annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 56 af 97 < 1 2 ... 54 55 56 57 58 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31014 - 16/11/2020 17:55 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg har egentlig besluttet at ophøre kommunikation med dig, dels fordi det forekommer mig nytteløst, og tillige fordi jeg ikke gider at se på dine mange nedvurderinger af mig som menneske.

Nu er du gået så vidt, at du anklager mig for "personfnidder" mod dig!
Jeg mindes dog ikke nogensinde at have udtalt mig om min mening om dig som menneske.

Derimod har jeg interesseret mig for dine paulinsk-kristne synspunkter, men har opgivet, fordi dét, jeg fik at vide, ikke sagde mig noget.

Angående de tidlige kristne menigheder tvivler jeg på, at der er i dag er nogen, der kan sige noget sikkert herom, og de meget forsigtige udtalelser om evangeliernes tilblivelse på Kristendom.dk vil jeg tro, nok er det mest sandsynlige:
Citat:
Evangelierne er først skrevet mellem år 70 og 100 e. Kr. Det vil sige, at der forud for evangelierne er gået en mundtlig overlevering af fortællingerne om Jesus inden den skriftlige udformning.

Det kan naturligvis undre os, at man først 40 år efter Jesu død og opstandelse nedskriver beretninger om ham. Forklaringen kan være, at de første generationer af kristne levede i forventning om Jesu nære genkomst. Denne forventning opgives, da Jerusalem i år 70 bliver ødelagt af den romerske besættelsesmagt. Begivenheden gør, at de kristne menigheder begynder at nedskrive, hvad man havde overleveret om Jesus.
I forlængelse heraf kunne det nok også være interessant at medtænke religiøse myter:
Citat:
Myterne er ikke videnskabelige fakta, men er med til i et symbolsk sprog at give antydninger til nogle af livets gåder.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighedsmiler heart
Top Svar Citer
#31015 - 16/11/2020 18:43 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Jeg mindes dog ikke nogensinde at have udtalt mig om min mening om dig som menneske. citat Arne


Jeg referede hvad jeg husker at have læst Anders Klostergaard har skrevet om evangelierne, at evangelierne er teologiske konstruerede biografier og må ses som en senere Kirkes bestilte arbejde for at forhindre Kristusbevidstheden går tabt.

Sådan husker jeg det læste, som ikke ser ud til at findes på internettet, men sjovt nok fandt jeg Mogens Müller sige præcist det samme, hvilket jo viser at det er som jeg sagde en ret udbredt almindelig kendt opfattelse og man bliver ikke præst gennem den teologiske universitets uddannelse vi har i Danmark uden at have stiftet bekendtskab hermed.

Nå det er så hvad det er, men Arne, hvad gjorde han, jo jeg blev stemplet som upålidelig i en række indlæg og du gik endda så vidt, at hvis Anders Klostergaards udsagn ikke fandtes på internettet så var jeg komplet upålidelig. Iøvrigt hvad har det med sagen at gøre, om det er i bøger og teologiske tidsskrifter eller på internettet, ikke alt er jo frit tilgængeligt på internettet i så fald ville det være slut med at kunne sælge bøger og teologiske tidsskrifter.

Jeg har aldrig benyttet mig af at lyve, har været her i mere end femten år og ikke et eksempel på at jeg lyver, bruger løgn, altså bruger at referere usandt om tingene.

Nu viste det sig igen igen her med evangelierne, som med Matthæus iøvrigt, at der var 100% hold i hvad jeg kom frem med.


-0-0-0-0-0-

Det med myterne og hvordan vi kan forstå disse er der ingen som mig der har gennemgået og fremført flot et utal af gange, men hvad hjælper det når du kun synes hvad du selv falder over er interessant. Hvorfor alt hvad jeg fremfører konstant skal ringeagtes og være upålidelig lige indtil du selv snubler over det, forstår jeg ikke.

Men Jesus er en historisk person og ikke en myte, at der er teologisk og ja mytisk stof der knytter sig til Jesus gør ikke Jesus til en mytisk person eller værende født af en jomfru og undfanget ved Helligånden.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31016 - 16/11/2020 19:13 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg ser, du ikke er umagen værd for mig.
Slut.
Arne cool
Top Svar Citer
#31017 - 16/11/2020 20:13 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Nej jeg var også ved at opgive dig, fordi du har så svært ved at få ny viden banket ind i dit hoved,

men to ting lykkedes det mig efter mange hårde sværdslag at få dig oplyst om

1):

Såvidt Matthæus

2):

Evangelierne

-0-0-0-0-

Men det holdt hårdt

Var det ikke interessant at få udvidet din horisont, og at lære noget nyt
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31018 - 16/11/2020 23:10 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Trist at se en Hanskrist så langt fra virkeligheden i sine udtalelser.
Bedste ønsker om, at han får det bedre.
Arne trist
Top Svar Citer
annonce
Side 56 af 97 < 1 2 ... 54 55 56 57 58 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Nyheder fra Religion.dk