annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Verdens bedste svømmertræner skriver en bog om svømning på størrelse med bibelen.

Denne bog bliver til inspiration for to grupper af mennesker i verden.

Den ene gruppe dyrker bogen som afgud og læser forfra og bagfra bogen og kan den udenad men ingen svømmer. Den anden gruppe har læst lidt i bogen og hurtigt forstået hvad der står og de svømmer på livet løs og opnår alle de skønne ting bogen lover om sundhed og glæde.

Du Tikka RoseMarie tilhører første gruppe, du er uden spiritualitet, det kristne trosliv og spiritualitet (1)*, altså du tilhører gruppen af mennesker der ikke svømmer.

(1)*: Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.


Okay,, jeg har aldrig beskæftiget mig med bibelfundamentalisme, men jeg kender lidt til Jehovas Vidners bibelfundamentalisme, bibelkonkordantiske mentale overtrosforestillinger som de render rundt med i bøger og blade og i deres eget hoved, og jeg må sige at noget af det du Tikka RoseMarie skriver er nærmest som skrevet af efter Jehovas Vidner. Okay jeg vidste ikke at evangelist.dk lå så tæt op af Jehovas Vidners udlægning.


Mht psykotisk, så bliver jeg aldrig psykotisk har jeg sagt, jeg kan ikke blive psykotisk, dette drøftede vi allerede med hinanden da vi var unge psykologi studerende og medicin studerende, at jeg tilsyneladende var immun overfor at blive psykotisk, små psykotisk. Derfor, fordi jeg er så godt skærmet imod at miste virkeligheds orienteringen og forankringen, tør jeg bevæge mig ind i 1): trance meditative dagdrømme tilstande hvor jeg virkelig giver slip og kommer på “psykotisk” udflugt. 2): jeg kan lade mig 100% besætte af noget der interesserer mig, så jeg forsvinder fra omverdenen, er i min egen verden i længere tid ("psykotisk småpsykotisk"), men jeg er som de der kender mig på samme tid "småpsykotisk" væk og optaget grebet ekstatisk begejstret ude af mig selv, og på samme tid fyldt med humor der afslører at jeg dog er tilstedeværende bevidst vågen. Noget i den retning har jeg forsøgt at fortælle dig. Mine psykolog venner siger at jeg ikke er rigtig klog som jeg slynger om mig med psykiatriske diagnoser såvidt mig selv, for tænk hvis folk ikke forstår hvad det egentlig er du siger, og tager dig alt for bogstaveligt, på ordet. Og at en bibelfundamentalist som dig Tikka RoseMarie gør det er jo ikke så mærkeligt, det er jo din tilgang til tekster, du overtror tekster frem for at forstå teksterne. I stedet for at svømme, så gør du bogen om svømning til en afgud. I stedet for at leve, gør du poesi til erstatning for liv. I stedet for et kristent trosliv og dens spiritualitet, gør du kristendommen til bibelkonkordantiske mentale overtrosforestillinger, du overtror Bibelen, men det er et kætteri og døder os i hovedet som Paulus siger det så flot for al eftertid at ingen kan være i tvivl (1 Kor 2 og 2 Kor 3). Jeg har så ondt af dig og dine ligesindede, om det er Jehovas Vidner eller evangelist.dk.. Fred være med jer, men I aner ikke hvad det kristne trosliv og spiritualitet drejer sig om:




Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



-0-0-0-0-0-


Citat:
Der er ihverttilfælde ikke meget Kristi sind i dit skriv, som fortæller mere om dig end mig, og det er da dybt godnat, at du mener at há den rette forståelse af dét at være kristen, i betragtning af alle de mange kristne trosretninger der er i verden.


Det er ikke forståelse som mentalitet, det er en forståelse der afføder det her:


Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.

Det er en konkret virkelighed og ikke noget der foregår i hjernen, som abstrakt neocortical virksomhed, det er ikke hverken Disney Land eller en bibelfundamentalistisk fordobling af virkeligheden, med tilføjelsen af en bibelkonkordantisk mentaliseret overtroet virkelighed ved siden af den ene og samme virkelighed vi alle frister.

Deri har jeg/vi ret, at jeg/vi ikke bilder folk noget ind. Og selv om bibelfundamentalisme sjovt nok har fået en renæssance i vor moderne tid sammen med højrepopulismen så er den form for kristendomsforståelse eller kristen trosliv og SPIRITUALITET jeg/vi (Anne (ALH) Tillich Schweitzer Berdyaev mmfl), dog stadig den toneangivende og den der er vigtigst fordi den bær frugt og formår at videreudvikle på at tro og viden/videnskab ikke har noget at frygte hinanden. De har endda brug for hinanden som Paulus og Einstein begge er inde på det.


Du Tikka RoseMarie skriver:

Citat:
Men du kan tro, hvad du vil, du som ikke tror på gud, men som HK: gerne vil há ånden i dit liv.
Det er du ikke ene om.
Mange som syntes det er for primitivt at tro på en skabende gud, må jo finde på andet for at højne dagligdagen op over ”Se & Hør” … og der siges, det er det samme område i hjernen der aktiveres hvad enten man er religiøs eller udøvende kunster.
Så der er tale om, at mennesket har en skabertrang og gerne vil hellig sig noget ”større” end dem selv … sjovt nok er det netop en selv man beskæftiger sig med.


Hvad du skriver her er noget rod og en misforståelse neurovidenskab og hvad jeg har sagt såvidt skabende Gud, eller Gud min Skaber, som jeg aldrig har benægtet. Men jeg benægter sammen med den katolske kirke og protestantisme selvfølgelig en barnlig bogstavelig læsning af 1 Mosebog

"der er tale om, at mennesket har en skabertrang og gerne vil hellig sig noget ”større” end dem selv … sjovt nok er det netop en selv man beskæftiger sig med."

Nej nu er vi igen det samme sted jeg har været med dig før. Du misforstår tingene fordi du som Arne, Simon (Kierkegaard) og ja de fleste mennesker stadig ikke har forstået hvad det er Heidegger har gjort for os. Subjekt og objekt skal tænkes sammen i eksistensfilosofi. Det er vores i verdens værens tilstedeværen, det er en totalitet, der er ikke et subjekt uafhængig af omverdenen.

Når vi arbejder praktisk under fornuftens betingelser er der, men i eksistentialitet eller under ekstatisk fornuft, mennesket i dets eksistens, dets totalitet kan vi ikke adskille os selv, subjektet fra det objektive. Selv og verden hører sammen.

Noget neurovidenskab har så svært ved at leve op til at forstå. Hvorfor neurovidenskab stadig er i sin vorden, fordi den bagvedliggende nødvendige videnskabs teoretiske forståelse ikke endnu er go nok. Og derfor arbejder man stadig subjektivit. Som om ekstatisk fornuft og vores eksistentialitet eller i verden værens tilstedeværen at her er bevidsthed stadig et epifænonen til neocortical virksomhed, hvor selv og verden er adskilt, men nej.

Det her er meget vanskeligt stof og jeg når ikke at få sagt det sidste ord før tiden for at redigere udløber.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk