annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 82 af 117 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28297 - 13/10/2019 14:14 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Kære Arne

Du skriver:

Citat:
Ateisme forekommer mig at være for primitivt, og religiøse udtryk forekommer mig at være alt for små og snævre i forhold til, hvad jeg tror er sandhed: Noget for os mennesker ufatteligt stort bag - og i - verdens væren.


Kan vi ikke indkredse dette lidt?

Når jeg stiller spørgsmålet - kan du forklare begyndelsen? - så er jeg godt klar over at jeg stiller et stort spørgsmål. Måske det ikke kan besvares. Det aner jeg ikke noget om. Men det kunne da være interessant at stille det til Sadhguru. Det er lidt mit håb at spørgsmålet når frem til ham.

Krishna folkene kommer desuden med dette svar:

http://www.krishna.com/who-are-we-how-did-we-get-here-and-why

Men er det begyndelsen? På min hjemmeside stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved denne begyndelse, men jeg siger heller ikke at det er begyndelsen. For mig er spørgsmålet - kan du forklare begyndelsen?

Det vil du nok mene er for meget for os mennesker...at vi ikke magter at besvare det og det kan du meget vel have ret i. Vi må således allesammen indtage uvidenhedsrollen. Men måske Sadhguru (eller andre) kan forklare begyndelsen for os. Det ved vi heller ikke noget om. Hvad er Sadhguru´s tilgang til dette spørgsmål? Og til Krishna folkenes svar?

Som sagt vil jeg gerne lave en hjemmeside med jer andre, så...? Jeg er jo ikke alvidende og alt sådan noget, men bare et menneske som gerne vil stille nogle spørgsmål. Har som sagt fået kontakt med denne herre (https://twitter.com/dinasharanadas ) og han vil gerne citeres for dette: "Dette er et interessant spørgsmål Jan har bragt op. Vi har endnu ikke endelige svar. Jeg ville være interesseret i at have mere information."

Spørgsmålet som jeg har bragt op er følgende...kan vi allesammen begynde som Brahmaer?

For mig handler det om at lave en behagelig og interessant hjemmeside.

Der er ikke tale om at starte nye religioner eller pådutte andre mennesker noget.

Jeg tænker lidt på at have en citat kasse = https://asitis.com/6/6.html

Og en artikel kasse.

Lige nu har jeg kun den første kasse klar. Den er mit udgangspunkt. Jeg har desuden tænkt mig at have et billede af Krishna på forsiden = så er der noget behageligt at kigge på eller inspireres af = https://en.wikipedia.org/wiki/Krishna

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28298 - 13/10/2019 16:44 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Kan vi ikke indkredse dette lidt?"

- Let som intet: uden guder, forsvinder lægprædikantens idé om det meningsfyldte liv, der blir hans eget ansvar - og ateisme tiltror kreationisten såmænd stadig at være en tro..;)

O, lægprædikantens søde "verdenshistorie",
se dér har du livets glorie...
..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#28301 - 13/10/2019 16:57 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan / ABC.

Jeg skrev:
Citat:
Ateisme forekommer mig at være for primitivt, og religiøse udtryk forekommer mig at være alt for små og snævre i forhold til, hvad jeg tror er sandhed: Noget for os mennesker ufatteligt stort bag - og i - verdens væren.
og du svarede:
Citat:
Kan vi ikke indkredse dette lidt?

Når jeg stiller spørgsmålet - kan du forklare begyndelsen? - så er jeg godt klar over at jeg stiller et stort spørgsmål. Måske det ikke kan besvares. Det aner jeg ikke noget om. Men det kunne da være interessant at stille det til Sadhguru. Det er lidt mit håb at spørgsmålet når frem til ham.
Min replik:
Jeg føler mig ikke sikker på, at der har været en begyndelse.
Dét, jeg opfatter - og kalder - væren - tilhører måske, hvad vi kalder evigheden - som jo er uden hverken begyndelse eller ende blinker

Der er mange, der har gjort sig kloge på verdens væren, og nogle af dem har stiftet religioner.
Om de har ret, ved jeg ikke, men jeg tror dem ikke - ej heller ateisterne - omend de alle - efter min mening - kan indeholde noget værdifuldt.

Egentlig forekommer det mig at være menneskeligt storhedsvanvid at tro, at vi mennesker skulle kunne magte disse de største spørgsmål.

For mig er det fuldt tilstrækkeligt at opleve at være en del - en meget, meget lille del - men dog en del - af verdens væren - og at opleve den kærlighed, det skaber i mig - også til mennesker, der oplever verden på helt andre måder smiler

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart

P.s.: Er tilfreds med denne her hjemmeside og føler ikke behov for én mere blinker
Top Svar Citer
#28306 - 14/10/2019 10:49 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Hans K kritiserede mig for, at jeg har kopieret Helligånden fra Kristendommen, hvilket ikke er sandt.


Jo det er sandt for begrebet størrelsen og diskursen om Helligånden nu i 2000 år er kristen, så du kan ikke have det andre steder fra min ven.

Og når du taler om Helligånden kan du ej heller ved siden af have en forestilling om Gud, fordi Helligånden altid er "Gud Helligånden" og således er i begrebet Helligånden Gud inkluderet. Hvorfor ingen ved siden af Helligånden kan have sådan en Simon Gud. Ja den måde Simon taler om guder og Gud på hører ingen steder hjemme (men han er jo også ateist og kan jo derfor ej heller vide besked med hvordan de forhold ind over menneskers liv skal forstås). Iøvrigt Gud som du Gerth ikke vil vide af, ikke er Gud, men det er Simons falske ide om Gud du ikke vil vide af, have med at gøre.

Og da du ikke vidste at i begrebet størrelsen helligånden er Gud inkluderet, så afslører du bare at du ikke aner hvad du taler om.

Det glæder mig at du skriver du ønsker at dygtiggøre dig, for dette er ihvertfald nødvendigt hvis du skal blive værd for andre mennesker at lytte til, for ellers søger vi selvfølgelig inspiration og forståelse andre bedre steder.

For at blive dygtigere, er det første nødvendige i den sammenhæng at du erkender dine begrænsninger.

Fx hvorfor skriver du som du gør (flirter med helligånden så vildt)? Og når man har haft åbenbaringer som du påstår du har haft, hvad gælder så disse i forhold til andre måder vores erkendelser opnås. Alt sådan noget skal du kunne mestre og ja mestre du det så begynder vi andre at få tillid til at der kunne være noget om det du påstår.

Du har et stort arbejde foran dig mand hvis du i praksis vil kunne leve op til de ideer du har om dig selv, som værende en der er værd at lytte til. Studer studer studer!!! Ja du bør hænge i med studier ihvertfald hvis du vil være den store religionskritiker. Nøjagtig den fejl I ateister altid begår, I har ikke studeret det I drøfter og så bliver guder og Gud, nøjagtig misforstået som noget fuldstændig galimatias som vores gode ven Simon her på siden er et eksempel på. At høre ham åbne munden om guder og Gud er skræmmende og man skulle ikke tro voksne mennesker kunne være så barnlige, så uforstandige på hele spørgsmålet. Uden forståelse for spiritualitet kan man ikke tage ordet guder og Gud i munden. Fordi så begår man en kategori fejl og forstår ikke hvor begrebet Gud har gyldighed og aktualitet.

Noget du ej heller forstår Gerth hvilket du afslører når du ikke fatter at i begrebet størrelsen helligånden der er Gud inkluderet, og er altså ikke noget/nogen ved siden af man kan beslutte sig enten for eller imod.

Go vind Gerth

Vh HansKrist


PS:

til ABC



I et par omgange her på det seneste har jeg nævnt alle os aktive debattører uden at nævne dig ABC

Det skyldes ikke at jeg ikke også tænkte på dig som de andre, men at du ikke er blevet nævnt skyldes mere at du er mig lidt en gåde og ret så kompleks en person og personlighed.

Da du pludselig skriver Jan blev jeg endnu mere forvirret. Skulle du være Jan Serotonin? Ja så er du den mest komplekse sammensatte person jeg kender.

Jeg tror også der er noget mystisk såvidt Tikka. Hen virker til at være en trekløver - trekløveren RM Simon og Tikka. Sådan en ateistisk ugudelig treenighed på siden, der efter alle kunstens regler forsøger at fremme ateisme her på siden.

Det er ikke sikkert det er rigtig, men jeg synes efterhånden der gang på gang spores en relation de tre imellem.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28307 - 14/10/2019 11:20 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg er også meget tilfreds med denne hjemmeside, men jeg mener at der er brug for en anden hjemmeside - det er jo ikke alle som kan dansk blinker

Måske du kan komme med nogle kommentarer til hjemmesiden når jeg får den op at kører. Hjemmesiden vil jeg desuden kalde for begyndelsen.

Tænker lidt om jeg skulle citere dig for dette:

Citat:
Ateisme forekommer mig at være for primitivt, og religiøse udtryk forekommer mig at være alt for små og snævre i forhold til, hvad jeg tror er sandhed: Noget for os mennesker ufatteligt stort bag - og i - verdens væren.


Så har folk jo lidt at tænke over.

Jeg er desuden enig i at evigheden ikke kan have en begyndelse, men det er nu heller ikke det Krishna folkene siger. Tværtimod siger de at der ingen begyndelse er på vores eksistens = vi har altid eksisteret:

http://krishna.com/info/how-did-we-get-here

For mig handler det bare om at lave en behagelig og interessant hjemmeside.

Måske du kunne skrive en artikel om din tilgang til tingene? På engelsk?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 82 af 117 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk