annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 97 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30742 - 12/10/2020 18:47 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
fra Admin's Debatregler.
Citat:
Bølgerne kan gå højt i en god debat, men grænsen for hvornår et debatindlæg er gået over stregen, kan være meget individuel. Vi opfordrer derfor debattørerne til at holde debatten på et sagligt plan.
Arne blinker
Top Svar Citer
#30743 - 12/10/2020 18:53 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
alt hvad jeg skrev var på et sagligt plan

har du overhovedet læst hvad jeg skrev?

næppe, siden du kan finde admins debatregel relevant,,,

hvad er ideen med at du ikke reagerer på hvad andre skriver, men bare tosser derudad med dine egne personlige agendaer,,

har du slet ikke lyst til debat????? altså at reagere og svare intelligent på hvad andre skriver

Du har simpelthen ikke format til at indrømme at dine to indlæg, før det her indlæg jeg svarer på, var skrevet møntet på mig, som en ringeagt hvad du mener om mig,,, (hvorfor læser du ikke bare hvad jeg skriver og reagerer begavet herpå, hvorfor skal jeg finde mig i alt dit pjat gang på gang)

stop det mand!!!

PS:

jeg kan se jeg har forsvaret dig Arne overfor andre der også mente du var fyldt med uren trav, og det fortryder jeg lidt idag at jeg så meget har taget dig i forsvar,,,

idag kan jeg se at de helt sikkert har haft de samme kedelige oplevelser med dig som jeg gang på gang får at føle,,

jeg maler et maleri (skriver et begavet indlæg) og du maler det over med dine grå farver (agnostiske panteisme) ---- som om du ikke tåler et malerier og billeder (andres indlæg hvis de er i klare stærke farver og tydelige motiver) så du skal altid male disse over med din grå ensfarvethed,,,

gråt gråt gråt og ensfarvet, ja en verden uden farver og billeder, motiver,,,

dermed ødelægger du enhver debat ved at du maler alting over med din ensfarvede gråt i gråt over det hele,,,, agnostiske panteisme,,,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30744 - 12/10/2020 19:26 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
alt hvad jeg skrev var på et sagligt plan
skriver Hanskrist til mig.
Hanskrist skrev bl.a. om - og til - mig - flere gange: Idiot - og meget mere af samme skuffe blinker
Arne blinker
Top Svar Citer
#30745 - 12/10/2020 19:46 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
er du den rene uskyldighed???

du har ikke noget kørende overfor mig????

som er andet end sober debat????

du reagerer ikke på hvad jeg skriver, men springer det over, og så begynder du bare at ringeagte hvad det er du mener, du forestiller dig, at jeg står for, uden at undersøge det gennem en tekstnær læsning hvad jeg skriver


at jeg mister min tålmodighed over at du gør dette gang på gang, er meget menneskeligt,,, og det eneste der hjælper er at du stopper op og begynder at beskæftige dig lidt med hvad jeg skriver i altid mit første indlæg til dig,,,

du skal bruge mere tid på hvad andre skriver, hvis du har ambitioner om at forbedre debat kulturen,, og gøre det interessant for andre at læse med,,, ikke altid dig selv Arne,, også andre

det er ikke et spørgsmål om at du skal være enig med mig fx, men det er et spørgsmål om at du ikke skal begynde at ringeagte det og kalde det alt muligt nedladende, førend at du har læst hvad der står,,, det er der du fejler min ven


og på samme måde med Paulus,,, også uden at du har et nærmere bekendtskab Paulus begynder du at skrive om hvad du gisner om ham,,, det går ikke Arne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30748 - 14/10/2020 00:39 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg ser du skriver:
Citat:
- men i modsætning til Arne deltager jeg alligevel med noget åndeligt arbejde -
Det vil jeg gerne reagere på, og det gi'r mig anledning til at komme frem med noget, jeg har grundet over i den sidste tid.

Jødedommen er jo meget gammel.

Beretningerne om Abraham menes at være fra ca. 1900 f.Kr. - altså for ca. 4000 år siden.

Beretningerne om Moses mens at være fra ca. 1600 f. Kr. - altså for ca. 3600 år siden.

Beretningerne om Kristus er jo for ca. 2000 år siden.

Og beretningerne om Muhammed er for ca. 1400 år siden.

Siden er der her i Vesten og Mellemøsten ikke opstået nye religioner, og disse tre abrahamitiske religioner, har et jo ikke altid for godt med hinanden - dog er en stor del af jødedommens skrifter jo medtaget i kristendommens Bibel.

Jødedommens Gud kunne Abraham forhandle med - f.eks. om Sodoma og Gomorra.

Islams Gud underkaster man sig - adlyder Koranens ord.

Og det, der især gør indtryk på mig i kristendommen er kærligheden - kærligheden fra Gud, som vi mennesker opfordres til at videregive som næstekærlighed.

Jeg synes ikke, det er svært at se kvaliteter i alle tre religioner - om end kristendommen dybe kærlighed er den, der griber mig mest.

Men der er også noget, jeg fornemmer, der halter lidt - måske fordi alle tre religioner er så gamle:
De handler stort set alene om Gud og mennesker, mens verden, universet, universerne stort set ignoreres - islam har vist lidt om at være god mod dyr, men længere kommer de vist ikke.

I vore dage, hvor vi mennesker har opnået en faretruende stor magt over denne klode og dens liv, der ser jeg ikke, at de tre gamle religioner rigtig har noget at byde på.

Hvis vi roder os ind i eksotiske økosystemer, risikerer vi at invitere disses mikrober og vira ind i vores - som vi netop har set med Covid-19.
Hvis vi bruger løs af brændstoffer, sender vi usynlig CO2 op i atmosfæren og bringer klodens klima ud af balance.

Kort sagt: Vore gamle religioner vejleder os ikke her.

Så når jeg tænker på kristendommens Fadervor:
Citat:
Fader vor, du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke i fristelse,
men fri os fra det onde.
Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.
så synes jeg, der mangler noget.

Men hvad ville være mere rigtigt?
Her er et foreløbigt "skud fra hoften":
Citat:
Allerhøjeste ikke-erkendelige, som jeg fornemmer ER bag – og i – alle verdenernes mirakuløse væren:
Tak – også for min væren – og for inspiration til altomfattende harmoni og ydmyg, ren kærlighed.
Jeg bruger ikke ordet: Gud - fornemmer, at det er for småt.
Det er det nærmeste, jeg - indtil i dag - har kunnet komme i at udtrykke skriftligt, hvor jeg står nu.

Andre står andre steder - og det er jo dét, der kan gøre Trosfrihed.dk inspirerende - især, hvis vi søger at forstå hinanden blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 97 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk