingene hænger sammen.

(1)*:

At vi tør GLÆDES - at vi tør EKSTASEN - VANVIDDET - at vi tør HENRYKKELSEN - at vi ikke er bange for at blive os selv løs og fri - løse og frie af os selv - for en stund glemme os selv - og i en HENRYKKELSENS EKSTASE og VANVID lade os GRIBE og BESÆTTE af noget andet ⚽ eller naturen - musik - arbejde - studier og nogen anden ❤️💕 kæresten - børnene - venner - de udstødte fx, ja hvad er dette lig med?

Jo det er lig med at kunne ELSKE igen lig med AT LEVE

Dette er EVANGELIET og KERYGMAET - fanfare kerygmaet - hvordan det poetisk råbes ud i verden finder vi hos Paulus og Hans-Kristian Hindkjær.

Det er det nye ind i verden:

Begivenheden KRISTUS, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der betyder KIRKE.

Fyldt med en HENRYKKELSENS EKSTASE der betyder HEALING og er lig med FORLØSNING, forløsning fra sygdom depression og synd (dårlige vaner).

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32237 - 27/05/2021 14:12 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Tikka - jeg mener at have læst et indlæg af dig hvor du kommer ind på noget selvbiografisk, noget med at du opdagede du magtede mere end du regnede med. Måske det ikke ordret er sådan du har formuleret dig.


Nå men det korte og lange er at jeg mener at huske et indlæg for ikke så lang tid siden hvor du beretter noget selvbiografisk, og jeg husker jeg var glad for at læse det.

Men nu har jeg brugt en halv time i et, desværre forgæves, forsøg på at finde det, hvorfor jeg spørger dig om du gider hjælpe mig i den sammenhæng.

På forhånd tak,

Vh HansKrist

der godt gad læse igen hvad du skrev, da det virkede som et stærkt livsbekræftende vidnesbyrd fra dig af
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 245 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
DR tester nyt varslingssystem i dag klok..
01/05/2024 11:00
63 personer anholdt under masseprotester..
01/05/2024 10:32
Kasernen i Holstebro står til kæmpelø..
01/05/2024 09:46
Varmt vejr giver travlhed i landbruget
01/05/2024 09:40
Nu kan du hente haveaffald på mange gen..
01/05/2024 09:38
Nyheder fra Religion.dk