En tanke

Indsendt af: Tikka

En tanke - 05/08/2020 13:06


En tanke.

I følge bibelen skabte gud mennesket i sit billede, og gav det af sin livsånde, så det blev et levnede væsen.

Fra dette menneske - der blev formet af jorden - uden for Edens have - tog gud et ribben fra mennesket/Adam i Edens have, hvori han blev sat – et ribben der blev til en kvinde – (så mandens kvindelighed blev taget fra ham (?))

Senere blev de bortvist fra haven og guds nærhed grundet ulydighed.


I guds billede?

Gud forstås som evig og derved ikke skabt.

Hvilke billede er der tale om, når gud forstås som ånd, og mennesket er fysisk og dødeligt?


Ovenstående kan kun skrives grundet bevidstheden, som jo skaber vores verden.

Har gud en bevidsthed – er det dette, der forstås ved, vi er skabt i hans billede som mand og kvinde (og gud derved også rummer både den maskuline og feminine side?)


Ved syndefaldet gik det op for mennesket at de var nøgne … måske netop derfor.

De havde fjernet sig fra guds billede (?) … gud er ånd! … med en bevidsthed?

Er det bevidstheden der er ånd?

Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn.


***


Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En tanke - 05/08/2020 15:25

Hej Tikka.
Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Er det bevidstheden der er ånd?
Mit svar:
Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.
Du påstår:
Citat:
Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn.
Min replik:
Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 05/08/2020 17:26

Indsendt af: Arne Thomsen

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Er det bevidstheden der er ånd?
Mit svar:
Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.
Du påstår:
Citat:
Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn.
Min replik:
Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.

Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.

- Hvordan højere? … kan guds ånd blive højere end hans bevidsthed?


Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.

- Bibelen forkynder, at gud skaberen er den eneste sande gud, så de der tror noget andet, er stadig resultatet af han skaberværk – så hvis alle havde Helligånden – var født med den - ville menneskene vel alle gøre guds vilje – men mister derved egen frie vilje, med mindre man gør guds vilje af kærlighed …

Kan man sige Adam og Eva ikke havde kærlighed til gud, eller de måske blot ikke påskønnede den. For kærligheden kommer jo fra gud ...

Når mennesket er skabt i guds billede og flest ikke kan leve i kærlighed – gud er kærlighed siger bibelen – så genspejler mennesket jo ikke guds billede og kan ej heller være født med Helligånden - for så havde Adam og Eva vel ikke syndet … selv om det er guds ånd - Helligånden - som har givet mennesket livet.

Måske det blot betyder at vi er skabt i og til kærlighed …

… men guds kærlighed rækker jo kun så længe man adlyder.

Adam og Eva blev bortvist, da de fulgte deres egen vilje og begær.


Så hvad betyder det, når bibelen siger at mennesket er skabt i guds billede?

***
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 05/08/2020 23:06


Jesus og Esajas var begge jøder, der tilhørte guds udvalgte folk.

Altså. Ingen af dem var kristne, men Jesus var den lovede messias - Kristus.

Esajas der levede længe før Jesus, var den sande guds profet, der blandt andet profeterede om messias.

I Esajas 61 som du henviser til, kan vi i Lukas 4:17-21 læse, at Jesus sagde: I dag er det skriftord, som lød i jeres ører, gået i opfyldelse.« … altså Esajas 61 handler om Messias – om Jesus.

Men det er klart, de begge – Esajas og Jesus – ifølge bibelen havde ånden så længe de repræsenterer deres gud, men jo ikke det samme som at være født med guds ånd … og det er der vist ingen, der har oplevet. Ej heller Jesus … det var jo Maria ånden var over, fordi hun var Herrens tjenerinde.

Jesus blev først salvet med guds hellige ånd, da han blev døbt af Johannes døberen og derved samtidig godkendt af gud som den udsendte og elskede søn.

Men, dit skriv forklarer ikke hvad det betyder, når bibelen siger, at mennesket er skabt i guds billede - det er dette som interesserer mig pt. måske du har et bud på det?

***

Indsendt af: Anonym

Re: En tanke - 06/08/2020 00:55

Hej Gerth

Jeg kan godt lide din tankegang heart

Men kan vi tage alt der står i det nye testamente for gode varer...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Es/61

Mon Guds ånd er over mig halvfuld

https://www.vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Hvad er denne "Helligånd" for en størrelse...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: En tanke - 06/08/2020 01:00

Hej Tikka

Hvilken relevans mener du, at de to skabelsesberetninger har for os?

Hvordan forstå bibelen...

https://www.information.dk/1999/04/bibelske-israel-aldrig-eksisteret

http://www2.nau.edu/~gaud/bio301/content/hebnar.htm

Jeg vil gerne beskæftige mig med dit spørgsmål, men skal lige tænke over det først, så...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 06/08/2020 10:45


"Hvilken relevans mener du, at de to skabelsesberetninger har for os?"

- Det bestemmer man jo selv, som alt andet.
Egen fortolkning af indre og ydre påvirkning skaber ens virkelighed.


"Hvordan forstå bibelen..."

- det afgøres af tro og viden og især hvorfra man anskuer det man ser på, som jo også blot kan være en undersøgende tilgang af undren eller nysgerrighed

Jo lidt interessant med en usynlig gud der med sin hellige ånd har skabt mennesket i sit billede. Tilmed en ånd mennesker der tror, og tjener ham kan få del i.

Allerede her er der et væld af tilgange til biblen ang. spørgsmål som: Hvor kommer vi fra – hvad er et menneske – hvad er tro – hvem/hvad hvordan forstås gud og hellig ånd - Helligånd som er bindeled mellem mennesket og gud, for hvem ellers har fortalt mennesket om gud … altså hvis ikke man bare siger, det er fantasien – men det frembringer så spørgsmålet: Hvorfor har fantasien behov for at skabe et billede af gud.

Kan mennesket ikke leve uden håb?

¨¨¨¨

Indsendt af: Anonym

Re: En tanke - 06/08/2020 18:34

Hej Tikka

Bestemmer vi om det der står i bibelen er relevant for os? Hvordan kan noget være relevant for os, hvis det ikke er relevant for os? Jeg kan ikke bestemme om forfatterne af bibelen skal sige noget rigtigt eller forkert. Som sådan er det helt op til forfatterne af bibelen om de vil sige noget rigtigt eller forkert.

Hvad er relevant for os...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En tanke - 06/08/2020 19:01

Hej Tikka.
Citat:
Hvorfor har fantasien behov for at skabe et billede af gud.
og
Citat:
Kan mennesket ikke leve uden håb?
To gode og væsentlige spørgsmål, synes jeg,
Så mangler vi bare to lige så gode svar.

Her er "et skud fra hoften":
Begge behov skyldes mangel på indre harmoni.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 07/08/2020 13:18

Indsendt af: Arne Thomsen

Citat:
Hvorfor har fantasien behov for at skabe et billede af gud.
og
Citat:
Kan mennesket ikke leve uden håb?
To gode og væsentlige spørgsmål, synes jeg,
Så mangler vi bare to lige så gode svar.

Her er "et skud fra hoften":
Begge behov skyldes mangel på indre harmoni.


Det jo en påstand en troende nok vil modsige ved at mene, at netop troen på gud giver indre ro og håb om en bedre fremtid.

... men håbet er vel vigtigt for mennesket som sådan.

Ville mennesket kunne leve og gøre fremskridt uden håb?

Er håbet ikke en drivkraft, når det er svært?

Behøver der at være disharmoni i ens indre, for at håbet opstår?

***
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 07/08/2020 13:38


Indsendt af: ABC
Bestemmer vi om det der står i bibelen er relevant for os? Hvordan kan noget være relevant for os, hvis det ikke er relevant for os? Jeg kan ikke bestemme om forfatterne af bibelen skal sige noget rigtigt eller forkert. Som sådan er det helt op til forfatterne af bibelen om de vil sige noget rigtigt eller forkert.

Hvad er relevant for os...

Hvad er relevant for os...

- Det bestemmer/erkender man selv.

Hvorfor skriver du os?

… om det er relevant og henholdsvis sandt/usandt må vi jo gøre op med os selv, selv om vi jo godt kan se på hvordan andre opfatter virkeligheden –

… men udlægning af ord der står i en bestemt sammenhæng – her dette … Hvad det betyder, når vi læser bibelen siger, at mennesket blev skabt i guds billede? er ikke et spørgsmål om sandt/usandt.


Finder man ud af hvad teksten betyder vil man måske forstå hvordan forfatteren og måske de mennesker han levede med oplevede gud og dennes ånd ... jeg mener, gud må jo ligne mennesket, når han har skabt det i sit billede ...

... men da heller ikke uvæsentligt når teksten forekommer i i både jødisk og kristne skrifter.

Jo fantastisk at ånden kan fortælle et dødeligt menneske om altings begyndelse uden at den pågældende var vidne til det ... og ved godt skabelsesberetningen opfattes som myte af de fleste, ikke desto mindre er det den gud som treenighedslæren sidestiller med Jesus.

***
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 07/08/2020 13:50

Indsendt af: Gerth
Du: "Men, dit skriv forklarer ikke hvad det betyder, når bibelen siger, at mennesket er skabt i guds billede - det er dette som interesserer mig pt. måske du har et bud på det?"

DSL ordbogen om ordet ´billede´: "mental forestilling eller idé om noget, fremkaldt af en beskrivelse, erindring el.lign."

Det guddommelige skabte mennesket udfra sin evige væren, som især blandt andet derfor er kærlighed og intelligens, hvilket er hensigten med vores liv som helst en god bevidsthed i det, fordi så udtrykker man sådan Helligånden om ens egen selvopfattelse. Dette er også vedrørende hvordan, at jeg ser på verden og dens mennesker.

Biblen, NT - Mattæusevangeliet: "Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."


- Billedet mener du er: Kærlighed, intelligens og evig væren?

... men vi dør jo



Hvordan kan en ånd være kærlig og intelligent?


Hvad er ånd? - den evige væren?


Vi læser om kødets gerninger, og åndens frugt der ligger i strid med hinanden i galaterne 5

Om åndens frugt – om guds ånd står der:

Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, Galaterne 5:22
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5


Kan man sige gud udviste ovenstående i Edens have, da han bortviste sine børn derfra?

***

Indsendt af: RoseMarie

Re: En tanke - 07/08/2020 15:26

Jeg hørte i maj en radioudsendelse, Om overgangen fra dig selv til de andre. Udsendelsen er en samtale, der netop handler om kristendom, ånd, tro, håb og liv. Menneskeliv som først og helt konkret bliver til i mødet med det andet menneske ansigt til ansigt. Ord er ord, men ord er ikke nok og kan ikke stå alene. Først når vi tør træde frem med menneskehænder og -øjne bliver ordene til en levende tro, til håb og til kærlighed ...

https://www.dr.dk/radio/p1/tal-til-mig-2/tal-til-mig-med-iben-maria-zeuthen-16

Blot en kærlig tanke ...
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: En tanke - 07/08/2020 17:11

Hej Tikka.
Når du spørger:
Citat:
Hvorfor har fantasien behov for at skabe et billede af gud.
så kender vi det jo bl.a. fra beretningen om Moses ved den brændende tornebusk, hvor Moses blot fik det svar: Jeg er.

Jeg tror, det er svært for os mennesker at erkende vor plads i den værende verden - en plads, der nok er noget mere ydmyg, end vi bryder os om at erkende.
Vores forsøg på at hæve os over alt andet levende - især v.h.a. vores teknologi - er ganske vist lykkedes, men vores overbefolkning og vores hæmningsløse ressourceforbrug skaber både pandemier og en klimakrise, der er godt i gang med "at sætte os på plads".
Idéen om at der er noget absolut overordnet bag - og i - den værende verden er nok nogenlunde lige så gammel som vi menneskers evne til bevidsthed, men at vi faktisk absolut intet ved om "det absolut overordnede", det har vi svært ved at affinde os med.
Jeg tror, det er på dette grundlag, at religionerne blomstrer.

Alternativet kunne jo være at opgive at "kloge" os for i stedet at finde vor rette plads i universet, at være gode mod denne klode og hinanden og at være glade for, at vi har fået tilværelse i en værende verden.
Ikke alle har det lige nemt - måske vi skulle se lidt mere på dét end på økonomisk vækst - og guder blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Indsendt af: Anonym

Re: En tanke - 07/08/2020 19:16

Hej Tikka

Er det relevant for dig om fortidens mennesker fattede noget? Jeg finder dig relevant at beskæftige mig med blinker heart 🍷

https://www.youtube.com/watch?v=4Hk2MaYKXH4

Hvad vil det sige, at være skabt i Guds billede ler Måske skulle de have spurgt Jesus om det...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 07/08/2020 23:11

Indsendt af: RoseMarie
Jeg hørte i maj en radioudsendelse, Om overgangen fra dig selv til de andre. Udsendelsen er en samtale, der netop handler om kristendom, ånd, tro, håb og liv. Menneskeliv som først og helt konkret bliver til i mødet med det andet menneske ansigt til ansigt. Ord er ord, men ord er ikke nok og kan ikke stå alene. Først når vi tør træde frem med menneskehænder og -øjne bliver ordene til en levende tro, til håb og til kærlighed ...

https://www.dr.dk/radio/p1/tal-til-mig-2/tal-til-mig-med-iben-maria-zeuthen-16

Enig.

Tro skaber identitet og derfor er tro uden gerninger en død tro.

Min erfaring er, at når troen er rodfæstet tænker man ikke over man tror, da man handler automatisk på troen.

Troen – den kristne tro kommer af det som høres i kraft af kristi ord, mente Paulus – og dette har jeg erfaret som sandhed, netop fordi gerningen forstærker troen … jeg mener, ordene er i sig selv ikke nok – man elsker jo ikke, fordi man siger man gør det.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/10

Paulus mente, at man som kristen ikke lever for sig selv mere men for kristus …

… og sådan er det, at det er i mødet med næsten, der kan gives og modtages den omsorg/opmærksomhed/kærlighed vi alle behøver for at trives …

… men når det siges gud skabte mennesket i sit billede, kan jeg ikke se det billede, jeg har af gud ligner det troende og kærlige menneske – hvem vil ofre sit barn for andres skyld?

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3

Ikke nok med det, men de som ikke tror, er allerede dømt. Er det kærligt?

***
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 07/08/2020 23:44

Indsendt af: ABC
Er det relevant for dig om fortidens mennesker fattede noget?

Den sande gud og hans ånd er vel den samme til alle tider?

Men ja, jeg syntes, det er interessant det med ånden og dens kraft i tidens tidsløshed.


Citat:
Hvad vil det sige, at være skabt i Guds billede Måske skulle de have spurgt Jesus om det...

Jesus blev jo spurgt af en af dispilene: vis os faderen og svaret var, at kender man Jesus, kender man faderen, i den forståelse at Jesus genspejlede sin far - men nok ikke helt det samme. Jesus var udsendt af faderen, men ja, han var jo også skabt i guds billede, eller er det kun de første mennesker der er tale om?

***
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 08/08/2020 00:53

Indsendt af: Tikka
Indsendt af: ABC
Er det relevant for dig om fortidens mennesker fattede noget?

Den sande gud og hans ånd er vel den samme til alle tider?

Men ja, jeg syntes, det er interessant det med ånden og dens kraft i tidens tidsløshed.


Citat:
Hvad vil det sige, at være skabt i Guds billede Måske skulle de have spurgt Jesus om det...

Jesus blev jo spurgt af en af dispilene: vis os faderen og svaret var, at kender man Jesus, kender man faderen, i den forståelse at Jesus genspejlede sin far - men nok ikke helt det samme. Jesus var udsendt af faderen, men ja, han var jo også skabt i guds billede, eller er det kun de første mennesker der er tale om?

***


*Jesus blev jo spurgt af en af dispilene:
Jesus blev jo spurgt af en af disciplene

***
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 08/08/2020 01:08

Moses kendte jo som hebræer godt gud – det er min forståelse - og det er da klart, at en evig gud om sig selv kan sige: Jeg er -

I forhold til Moses blev hans viden om gud gennem ordet forstærket ved mødet med gud selv. Dette kan man jo ikke afvise som usandt – altså man kan ikke afvise andre menneskers guds oplevelse som fantasi, især da ikke hvis de ikke opfører sig psykotisk, men man kan vide med sigselv om man er ærlig når man har gud med i sit liv eller om denne er et fantasibillede.

Siger man at gud er fantasi for andre vil man også anklage Jesus som fantast og hele kristendommen som eventyr …

… men når gud skabte mennesket i sit billede, hvem er det så vi er …

***
Indsendt af: Tikka

Re: En tanke - 08/08/2020 01:17

Citat:
Svar venligst også på mit forrige indlæg til dig, så jeg ikke spilder min tid på dig, tak.

bob bob stortchock

Du skal bestemt ikke spilde din tid på mig, nu må jeg først se om din tekst kan læses.

Sov godt.

***

Indsendt af: Anonym

Re: En tanke - 10/08/2020 10:59

Hej Gerth
Mon du er istand til at få præsterne ud på dansegulvet yeah

https://www.youtube.com/watch?v=UgKRgb6nOis

Der er mange mennesker som gerne vil tale med andre om tingene, så...

https://www.youtube.com/watch?v=F8sRP0Ih6ww

https://www.youtube.com/watch?v=DiOtSLYTk_8

Hvordan går det med projektet heart

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: En tanke - 15/08/2023 14:38

Citat:
Tikka:


Er det bevidstheden der er ånd?

Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn.



"Er det bevidstheden der er ånd?"



Citat:
Edgar Morin:


Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er. Edgar Morin.

Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.

Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen
.



Ånd er noget andet og mere end bevidstheden. Ånd har med livet at gøre - også derfor Paulus kan tale om Livets Ånd og den Ånd der gør levende.

Men vores bevidsthed og vores ånd lever i gensidig vekselvirkning kommunikation og samtale:

Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen. Edgar Morin

Men også ånden påvirker hele tiden vores bevidsthed og bevidsthedsliv.



-0-0-0-


"Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn".


Min tanke om det forhold er at vi fødes med Guds Ånd virksom i os men ubevidst ellers ville vi nok ej vokse og udvikle os fra nyfødte spædbørn til børn og unge og voksne.

Men barnets Guds Ånd der stadig er mest ubevidst virkende møder menneskers ånd. Hvor meget Guds Ånd et barn og et ungt menneske kan bevare i sig i mødet med menneskers ånd (omgivelserne og kulturen civilisationen) tror jeg er individuelt.

Menneskers ånd er jo ifølge syndefaldet blevet adskilt fra Gud og ja Guds Ånd.

Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven (spiser og lever ikke længere af de moralske ondt og godt æbler), men under nåden. Og egentlig er det først med det Guds Nådes Kraftværk vi er i og med Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

at det giver mening at tale om Helligånden som begreb


Guds Ånd og Helligånden er ikke forskellige som sådan da Helligånden jo selvfølgelig er den Hellige Guds Ånd. Men dog Gud Helligånden eller Helligånden hører uløseligt sammen med begivenheden KRISTUS ind i verden.

Men både BEGIVENHEDEN KRISTUS og HELLIGÅNDEN er becifret og implementeret i kultursfæren (ideesfæren noosfæren) af Paulus. Det er Paulus der er fader til diskursen om Begivenheden Kristus og Helligånden.

Men for Paulus betyder at være i Kristus også at være i Ånden - og at være i TROEN betyder også at være i Kristus der igen betyder at være i Ånden. Og Paulus bruger også Ånden og Guds Ånd og Helligånden i flæng.
Indsendt af: Anonym

Re: En tanke - 15/08/2023 16:21

Namaskaram Hanskrist

Hvem er alvidende ler Hvorfor har du svært ved at tænke i andre baner blinker Nu tager jeg op og henter flere øller...








Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Ånden - Livets Ånd - Gud i os - 16/08/2023 10:50

Her er noget for Arne og Tikka og ja Thomas (Thomas der allerede har været redegjort for denne forståelse)


Ånden er livets Ånd, som skaber og fornyer alle ting, hører vi i salmerne (for eksempel Salme 104 og 30). Skabelsens liv og Guds liv er sammenvævede.... udtryk for vort forsonede forhold til alt skabt liv.

At slå følge med Ånden er derfor at tage skaberværket alvorligt – at tage del i fejringen af skaberværket og at kæmpe mod alt, som ødelægger skaberværket.


Ånden i en kristen diskurs


Skaberværket er jo naturen. Vi mennesker tilhører skaberværket, naturen, så vores livets ånd er ikke forskelligt fra den livets ånd der gør sig gældende i skaberværket, naturen.

så Ånd er ikke oppe i hovedet eller bevidstheden (inklusivt selvbevidstheden) og intellektet (at vi danskere tænker sådan skyldes meget Kierkegaard) nej Ånd er livets Ånd knyttet til Livets Træ i Edens Have - midt i naturen.

så Ånd er ikke højere bevidsthed (som Tikka og Jan ABC konstant flirter med, men meget mere at komme ud af hovedet og vores subjektivitet, bevidsthed, kun), men tilhører dybets dimension (at vi skruer ned for bevidstheden og vender os imod vor eller begynder at være mere i overensstemmelse med vores fysiske kropslige biologiske sanselige - og hjertepulserende åndedrætslige - i verden værens TAO TOTALITET - kropslige sanselige engagerede tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens.

Livets Ånd er ikke længere at være adskilt eller fremmedgjort overfor Edens Have med Livets Træ i midten, altså naturen eller skaberværket.

Vi må huske at synden der adskilte os fra Livets Træ og Livets Ånd kom sig af at vi begyndte at gnaske i de moralske æbler om ondt og godt repræsenteret ved Loven. Paulus vil have os flyttet fra Loven og over i Kristus - Nåden, hele Guds Herlighed med os, hvor synden altså ingen magt længere har over os fordi vi vender os igen mod Livets Ånd.

sidste halvdel af Rom 7 og hele Rom 8 er helt afgørende for at forstå hvad jeg redegør for ovenfor.

Kræn-p roste meget denne min tolkning og forståelse tingene og jeg tror også at Arne her kan se at krisendommens tanker om Livets Ånd vi har i Kristus forsoner os med hele skaberværket, naturen. Der er tale om den samme skabende livets ånd der rør sig i al naturen (i hele skaberværkdet) vi i Kristus igen får del i fordi vi flyttes fra at leve efter Loven til Livets Ånd, til liv i Kristus.


-0-0-0-

med den forståelse ovenfor så ved vi hvordan vi skal bede, nemlig ved at lade Livets Ånd arbejde i os, den Guds skabende og fornyende Livets Ånd - den Ånd der gør levende - gøre arbejdet i os.

-0-0-0-

menneskets ånd er som sådan ikke noget dårligt ifølge Paulus 1 Kor 2, det er menneskets bevidsthed der er forskruet og dominerer vi mennesker på en højst uheldig måde. Vi mennesker lever i bevidstheden, kultur og sprog, og kan ikke stave til natur, vores forhold til Naturen er ødelagt gennem synden, hvor vi bliver adskilt fra Edens Have og Livets Træ midt i, og ja Livets Ånd Gud.


så jo mere Jan ABC og Tikka de lykkes med deres højere bevidsthed, jo mere adskiller de sig selv fra deres fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens Totalitet, Tao, tilstedeværelse, eksistens. Det er eskapisme - flugt fra vores jordiske eksistens også derfor højere bevidsthed altid har været at finde sammen med en eller anden form for stofmisbrug.
Indsendt af: Anonym

Re: Ånden - Livets Ånd - Gud i os - 16/08/2023 13:40

Namaskaram Hanskrist

Jeg skal ikke fedtes ind i Paulus ler Han havde ikke forstand på tingene blinker Hvad med at udvide din horisont lidt...

https://vandrermodlyset.dk/forord/

Citat:
Værkets Hovedformaal er at klarlægge for Menneskene deres Oprindelse, Guds Forhold til dem og Kampen mellem det gode og det onde, Lyset og Mørket, samt at meddele Kristi sande Lære, befriet for Aarhundreders Tildigtninger og Forvanskninger; paa dette Punkt fortsætter og afslutter det saaledes de kirkelige Reformatorers Gerning.

For os andre er dette meget interessant og inspirerende...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Hvordan kommunikerer Gud og Kristus og alle de andre ånder med os? Hvorfor ikke svare på spørgsmålet? Står der ikke noget om det i Paulus breve? Hvem bringer nyt til menneskene...
















Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ånden - Livets Ånd - Gud i os - 16/08/2023 13:49

Du er jo manisk Jan,,,

stop med at spamme alle tråde med dine videoer og VML link

Har du noget forstandigt at sige os andre med udgangspunkt i hvad vi drøfter og hvad din modpart skriver - så er du velkommen til at deltage, men dine fuldstændige ukritiske bevidstløse gentagelse det samme og samme og dine utallige videoer må simpelthen stoppe,,

Du skal ikke poste så mange indlæg som du gør med nøjagtig konstant det samme budskab, de samme gentagelser og link til VML efterfulgt af de mange videoer du slår op



-0-0-0-0-


Citat:
Jan ABC:

Værkets Hovedformaal er at klarlægge for Menneskene deres Oprindelse, Guds Forhold til dem og Kampen mellem det gode og det onde, Lyset og Mørket, samt at meddele Kristi sande Lære, befriet for Aarhundreders Tildigtninger og Forvanskninger; paa dette Punkt fortsætter og afslutter det saaledes de kirkelige Reformatorers Gerning.



"at meddele Kristi sande Lære, befriet for Aarhundreders Tildigtninger og Forvanskninger; paa dette Punkt fortsætter og afslutter det saaledes de kirkelige Reformatorers Gerning"

de kirkelige reformatorer gik om noget tilbage til Paulus.

"befriet for Aarhundreders Tildigtninger og Forvanskninger" ja og skulle der være tale om tildigtninger og forvanskninger kan det jo på ingen måder have noget med Paulus at gøre.

og aldrig har jeg mødt større Tildigtning og forvanskning end den der kommer fra VML -

Jesus Kristus er ikke blot en læremester - en ny lov vi skal trælle under

i og med og ved Jesus Kristus modtager vi Ånden og Friheden fra Gud som vi igennem bøn kender som vores kærlige himmelske fader og vi Guds Børn - det er denne virkelighed med Gud der kommer i og med og ved Jesus Kristus vi kender igennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige mægtige gerninger med - fx fyldt med helbredelser og Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske Gaver mm --- hele Guds Herlighed og hele guddomsfylden i kød og blod har vi her taget imod,,,, sgu da ikke blot en lære, som du ser er det meget meget mere vi modtager her, vi har her
Indsendt af: Anonym

Re: Ånden - Livets Ånd - Gud i os - 16/08/2023 14:07

Namaskaram Hanskrist

Hvad stiller vi op med dig ler Hvem ved blinker Må vi ikke drøfte dine vildfarelser...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: Ånden - Livets Ånd - Gud i os - 16/08/2023 14:25

Citat:
Jan ABC:

Må vi ikke drøfte dine vildfarelser...



jo du må argumentere lige så lystigt og ivrigt herom du har lyst til,,, men det gør du jo overhovedet ikke

måske du ikke tør, fordi det derved vil komme for en dag at det er dig og VML der har tildigtet og forvansket begivenheden Kristus - og omgjort det med Jesus Kristus til blot en ny lov, en lære - at vi endnu engang skal spise af kundskabets træ om godt og ondt - at vi skal forsætte med at gnaske disse moralske æbler der adskiller os fra Gud, fra den Livets Ånd, Guds Ånd - Ånden der gør levende

kristendommen bygger hverken på en sand oprindelig ægte Jesus Kristi lære eller på dogmer, men på det Guds Værk vi mennesker er gennem Åndens, Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige mægtige gerninger med os,,,

altsammen noget Loven og dogmer, en sand Jesus Kristi lære ville forhindre os i at tage del i, deltage i

vi skal sgu da ikke spænde ben for os selv igen endnu engang når vi i Kristus Jesus er blevet befriet og frelst fra at være under religiøs trældom



det er ikke for pynt eller sjov at alle mine indlæg slutter med:

Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!

Nej det er for at advare imod VML der vil nedgøre kristendommen til blot en lære


Kirken, kirkerne, er ikke bygget på en lære, men er Gud Helligåndens værk - tilstedeværelse nærværelse og forunderlige vidunderlige gerninger med os - Gud Kristus der virker mægtig i os, --- alt det som vi har fra Gud i Kristus Jesus, alt det vi er i Gud og Gud er i os og Gud gør med os og vil os
Indsendt af: Anonym

Re: Ånden - Livets Ånd - Gud i os - 16/08/2023 15:43

Namaskaram Hanskrist

Hvem er alvidende ler Hvorfor har du svært ved at tænke i andre baner blinker Jeg tager tingene fra begyndelsen heart Hvad med dig? Kom gerne med dine tanker? Hvordan kommunikerer Gud og Kristus og alle de andre ånder med os? Er der noget nyt under solen...
















Your friend forever

Jan
Indsendt af: Anonym

Re: Ånden - Livets Ånd - Gud i os - 17/08/2023 17:25

Namaskaram...

Hvad er meningen med vores forum? Skal det fyldes med volapyk? Hvor er admin henne? Måske vi bare må leve med fraværet? Hvordan foregår det andre steder? Håber noget siver ind på tossens lystavle ler Selvkritik blinker Nå, mon vi kan få Hanskrist på banen med nogle tanker? Lad os sætte gang i læserne...Krishna er landet...bliver det meget bedre...




Your friend forever

Jan