annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: BibleProject

Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Jeg har set videoen, og jeg fik det indtryk, at Gud skabte verden (kosmos?) ud af kaos.
Men hvor kommer kaos fra?
Det forvirrer mig.
Og du svarede:
Citat:
Jeg har selv tænkt over dette. Men jeg tror, at det her er vigtigt at "blive i fortællingen". Fortællingen ønsker at bringe os nogle pointer og temaer om forholdet mellem Gud, Menneske og Verden. Nemlig, at mennesket er sat til at bringe Guds orden og herredømme ind i verden og få den til at blomstre. Give verden struktur. Her er 'kaos' modpolen til denne blomstring af verden, som vi skal facilitere.
Min replik:
Det er lige her, jeg - i forhold til min tro - finder at kristendommen gør Gud mindre og Mennesket større, end jeg kan være med til.
Dét er simpelthen umuligt for mig at acceptere.

Det hindrer imidlertid ikke, at jeg fuldt ud kan respektere - men ikke tilslutte mig - den her præsenterede form for kristendom, hvor vi mennesker er udnævnt til at være Guds forvaltere - i hvert fald så længe det ikke fører til kætterbål og korstog.

Blot undrer det mig - når man ser, hvor skammeligt vi mennesker har mishandlet denne klode, og alt hvad der er på den - at kristne er så åbenlyst passive overfor denne mishandling.

Mishandling har vi ganske vist fået evnerne til - men vi har også fået evnerne til at gøre godt i stedet for skadeligt.
Hvor er de kristne her? Jeg kan ikke få øje på dem!

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk