annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 38 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30156 - 31/05/2020 19:28 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Som jeg sidder her og drikker øller vil jeg bare svæve rundt i en brandert 🍺

Håber du nyder sommervejret med en kold pilsner smiler

Hvordan mon Jesus var heart

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a18.htm
Nu vil jeg sætte noget musik på og (også) glæde mig over Sadhguru yeah

https://www.youtube.com/watch?v=IrGqd_fcI4k

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30157 - 31/05/2020 22:13 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
For mig er den mest nærliggende forklaring at nogen fjernede Jesu legeme fra graven og at der var tale om en åndelig opstandelse


Der ER tale om en åndelig opstandelse. Men en åndelig opstandelse er ikke det modsatte af en fysisk opstandelse. I opstandelsen er der tale om, at et sjæleligt legeme forvandles til et åndeligt legeme, dvs. et legeme som er drevet af Guds ånd (men det er stadig fysisk!).

Det opstandne legeme er i sig selv en kæmpe diskussion. Men tanken er, at det er en krop. Det er ikke en fritsvævende bevidsthedstilstand. Det ER en kropslig opstandelse.

Men denne krop er gjort af et andet stof og ment til at bebo en genfødt verden, hvor tid og rum muligvis opfører sig ganske anderledes.

To muligheder har jeg selv tænkt over og læst om:

1) Jesus var før sin død af kød som os. I opstandelsen var han delvist forvandlet. Efter sin himmelfart var han helt forvandlet. Hans fulde forvandling kan vi kun selv komme i kontakt med, når vi selv er forvandlet i en genfødt verden.

2) Jesus var i sin opstandelse allerede fuldt forvandlet. Men han præsenterede sig selv i en form, som hans disicple kunne genkende.

(Og tro mig, man kan sagtens finde på 3, 4, 5, osv.).

N.T. Wright mener, at Jesus' døde legeme blev forvandlet. Han har nogle ret interessante argumenter for, hvorfor graven var tom. Havde den ikke været tom, så var overbevisningen om Jesu opstandelse udelukket. Samtidig måtte disciplene opleve en sprællevende og fysisk Jesus. For havde de ikke oplevet dette, men kun en tom grav, så ville de have konkluderet, at graven bare var blevet røvet.

Men der er jo mange teorier!

Jeg kommer nok ikke til at forholde mig til Vandrermodlyset. Der er for meget fup i denne her branche. Hvis man skal forholde sig til enhver, som gør krav på at kende sandheden, så tager det jo ingen ende. Jeg tror, at Vandrermodlyset er det rene fup. Det lyder altså sådan, den smule jeg har læst.

Du er omvendt et vidunderligt menneske. Håber ikke det støder dig, at jeg er så ligefrem.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30159 - 01/06/2020 13:35 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Måske andre - med mere forstand på tingene - ville svare dig anderledes.

Håber du kan bruge følgende spørgsmål:

Hvordan vil Gud forvandle de døde legemer til åndelige legemer? De fleste legemer er jo forlængst opslugt af jorden? Hvad er der tilbage som kan forvandles?

Citat:
N.T. Wright mener, at Jesus' døde legeme blev forvandlet. Han har nogle ret interessante argumenter for, hvorfor graven var tom. Havde den ikke været tom, så var overbevisningen om Jesu opstandelse udelukket. Samtidig måtte disciplene opleve en sprællevende og fysisk Jesus. For havde de ikke oplevet dette, men kun en tom grav, så ville de have konkluderet, at graven bare var blevet røvet.

Jeg kan godt følge tænkningen, men mon ikke apostlene ville have konkluderet, at Jesu ånd levede videre...at der var tale om en åndelig opstandelse? Altså hvis Jesu legeme ikke var blevet fjernet fra graven og Jesus efterfølgende havde vist sig for dem...hvad skulle de så have konkluderet?

Citat:
Jeg kommer nok ikke til at forholde mig til Vandrermodlyset. Der er for meget fup i denne her branche. Hvis man skal forholde sig til enhver, som gør krav på at kende sandheden, så tager det jo ingen ende. Jeg tror, at Vandrermodlyset er det rene fup. Det lyder altså sådan, den smule jeg har læst.

Jeg tror ikke disse mennesker - Johanne og Michael Agerskov - var fupmagere:

http://vandrermodlyset.dk/index_npo.htm

Men jeg har nu altså et problem med beskrivelsen af universet osv...

http://vandrermodlyset.dk/m-a03.htm

http://vandrermodlyset.dk/m-ko03.htm

Det kan jeg takke Arne for ler blinker

Citat:
Du er omvendt et vidunderligt menneske. Håber ikke det støder dig, at jeg er så ligefrem.

Jeg tror bare på et højeste væsen som vil alle det godt heart

https://www.youtube.com/watch?v=IrGqd_fcI4k

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30160 - 01/06/2020 14:12 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Hvordan vil Gud forvandle de døde legemer til åndelige legemer? De fleste legemer er jo forlængst opslugt af jorden? Hvad er der tilbage som kan forvandles?


Selveste kosmos. Kosmos bliver forvandlet. Og alt, hvad vi har gjort i Guds navn, vil få betydning i al evighed.

Jesus blev som "den første bid" af kosmos forvandlet til nyt liv, Ny Skabelse. Og hvad Gud har gjort for Jesus, vil Gud gøre for verden.

Citat:
Jeg kan godt følge tænkningen, men mon ikke apostlene ville have konkluderet, at Jesu ånd levede videre...at der var tale om en åndelig opstandelse?


Der ER som sagt tale om en åndelig opstandelse. Men en åndelig opstandelse er også en fysisk opstandelse. Et åndeligt legeme er fysisk, solidt. Det er KROP. Men det er gjort af et andet stof, ment til at bebo en verden af andre dimensioner (nemlig den genfødte verden).

Det er tanken hos Wright, at dette legeme efter opstandelsen kunne vise sig og have hjemme både på jorden og i himlen, og at jorden og himlen overlapper fuldt og helt i Jesus. En dag vil jorden og himlen smelte helt sammen i en genfødelse af verden.

Men igen, der er mange teorier. Min er, at hvis Jesus var forvandlet helt og fuldt før sin himmelfart - hvis han allerede var Ny Skabelse - hvordan kunne denne faldne verden så rumme ham? Derfor er min tanke, at hvis han virkelig var forvandlet helt og fuldt før sin himmelfart, så viste han sit nye multidimensionale legeme i en verden, som kun kunne "præsentere" ham efter sine egne dimensioner. Derfor så de ham "sløret" ... og dette ser vi ved, at de ofte ikke kunne genkende ham, men først lidt efter opdagede, at det var den opstandne Jesus.

En anden tanke er - og den ligger mig nærmere - at Jesus kun var delvist forvandlet efter sin opstandelse, men blev fuldt forvandlet efter sin himmelfart. Det vil så sige, at da Paulus så ham (efter himmelfarten), så han kun hans nærvær, hans "presence". Det giver god mening, når man læser om oplevelsen i Apostlenes Gerninger.

Der er mange andre teorier.

Citat:
Altså hvis Jesu legeme ikke var blevet fjernet fra graven og Jesus efterfølgende havde vist sig for dem...hvad skulle de så have konkluderet?


Ifølge Wright ville de have været tvunget til at konkludere, at Jesus ikke var genopstået. For sådan forstod man "resurrection" dengang.

Citat:
Jeg tror bare på et højeste væsen som vil alle det godt


Det gør jeg også. Bortset fra at der ikke er tale om "et væsen". For "et væsen" er sat ind i en større kontekst. Gud er også konteksten. Det Absolute. Den Ypperste Virkelighed. Kilden og fundamentet for alting.

Sat-Chit-Ananda. Væren-Bevidsthed-Lyksalighed.

Ikke et væsen, men selve Væren.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30162 - 01/06/2020 15:35 Re: Vi læser det Nye Testamente [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Citat:
Ifølge Wright ville de have været tvunget til at konkludere, at Jesus ikke var genopstået. For sådan forstod man "resurrection" dengang.

Så de ville ikke have været nødt til at tænke anderledes? Jeg forstår godt at de ville have stået overfor påstande som...at de havde set syner...at de havde drukket lidt for meget af den søde vin...

Jeg tror bare at vi ville have stået med en anden historie i dag.

Citat:
Det gør jeg også. Bortset fra at der ikke er tale om "et væsen". For "et væsen" er sat ind i en større kontekst. Gud er også konteksten. Det Absolute. Den Ypperste Virkelighed. Kilden og fundamentet for alting.

Sat-Chit-Ananda. Væren-Bevidsthed-Lyksalighed.

Ikke et væsen, men selve Væren.

Så Gud er ikke et tænkende og villende væsen? Forstår ikke hvad du mener...

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a01.htm

http://www.vandrermodlyset.dk/m-ko01.htm

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 38 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk