annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 13 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31309 - 30/12/2020 14:10 Re: BibleProject [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg valgte ikke "noget nyt at klandre", som du påstår, men holdt fast i dét, jeg havde nævnt, at jeg ikke kunne forlige mig med: at Gud skabte verden ud af kaos, som din video siger.


Min oplevelse af din måde at debattere på - ikke kun dette ene eksempel, som du fremhæver - er, at du hurtigst muligt forsøger at affeje alt andet end dit udgangspunkt, som du formulerer om og om igen. Det er min oplevelse af din måde at debattere på.

(Nogle af de længere svar, du har fået, min respons til dig, har du jo bare valgt at ignorere - hvad bruger jeg så min tid på?).

Citat:
Min overbevisning er, at Gud skabte verden ud af intet - alternativt at verden er evig.
Jeg har hidtil opfattet det sådan, at i kristendommen skabte Gud verden ud af intet, men det siger dine videoer jo tydeligvis ikke!


Så enkelt er det jo slet ikke, hvilket du netop kan se i videoen ca. 1:00-1:10. Her blivere din anke mødt direkte.

Hør, der er tale om en genre, som strukturerer en fortælling på en måde, som vi moderne mennesker ikke er vant til at læse. Vi vil gerne have det hele i kasser: Enten skabte Gud fra intet eller fra kaos. Sort/hvidt skal det helst være. Helst i positivistisk videnskabelige termer.

Men sådan er det ikke at læse Bibelen, som består af mange genrer, og som låner opfattelser og måder at skabe og kommunikere mening på fra den tids kultur. Her er min oplevelse så, at du egentlig ikke ønsker at indleve dig, men hurtigst muligt vil finde noget at affeje. Lykkes det dig ikke, så skynder du dig at finde noget nyt.

Jeg kan sagtens tro, at Gud skabte verden ud af intet, samtidig med at jeg forstår, hvorfor Bibelens forfattere skriver, som de gør. De bruger ord og billeder - endda poesi - for at ramme nogle betydninger, som indgår i en større betydningsskabende fortælling om Gud, Menneske og Verden. Det er du så velkommen til lynhurtigt at affeje - (du ignorerede min lange respons til dig desangående) - ligesom du også har valgt at gå brutalt efter "de kristne":

Citat:
Blot undrer det mig - når man ser, hvor skammeligt vi mennesker har mishandlet denne klode, og alt hvad der er på den - at kristne er så åbenlyst passive overfor denne mishandling.

Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt.
Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!


Jeg finder bare den slags fordømmende og usagligt. Hvorfor ikke fordybe sig "ydmygt og kærligt" (ord du gerne bruger).

(I øvrigt svarede jeg dig på ovenstående, men det blev ignoreret).

Citat:
Jeg forstår, at det gør dig ked af det, at jeg i din tråd her har meddelt, hvor jeg ikke kan følge dig, så den bedste konklusion er vel så nok, at jeg trækker mig fra denne tråd.


Det er din måde at debattere på generelt, som jeg finder ærgerlig. Men jeg skal nok bare lade være med at lægge for mange kræfter i at få en dyb samtale med dig om tingene. Du er i din gode ret til at debattere, som du gør. Det er bare ikke noget for mig at involvere mig i. Langt hen ad vejen er jeg nok enig med Hanskrist, hvad angår din måde at læse, hvad andre skriver til dig.

Thomas
Top Svar Citer
#31311 - 30/12/2020 14:26 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg skal nok lade være med at linke til andet = begyndte det hele med 1 mand og 1 kvinde eller 1 mand og 4 kvinder eller 3 mænd og 17 kvinder eller 5 mænd og 5 kvinder? Ender det hele godt for alle? Hvad er retfærdighed for noget? Har vi en ånd som kan reinkarnere? Nu vil jeg se videoen...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31312 - 30/12/2020 16:10 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Hej (igen) Thomas

Har fået set videoen og vil gerne tale med dig om den (= den første skabelsesberetning), for hvad er det for en verden vi støder på her? Har løver, gribbe og hajer nogen sinde levet af planter? Er det ikke bare noget forfatteren godt kunne tænke sig var sådan? Hvad menes der med at herske over dyrene...

Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (30/12/2020 16:19)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31313 - 30/12/2020 16:27 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
begyndte det hele med 1 mand og 1 kvinde eller 1 mand og 4 kvinder eller 3 mænd og 17 kvinder eller 5 mænd og 5 kvinder?


Det har vi vist talt om før. Videnskaben, siger den ikke, at vi var mindst 10.000 til at begynde med? Og jeg havde læst, at det var for ca. 200.000 år siden, men du rettede det via ny viden til ca. 300.000 år siden.

Ødelægger det sandhedsværdien af de to-tre første kapitler i Bibelen? Slet ikke. For i kap. 1 udtaler den sig slet ikke om antallet af skabte mennesker. I kap. 2 nævner den to mennesker, Adam og Eva. Men Adam betyder Menneske, som i 'menneskehed'. Og historien om Adam og Eva benytter sig i det hele taget af drømmelignende billeder.

Forfatterne må have vidst, at det ikke skulle tages bogstaveligt. Hvorfor ellers skrive i kap. 1, at dyrene blev skabt først, men så vende denne rækkefølge om i kap. 2? smiler

Altså, må vi være sensitive over for, hvad det egentlig er, Bibelen ønsker at kommunikere. Der er visse pointer, som kommunikeres. Pointer om forholdet mellem Gud, Menneske og Verden. Disse pointer iklædes så billeder og fortællinger, som ikke altid skal tages bogstavelige, men som skal nå vores forståelse på et intuitivt niveau.

Vil man tage det hele bogstaveligt, eller som i Arnes tilfælde insistere på, at det da må være enten/eller, så går man glip af Bibelens rige måde at kommunikere på, som indebærer billeder, fortællinger og endda flertydighed, og som taler til os via mange genrer og på mange niveauer. Poesi, lov, historie, narrativer, osv.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31314 - 30/12/2020 16:49 Re: BibleProject [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Trist at se, synes jeg, at du ikke erkender, at din påstand om "noget nyt at klandre" ikke var holdbar.
Det er jo nemt at se ved at gennemgå indlæggene.
I stedet slår du over i "personfnidder" og allierer dig her tillige med Hanskrist, der påstår, at jeg er "idiot" blinker

Din holdning til emnet Gud skabte verden ligner i mine øjne en gang udenomssnak.
Det svækker min tillid til dine indlæg.

Når jeg ser et indlæg om et emne, der er væsentligt for mig, holder jeg det op mod, hvor jeg selv står, og en gang imellem fører det mig til inspiration og videreudvikling.
Men jeg er ikke den, der andægtigt og med foldede hænder jublende lytter til hvad som helst.

Nu er det så op til dig at melde, om du helst ser at jeg ikke ytrer mig i en tråd, du opretter - eller om du er åben for mine kommentarer - som jeg jo under alle omstændigheder har ret til.
Herefter vil jeg så nok overveje, hvad jeg vil gøre.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart

P.S.: Da jeg skrev:
Citat:
Blot undrer det mig - når man ser, hvor skammeligt vi mennesker har mishandlet denne klode, og alt hvad der er på den - at kristne er så åbenlyst passive overfor denne mishandling.

Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt.
Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!
svarede du:
Citat:
Jeg finder bare den slags fordømmende og usagligt. Hvorfor ikke fordybe sig "ydmygt og kærligt"
Min replik:
Ja, det skal jo nok hjælpe - som forvalter - at fordybe sig - mens verden står i brand!

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 13 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Kevin Magnussen misser point
20/04/2024 05:53
Razziaer på Vestbredden: Mindst fem har..
20/04/2024 05:38
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Nyheder fra Religion.dk