annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 90 af 117 < 1 2 ... 88 89 90 91 92 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28356 - 17/10/2019 01:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Romerne 10:17

***

HK:
Citat:
ha ha lol,,,

et sted, det samme sted,,,,

og det er ikke bibelen paulus taler om, for den fandtes ikke Tikka,,,

- Hæ hæ … nej søde det er brevet til Romerne det står i. En oplysning som Paulus tilsyneladende har fundet vigtigt … og hvordan vil du også ellers få Kristi sind, hvis ikke du kender Jesus.

De skrifter man har fundet vigtigt har man samlet i den hellige skrift.

En vigtig oplysning, at Jesus kom med den nye pagt ved sit blod.

Hvordan forestiller du dig, vi skulle vide det, hvis ikke det var for bibelen …


Her er hvad det drejer sig om.

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Johannes 3:16-18
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3


Når der står:
og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. … Skal man huske, at Jesus mente, at genspejle sin himmelske far, så det betyder hans ord er guds ord … den hellige ånd er i hans ord og gerninger.

Derfor kan han sige, han er vejen sandheden og livet.

Du kommer kun til faderen gennem Jesu navn – og den hellige ånd sender Jesu fra sin far når man beder om den i overensstemmelse med hvad Jesu navn står for.

Så du får ikke den hellige ånd uden at kende Jesus ifølge skrifterne … derfor: Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.

***

Top Svar Citer
#28358 - 17/10/2019 06:16 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Du er til grin Tikka - ateisten der har lært meget af Simon men som forsætter af en grund du har svært ved at redegøre for med at prædike Jehovas Vidner bibelfundamentalisme = bibelævl og sætter tænkningen, vores intellektuelle integritet, ud af kraft gennem blind ikke seende/tænkende TRO.

Der er ikke sandhed i dig mand. Du bedrager dig selv (som du også selv siger, det er ren hjernespind (hvorfor du også har valgt ateismen) og alle os andre fører du bag lyset.

Og bibelkonkordantiske overtrosforestillinger er fuldstændig korrekt menneskelig sinds aktivitet udenom gud helligånden. Og vi kan nu engang ikke erstatte gud i vores liv med noget der foregår kun neocortical uden at det har de dybeste rødder ind i vores subcorticalitet, altså ind i livet, de spontane, uimodståelige altså, suveræne livsytringer. Dette er FRIHEDENS positive indhold, når Paulus og Berdyaev taler om vores FRIHED i og med KRISTUS. Helligånden og ægte spiritualitet kan der slet ikke være tale om hvis ikke FRIHEDEN også er der, vores de spontane suveræne livsytringer med fysisk sæde i vores subcorticalitet, således at liv og tænkning ikke kommer til at stå i et modsætningsforhold.

Du har det skidt med at prædike noget du ikke selv tror på Tikka. Og vi andre finder det mærkeligt. Hvilken glæde skulle en der betragter det hele som hjernespind, og derfor erklærer sig selv som ateist, have i stadig at fylde spalterne her med Jehovas Vidners bibelfundamentalisme?

Jeg tror du skulle se at få kigget på løgn og bedraget i dit liv.

Nå men du må være anonym, vi har dine ord utallige gange for at du er ateist og kalder det hjernespind det hele, hvilket din Jehovas Vidners bibelfundamentalisme sørme også er. Så her er det som om underbevidstheden er kommet dig til hjælp. Det er nemt at mærke det er noget du har lært Tikka, fordi dine ord er livløse og åndløse i samme grad som du gemmer dig bag bibelen. Og 2 Kor 3 siger netop at sådan foregår forkyndelsen og talen om kristendommen til folk slet ikke (din måde at komme folk i møde er ikke kristendommens (som de sagde i vestjylland det er djævlen, løgnen der taler og endda bruger bibelen listig fætter som han er)).

Der hvor Ånden er der er også FRIHEDEN så vi kan lade os fylde af livets åndelige lovmæssigheder, ægte SPIRITUALITET og stoppe tvangstankerne, blot vores væren i hovedet, i sindet (gold abstrakt kun neocortical virksomhed), der gir depression og medfører demens over tid.

Men vi skal studere, vi har godt af at læse og studere, men vi skal forstå hvad vi læser, ikke tro det, tro det blindt og ukritisk.


Kan du ikke bare gå tilbage til din sekt eller ham/dem der har bibelkonkordantisk har hjernevasket dig. Hvorfor toner du ikke rent flag?

At studere kristendommen er interessant, dette at føre samtale om kristendommen og det gør man blandt andet ved at læse Berdyaev og Tillich fx. Der er skrevet så meget godt om kristendommen. Så læs og studer endelig om I har tid dertil. Men der er jo også mange andre ting vi måske med større fordel kunne studere, ihvertfald er det nok klogt at studere psykologi hvis man vil være psykolog.

Så jeg er ikke modstander af at folk stikker hovedet i bøger, læser og studerer, nej tværtimod tror jeg det er godt for alle mennesker.

Og har man i mange år været bibelfundamentalist så er der nok en stor fornøjelse i at vende tilbage til samme hjernevask senere i livet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28359 - 17/10/2019 10:51 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
Romerne 10:17


***

HK: ”Du er til grin …............. ”


- Jeg forstår ikke du tænder sådan af over min fremlægning om, at Romerne 10:17 siger, kristen tro kommer i kraft af Kristi ord.

Du må ha´ fået benet forkert ud af sengen.

Der er ihverttilfælde ikke meget Kristi sind i dit skriv, som fortæller mere om dig end mig, og det er da dybt godnat, at du mener at há den rette forståelse af dét at være kristen, i betragtning af alle de mange kristne trosretninger der er i verden.

Jeg tænker også - om du måske tror, du ved psykisk vold kan tvinge mig ud af det fangenskab du mener jeg befinder mig i, eller om du bare nyder at nedgøre mig …
… eller der bare er tale om et mindreværd, der gør, du vil hævde dig på andres bekostning – for du fremstår jo som en fåle kål

Nå, du har jo også fortalt, du indimellem bevæger dig tæt på grænsen til det psykotiske, men er man klar over det, bør du jo tænke, før du skriver. Det er jo teksten, og ikke mig der er til debat … og enhver kan jo selv læse, det som jeg skriver står i bibelen. Dette at troen kommer i kraft af Kristi ord.

Men du kan tro, hvad du vil, du som ikke tror på gud, men som HK: gerne vil há ånden i dit liv.
Det er du ikke ene om.
Mange som syntes det er for primitivt at tro på en skabende gud, må jo finde på andet for at højne dagligdagen op over ”Se & Hør” … og der siges, det er det samme område i hjernen der aktiveres hvad enten man er religiøs eller udøvende kunster.
Så der er tale om, at mennesket har en skabertrang og gerne vil hellig sig noget ”større” end dem selv … sjovt nok er det netop en selv man beskæftiger sig med.

Hjernen – vores bevidsthed er fantastisk og den kan vi takke for, at vi kan sætte ord på de indtryk, vi bombaderes med dagen lang, men også det, at vi kan se ”tingene” fra en anden vinkel, så vi eksempelvis kan få Kristi sind. Det er der mange der ville ha´gavn af. Dette at agte andre højere end sig selv.

Selv har jeg gennem årene haft glæde af at tilgå bibelen fra forskellige ståsteder, og den er en fantastisk bog … og et spejl man kan se sig selv i - i det tempo som man modnes.

For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger. Hebræerne 4:12
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Hebr/4

Dette kan jeg personligt skrive under på er gældende hvad enten man troende eller ej.

***

Et PS
.
Jeg syntes bestemt, du skulle skrive den bog, du omtalte den anden dag, da jeg tror, det vil være gavnligt for dig at få dine dæmoner vedrørende Jehovas vidner bearbejdet. Forstår jo ikke de kan sætte dit pis i kog. Der er da så mange andre, du kunne gøre til syndebuk.

Evangelist eksempelvis der netop nu har stævne.

Citat:
” Men I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende.«” – Apostlenes Gerninger 1:8

I efterårsferien den 16.-20. oktober indbydes kristne fra hele landet til at deltage i et åndsfyldt stævne med fokus på bøn, lovsang, fællesskab og netværk. Vi kalder det “FireFall”, fordi vi forventer på at Helligånden i disse dage skal komme over os med kraft og udruste os til tjeneste.
http://evangelist.dk/


***
Top Svar Citer
#28360 - 17/10/2019 12:35 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Verdens bedste svømmertræner skriver en bog om svømning på størrelse med bibelen.

Denne bog bliver til inspiration for to grupper af mennesker i verden.

Den ene gruppe dyrker bogen som afgud og læser forfra og bagfra bogen og kan den udenad men ingen svømmer. Den anden gruppe har læst lidt i bogen og hurtigt forstået hvad der står og de svømmer på livet løs og opnår alle de skønne ting bogen lover om sundhed og glæde.

Du Tikka RoseMarie tilhører første gruppe, du er uden spiritualitet, det kristne trosliv og spiritualitet (1)*, altså du tilhører gruppen af mennesker der ikke svømmer.

(1)*: Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.


Okay,, jeg har aldrig beskæftiget mig med bibelfundamentalisme, men jeg kender lidt til Jehovas Vidners bibelfundamentalisme, bibelkonkordantiske mentale overtrosforestillinger som de render rundt med i bøger og blade og i deres eget hoved, og jeg må sige at noget af det du Tikka RoseMarie skriver er nærmest som skrevet af efter Jehovas Vidner. Okay jeg vidste ikke at evangelist.dk lå så tæt op af Jehovas Vidners udlægning.


Mht psykotisk, så bliver jeg aldrig psykotisk har jeg sagt, jeg kan ikke blive psykotisk, dette drøftede vi allerede med hinanden da vi var unge psykologi studerende og medicin studerende, at jeg tilsyneladende var immun overfor at blive psykotisk, små psykotisk. Derfor, fordi jeg er så godt skærmet imod at miste virkeligheds orienteringen og forankringen, tør jeg bevæge mig ind i 1): trance meditative dagdrømme tilstande hvor jeg virkelig giver slip og kommer på “psykotisk” udflugt. 2): jeg kan lade mig 100% besætte af noget der interesserer mig, så jeg forsvinder fra omverdenen, er i min egen verden i længere tid ("psykotisk småpsykotisk"), men jeg er som de der kender mig på samme tid "småpsykotisk" væk og optaget grebet ekstatisk begejstret ude af mig selv, og på samme tid fyldt med humor der afslører at jeg dog er tilstedeværende bevidst vågen. Noget i den retning har jeg forsøgt at fortælle dig. Mine psykolog venner siger at jeg ikke er rigtig klog som jeg slynger om mig med psykiatriske diagnoser såvidt mig selv, for tænk hvis folk ikke forstår hvad det egentlig er du siger, og tager dig alt for bogstaveligt, på ordet. Og at en bibelfundamentalist som dig Tikka RoseMarie gør det er jo ikke så mærkeligt, det er jo din tilgang til tekster, du overtror tekster frem for at forstå teksterne. I stedet for at svømme, så gør du bogen om svømning til en afgud. I stedet for at leve, gør du poesi til erstatning for liv. I stedet for et kristent trosliv og dens spiritualitet, gør du kristendommen til bibelkonkordantiske mentale overtrosforestillinger, du overtror Bibelen, men det er et kætteri og døder os i hovedet som Paulus siger det så flot for al eftertid at ingen kan være i tvivl (1 Kor 2 og 2 Kor 3). Jeg har så ondt af dig og dine ligesindede, om det er Jehovas Vidner eller evangelist.dk.. Fred være med jer, men I aner ikke hvad det kristne trosliv og spiritualitet drejer sig om:




Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



-0-0-0-0-0-


Citat:
Der er ihverttilfælde ikke meget Kristi sind i dit skriv, som fortæller mere om dig end mig, og det er da dybt godnat, at du mener at há den rette forståelse af dét at være kristen, i betragtning af alle de mange kristne trosretninger der er i verden.


Det er ikke forståelse som mentalitet, det er en forståelse der afføder det her:


Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.

Det er en konkret virkelighed og ikke noget der foregår i hjernen, som abstrakt neocortical virksomhed, det er ikke hverken Disney Land eller en bibelfundamentalistisk fordobling af virkeligheden, med tilføjelsen af en bibelkonkordantisk mentaliseret overtroet virkelighed ved siden af den ene og samme virkelighed vi alle frister.

Deri har jeg/vi ret, at jeg/vi ikke bilder folk noget ind. Og selv om bibelfundamentalisme sjovt nok har fået en renæssance i vor moderne tid sammen med højrepopulismen så er den form for kristendomsforståelse eller kristen trosliv og SPIRITUALITET jeg/vi (Anne (ALH) Tillich Schweitzer Berdyaev mmfl), dog stadig den toneangivende og den der er vigtigst fordi den bær frugt og formår at videreudvikle på at tro og viden/videnskab ikke har noget at frygte hinanden. De har endda brug for hinanden som Paulus og Einstein begge er inde på det.


Du Tikka RoseMarie skriver:

Citat:
Men du kan tro, hvad du vil, du som ikke tror på gud, men som HK: gerne vil há ånden i dit liv.
Det er du ikke ene om.
Mange som syntes det er for primitivt at tro på en skabende gud, må jo finde på andet for at højne dagligdagen op over ”Se & Hør” … og der siges, det er det samme område i hjernen der aktiveres hvad enten man er religiøs eller udøvende kunster.
Så der er tale om, at mennesket har en skabertrang og gerne vil hellig sig noget ”større” end dem selv … sjovt nok er det netop en selv man beskæftiger sig med.


Hvad du skriver her er noget rod og en misforståelse neurovidenskab og hvad jeg har sagt såvidt skabende Gud, eller Gud min Skaber, som jeg aldrig har benægtet. Men jeg benægter sammen med den katolske kirke og protestantisme selvfølgelig en barnlig bogstavelig læsning af 1 Mosebog

"der er tale om, at mennesket har en skabertrang og gerne vil hellig sig noget ”større” end dem selv … sjovt nok er det netop en selv man beskæftiger sig med."

Nej nu er vi igen det samme sted jeg har været med dig før. Du misforstår tingene fordi du som Arne, Simon (Kierkegaard) og ja de fleste mennesker stadig ikke har forstået hvad det er Heidegger har gjort for os. Subjekt og objekt skal tænkes sammen i eksistensfilosofi. Det er vores i verdens værens tilstedeværen, det er en totalitet, der er ikke et subjekt uafhængig af omverdenen.

Når vi arbejder praktisk under fornuftens betingelser er der, men i eksistentialitet eller under ekstatisk fornuft, mennesket i dets eksistens, dets totalitet kan vi ikke adskille os selv, subjektet fra det objektive. Selv og verden hører sammen.

Noget neurovidenskab har så svært ved at leve op til at forstå. Hvorfor neurovidenskab stadig er i sin vorden, fordi den bagvedliggende nødvendige videnskabs teoretiske forståelse ikke endnu er go nok. Og derfor arbejder man stadig subjektivit. Som om ekstatisk fornuft og vores eksistentialitet eller i verden værens tilstedeværen at her er bevidsthed stadig et epifænonen til neocortical virksomhed, hvor selv og verden er adskilt, men nej.

Det her er meget vanskeligt stof og jeg når ikke at få sagt det sidste ord før tiden for at redigere udløber.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28363 - 17/10/2019 17:36 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Citat:
"der er tale om, at mennesket har en skabertrang og gerne vil hellig sig noget ”større” end dem selv … sjovt nok er det netop en selv man beskæftiger sig med."

HK: Nej nu er vi igen det samme sted jeg har været med dig før. Du misforstår tingene fordi du som Arne, Simon (Kierkegaard) og ja de fleste mennesker stadig ikke har forstået hvad det er Heidegger har gjort for os. Subjekt og objekt skal tænkes sammen i eksistensfilosofi. Det er vores i verdens værens tilstedeværen, det er en totalitet, der er ikke et subjekt uafhængig af omverdenen.

Når vi arbejder praktisk under fornuftens betingelser er der, men i eksistentialitet eller under ekstatisk fornuft, mennesket i dets eksistens, dets totalitet kan vi ikke adskille os selv, subjektet fra det objektive.
Selv og verden hører sammen.


- Almindeligvis opleves dét at være tilstede i verden som en helhed i troen på, at andre ”ser” det samme som en selv – hvad de jo også delvis gør i kraft af sprog, opvækst og viden der er videregivet fra generationerne før os – alt sammen grundet bevidstheden.

Når vi taler tro, er det dog sådan, at det er noget personligt.
Selv om troen kommer udefra, så er ”resultatet” af dette samspil – for det er et samspil dette, at: Selv og verden hører sammen, betinget af individuelle forhold i form af opvækst og egen formåen/modtagelighed.

Så når vi i Romerbrevet læser at:
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Romerne 10:17
... afgøres dette jo af hvordan Ordet først og fremmest modtages og behandles.

Kommer troen, vil ens liv – Selv og verden - ikke helt se ud som før.

Det er som at ha´2 spil kort hvis man deltager både i verdslige og i troende kredse.

Tror man ikke Ordet er sandt eller Jesus ikke har levet ect. ect. så kommer der ingen kristen tro.

Befinder man sig i troende kredse skal gnisten dog ikke være stor før det kan blive til tro … var sandsynligvis hvad der skete på pinsedagen …
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/2

Det smitter - og dette fænomen, at gruppen smitter hinanden kan også ses til koncert og fodbold kampe eksempelvis.

… og er håbet med inde over, går det stærkt – især hvis man også får kærlighed til gud og ”hans” ord.

Det er jo kendskab til ”noget” der skaber kærlighed.
Man kan ikke elske det man ikke kender.

Troen som kommer udefra er som forelskelse kemi i hjernen, der ændre sig og kan gå begge veje … enten udvikle sig til kærlighed eller adskillelse.

Bliver det til kærlighed, er der tale om ens identitet ændre sig ...

… og når bibelen siger, det største bud er: du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind og af hele din styrke.‹
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/12

… så fortæller dette netop, hvad kærlighed er, og hvad der skal til for at bevare den - samt hvordan tro opleves i krop, hjerne og i verden.

Det er virkeligt et offer at elske – og som man gerne gør til døden hvis man elsker, som Jesus ifølge skrifterne gjorde.

***

Top Svar Citer
annonce
Side 90 af 117 < 1 2 ... 88 89 90 91 92 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk