annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 13 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31349 - 06/01/2021 21:25 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Håber du kom godt ind i det nye år heart

Kan du henvise til en video som beskæftiger sig med faldet? Hvorfor er der løver, gribbe og hajer? Har det noget med os at gøre? Hvad er det for en verden vi er blevet sat ind i? Stammer vi fra aberne?

Du har talt om, at der i begyndelsen var 10.000 mennesker, og ikke bare 2 mennesker...

https://biologos.org/common-questions/were-adam-and-eve-historical-figures/

Jeg hæfter mig ved dette...

Citat:
While Christians may disagree about how and when God created the first humans, we can all agree that God made humanity in his image, all people have sinned, and that salvation is found in Christ alone.

Er alle enige?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31352 - 07/01/2021 19:45 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Skønt at høre fra dig! Jeg kom godt ind i det nye år, tak. Hvad med dig?

Citat:
Kan du henvise til en video som beskæftiger sig med faldet?


Jeg tror, at flere af dem beskæftiger sig med faldet. Mere eller mindre eksplicit. Også en af de videoer, vi allerede har talt om. Men de er meget overordnede og giver de brede penselsstrøg.

Citat:
Hvorfor er der løver, gribbe og hajer?


Med andre ord: Hvorfor findes der kamp, lidelse og død ...

Citat:
Har det noget med os at gøre? Hvad er det for en verden vi er blevet sat ind i?


Dette er for mig at se en grundtanke i kristendommen: Vi er Guds forvaltere af Hans Skabelse. Vi er som et spejl, der er sat på skrå mellem Gud og verden, ment til at reflektere Gud ind i verden. Vi er skabt i Guds billede, netop for at reflektere ham.

Men hvis vi forkaster dette vores Kald, så lider verden under det og bliver et mørkere sted. Faldet.

Det store spørgsmål er så, hvordan der kan have været så megen lidelse og død allerede før, at mennesket kom på scenen. Og her bliver snakken straks filosofisk. Jeg tror, at det vil være en hjælp at søge på David Bentley Hart og Bulgakov og Supratemporal fall. Så kan man bl.a. finde dette:

https://afkimel.wordpress.com/2017/05/01/sergius-b...gical-solution/

Skal vi læse den og så snakke lidt om den? Og så eventuelt fortsætte med videoerne som giver et grundigt overblik over kristendommen?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31356 - 08/01/2021 14:38 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Det er jeg glad for at høre heart Jeg kom også godt ind i det nye år...

Citat:
Dette er for mig at se en grundtanke i kristendommen: Vi er Guds forvaltere af Hans Skabelse. Vi er som et spejl, der er sat på skrå mellem Gud og verden, ment til at reflektere Gud ind i verden. Vi er skabt i Guds billede, netop for at reflektere ham.

Hvad er det Gud har skabt og hvordan skal vi forvalte det?

Citat:
Det store spørgsmål er så, hvordan der kan have været så megen lidelse og død allerede før, at mennesket kom på scenen. Og her bliver snakken straks filosofisk. Jeg tror, at det vil være en hjælp at søge på David Bentley Hart og Bulgakov og Supratemporal fall. Så kan man bl.a. finde dette:

https://afkimel.wordpress.com/2017/05/01/sergius-b...gical-solution/

Skal vi læse den og så snakke lidt om den? Og så eventuelt fortsætte med videoerne som giver et grundigt overblik over kristendommen?

Lad os gøre det - skal lige have læst og tænkt over den. Det er desuden altid godt med noget overblik over kristendommen, så...

Your friend forever

Jan




Redigeret af ABC (08/01/2021 14:46)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31357 - 08/01/2021 18:25 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Gerth og Jan

GERTH

Citat:
Jeg blander mig ikke her ligesom du fagligt og personligt er ligeglad med mine tråde om blandt andet Helligånden og åbenbaring!


Jeg læser med interesse, hvad du skriver. Og engang imellem skinner der noget godt igennem, synes jeg. Lad os endelig tale om tingene. Kan du lide videoerne?

Citat:
Hans K kan li kamp? I mit liv har jeg kun oplevet kamp som noget forgæves og slemt. En samtalepartner sagde: "Sindet er altid mere eller mindre bevidst i kamp imod sig selv om hjernens forskellige niveauer." Det lyder ligesom Freud´s personlighedsmodel om konflikt, hvilket desværre også sker i verden med menneskers krige. Den guddommelige vilje med Helligånden i mennesket er fredeligt kærlig.


Jeg får større og større respekt for Hanskrist. Det gør jeg virkelig. Han siger tingene meget direkte, men der er temmelig meget dybde i. Jeg er egentlig ganske benovet, når jeg opdager, hvor dybt det er. Jeg er først lige ved at opdage det sådan rigtigt.

Kan du ikke lide hans 'facon'? Der er meget energi. Meget direkte. Meget power. Du opfatter det måske som 'kamp'. Nuvel, den gode kamp. Favntag med livet!! På den gode måde. Rid med på bølgen, Gerth!

JAN

Du får nok forskellige svar fra forskellige personer. Så tag det nu med et gran salt.

Citat:
Hvad er det Gud har skabt og hvordan skal vi forvalte det?


Gud har skabt verden og sat os til at forvalte den med Guds kærlighed og visdom.

Citat:
Lad os gøre det - skal lige have læst og tænkt over den. Det er desuden altid godt med noget overblik over kristendommen, så...


Lad mig høre, hvad du lærer af artiklen. Her kommer næste video.

Top Svar Citer
#31358 - 08/01/2021 19:47 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg vil gerne tage tingene herfra...

Citat:
The fall of humanity (and the angels) in Christian thought is the cause for the lamentable state of creation, but how this is so has not received adequate theological explanation. The question has become ever more present and palpable, as it was, to some degree, prompted and brought to the fore by the advancement of scientific knowledge. We will presently explore Sergius Bulgakov’s supratemporal and sophiological solution to the matter, while also altering his account slightly, but significantly, to save it from internal contradiction.

Er det helt utænkeligt at englene (som jo eksisterede før menneskene) gjorde noget galt som ændrede verden? Hvorfor give menneskene skylden? Hvad er forklaringen?

Your friend forever

Jan

Ps. Jeg sætter mig til at se videoen...
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 13 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk