annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636589
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378621
Et andet syn 1987948
Jesu ord 1521565
Åndelig Føde 1506396
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 102 gæster og 26 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: BibleProject

Hej Arne og ABC

ARNE
Citat:
Det er lige her, jeg - i forhold til min tro - finder at kristendommen gør Gud mindre og Mennesket større, end jeg kan være med til.
Dét er simpelthen umuligt for mig at acceptere.


Jeg skal ikke kunne svare på, hvorfor du skaber denne betydning, at Gud bliver mindre af, at menneskets rolle bliver mere væsentlig ... Sådan har jeg det slet, slet ikke. Tværtimod faktisk. Tænk, at Gud er så stor. Tænk, at Gud er - kærlighed! Tænk, at Han i sin almagt skaber et væsen at dele sig selv med smiler

Måske det hjælper at tænke på Gud i Mennesket.

For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder« – og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.
- Paulus


Citat:
Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt.
Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!


Det kan være svært at få øje på det, som er så ufatteligt tæt på. Det er faktisk et emne, som interesserer mig: Kristen kultur. Kristen kultur gennemvæder os i så høj grad, at hvad der i virkeligheden er blevet givet os af kristne værdier og idealer - og netop på grund af kristendommen - det ligger os så nært, at vi tror, det er opstået i os selv uafhængigt kristen-kulturel påvirkning.

Når du taler om ydmyghed og kærlighed, og når du skælder ud på de kristne og på kristendommen, så er det meget vel med det kristne "tugteris" i hånden, dvs. det er de kristne værdier, som du har fået indpodet via kulturen, som du nu føler krænket. Og det sker ofte, skulle jeg mene, ved, at folk taler om "korstoge og hekseafbrændinger og inkvisitionen", som om at disse fænomener er altoverskyggende i den kristne kultur-udbredelse verden over.

Det er altid hæsligt, når noget afskyeligt forekommer. Men skal vi mennesker have en oplysende samtale om emnet, så skal den også være klarsynet i forhold til proportionerne. Det er hæsligt, hvad kirken i perioder har kunnet finde på - det skal aldrig undskyldes - men det bør også italesættes, hvor stor en forskel kristendommen rent faktisk har gjort for at forandre verden til det bedre.

Det paradoksale er blot, at når kirken har gjort noget forkert, så peger skeptikeren på kirken, og når skeptikeren taler om de højere værdier og idealer, så peger han på sig selv - uden at erkende, at det meget vel kan være via kristendommens indflydelse, at han føler så stærkt for værdierne og idealerne!

Jeg tænker meget på dig, HANSKRIST, i denne snak om kristen kultur!! Du kan sikkert forklare det hele meget bedre end mig smiler

Denne her kan være interessant at klikke på: Role of Christianity in civilization

JAN
Citat:
Jeg er ikke sikker på noget som helst, så hvad tænker du om menneskets skabelse? Hvorfor er vi ikke blevet skabt parvis? Osv...


... Men er vi ikke også netop det i den kristne fortælling: Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.

Må jeg linke til den næste video?

Kh Thomas
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Tikka
16/04/2024 13:23
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Kørsel med påhængskøretøjer under 7..
16/04/2024 13:33
Efter indbakke-koks i Nyborg Kommune: Fe..
16/04/2024 13:11
Beredskabschef: Vi bliver i Børsen de n..
16/04/2024 12:29
Kong Frederik takker redningsfolkene
16/04/2024 12:14
Fire debutanter er med i dansk svømmetr..
16/04/2024 12:03
Nyheder fra Religion.dk