annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 180 gæster og 196 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: BibleProject

Hej Arne

Citat:
Jeg valgte ikke "noget nyt at klandre", som du påstår, men holdt fast i dét, jeg havde nævnt, at jeg ikke kunne forlige mig med: at Gud skabte verden ud af kaos, som din video siger.


Min oplevelse af din måde at debattere på - ikke kun dette ene eksempel, som du fremhæver - er, at du hurtigst muligt forsøger at affeje alt andet end dit udgangspunkt, som du formulerer om og om igen. Det er min oplevelse af din måde at debattere på.

(Nogle af de længere svar, du har fået, min respons til dig, har du jo bare valgt at ignorere - hvad bruger jeg så min tid på?).

Citat:
Min overbevisning er, at Gud skabte verden ud af intet - alternativt at verden er evig.
Jeg har hidtil opfattet det sådan, at i kristendommen skabte Gud verden ud af intet, men det siger dine videoer jo tydeligvis ikke!


Så enkelt er det jo slet ikke, hvilket du netop kan se i videoen ca. 1:00-1:10. Her blivere din anke mødt direkte.

Hør, der er tale om en genre, som strukturerer en fortælling på en måde, som vi moderne mennesker ikke er vant til at læse. Vi vil gerne have det hele i kasser: Enten skabte Gud fra intet eller fra kaos. Sort/hvidt skal det helst være. Helst i positivistisk videnskabelige termer.

Men sådan er det ikke at læse Bibelen, som består af mange genrer, og som låner opfattelser og måder at skabe og kommunikere mening på fra den tids kultur. Her er min oplevelse så, at du egentlig ikke ønsker at indleve dig, men hurtigst muligt vil finde noget at affeje. Lykkes det dig ikke, så skynder du dig at finde noget nyt.

Jeg kan sagtens tro, at Gud skabte verden ud af intet, samtidig med at jeg forstår, hvorfor Bibelens forfattere skriver, som de gør. De bruger ord og billeder - endda poesi - for at ramme nogle betydninger, som indgår i en større betydningsskabende fortælling om Gud, Menneske og Verden. Det er du så velkommen til lynhurtigt at affeje - (du ignorerede min lange respons til dig desangående) - ligesom du også har valgt at gå brutalt efter "de kristne":

Citat:
Blot undrer det mig - når man ser, hvor skammeligt vi mennesker har mishandlet denne klode, og alt hvad der er på den - at kristne er så åbenlyst passive overfor denne mishandling.

Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt.
Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!


Jeg finder bare den slags fordømmende og usagligt. Hvorfor ikke fordybe sig "ydmygt og kærligt" (ord du gerne bruger).

(I øvrigt svarede jeg dig på ovenstående, men det blev ignoreret).

Citat:
Jeg forstår, at det gør dig ked af det, at jeg i din tråd her har meddelt, hvor jeg ikke kan følge dig, så den bedste konklusion er vel så nok, at jeg trækker mig fra denne tråd.


Det er din måde at debattere på generelt, som jeg finder ærgerlig. Men jeg skal nok bare lade være med at lægge for mange kræfter i at få en dyb samtale med dig om tingene. Du er i din gode ret til at debattere, som du gør. Det er bare ikke noget for mig at involvere mig i. Langt hen ad vejen er jeg nok enig med Hanskrist, hvad angår din måde at læse, hvad andre skriver til dig.

Thomas
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
13-årig dreng er død af sine kvæstels..
30/04/2024 14:09
Kong Charles har første arbejdsdag samm..
30/04/2024 12:49
Ølst laver borgerforening efter jordskr..
30/04/2024 12:32
Kvinde dømt for at fremme Islamisk Stat..
30/04/2024 12:27
Fem mænd idømmes livstid for dobbeltdr..
30/04/2024 12:26
Nyheder fra Religion.dk