annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 5612179
Et andet syn 1277560
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1111518
Jesu ord 902978
Spirituel omsorg 825883
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 71 gæster og 20 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 30 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30735 - 10/10/2020 02:13 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du om mit seneste indlæg: "VRØVL fra ende til anden - Helligånden og Gud Helligånden eksisterer kun i forbindelse menneskets religiøse sprituelle aktiviteter og fordrer et avanceret intelligent bevidsthedsliv niveau og har intet at gøre med en materiel cyklus, dette er ubevidste gisninger og forestillinger og fantasier som vi intet kan bruge til da den menneskelige personlighed og dets eksistens (intelligens og spiritualitet) er udeladt, forbigået, og så er det ikke noget at gøre med det religiøse spirituelle. Hvor kommer disse tåbelige ulæselige indlæg fra Gerth. Du kan skrive forstandige indlæg fra tid til anden der kan læses af os andre, men hvis jeg ikke svarer dig, skyldes det at du ikke skriver dansk, i et forståeligt klart sprog."

Lad os bruge Biblen som en sammenligning med mit her sprogbrug om, hvilket jeg endnu ikke har en term på? Biblen har allegorier, symboler, metaforer og lignelser med billedlig betydning. Vil du venligtsindet forstå mig ligeledes? Jeg fortalte om flere af verdens konkrete ting i livet på Jorden, der er et billede på det åndelige i mennesket og ydermere noget abstrakt om virkeligheden. Du har selv tidligere nævnt nogle moderne kristne tænkere, som Rudolf Steiner og Martinus Thomsen om reinkarnation. Jeg kender også nogen, som snakker om Biblens billedlige fortællinger angående evigt liv med forandring/forvandling på forskellige måder som form-ånd (liv-død- genfødsel-opstandelsen med mere). Dette er netop dåben, Helligånden og Himlens rige. Kristi genkomst lyder også for mig igen billedligt ligesom dette om en god personlig udvikling og/eller ny åbenbarende begivenhed i verden. Jeg synes derfor ifølge min opfattelse, det er godt, at jeg senere forevigt har mulighed for noget andet end kun denne verden i dette univers og tilsyneladende dimension.

Profetisk tale er en af nådegaverne.

Wikipedia, Den frie encyklopædi om tungetale: "Praktiseres i visse kristne bevægelser, særligt pinsebevægelsen. I kristendommen kendes tungetale særligt fra Pinsekirken, men også fra Apostolsk Kirke og andre karismatiske kristne kredse (også indenfor folkekirken, som fx Dansk Oase). Tungetale omtales i Det Nye Testamente især, men ikke kun, i 1. Korintherbrev kap. 12-14, hvor Paulus nævner evnen til at tale i tunger som en nådegave, der på grund af Helligåndens udgydelse er udbredt i menigheden. Paulus nævner to former for tungetale - til personligt brug som et særligt bønnesprog, som kun Gud og ikke den bedende forstår - og til offentlig brug i menigheden, hvor den så skal tolkes, så alle kan forstå, hvad der bliver sagt. I Det Nye Testamente - og i karismatiske, kirkelige erfaringer i det hele taget - optræder tungetale dog ikke kun som for mennesker uforståelig tale, men kan også give sig udtryk deri, at den tungetalende faktisk ved Helligåndens mellemkomst taler et fremmed sprog, som han ikke ellers kan tale. Dette kan man blandt andet læse om i Apostlenes Gerninger."

Det er mit indtryk af profiler her på trosfrihed forummet, at i omtaler hinandens overbevisninger som værende volapyk. ABC profilen kaldte faktisk mit danske sprogbrug i tråden ´Gerth Drost´ for et uforståeligt profetsprog, der sådan for ham lyder ukendt, men der kan jo også være en misforstået mening med hans humor. Hvorfor tror vistnok mange folk så idag, at Apostlene bogstaveligt talt prædikede på udenlandske sprog, fordi jeg siger istedet til det, at de nok bare talte Guds ord på deres eget modersmål, hvor måske en tolk hjalp dem?
#30736 - 10/10/2020 12:25 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Gerth]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Lige et indspark fra sidelinjen til din dialog med Hanskrist:
Du skriver:
Citat:
Det er mit indtryk af profiler her på trosfrihed forummet, at i omtaler hinandens overbevisninger som værende volapyk.
Min kommentar:
Jeg mener, der er to sider af den sag.
Den ene er den klarhed, hvormed en overbevisning udtrykkes.
Er det ikke klart nok, bliver det let fejlforstået - eller endda slet ikke opfattet - og så går det galt.

Den anden side af sagen er - efter min mening - at mange har den indstilling: Min overbevisning er den rigtige, alle andre overbevisninger er forkerte.
Hvad dét har kostet af myrderier, pinsler og anden dårligdom i historisk tid, det skriger jo til himlen - og her kvæler det jo debatten.

Desværre ser vi, synes jeg, begge dele her på Trosfrihed.dk i form af manglende klarhed og personlige nedrakninger.

Tænk hvis vi i stedet fremmede gensidig forståelse samt anerkendelse af andres ret til at udtrykke deres egne overbevisninger.
Så ville der blive meget bedre muligheder for gensidigt inspirerende og afklarende dialoger - og - i tilgift - sommetider - videreudvikling af egne overbevisninger blinker

M.v.h. Arne agnostisk "panteist", indre harmoni, ydmyg kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30741 - 12/10/2020 16:15 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Min overbevisning er den rigtige, alle andre overbevisninger er forkerte.

når jeg læser Paulus eller Paul Tillich eller Nicolai Berdyaev eller HansKrist (mig selv igen) så er det indtryk jeg sidder med tilbage da ikke følgende:

"Min overbevisning er den rigtige, alle andre overbevisninger er forkerte."

men jeg sidder og jubler af glæde over at være blevet klogere, over pludselig at have forstået så mange sammenhænge, så mange eksistential ontologiske forhold og vilkår min eksistens beror på som jeg nu kan tilgå på en hel ny og frugtbar måde,,, fordi jeg er blevet klogere,,,

det betyder sgu da ikke at jeg siger at nu er det alene Berdyaev og Tillich og HansKrist og Paulus der har ret, og at der intet interessant kan være at finde også i andre menneskers forståelse tingene,,,,

virkelig en skør ide du der har fået Arne, at bare fordi noget er sagt og skrevet i et klart og tydeligt sprog, flot struktureret og er sandt og virkelighedstro, som fx Paulus og HansKrist gør det, som fx Tillich og Jung og Berdyaev gør det, at så betyder dette:

"Min overbevisning er den rigtige, alle andre overbevisninger er forkerte".

nej det betyder blot at her er der nogen vi kan lære af og blive klogere af at lytte til,,,,

også du kunne blive klogere, hvis du læste hvad andre skrev,,, men det gør du ikke,

du har aldrig læst Paulus, du har aldrig læst HansKrist, du har aldrig læst Paul Tillich eller Nicolai Berdyaev,,,

og noget tyder på at du ikke er istand til at lære nyt, blive oplyst og klogere på livet og den menneskelige eksistens,,,

at opdage de dybe sandheder hos Freud og Jung betyder jo ikke at så er al anden psykologisk viden vi kan hente hos andre usandt,, fordi der nu kun er Freud og Jung vi kan lære noget om psykologi hos,, nej nej nej, og på samme måde, fordi Paulus og HansKrist og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev lærer os helt vildt meget, så betyder dette da ej heller at så findes der ikke andre steder og hos andre, noget at lære

du virker som et skinsygt barn der slet ikke tåler at HansKrist også gør sig gældende her på debatten, og det nok fordi jeg taler så meget, så meget, ja så meget, anderledes om tingene end du gør Arne,,, og måske har lidt mere styr på tingene end du har, når du vil fortælle os om Paulus og kristendom, som du iøvrigt aldrig har studeret (så lidt ydmyghed ville klæ dig)

eneste måde du kan gøre fremskridt er om du havde nosser nok til at erkende dine aversioner imod mig og hvorfor du føler jeg udgør en trussel imod dig,, for det gør du uden tvivl, som simon i sin tid har følt mine ideer var en trussel imod hvad han forsøgte at fremme og udbrede og stå for, repræsentere i verden

jeg har sagt nu i over femten år at jeg ikke finder principielt nogen forskel mellem Arne, Simon og Bjørn (til trods de to sidste afviser Arne's pseudo religiøse astrofysiske betragtninger, hvor de føler at der bag Arnes verdens væren lurer noget/nogen guddommeligt spøgelse) ---- men til trods for, så tænker I alle tre ret ens,,, og det skyldes igen politiken og information avislæsning i rigtig mange mange år,,, og det kulturradikale gud er død mærkværdige paradigme i der har arvet såvidt den religiøse spirituelle diskurs som I alle tre har så svært ved at frigøre jer fra igen, og se med friske nye øjne på hvad er substansen i menneskets religiøse spirituelle engagement her i livet

Gud er hverken i forbindelse bibelen eller i forbindelse astrofysik,,, I har simpelthen ikke forstået tingene, det religiøse spirituelle et menneskeliv er omfattet af,,, og igen det skyldes hvordan I er blevet præget af den tidsånd I er opvokset i,, I formår ikke såvidt det religiøse spirituelle at tænke ud af boksen, den opdragelse og dannelse I har tilegnet jer som tro læser af politiken og information,,, det har I taget for gode varer uden at I har formået at tænke kritisk over hvad I her har mødt som blot tidsåndens gængse paradigme
#30742 - 12/10/2020 18:47 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
fra Admin's Debatregler.
Citat:
Bølgerne kan gå højt i en god debat, men grænsen for hvornår et debatindlæg er gået over stregen, kan være meget individuel. Vi opfordrer derfor debattørerne til at holde debatten på et sagligt plan.
Arne blinker
Top Svar Citer
#30743 - 12/10/2020 18:53 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
alt hvad jeg skrev var på et sagligt plan

har du overhovedet læst hvad jeg skrev?

næppe, siden du kan finde admins debatregel relevant,,,

hvad er ideen med at du ikke reagerer på hvad andre skriver, men bare tosser derudad med dine egne personlige agendaer,,

har du slet ikke lyst til debat????? altså at reagere og svare intelligent på hvad andre skriver

Du har simpelthen ikke format til at indrømme at dine to indlæg, før det her indlæg jeg svarer på, var skrevet møntet på mig, som en ringeagt hvad du mener om mig,,, (hvorfor læser du ikke bare hvad jeg skriver og reagerer begavet herpå, hvorfor skal jeg finde mig i alt dit pjat gang på gang)

stop det mand!!!

PS:

jeg kan se jeg har forsvaret dig Arne overfor andre der også mente du var fyldt med uren trav, og det fortryder jeg lidt idag at jeg så meget har taget dig i forsvar,,,

idag kan jeg se at de helt sikkert har haft de samme kedelige oplevelser med dig som jeg gang på gang får at føle,,

jeg maler et maleri (skriver et begavet indlæg) og du maler det over med dine grå farver (agnostiske panteisme) ---- som om du ikke tåler et malerier og billeder (andres indlæg hvis de er i klare stærke farver og tydelige motiver) så du skal altid male disse over med din grå ensfarvethed,,,

gråt gråt gråt og ensfarvet, ja en verden uden farver og billeder, motiver,,,

dermed ødelægger du enhver debat ved at du maler alting over med din ensfarvede gråt i gråt over det hele,,,, agnostiske panteisme,,,,
Side 17 af 30 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 29 30 >

Seneste indlæg
Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
af Arne Thomsen
30/10/2020 16:58
Daoisme (Taoisme)
af Arne Thomsen
29/10/2020 21:31
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
29/10/2020 19:52
OPLYSTHED ( ny version )
af Gerth
28/10/2020 19:00
Gerth Drost
af Gerth
26/10/2020 02:26
Nyheder fra DR
Pressemøde om nationalt varslingssystem..
30/10/2020 16:56
Nogle minkavlere kan beholde raskmeldte ..
30/10/2020 16:43
93 kommuner har bekymrende smittetal
30/10/2020 16:39
Københavns Politi talstærkt til stede ..
30/10/2020 15:56
Den norske kong Harald er raskmeldt
30/10/2020 15:42
Nyheder fra Religion.dk
Billedserie: Halloween med mundbind og s..
29/10/2020 10:42
I stenene på jødiske kirkegårde ses d..
27/10/2020 06:39
Hvad kan buddhismen lære os om ro?
19/10/2020 06:36
Ritualers sociale betydning er omskærin..
14/10/2020 06:00
Forsker: Konspirationsteorier og religio..
13/10/2020 06:00