annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Vi læser det Nye Testamente

Hej Jan

Citat:
For mig er den mest nærliggende forklaring at nogen fjernede Jesu legeme fra graven og at der var tale om en åndelig opstandelse


Der ER tale om en åndelig opstandelse. Men en åndelig opstandelse er ikke det modsatte af en fysisk opstandelse. I opstandelsen er der tale om, at et sjæleligt legeme forvandles til et åndeligt legeme, dvs. et legeme som er drevet af Guds ånd (men det er stadig fysisk!).

Det opstandne legeme er i sig selv en kæmpe diskussion. Men tanken er, at det er en krop. Det er ikke en fritsvævende bevidsthedstilstand. Det ER en kropslig opstandelse.

Men denne krop er gjort af et andet stof og ment til at bebo en genfødt verden, hvor tid og rum muligvis opfører sig ganske anderledes.

To muligheder har jeg selv tænkt over og læst om:

1) Jesus var før sin død af kød som os. I opstandelsen var han delvist forvandlet. Efter sin himmelfart var han helt forvandlet. Hans fulde forvandling kan vi kun selv komme i kontakt med, når vi selv er forvandlet i en genfødt verden.

2) Jesus var i sin opstandelse allerede fuldt forvandlet. Men han præsenterede sig selv i en form, som hans disicple kunne genkende.

(Og tro mig, man kan sagtens finde på 3, 4, 5, osv.).

N.T. Wright mener, at Jesus' døde legeme blev forvandlet. Han har nogle ret interessante argumenter for, hvorfor graven var tom. Havde den ikke været tom, så var overbevisningen om Jesu opstandelse udelukket. Samtidig måtte disciplene opleve en sprællevende og fysisk Jesus. For havde de ikke oplevet dette, men kun en tom grav, så ville de have konkluderet, at graven bare var blevet røvet.

Men der er jo mange teorier!

Jeg kommer nok ikke til at forholde mig til Vandrermodlyset. Der er for meget fup i denne her branche. Hvis man skal forholde sig til enhver, som gør krav på at kende sandheden, så tager det jo ingen ende. Jeg tror, at Vandrermodlyset er det rene fup. Det lyder altså sådan, den smule jeg har læst.

Du er omvendt et vidunderligt menneske. Håber ikke det støder dig, at jeg er så ligefrem.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk