annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653852
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379799
Et andet syn 1989220
Jesu ord 1522313
Åndelig Føde 1513197
Galleri
Solopgang med flot fuldmåne
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 328 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10946 - 27/05/2011 09:02 PANTEISME
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jeg har egentlig altid kun haft et skuldertræk til overs for idéen om panteisme - "Gud i naturen".

Wikipedia siger om denne idé, at den egentlig betyder: "Gud er Alt - Alt er Gud".
http://da.wikipedia.org/wiki/Panteisme
Der peges dog også på en nyere version: "naturalistisk panteisme" eller "videnskabelig panteisme", der siges at være "en slags universiel og kærlig udgave af ateisme".

Generelt har de tre vestlige religioner, jødedom, kristendom og islam ikke været orienteret i den retning - til fordel for opfattelsen af Gud, som noget personligt, og respekten for naturen har ikke været stor.

For to tusind år siden var det jo også meget begrænset, hvad mennesker kunne gøre af skade på naturen.

Indtil vi begyndte at dyrke jorden, anslås det, at vi næppe har været mere end ca. 15 millioner mennesker her på planeten, mens agerbruget mere end fordoblede dette til ca. 55 millioner, og ret meget mere skade end selve jorddyrkningen og lidt bålbrænding har vi dengang nok ikke kunnet præstere (ingen motorer).

Det er måske derfor ikke så underligt, at de tre vestlige religioner undlod at understrege respekten for naturen - "Guds skaberværk".
Den var alligevel så mægtig, så at respekten kom af sig selv.

Det hævdes dog, at islams sufisme har panteistiske træk (Verden set som "Sandhedens mirakel"), og fra Bibelen ser vi da også hos Lukas (i kapitel 17) på spørgsmålet om "Guds rige", at det er ikke: "Se hér!" - eller "Se dér!" - "For Guds rige er midt iblandt jer.".

Hos Thomas i det forkætrede Thomas Evangeliet står der noget lignende (i Logion 113): "Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke.".

I dag er vi ikke blot 55 millioner, men ca. 7 milliarder - mon ikke det er ca. 140 gange så mange, som dengang! - og dertil kommer alle vore maskiner og al vores industri.

Vi lever stadig, som om vi kan udvide vores grådige rovdrift på naturen ("Guds rige") ubegrænset - og vi stopper åbenbart ikke, før der meget snart ikke er flere ressourcer - og vi er ved at blive kvalt i vores eget lort - mens de ringest stillede mennesker dør af sult og tørst.

Er vi virkelig så ubegavede?

Jeg trækker ikke længere på skuldrene ad panteismens idé-verden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/05/2011 09:03)
Top Svar Citer
#10947 - 27/05/2011 14:15 Re: PANTEISME [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Blot en lille eftertanke i forbindelse med dit indlæg her:

Hvor er det godt, at det er den Guddommelige Kærne = Ånden i mennesket, som er vigtigt og uforgængeligt.

K.h.
Zenia/Esther.

Nøgleord i "Et Kursus i Mirakler":

"Intet virkeligt kan trues
Intet uvirkeligt eksisterer
Heri ligger Guds fred.
"
Top Svar Citer
#10949 - 28/05/2011 10:32 Re: PANTEISME [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia/Esther.

Tak for din replik - omend jeg ikke rigtig forstår den - i hvert fald ikke på det lange sigt.

Allerede længe før solen har brugt alt sit brint, svulmer op og ender som en hvid dværg, der har slugt "vores" planet, vil der ikke være hverken menneskeliv eller andet organisk liv tilbage her på jorden.
Det er naturvidenskabsfolkene i hvert fald ret sikre på.

Men det, du vel tænker på - uanset absolut forgængelighed på det lange sigt - "Ånden i mennesket", er jeg da enig med dig i, at det er den mest imponerende egenskab, vi mennesker besidder - og som jo har givet sig udtryk på så mange forskellige og inspirerende måder gennem en hel del årtusinder.

Diskussionerne mellem tilhængere af de forskellige livsanskuelser ser ikke ud til at bringe os videre, og forskellige former for synkretisme - sammenblanding/forening af de forskellige opfattelser - synes ej heller at vinde væsentlig tilslutning.

Det er så her, jeg "falder over" panteismen - i det mindste forstået som kærlighed til tilværelsen, denne planet, solsystemet, universet.

Den førte mig til spørgsmålet: ER vi virkelig så ubegavede?
Og det leder jo direkte videre til spørgsmålet: Hvordan kan vi mennesker forholde os bedre til den situation, vi er i - og jo udmærket godt er klare over?

Allerede nu begynder ressourceknapheden at gøre sig gældende:
Fødevarepriserne stiger kraftigt - en katastrofe for verdens fattige - og hos os viser ressourceknapheden sig derved, at en dansk gennemsnitsfamilies økonomi påvirkes kraftigt:
Citat:
Om fem år skal en gennemsnitsfamilie med to voksne og to børn hver måned finde mellem 3000 og 4000 kroner ekstra efter skat, hvis altså ikke de lægger deres daglige vaner om, skriver TV2.dk.
fortæller dagbladet Information i dag http://www.information.dk/telegram/269521

I forvejen er vore daglige vaner faktisk temmelig beskæmmende,når man ser på vore "Økologiske fodaftryk", som det kaldes i FN - http://www.globalis.dk/Land/Danmark

Der skal være fire jordkloder til rådighed, hvis klodens mennesker vil leve som os danskere.

Men vi har jo kun én, så der er ingen vej udenom at skrue ned - dels for vores grådighed - og vel dels også for, hvor mange mennesker vi vil være på kloden.

Men selv hvis vi reducerede antallet af mennesker til det halve, ville vi stadig have brug for to jordkloder, hvis alle skulle leve som os danskere.

FN's menneskerettighedserklæring siger i artikel 1:
Citat:
Alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder. De er udstyret med fornuft og samvittighed, og de bør handle mod hverandre i en broderskabets ånd.

Erklæringen blev vedtaget i 1948 - ingen stemte imod - men det kniber jo ikke så lidt endda med at leve op til målet blinker

Enten vi piver eller synger, så er der nok ingen vej uden om, at vi skal skære ned på vores alt for store forbrug - sådan som priserne allerede så småt er begyndt at fortælle os.

Og så er spørgsmålene jo:
Hvad er det værste, vi gør?
Hvad kan vi nemmest undvære?


Underligt nok har vi vist end ikke bare en skitse til at samlet overblik.

Imidlertid er der vist ikke megen tvivl om, at energi fra fossile brændstoffer er et af de steder, hvor det "brænder mest på" blinker

Danmark er et olieland. Vi tjener masser af penge på at hente olie op fra Nordsøens danske område.
Hvorfor bruger vi ikke i det mindste nogle af de penge på at installere solceller på vore mange kvadratkilometer hustage - så elmålerne kan løbe baglæns, når solen skinner?

Vi mangler både et samlet overblik, en strategi - og en handlingsplan.
I stedet kører vi bare bevidstløst videre - som vi plejer.

Jo - vi kunne godt bruge noget panteisme - eller hvad vi nu foretrækker at kalde det smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/05/2011 10:33)
Top Svar Citer
#10950 - 28/05/2011 13:48 Re: PANTEISME [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,
Et kort svar til dit omfattende og bekymrende rigtige indlæg:

"Hvem siger, hvilken bolig vor Ånd/Sjæl vælger næste gang?"

Kan sagtens se, at mit korte spørgsmål kan opfattes som ansvar-forflygtigelse, men jeg vælger helt bevidst at se det som den bedste trøst, når vi menneskers ufattelige (mis)handlen med Moder Jord gør for ondt, og når jeg føler mig magtesløs.

k.h.
Zenia
Top Svar Citer
#10951 - 28/05/2011 16:03 Re: PANTEISME [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jo, jeg forstår godt din holdning - og din trøst - og din følelse af magtesløshed.

Når alt kommer til alt, er det måske heller slet ikke så vigtigt, hvordan det går os mennesker.
Men jeg har det jo som fynboen (dette ikke specielt rettet mod fynboer blinker ), der kom ind til boghandleren for at købe en globus, men ikke kunne finde den rigtige.
Han ville bare have en globus over Fyn smiler
Det nærmeste får nemt den højeste prioritet.

Men jeg synes også, der er mange gode kræfter blandt mennesker, og hvem ved, når vores dyreart har "udfyldt sin niche" - som man vil betegne det indenfor den gren af biologien, som kaldes "almen økologi" - så opstår der jo en helt ny situation, som vi jo i hvert fald ikke har set under de sidste par hundrede års materialistiske industrialisme - og om det bliver en menneskelig (og global) katastrofe - eller det bliver en åbenbaring - det er der vel ingen, der ved.

Jeg holder i hvert fald den sidste mulighed åben - og så længe jeg kan dét, vil jeg ikke overgive mig til magtesløshed.

Kærlighed til tilværelsen, verden, er for mig ikke alene en følelse - det er også handling (lærte jeg engang af en byzantinsk ikon).

Men hvad kan en gammel mand på 77 år præstere?
Ikke meget desværre blinker

Men en husmand syd for Ribe lærte mig engang, at det vigtigste er, at man gør, hvad man kan - alt hvad man kan - og så at være tilfreds med resultatet - uanset hvor godt eller dårligt, det er smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/05/2011 16:04)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Nyheder fra Religion.dk