annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26875 - 17/02/2019 21:33 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: somo]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Psst!

Var det mon ikke noget for dig, Somo, at blive bartender i Café din sjæls frelse?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26879 - 18/02/2019 01:28 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Gerth du skriver til Simon:



Citat:
I et andet emne har en religiøs person lige mistet mere interesse for mig på grund af min kritik af Biblen med dens fra Det Nye Testamente eksempler om mangel på nutidens menneskerettigheder som et noget forældet ´mørke´. Vedkommende hånede med ord om, at jeg er for dum og uvidende om Bibelens sandhed og historiske mening samt truede med noget som en psykisk manipulation.


Jeg gav ikke meget for dine Nye Testamente citater der var plukket ud af enhver sammenhæng og god forståelse hvilket da også fik dig til at konkludere flere ting der var lodret forkert. En anden grund til at det ikke virkede overbevisende på mig skyldes at det ikke var et originalt selvstændig stykke kritisk arbejde fra din side, du plukkede præcist de samme citater ud af en større sammenhængende tekstmængder du åbenbart ikke er fortrolig med og sagde nøjagtig det samme som så mange andre der bare på forhånd er negativ og kritisk stemt overfor noget de ikke forstår.

Du er bedst når du holder dig til den din Helligånd og din egen inspiration og åbenbaringer der tydeligvis gør noget godt for dig og hvor du siger mange interessante ting, at så Paulus og Berdyaev og andre har sagt det samme gør ikke din måde at formulere det samme mindre værdifuld og betydningsfuld. Og hvad det ender med for dig Gerth kan vi jo ej heller vide, da du jo er en yngre mand der nærmer dig din bedste alder såvidt dette at udarbejde dig et selvstændigt og originalt verdensbillede. Og det går godt for dig når du holder dig til din vej, men mindre heldigt da du ved hjælp af en masse tilfældige plukkede citater du troede du havde forstået Nye Testamente, Paulus fx og kristendommen den protestantiske herhjemme.

Du skal ikke interessere dig for eller bedømme løsrevne citater før du forstår den hovedtekst og sammenhæng de stammer fra. Du skal kende konteksten før du overhovedet magter at udtale og bedømme de der løsrevne citater og derfor gik det da også galt for dig Gerth, ja du konkluderede noget lodret forkert og lagde ved til en tåbelig bål/brand af skævvredne perspektiver på Nye Testamente. Og noget helt andet er at kristne jo ikke tror på en bog, men på trosbegivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus, at vi mennesker i og med trosbegivenheden KRISTUS (1)* har del i eller deltager i en hel ny Åndens væren og virkelighed fordi Gud nu ikke længere er fjern og abstrakt eller en ide, men er trådt os nær, har antaget os i kød og blod (transcendente forhold er os nu immanente). Dette vidner Nye Testamente om, den består af forskellige Kristusvidnesbyrd, om hvad det vil sige at være i KRISTUS og fx have Helligånden legemligt eller legemliggjort, i kød og blod. Ånd uden krop er ondskab og krop uden Ånd er for idiotisk.

Nå men Gerth jeg har ikke mistet endnu hverken min respekt og interesse for dig. Hverken din person eller det du bevidner overfor os om Helligånden din og hvad den udretter i dit liv. Du er måske ved at lære dit virkelige jeg at kende ville Karen Horney sige, uden at hun overhovedet ville bruge betegnelsen Helligånden her, men om hun havde kendt dig, hun ville have observeret at når du er ved at få fat i dit virkelige jeg så taler du sjovt nok om Helligånden og det må jo skyldes at du har været meget fremmedgjort overfor dit virkelige jeg, hvorfor det virker sælsom eksotisk og som fra en hel anden verden set i forhold til dit neurotiske falske jeg med alle dets vanskeligheder og kampe.

Du har efter min mening virkelig fat i noget betydningsfuldt Gerth, og hverken du eller vi kender den vej du er slået ind på til ende. Der kan ske rigtig mange spændende og gode ting. Så pøj pøj skal igen lyde fra mig af.

De bedste hilsner HansKrist

(1)*:

Her to forskellige Kristusvidnesbyrd eller vidnesbyrd om begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus:

a):

inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.



b):

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

a) og b) her var to forskellige Kristusvidnesbyrd der illustrere hvad det er kristne tror på og hvad det er vi mener med at være i KRISTUS = at være døbt.

Vi kristne er ikke firkantede i hovedet og render rundt og tror og overtror fra a - z hvad der står i Bibelen. Dette er en absurditet og et kætteri der kom efter reformationen og som desværre er meget udbredt i vor moderne reaktionære tid, trist trist, men det er og bliver et kætteri der intet har at gøre med den kristne TRO der er lig KRISTUS eller KRISTUSVIRKELIGHEDEN selv, dette at være i KRISTUS, hvilket altså også indbefatter at have vores legeme som et tempel for HELLIGÅNDEN = Den Hellige Guds Ånd.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26886 - 18/02/2019 23:32 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: Hanskrist]
somo Online   content
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442



Det Gamle Testamentes Profeter, som Abraham, Noah , forkyndte aldrig, at Gud er en del af en Treenighed, og troede ikke på Jesus som deres Frelser. Deres budskab var enkelt: Der er en Gud, og han alene fortjener din tilbedelse. Det giver ikke mening, at Gud sendte profeter i tusindvis af år med den samme vigtige besked, og så pludselig siger han, at han er i en Treenighed, og at du må tro på Jesus for at blive frelst.

Sandheden er, at Jesus prædike den samme besked, som profeterne i Det Gamle Testamente prædikerede. Der er en passage i Bibelen, som virkelig understreger hans kernebudskab. En mand kom til Jesus og spurgte: "Hvad er det første bud for alle?" Jesus svarede: "Det første af alle bud er Hør, Israel, Herren vor Gud, Herren er en." (Mark 12:28) -29]. Så det største bud, den vigtigste tro ifølge Jesus er, at Gud er en. Hvis Jesus var Gud, ville han have sagt: "Jeg er Gud, tilbeder mig", men det gjorde han ikke. Han gentog blot et vers fra Det Gamle Testamente, der bekræfter, at Gud er En.

Nogle mennesker hævder, at Jesus kom til at dø for verdens synder. Men overvej følgende sætning fra Jesus: Dette er evigt liv: at kende dig, den eneste sande Gud og Jesus Kristus, som du sendte. Jeg har herliggjort jer på jorden ved at afslutte det arbejde, du gav mig til at gøre. "(Johannes 17: 3-4). Jesus sagde dette, før han blev fanget og taget for at blive korsfæstet. Det fremgår klart af dette vers, at Jesus ikke kom til at dø for verdens synder, da han var færdig med det arbejde, som Gud gav ham, før han blev taget til korsfæstelse.

Også Jesus sagde "frelse er af jøderne" (Johannes 4:22). Så ifølge dette behøver vi ikke at tro på treenigheden eller at Jesus døde for vores synder for at opnå frelse, da jøderne ikke har disse overbevisninger.
5. De tidlige kristne

Historisk var der mange sekter i den tidlige kristendom, der havde en række tro på Jesus [1]. Nogle troede på, at Jesus var Gud, andre troede på, at Jesus ikke var Gud, men delvist guddommelig, og andre troede på, at han var et menneske og ikke mere. Trinitær kristendom, som er troen på at Gud, Jesus og Helligånden er en ud af tre personer, blev den dominerende sekte af kristendommen, når den blev formaliseret som det romerske imperiums statsrolle i det 4. århundrede. Kristne, der nægtede Jesus at være Gud, blev forfulgt af de romerske myndigheder [2]. Fra dette tidspunkt blev den trinitære tro udbredt blandt kristne. Der var forskellige bevægelser i det tidlige kristendom, som nægtede treenigheden, blandt de mere velkendte af dem er adoptionisme og arrianisme.

Dr Jerald Dirks, som er en ekspert på tidlig kristendom, havde dette at sige om emnet: Tidlig kristendom var ret konflikt med spørgsmålet om Jesu natur. De forskellige Adoptionistiske stillinger inden for tidlig kristendom var mange og til tider dominerer. Man kan endog spekulere på, at den arianiske og nestorianske kristendom muligvis kunne være en yderst betydelig kilde inden for kristendommen i dag, hvis det ikke var for den kendsgerning, at disse to grene af kristendommen, der primært var beliggende i Mellemøsten og i Nordafrika, var så lignede den islamiske lære om Jesu natur, at de helt naturligt blev absorberet i islam i begyndelsen af ​​det syvende århundrede. "[3]

Da der var så mange sekter i den tidlige kristendom, hver med forskellige overbevisninger om Jesus og med deres egne versioner af Bibelen, hvilken man kan vi sige fulgte Jesu sande lære?

Det er ikke fornuftigt, at Gud sender utallige profeter som Noah, Abraham og Moses, for at fortælle folk at tro på en Gud, og så sender pludselig en radikalt anderledes besked om treenigheden, som modsiger sine tidligere profeters lære. Det er klart, at kristendommens sekte, som troede på Jesus at være en menneskelig profet og intet mere, fulgte Jesu sande lære. Dette skyldes, at deres Guds koncept er det samme som det, der blev undervist af profeterne i Det Gamle Testamente.
Jesus i islam

Den islamiske tro på Jesus demystifies for os, hvem den virkelige Jesus var. Jesus i islam var et ekstraordinært individ, valgt af Gud som en profet og sendt til det jødiske folk. Han forkyndte aldrig at han selv var Gud eller Guds faktiske søn. Han blev mirakuløst født uden far, og han udførte mange fantastiske mirakler som helbredelse af blinde og spedalske og opdrage de døde - alt efter Guds tilladelse. Muslimer tror på, at Jesus vil vende tilbage før dommens dag for at bringe retfærdighed og fred til verden. Denne islamiske tro på Jesus ligner troen på nogle af de tidlige kristne. I Koranen adresserer Gud de kristne om Jesus på følgende måde:

O bogens folk må ikke begå overdrev i din religion og sige ikke noget om Gud undtagen sandheden: Messias, Jesus, søn af Maria, var intet andet end en budbringer af Gud, Hans ord,


Islam er ikke bare en anden religion. Det er den samme meddelelse prædiket af Moses, Jesus og Abraham. Islam betyder bogstaveligt "underkastelse til gud" og det lærer os at have et direkte forhold til gud. Det minder os om, at siden Gud skabte os, skal ingen dyrkes, undtagen Gud alene. Det lærer også, at Gud er intet som et menneske eller som noget, vi kan forestille os. Guds koncept er opsummeret i Koranen som:

\\\\






verserne af sværdet, der findes i Bibelen. Kristne missionærer bebrejder islam for "verset af sværdet" (Koranen 9/5), som de citerer andre steder uden for sammenhæng.
Vi vil tilbagekalde dem til deres gode minder og liste Sværdets vers, der er fundet i den hellige bog, inspireret, lad os huske ved Helligånden, hvem er en med Jesus fra N.T., kærlighedens Gud.
Når det kommer til at tale om volden fra de hellige tekster, skubbes hykleri til dets klimaks af kristne. Deres doktrin hævder, at deres bog er fyldt med kærlighed, at deres lære er fyldt med kærlighed, og at deres guddommelighed er kærlighed. Men vi vil se myten bag denne forestilling og minde dem om det berømte Christic-ordsprog:

Hvorfor ser du halmen i din brors øje, og ser du ikke strålen i øjet?

(Matthew 7,3)


Her er de 10 bud af bibelske jihad, som den evige - Jesus af N.T. - lagt i sin uendelige kærlighed:

1) Forbered krigen!
2) Forbannet er den, der holder sit sværd væk fra Carnaaaaaaaage!
3) Massacre fjenden til den sidste: "Dræb dem, hvor du finder dem"!
4) Sparer ikke kvinder, gamle mænd, okser, får og æsler!
5) Krænk fjendernes små piger!
6)Øksens vers, harver, sav!



ا

Rekonstruktion og finde liv i islam


-Kig på korstogerne
Dræbte millioner af mennesker, kvinder og børn uden barmhjertighed
Under Kristi navn
Jesus er uskyldig af det

Tværtimod
Profeten Muhammad i krigen
Bestil de troende
Ikke dræber kvinder, børn
Brænde ikke huse og træer

Blev Islam Spredt Med Sværdet? - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=X6_PFrYniGI

Debat mellem Islam & Kristendom - "Er Jesus Gud?" - ...
https://www.youtube.com/watch?v=h06QqLjMgrs
Top Svar Citer
#26897 - 20/02/2019 10:38 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Gerth..

"Forrummet her er offentligt men også privatejet af nogen uden det offentlige system ved at tjene penge på reklamer, så her er jeg bare mig personligt"

- Det pers. engagement er så aldeles glimrende fremfor det private, mellem mennesker det jo ikke kender hverandre til andet end meningsindholdets kanter.

"Hvis han havde ret i dette, så er livet psykopatisk i en verden med ligegyldige lidelser og istedet tror jeg på Guds kærlighed."

- Der er en væsensforskel mellem det at tilskrive livet mening, og det at skabe mening(er) med livet. Der er ingen psykopati i at erkende at det er mennesket der skaber meninger om livet, det er skam blot en nøgtern iagttagelse, der i øvrigt ikke forhindrer noget menneske i at ivaretage sine religiøse interesser. Så jeg synes da bestemt ikke du ska' tilsidesætte dit livssyn og troen på, at guds kærlighed overstråler ansigtet under opvågningen til endnu en dag i levende live. Så ganske afgjort ikke.

Ev.biologien tar' ingen hensyn til følelsesladede betragtninger om livet, den beskriver livets udvikling og forklarer det - set som modsætningsforhold til den religiøse aktivitet: at fordunkle livet med mystiske fortællinger, til hvilke mennesker selvfølgelig kun ka' forholde sig med trosanskuelser.
Distinktionen her er klar og tydelig, og det er helt bevidst. De fordunklinger har nemlig kun det syfte, at tildele private oplevelser af livet større betydning end fx sandsynlige og sammenhængende logisk konsistente beskrivelser af livet på det biologisk-filosofiske plan, hvor livet beskrevet som det kan observeres at udtrykke sig, slet ikke står i forhold til at skulle tilfredsstille forventede oplevelser med 'psykiske realiteter' på menuen. Der stilles her ingen udsigt til et sinds evt. lise, i menneskets egen oplevelse af livet.

Man ka' ikke bruge ev.biologien til at skabe etiske eller moralske meningsindhold med, det er ikke hensigten med hverken filosofiens eller det biologiske sprog, lige såvel som hensigten ikke er at diagnosticere religiøse eller ikke-religiøse troende. Men forestil dig nu, at et svært sindslidende menneske gir' sig i kast med at diagnosticere sig selv, med en håndbog om psykiske lidelser liggende foran sig. Ikke just hverken hensigten eller nogens hensigtserklæring med at skrive en psykologisk håndbog, vel?

Hvad hønsemand angår, klarer du jo fint selv at vurdere dette exempel på det ofte ubeherskede private behov for at hælde sig selv udover medmennesker - et privathysteri det dog går fint an bare at vende ryggen. Mig bekendt har troende indenfor uens trosretninger intet krav på fortrinsret indenfor nogen fælles etisk ramme. Som du sir, tillader ytringsfriheden jo alle at udtrykke sig med og uden hensyn til evt. forargelse, men var dog oprindelig ment som en søjle i demokratiet, fordi borgeren selvsagt må være fri til efter egen vurdering at vælge den politik det anser som bedste exempel på det offentliges ve og vel, og altså uden at blive forfulgt af staten. På samme måde er trosfriheden exemplet der ska vise, at enhver borger frit ka' ytre sin tro uden at staten kommer efter borgeren - vi har nemlig (trods nogens mening) ingen statsreligion. Vi har derimod en forhistorie med kristendommen, en politisk forhistorie som vi helst ikke skulle se gentaget med fx islamiske forhold, og af den art Somo her i tråden reklamerer for!

M.h.t. 'sandheden', ja så ér begrebet altså en egenskab ved en påstand, og forbliver at være dette uanset nogen form for tro. Det er svært at finde sandheden, derfor er det også så vigtigt at man anstrenger sig til det yderste for at finde den. Og det gør man altså ikke ved sprogligt blot at fordunkle alt omkring sig med mystik man godt ka' lide..;)

Det ka' i øvrigt kun glæde mig at du er lykkelig, så hvis din lykke er fundet i kraft af religion og gud, tja, så sidder du jo på den grønne gren og bliver sgu ikke revet ned af mig, derfor heller ikke af mine holdninger, der jo ka' være så aldeles ligegyldige i både denne og anden forbindelse.

mvh & god dag..;)
Simon


Redigeret af Simon (20/02/2019 11:18)
Top Svar Citer
#26898 - 20/02/2019 13:18 Re: Rizq af Allah og Zakat [Re: Simon]
somo Online   content
bor her
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1442
Hvad er formålet med livet i islam? Det korte svar er, at mennesket er skabt for at tilbede Skaberen ved at følge de love, der er foreskrevet. Gør man det, tjener ens tilbedelse ligeledes også et andet stort formål i livet


Allah Den Nådige, Den Barmhjertige siger i den hellige Koran:
"Ej skabte Jeg jinn og mennesket for andet end at de skal tilbede Mig." [Koranen 51:56]

Udfra dette vers ser vi, at mennesket er skabt alene for at tilbede Skaberen.

Vi er skabt for at være lydige overfor Allah og følge de åbenbaringer, der er blevet åbenbaret for os gennem de ufejlbarlige Profeter.
For muslimerne er dette liv midlertidigt. Menneskets rigtige liv starter først i den næste verden, når døden indtræffer. Denne verden er altså blot en bro til det hinsidige liv. Denne verden er for en muslim en test, som Allah har udsat mennesket for. Denne test går ud på at tilbede Skaberen Allah og være lydig overfor de krav, der er blevet stillet. Og før man overhovedet kan være lydig overfor Skaberen, er det selvfølgelig et krav, at man i første omgang tror på Ham.

Derefter vil mennesket, der tror på Allah, blive bedømt efter de gode og dårlige gerninger, det har udført. For den person, der har benægtet Allah, venter der et dårligt hinsidigt liv, altså helvedet. For den person, der tror på Allah og har flere gode gerninger end dårlige, venter der et godt hinsidigt liv, altså paradiset.

Når dette er sagt, så betyder det ikke, at de love og regler,man har i islam, kun har det formål at teste mennesket. I islam er man overbevist om, at de love og regler, Allah har bestemt for mennesket, er til menneskets eget bedste og kun gavner den, der følger og efterlever dem. Allah understreger nemlig i den hellige Koran, at de ting, Han beordrer os til, er til vores eget bedste, men at det ikke er sikkert, at vi altid kan se det.

Som konklusion kan vi sige, at vi mennesker er skabt for at tilbede Skaberen ved at følge de love, der er os foreskrevet. Disse love er med til at gøre os til bedre mennesker. Så meningen med livet er kort sagt at være et godt menneske, både overfor en selv, ens medmennesker og ikke mindst overfor Skaberen.

Meningen med livet (spoken word) (danske tekster) [HD] - ...
https://www.youtube.com/watch?v=n6puDpCHnqM

Dr.Zakir Naik - What is the Meaning of Alif Lam Meem in the ...
https://www.youtube.com/watch?v=VrnnZYbz3EY
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk