annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30425 - 07/08/2020 13:38 Re: En tanke [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Indsendt af: ABC
Bestemmer vi om det der står i bibelen er relevant for os? Hvordan kan noget være relevant for os, hvis det ikke er relevant for os? Jeg kan ikke bestemme om forfatterne af bibelen skal sige noget rigtigt eller forkert. Som sådan er det helt op til forfatterne af bibelen om de vil sige noget rigtigt eller forkert.

Hvad er relevant for os...

Hvad er relevant for os...

- Det bestemmer/erkender man selv.

Hvorfor skriver du os?

… om det er relevant og henholdsvis sandt/usandt må vi jo gøre op med os selv, selv om vi jo godt kan se på hvordan andre opfatter virkeligheden –

… men udlægning af ord der står i en bestemt sammenhæng – her dette … Hvad det betyder, når vi læser bibelen siger, at mennesket blev skabt i guds billede? er ikke et spørgsmål om sandt/usandt.


Finder man ud af hvad teksten betyder vil man måske forstå hvordan forfatteren og måske de mennesker han levede med oplevede gud og dennes ånd ... jeg mener, gud må jo ligne mennesket, når han har skabt det i sit billede ...

... men da heller ikke uvæsentligt når teksten forekommer i i både jødisk og kristne skrifter.

Jo fantastisk at ånden kan fortælle et dødeligt menneske om altings begyndelse uden at den pågældende var vidne til det ... og ved godt skabelsesberetningen opfattes som myte af de fleste, ikke desto mindre er det den gud som treenighedslæren sidestiller med Jesus.

***
Top Svar Citer
#30426 - 07/08/2020 13:50 Re: En tanke [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Gerth
Du: "Men, dit skriv forklarer ikke hvad det betyder, når bibelen siger, at mennesket er skabt i guds billede - det er dette som interesserer mig pt. måske du har et bud på det?"

DSL ordbogen om ordet ´billede´: "mental forestilling eller idé om noget, fremkaldt af en beskrivelse, erindring el.lign."

Det guddommelige skabte mennesket udfra sin evige væren, som især blandt andet derfor er kærlighed og intelligens, hvilket er hensigten med vores liv som helst en god bevidsthed i det, fordi så udtrykker man sådan Helligånden om ens egen selvopfattelse. Dette er også vedrørende hvordan, at jeg ser på verden og dens mennesker.

Biblen, NT - Mattæusevangeliet: "Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."


- Billedet mener du er: Kærlighed, intelligens og evig væren?

... men vi dør jo



Hvordan kan en ånd være kærlig og intelligent?


Hvad er ånd? - den evige væren?


Vi læser om kødets gerninger, og åndens frugt der ligger i strid med hinanden i galaterne 5

Om åndens frugt – om guds ånd står der:

Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, Galaterne 5:22
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5


Kan man sige gud udviste ovenstående i Edens have, da han bortviste sine børn derfra?

***

Top Svar Citer
#30427 - 07/08/2020 15:26 Re: En tanke [Re: Tikka]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Jeg hørte i maj en radioudsendelse, Om overgangen fra dig selv til de andre. Udsendelsen er en samtale, der netop handler om kristendom, ånd, tro, håb og liv. Menneskeliv som først og helt konkret bliver til i mødet med det andet menneske ansigt til ansigt. Ord er ord, men ord er ikke nok og kan ikke stå alene. Først når vi tør træde frem med menneskehænder og -øjne bliver ordene til en levende tro, til håb og til kærlighed ...

https://www.dr.dk/radio/p1/tal-til-mig-2/tal-til-mig-med-iben-maria-zeuthen-16

Blot en kærlig tanke ...


Redigeret af RoseMarie (07/08/2020 15:36)
Top Svar Citer
#30428 - 07/08/2020 17:11 Re: En tanke [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Når du spørger:
Citat:
Hvorfor har fantasien behov for at skabe et billede af gud.
så kender vi det jo bl.a. fra beretningen om Moses ved den brændende tornebusk, hvor Moses blot fik det svar: Jeg er.

Jeg tror, det er svært for os mennesker at erkende vor plads i den værende verden - en plads, der nok er noget mere ydmyg, end vi bryder os om at erkende.
Vores forsøg på at hæve os over alt andet levende - især v.h.a. vores teknologi - er ganske vist lykkedes, men vores overbefolkning og vores hæmningsløse ressourceforbrug skaber både pandemier og en klimakrise, der er godt i gang med "at sætte os på plads".
Idéen om at der er noget absolut overordnet bag - og i - den værende verden er nok nogenlunde lige så gammel som vi menneskers evne til bevidsthed, men at vi faktisk absolut intet ved om "det absolut overordnede", det har vi svært ved at affinde os med.
Jeg tror, det er på dette grundlag, at religionerne blomstrer.

Alternativet kunne jo være at opgive at "kloge" os for i stedet at finde vor rette plads i universet, at være gode mod denne klode og hinanden og at være glade for, at vi har fået tilværelse i en værende verden.
Ikke alle har det lige nemt - måske vi skulle se lidt mere på dét end på økonomisk vækst - og guder blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30431 - 07/08/2020 19:16 Re: En tanke [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Er det relevant for dig om fortidens mennesker fattede noget? Jeg finder dig relevant at beskæftige mig med blinker heart 🍷

https://www.youtube.com/watch?v=4Hk2MaYKXH4

Hvad vil det sige, at være skabt i Guds billede ler Måske skulle de have spurgt Jesus om det...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk