annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
0 registrerede 235 gæster og 237 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 114 af 117 < 1 2 ... 112 113 114 115 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30118 - 25/05/2020 13:23 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Det ser ud for mig, som om du er i dårligt humør, hvad du jo også har gode grunde til p.g.a. corona-krisens begrænsninger.
Når jeg brugte ordet konspirationsteori, så var det i betydningen: en opdigtet sammensværgelse, som mest sandsynligt er usand.
Og når du om mig skriver:
Citat:
Arne forstår ikke noget, hvor han kun prædiker om en ikon åbenbaring med aktivistisk de samme igen og igen dumme ord om kærlighed, grådighed, miljøproblemer og religionskritik.
så er det jo din gode ret at mene, at mine ord er dumme, ligesom det er min gode ret at ytre mig her på Trosfrihed.dk.
Mine ikon-oplevelser er ikke åbenbaringer, men den ortodokse kristendoms visuelle symbolske udtryksform ramte noget i mit sind, der gjorde, at jeg oplevede kristendommens kærlighed, som noget stort, smukt og fundamentalt.
Efter mange år gik det op for mig, hvor fantastisk et vidunder, det er, at verden ER, og den oplevelse skabte kærlighed i mig - til verden.
Det fik mig også til at se religionerne som udtryk for længsel efter det højeste: Hvad der er bag - og i - verdens væren.
Altså jeg ser religionerne som noget smukt.
Men det for mig vigtigste er aktivt at elske verden - i den renest mulige kærlighed - og ikke at spilde for megen tid på religiøse grublerier.
Jeg har med interesse læst, hvad du skriver, vil ikke påstå, at jeg forstår ret meget af dit forhold til det guddommelige, men ser med glæde, hvad det fører dig til aktivt.
Jeg forstår, at du er skuffet over reaktionerne på, hvad du skriver her på Trosfrihed.dk, men jeg er ikke rigtig klar over, hvad du forventer.
Er det muligt for dig at afklare?

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30123 - 26/05/2020 17:14 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Hej Gerth

Citat:
Her på trosfrihed: Arne forstår ikke noget, hvor han kun prædiker om en ikon åbenbaring med aktivistisk de samme igen og igen dumme ord om kærlighed, grådighed, miljøproblemer og religionskritik. Somo noget ekstremistisk Islam. Simon som intetsigende ateisme. Tikka ( alias - Anonym) og Jørgens dogmatiske religiøse fundamentalisme. Hans K´s narcissisme om Paulus og hans gurulignende allierede sekteriske Thomas = Oh, store åndelige lærer. ABC´s negligerende pjat.


(Min fremhævning).

Hvis det kan trøste dig, Gerth, så opfatter jeg ikke mig selv som en stor, åndelig lærer. Jeg er blot en rådvild mand, som famler sig frem i livet. Enten er jeg kristen, eller også er jeg multireligiøs. Jeg har en stor hang til kristendommen. Men jeg må indrømme, at jeg også er tiltrukket ganske kraftigt til Den Evige Filosofi.

Kunne du tænke dig at komme over og deltage i tråden om det Nye Testamente? Det kan virkelig stimulere nogle diskussioner at gå ud fra fælleslæsning.

Bliv endelig ved med at tænke unikke tanker og fortælle om dine oplevelser, Gerth. Men pas nu på med at tro, at du er opfyldt af Helligånden som det eneste menneske i verden.

Da jeg var yngre, havde jeg meget store tanker om mig selv. Mine ideer var egentlig gode nok, dog noget banale. Men værst var, at jeg troede, at jeg var en af de eneste, som overhovedet havde fået ideerne!!

Nu ser jeg, at der her i verden findes mange langt mere intelligente mennesker. Gode mennesker. Empatiske mennesker. Jeg er intet, Gerth. Mindst af alt en stor, åndelig lærer. Blot et sølle menneske, som famler sig frem.

Men kom og vær med til at diskuere det Nye Testamente. Det ville glæde mig smiler

Kh Thomas
Top Svar Citer
#30147 - 30/05/2020 12:48 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg forsøger jo at forstå dig, og i Forum: OPLYSTHED (ny version) opsummerede jeg, hvad jeg mener at have forstået:
Citat:
Som jeg forstår dig, hævder du at kende Helligånden, og du hævder at menneskeheden er "det udvalgte folk", ligesom du sætter dig selv i en særlig - men ikke nærmere forklaret - position.

Har jeg forstået dig ret?
men du har ikke svaret.
Det ville lette forståelsen af dine ord, hvis du ville svare på opklarende spørgsmål.

Hjulpet af en artikel i dagbladet Information i dag er det gået op for mig, at jeg nok nærmest er panteist - "Gud er i alt - alt er Gud".
Det vil jeg se nærmere på.
Min fornemmelse er, at det ikke ligger langt fra, hvad du skriver om Helligånden.

Håber at høre fra dig.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30150 - 30/05/2020 18:28 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Jeg opdager nu - ved at google på panteisme - at jeg har været inde på dette emne før, for Google henviste mig til dette.
Sjovt at blive henvist til noget, man selv har skrevet blinker
Men jeg kan mærke, at jeg må længere ind i panteismen, for nok tror jeg, at naturen er Gud, men jeg tror også at Gud er mere end naturen.
Er det så Gerths Helligånden, det handler om?
Jeg ved det ikke tosset
Som sufien Rumi digtede:
"Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slød, der skjuler de evige sandheder."


M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30155 - 31/05/2020 19:05 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Rettelse til mit indlæg: #30150 - 30/05/2020 18:28:
Jeg citerede Jalal ad-Din Rumi's korte dejlige digt, men ser nu, at der har indsneget sig en totalt ødelæggende trykfejl.
Det rigtige er:
Citat:
"Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder."
Meget mere behøver jeg egentlig ikke for at indse, hvordan jeg vil søge at leve smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
annonce
Side 114 af 117 < 1 2 ... 112 113 114 115 116 117 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Eksplosion i lejlighedskompleks i Sverig..
19/03/2024 06:16
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
By i Slovakiet i alarmberedskab efter fl..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Nyheder fra Religion.dk