annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 212 gæster og 169 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Citat:
Thomas stiller Tikka det spørgsmål vi er mange der sidder med:

"""Nogle gange ser det for mig ud til, at du er troende, og du priser kristendommen. Andre gange ser det for mig ud til, at du angriber kristendommen. Vil du dele med os, hvad du tænker om det?"""


Tikka svarer:

"""Hvad jeg tænker om din opfattelse?
Det er ok, du har det sådan smiler """


Vil gerne indrømme at jeg tænkte at nu får vi endelig et svar fra Tikka på det spørgsmål der altid har hængt i luften ubesvaret og flagret. Jeg var ret sikker da Tikka virkede mere ærligt og selvbiografisk den her gang, de seneste indlæg.

Og skuffelsen er da også stor nu jeg læser at der igen ikke kommer et svar, endda bliver der svaret dumsmart som om det er os der har et problem.

Det er virkelig skuffende. Det gir ingen mening at vi og eventuelle læsere på sidelinjen i den grad føres bag lyset. Hvorfor dog dit dumsmarte svar Tikka???

Hvad vi selv mener om tingene er så centralt da det altid er en personlig sag og "stilling tagende" - endvidere "forlanger"/ønsker Paulus at vi drøfter tingene kritisk forstandigt tænkende med hinanden, vores kristne tilhørsforhold og trosliv og SPIRITUALITET. Arne skriv dig dette bag øret! Også de næste par afsnit

Jeg tror også det er sundt at kristendommen med Paulus søsættes tænkende, at vi frit og kritisk forstandigt tænkende bør drøfte vores forståelse det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET med hinanden som det foregik i de paulinske urkristne menigheder (se fx 1 Kor 14) der havde en flad struktur (ikke var hierarkisk opbygget), var demokratiske og anti autoritære, hvor alle skulle have en chance for at komme til orde (også kvinderne) uden at råbe i munden på hinanden.

For der hvor KRISTUS er, der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN ifølge Tænkningens Skytshelgen og Frihedens Apostel Paulus. Et kriterium på det kristne trosliv og dets tilhørende SPIRITUALITET (åndelige liv) vi ser ret udtalt i de 7 ægte Paulus breve (og som også er ånden i Efeserbrevet og Kolossenserbrevet (to breve der antages godt også kunne være ægte Paulus breve)).

Timoteus brevene er fx ikke ægte Paulus breve, apropos at Tikka nu er så glad for et afsnit herfra som hun tilskriver Paulus.


-0-0-0-0-

Nå det korte og det lange - hvorfor vil du dog ikke svare på det spørgsmål Tikka der har blafret i vinden siden vi opdagede at du talte med to tunger.

Det er et spørgsmål om din troværdighed og hvor meget tillid vi kan have til hvad du skriver. Skal vi stadig sidde og tænke ved os selv, "det skriver hun nok - men hun mener selv noget helt andet".

Eneste løsning jeg er nået frem til er at du vil hævde at for kristne er der ingen vej udenom bibelfundamentalistisk tro - ja det kristne trosliv (tilhørsforhold) og dets SPIRITUALITET kan kun forstås og identificeres med ret streng bibelfundamentalisme, som du dog ikke selv længere vil abonnere på personligt, da det blot er hjernespind som dog føltes som en tryg "hjernespinds" psykose i sin tid for dig.

Hvis vi studerer dine ældre indlæg finder vi at du taler med to tunger. Det er som om der er 2 Tikka'er 1): hende der med djævlens vold og magt vil have dette at være kristen identificeret med bibelfundamentalisme og 2): hende der dog erklærer dette (1) at være hjernespind som hun heldigvis ikke længere er under indflydelse af.

-0-0-0-0-0-

Da du efter en længere pause begyndte igen at skrive her på trosfrihed før pinse, der mener jeg at huske du skrev et indlæg hvor du fortalte ærligt noget selvbiografisk - og det var stærkt livsbekræftende læsning. Også derfor jeg troede du ville svare Thomas på det spørgsmål og jeg havde set frem til at læse det. Er der overhovedet en chance for at vi kunne få dig til at forsøge et svar.

Måske mange misforståelser kunne blive ryddet af vejen.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
UNRWA stopper midlertidigt for uddelinge..
21/05/2024 19:54
Holland vil ikke længere tillade intern..
21/05/2024 19:46
Tysk prins afviser at være hovedmand ba..
21/05/2024 19:45
Rumænsk lastbilschauffør udvist efter ..
21/05/2024 18:56
København vil have strammere regler for..
21/05/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk