annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 13 < 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31297 - 29/12/2020 13:54 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Håber jeg med tiden bliver bedre til at komme med pointerne = du er bare supergod til at få det hele med tommelop

Du stiller nogle spørgsmål...

1. Hvilken rolle giver Gud mennesket i denne verden? At være forvaltere/medarbejdere...

2. Hvordan reagerer mennesket på denne rolle? Hvad vælger mennesket? At ville klare sig selv...

3. Hvilke konsekvenser får dette valg? Et liv med død og elendighed...

4. Hvad er løsningen? Jesus...

Glæder mig til at høre dine svar og tale med dig om tingene...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31298 - 29/12/2020 15:50 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Det er også det, jeg hører smiler

Vi er blevet skabt i Guds billede og er således blevet givet det kald at forvalte Guds skabelse ved at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden og realisere Guds gode orden og herredømme.

Men vi ville gøre tingene på vores egen måde og definere godt og ondt egenhændigt i stedet for at støtte os til Gud. Dette brød partnerskabet med Gud. Vi gav afkald på vores kald og rolle som dem, der er ment til at reflektere Guds lys ind i og ud over verden. Derfor gik verden af led - dette er Faldet.

(Nu går jeg lidt ud over videoen).

Den opstandne Jesus er førstegrøden af Ny Skabelse. Han fornyer vores hjerter. Og når menneskeheden er klar til at genoptage sit kald, så kommer Jesus tilbage, og hele skabelsen vil blive fornyet.

Og med det kommer jeg i tanke om en supplerende video. Den er tegnet på en lidt anden måde. Kan du også lide den?

Top Svar Citer
#31299 - 29/12/2020 16:31 Re: BibleProject [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Jeg har set videoen, og jeg fik det indtryk, at Gud skabte verden (kosmos?) ud af kaos.
Men hvor kommer kaos fra?
Det forvirrer mig.
Og du svarede:
Citat:
Jeg har selv tænkt over dette. Men jeg tror, at det her er vigtigt at "blive i fortællingen". Fortællingen ønsker at bringe os nogle pointer og temaer om forholdet mellem Gud, Menneske og Verden. Nemlig, at mennesket er sat til at bringe Guds orden og herredømme ind i verden og få den til at blomstre. Give verden struktur. Her er 'kaos' modpolen til denne blomstring af verden, som vi skal facilitere.
Min replik:
Det er lige her, jeg - i forhold til min tro - finder at kristendommen gør Gud mindre og Mennesket større, end jeg kan være med til.
Dét er simpelthen umuligt for mig at acceptere.

Det hindrer imidlertid ikke, at jeg fuldt ud kan respektere - men ikke tilslutte mig - den her præsenterede form for kristendom, hvor vi mennesker er udnævnt til at være Guds forvaltere - i hvert fald så længe det ikke fører til kætterbål og korstog.

Blot undrer det mig - når man ser, hvor skammeligt vi mennesker har mishandlet denne klode, og alt hvad der er på den - at kristne er så åbenlyst passive overfor denne mishandling.

Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt.
Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31300 - 29/12/2020 17:40 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg holder meget af at få tingene skåret ud i pap, og det må man sige, at de gør i disse videoer tommelop

Blot til inspiration...

http://thelightuniversal.org/page67.html

Jeg er ikke sikker på noget som helst, så hvad tænker du om menneskets skabelse? Hvorfor er vi ikke blevet skabt parvis? Osv...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31301 - 29/12/2020 20:25 Re: BibleProject [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og ABC

ARNE
Citat:
Det er lige her, jeg - i forhold til min tro - finder at kristendommen gør Gud mindre og Mennesket større, end jeg kan være med til.
Dét er simpelthen umuligt for mig at acceptere.


Jeg skal ikke kunne svare på, hvorfor du skaber denne betydning, at Gud bliver mindre af, at menneskets rolle bliver mere væsentlig ... Sådan har jeg det slet, slet ikke. Tværtimod faktisk. Tænk, at Gud er så stor. Tænk, at Gud er - kærlighed! Tænk, at Han i sin almagt skaber et væsen at dele sig selv med smiler

Måske det hjælper at tænke på Gud i Mennesket.

For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder« – og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.
- Paulus


Citat:
Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt.
Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!


Det kan være svært at få øje på det, som er så ufatteligt tæt på. Det er faktisk et emne, som interesserer mig: Kristen kultur. Kristen kultur gennemvæder os i så høj grad, at hvad der i virkeligheden er blevet givet os af kristne værdier og idealer - og netop på grund af kristendommen - det ligger os så nært, at vi tror, det er opstået i os selv uafhængigt kristen-kulturel påvirkning.

Når du taler om ydmyghed og kærlighed, og når du skælder ud på de kristne og på kristendommen, så er det meget vel med det kristne "tugteris" i hånden, dvs. det er de kristne værdier, som du har fået indpodet via kulturen, som du nu føler krænket. Og det sker ofte, skulle jeg mene, ved, at folk taler om "korstoge og hekseafbrændinger og inkvisitionen", som om at disse fænomener er altoverskyggende i den kristne kultur-udbredelse verden over.

Det er altid hæsligt, når noget afskyeligt forekommer. Men skal vi mennesker have en oplysende samtale om emnet, så skal den også være klarsynet i forhold til proportionerne. Det er hæsligt, hvad kirken i perioder har kunnet finde på - det skal aldrig undskyldes - men det bør også italesættes, hvor stor en forskel kristendommen rent faktisk har gjort for at forandre verden til det bedre.

Det paradoksale er blot, at når kirken har gjort noget forkert, så peger skeptikeren på kirken, og når skeptikeren taler om de højere værdier og idealer, så peger han på sig selv - uden at erkende, at det meget vel kan være via kristendommens indflydelse, at han føler så stærkt for værdierne og idealerne!

Jeg tænker meget på dig, HANSKRIST, i denne snak om kristen kultur!! Du kan sikkert forklare det hele meget bedre end mig smiler

Denne her kan være interessant at klikke på: Role of Christianity in civilization

JAN
Citat:
Jeg er ikke sikker på noget som helst, så hvad tænker du om menneskets skabelse? Hvorfor er vi ikke blevet skabt parvis? Osv...


... Men er vi ikke også netop det i den kristne fortælling: Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.

Må jeg linke til den næste video?

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 13 < 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk