annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 34 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29150 - 23/01/2020 22:19 Hvem kan forklare gud? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen

Nå da, nu er det lige pludselig ikke længere "din Gud", men "forholdet", du roser dig selv for at formå at beskrive - og lad os nu lige et øjeblik holde Jesus og Paulus udenfor og alene se på dig.

Det siger måske noget om dig, og om hvordan du oplever din tro, men ikke noget, synes jeg, om din Gud.
Så jeg kan jeg ikke rigtig selv bruge dine ord til noget.
For mig er de hverken "præcist beskrevet" eller "noget, jeg kan efterprøve".
Det er ikke min hensigt at nedgøre dit standpunkt, din livsholdning, din tro - blot at afklare, hvorfor jeg ikke kan bruge det, og derfor stadig fastholder, hvad der er min holdning til, hvad vi - usselt nok - ikke kan udtrykke bedre end: det guddommelige.


Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/14

Jesus er vejen sandheden og livet, som viser vej til efterfølgelse.

Derved opstår den enkeltes egen tro og eget forhold til den sande gud - Abraham, Isak og Jakobs gud - og Jesu far - himlen og jordens skaber - i kraft af den hellig ånds virke ...

***

Top Svar Citer
#29151 - 23/01/2020 23:39 Re: Lyser på vej [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Nå da, nu er det lige pludselig ikke længere "din Gud", men "forholdet", du roser dig selv for at formå at beskrive


Jamen mand Arne, læser du overhovedet hvad jeg skriver, der findes ikke en Gud uafhængig mennesket, i samme øjeblik Gud kunne beskrives objektiv uafhængig mennesket var vi ude af teologien og det religiøse spirituelle og over i naturvidenskab (videnskab om noget eller nogen) og Gud ville ikke være Gud mere men et væsen med eksistens og en sådan tankegang er den værst tænkelige form for ateisme som Tillich siger.

Gud og mennesket er en samhørende konstruktion som også bibelen er et bevis på hvert eneste side, ja du finder ikke en eneste side i Bibelen hvor det ikke er menneskets forhold til Gud der er på tale

Gud giver sig til kende igennem åbenbaringer, igennem sin Ånd, Guds Ånd der er anderledes end menneskets ånd. Alle mennesker kunne lynhurtigt gøre store fremskridt hvis de lærte at skelne mellem menneskets ånd og Guds Ånd (1)*.

Det første man skal lære er denne skelnen som er let nok, derefter skal man leve med forskellen en go periode, så man ved hvad der er fra os selv (et menneskeligt åndsprodukt) og hvad der er fra Gud. Igen noget alle mennesker kan lære forholdsvis hurtigt, i løbet af et par år. Og så derefter bliver man et menneske med skelneevne og så begynder de helt store åbenbaringer (1)* og inspirationer og kalds vækkelser og stærke MOTIVATION'ER eller arketyper at manifesterer sig, hvorigennem Gud bruger os som et redskab her på jorden. Ja Gud behøver os mennesker, selv en social udstødt som Gerth arbejder Gud på. Gerth har i mange år ikke syntes han var noget, men på det ser Gud ganske anderledes og har sendt sin Ånd, Helligånden i retning af Gerth. Når Gud elsker Gerth hvorfor skulle han ikke også elske og ville dig Arne? Men sålænge du intellektuelt blot vil have Wikipedia overblik og sætte grænser for Gud (og hele tiden fortælle at her og her kan Gud ikke være og gøre sig gældende) og du ikke ønsker NYT LIV, Guds Ånds begær er nemlig NYT LIV, så vil du selvfølgelig kun leve i din egne vildfarelse om det religiøse. Guds Ånd kan ellers gøre så meget godt for dig Arne som for alle os andre. Vi skal bare snakke om det på en nede på jorden forståelig måde. Det er slet ikke så svært, lyt fx til Jesus og Paulus og HansKrist, det er jo rørende og enkelt og let forståeligt hvad de siger alle tre, ja selv Gerth kan sige noget interessant, hvis han bare gad droppe sin barnlige kristendoms kritik der ikke er kød på for voksne mennesker, der kender bare lidt til teologien.


(1)*:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.




-0-0-0-0-

Og både du Arne og Gerth forstår ikke det åndelige. I er hyle morsomme at høre på når I hidser jer op over at de kristne taler om Gud som de kender som en kærlig far der elsker os og gir os så meget gennem sin Ånd. Læs fx sidste halvdel af Rom 7 og Rom 8. Alle de helt store har læst de halvanden kapitel og udtalt sig om hvad det er vi her høre. Som Freud, Lacan, og moderne neurovidenskab ud fra den Polyvagale Theory om det autonome nervesystem kaster sig over de halvanden kapitel burde du Arne også. Det er så dyb, så dyb, en forståelse vores nervesystem og et menneskeliv der her beskrives til alle tider.

Skulle man vælge 10 kortere tekster der har forandret verdenshistorien og menneskehedens liv og hjulpet utallige sjæle, enkelt sjæle, så vil de halvanden kapitel skulle medtages. Som 1 Kor 2 og 13 og 2 Kor 3 fx. Og ja hvad med Galaterbrevet og hele Romerbrevet.

Det er ikke uden grund at Paulus er det menneske der dagligt citeres mest og som flest mennesker kan referere eller citere udenad.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29152 - 24/01/2020 00:02 Re: Hvem kan forklare gud? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Fair nok v.h.a. Johannes-evangeliets kapitel 14 at søge at nå frem til, hvad du kalder "den sande gud", hvorom du tilføjer:
Citat:
Abraham, Isak og Jakobs gud - og Jesu far - himlen og jordens skaber - i kraft af den hellig ånds virke ...
Også vers 23 i samme kapitel finder jeg væsentligt:
Citat:
Jesus svarede ham: »Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham.
ligesom vers 26:
Citat:
Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.
Der minder mig lidt om Gerth.

Jeg hæfter mig også ved ordene "Den, der elsker ...".
Det er for mig at elske verden - og hvad der er bag - og i - den - og som de kristne i mine øjne lidt for dristigt kalder Faderen, Sønnen og Helligånden smiler

M.v.h. Arne smiler I kærlighed til denne klode og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29153 - 24/01/2020 00:20 Re: Lyser på vej [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ja, Hanskrist, så er vi jo dér igen, og jeg kan fortsat ikke følge dig i din noget nær almægtige placering af mennesket i verden.
Om der ikke var ét eneste menneske på denne klode - eller andre steder i universet - ville der for mig stadig være, hvad vi sædvanligvis kalder Gud.
Den opfattelse kan jeg ikke ændre.
Og jeg har ikke til hensigt at søge at ændre din.

M.v.h. Arne smiler I kærlighed til denne klode og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29154 - 24/01/2020 00:27 Re: Lyser på vej [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
ville der for mig stadig være, hvad vi sædvanligvis kalder Gud.

Nej Arne, du har lige sagt du ikke var der, hvordan pokker kan Gud så være der for dig, når du ikke er der.

Gud er sammen med mennesker og fjerner du mennesker så forsvinder Gud også med menneskernes forsvinden. Gud og mennesket er en samhørende konstruktion. Ikke sådan at forstå at det er en menneskelig opfundet konstruktion. Som hvor kommer sproget fra må vi sige hvor kom den konstruktion med menneskets ånd og Guds Ånd lige fra. Noget neurovidenskab kan sige rigtig rigtig meget om.

Fjerner du alle mennesker som Peter Dass påstår i sin salme, så er der kun dig Arne og Peter Dass der tror Gud forbliver, nej Gud dør i og med vi mennesker dør om vi dør


Arne du og Jan ABC I gør tingene alt for vanskelig og svært at forstå. Man får hovedpine af at tænke som I gør. Gud er ikke ude i meget svære problemstillinger og hovedbrud, Gud er hos os på en rar måde, fyldt med sødhed, kærlighed, recovery og HEALING
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 34 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 33 34 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk