annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15695368
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382881
Et andet syn 1992346
Åndelig Føde 1527327
Jesu ord 1523896
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 429 gæster og 169 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 44 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 43 44 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28977 - 03/01/2020 13:39 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Det (udenfor mennesket ingen Gud) er forklaret Arne, så hop du bare tilbage til mit indlæg og læs det, og har du spørgsmål der viser at du har læst hvad jeg skrev du er velkommen til at spørge.

-0-0-0-0-

Du er hurtig ved tastaturet idag Arne og ja Tikka også

Tikka der er gået i Jehovas Vidner selvsving igen. Bare for 48 timer siden var hun afklaret og talte tydeligt som den ateist hun er, men nu er hun igen en skabs ateist der leger Jehovas Vidner legen med os andre, vi skal køres rundt i den bibelfundamentalisme der engang var hendes eneste verdensforståelse, fortolkning. Men som hun nu har droppet, dog ikke mere droppet end at vi skal plages med den, terroriseres med denne, som hun selv blev det i mange år.

Der er tilsyneladende ikke noget at gøre. Er man selv blevet hjernevasket og tæsket med bibelen så gir man dette videre til andre mennesker. En besynderlig adfærd som jeg for 48 timer siden troede var kvittet for altid, men nej, hver gang talen bliver om kristendom så bliver ateisten Tikka Jehovas Vidner igen.

Hvor må det ha været HÅRDT

Ihvertfald har det sat sig på TVÆRS i Tikkas univers.

-0-0-0-0-

Kan vi på nogen måder hjælpe dig Tikka?

Simon og RoseMarie kan hjælpe dig med ren ateisme (hvor det spirituelle religiøse er erstattet af poesi og sproglighed (litteratur) herfra og til evigheden (1)*) hvis du føler dette er dig.

HansKrist vil kunne hjælpe dig om du har spirituelle religiøse dybtliggende behov. Og dette udelukker ikke interesse for poesi og kulturlivet iøvrigt, tværtimod. Hvorimod Simons og RoseMaries forståelse af kulturlivet udelukker den religiøse spirituelle eksistentielle dybdedimension. Fx udelukker et kristent trosliv og dets SPIRITUALITET og ægte Kirkeliv, dette at være KIRKE i verden.

Imellem Simon Sam Harris fjolset og HansKrist findes også Dawkins. Også ham kunne du lytte til Tikka, ja det var en tredje mulighed.

(1)*:

At poesi og litteratur æder og opsluger, udtømmer, ophæver, den religiøse spirituelle eksistentielle dybdedimension hos Simon skyldes en arbejdsskade. Også mange professionelle boksere pådrager sig en arbejdsskade.

PS:

Simon forsøgte at bilde RoseMarie ind at han var en bright, intelligent begavet, ateist, men det har han nu aldrig demonstreret overfor os skulle være tilfældet, tværtimod, har det været så fordummende og ubegavet som kun rabiate nyateister uden dannelse og forståelse for religionsvidenskab og neurovidenskab kan finde på at føre sig frem.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28978 - 03/01/2020 14:17 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Arne du er nu i forhør

Der er ikke tale om forhør, men ønsket om at forstå hvad profilen Arne mener med den dybe kærlighed, han oplever i kristendommen.

Dette forsøger han at forklare med dogme fyldte skriftsteder – Det er jo lidt skørt når han tager afstand fra dogmer stortchock ...

… men nu er den omtalte dybe kærlighed i kristendommen erstattet med uselvisk kærlighed til kloden og universet og alt levende … ??? …

Findes der kærlighed som ikke er uselvisk?

og hvordan praktisere man uselvisk kærlighed til universet? hjælp ... Praktiserer kristendommen dette?

***

Top Svar Citer
#28979 - 03/01/2020 14:28 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Arrrgh Tikka

Det vil jeg se før jeg tror

Vi havner med dig altid i Jehovas Vidner bibelfundamentalisme

og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET får ikke en chance

At tænke ud af boksen, den sorte kasse af blind tro, Jehovas Vidner bibelfundamentalisme, du abonnerer på, ihvertfald når talen er om kristendom, har vi endnu tilgode at se prøver på fra din side.

Men du mener det er på vej?

-0-0-0-0-

Jeg ser godt du har en sag imod Arne og jeg håber du kan holde fast i den sag uden at det slutter med en lang række Jehovas Vidner bibelfundamentalistiske slogans vi allesammen får hældt i hovedet, så det hele sortner for os i blind overtro. Tror du virkelig du kan holde dig fri heraf?

Men jeg er enig med dig i at Arne er meget dogmatisk, endda konservativ reaktionær middelalderlig skræmmende kirkelig dogmatisk. Disse dogmer kan han udenad og hælder han mig i hovedet ved enhver lejlighed, for at bekæmpe Paulus, Tillich og Berdyaev og ja et utal af moderne dygtige teologer.

Nogle dogmer fra en svunden Kirkens fortid, hvor man (Kirken) forsøgte at afskære mennesket forbindelsen til GUD og Ånden, den Guds Ånd, der ellers skulle frelse og forløse og helbrede mennesket, disse dogmer holder Arne hårdnakket fast i.

Som Kirken ville stå i vejen og være en forhindring for mennesker i at opnå kontakt til et Gudsliv, liv med Gud, så forsøger Arne med alle midler det samme idag. Han er virkelig dogmatisk reaktionær i en sjælden grad set i moderne tid.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28982 - 03/01/2020 19:46 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg har ikke haft tid til tasterne, men er her nu igen, og uanset hvad Hanskrist på "ukristelig vis" blinker buldrer løs med - og som jeg ignorerer - næstekærlig er han jo ikke just - blinker så svarer jeg dig da gerne.

Selvom jeg ikke accepterer dogmer her - i det religiøse:
Citat:
grundlæggende trossætninger som er fastsat af en kirkelig autoritet, og hvis rigtighed ikke betvivles
så opfatter jeg idéen/myten om en gud, der sender/ofrer sin søn for at frelse verden som den helt dybe uselviske kærlighed.
Citat:
Thi således elskede ...
En kærlighed, der er dyb, fordi den er altomfattende - og at den er uselvisk kan vist ikke betvivles.
Dogmatisk set rejser det jo en masse problemer, som jeg her lader ligge.

Ikke al kærlighed er uselvisk.
Det kaldes begær - mon ikke du vidste det?

Uselvisk kærlighed til universet, har vi mennesker jo hverken evner og kræfter til.
Men uselvisk kærlighed til den planet, vi bor på, kunne vi godt yde, ved at opføre os miljømæssigt bedre, ved ikke at være for mange, og ved at holde af også de af os, der kommer galt afsted.

For tiden gør vi ingen af delene - og kristendommen er afslørende - synes jeg - passiv.

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#28983 - 04/01/2020 00:13 Re: Den dybe kærlighed ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Arne:
Citat:
Selvom jeg ikke accepterer dogmer her - i det religiøse:
så opfatter jeg idéen/myten om en gud, der sender/ofrer sin søn for at frelse verden som den helt dybe uselviske kærlighed.
Citat:
Thi således elskede ...
En kærlighed, der er dyb, fordi den er altomfattende - og at den er uselvisk kan vist ikke betvivles.
Dogmatisk set rejser det jo en masse problemer, som jeg her lader ligge.

- Udover jeg ikke deler din opfattelse af, der er tale om dyb kærlighed når man ofrer sit barn, så er arvesynden årsagen til, at Jesus blev sendt som frelser, så:

Thi således elskede … repræsentere ikke uselvisk kærlighed for mig.

Det jo er til guds fordel, at hans hensigt med skaberværket bliver som han havde tænkt … og tilbuddet om frelsen er jo ikke betingelsesfri, så altomfattende er den ikke - hvis ikke man tror på det Jesus står for.

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3


Men ok.

Du opfatter kristendommen: myten om en gud, der sender/ofrer sin søn for at frelse verden som den helt dybe uselviske kærlighed – som godt

Hvorfor opfatter du dette som godt? … altomfattende har du sagt, men hvad indbefatter det og giver det mening i dit eget liv?

”Jeg finder noget godt i kristendommen - især den helt dybe kærlighed.”

***
Citat:
Ikke al kærlighed er uselvisk.
Det kaldes begær - mon ikke du vidste det?

- Begær er ikke dét vi taler om her, når du taler om at den dybe kærlighed = uselvisk kærlighed

***

Citat:
Uselvisk kærlighed til universet, har vi mennesker jo hverken evner og kræfter til.

- Jamen jeg er enig, men du skrev: #28970 - 03/01/2020 12:35
Citat:
Med udtrykket "dyb kærlighed" mener jeg dét uselvisk at elske alt værende - også denne klode, også universet, også alt levende, også mennesker, der er "kommet galt af sted", og som vi kalder onde forbrydere.
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 44 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 43 44 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
SAS tabte én milliard svenske kroner i ..
26/04/2024 09:09
Nordjysk kommune beder Christiansborg om..
26/04/2024 08:48
Korruptionssag i Ukraine: Fratrædende m..
26/04/2024 08:03
Regnfuld fredag i vente
26/04/2024 07:52
Arbejdsløsheden i Tyskland nærmer sig ..
26/04/2024 07:48
Nyheder fra Religion.dk