annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 107 af 130 < 1 2 ... 105 106 107 108 109 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26255 - 23/09/2018 12:48 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Gud lever i kraft af vore bevidsthed, hvad enten ordet gud bruges om energien som første årsagen til alt eksisterende, eller om gud tilmed personificeres som førsteårsag til samme.

Det er der jo ingen bevis på guds eksistens, med mindre man kæder ordet gud sammen med, at verden er, så er beviserne jo tydelige ...

... ligeså for den enkelte der måske mener, at gud henvender sig gennem sin ånd. Jo sådan bibelen forstås som guds ord.


Når Gud personificeres som i kristendommen – og på forskellig vis - lever denne gud kun i kraft af vores bevidsthed – eller du ved måske, hvor denne gud ellers findes/lever ...

... og når ordet gud benyttes om energien - altså uden at personificere ordet gud - som første årsagen til alt liv – hvor er gud så i dag?

¨¨¨¨



Redigeret af Tikka (23/09/2018 13:18)
Top Svar Citer
#26256 - 23/09/2018 13:19 Gud og vi er uadskillelige [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:


Startpunktet - udgangspunktet er menneskets bevidsthed da gud lever i kraft af vores bevidsthed.

Så hvordan er gud kommet ind i menneskets bevidsthed, og hvorfor vil mennesket tro på en gud.


Som det er i dag er både Gud og mennesket jo begreber der får deres liv i kraft af at vi er sprogbrugende væsner. Så måden vi forstår os selv mennesket er ikke uafhængig af hvordan vi ved hjælp af sproget har en samtale med hinanden derom, men både mennesket og Gud (Ånden der drev på os) eksisterede før vi fik den bevidsthed der er kommet istand ved hjælp af sproget.

Så Gud og mennesket har altid eksisteret side om side eller været iboende hinanden (1)*. Der har altid været noget der driver på mennesket (Ånd er det der driver på mennesket) også før 1): før mennesket blev bevidst (sproglig bevidst) om det eller den Ånd der drev på og gjorde sig gældende overfor mennesket og 2): før mennesket blev bevidst (sproglig bevidst) på og om sig selv (før mennesket fik øje på sig selv og vi kunne føre en samtale om det menneskelige).

Så GUD og mennesket har altid sameksisteret. Og skal der endelig være tale om "hvem" først af mennesket og Gud, er Gud før mennesket (ideen om mennesket), før vi fik øje på os selv.

Gud er os nærmere end vi er os selv nær. Mennesket har ikke opfundet Gud, men Gud (Ånden) var der først eller i det mindste ""co" -eksisterende, sameksisterende, se (1)*.

Ånd betyder at være ude på noget, og mennesket har altid været ude på noget, drevet og motiveret og er derfor et åndeligt biologisk væsen fra først af. (1)*

På et tidspunkt kommer sproget og dermed moderne homo sapiens bevidstheden, og så begynder vi at tale om alt der er, og den Ånd (Gud) der driver på mennesket bliver selvfølgelig også italesat. Men det er altså ikke en menneskelig opfindelse at vi mennesker er åndelige væsner det var der allerede før vi fik sprog og vores religiøse spirituelle diskurser.

Først var Gud og mennesket sammen og uadskillelige. Men så får mennesket øje på sig selv og det spalter sig fra Gud (Livets Ånd og Livets Ånds Love), falder væk fra (syndefaldet), går væk fra livet med Gud (Ånden, Livets Ånd), fordi det nu kan gå sine egne, menneskets veje her i livet. Syndefaldet er at vi ikke behøver leve i overensstemmelse med Livets Ånd Gud og livets åndelige lovmæssigheder.

Men alle vildfarne fortabte syge mennesker kan til enhver tid vende om til Gud og blive helbredt og HEALET som Gud gennem evangeliet om Kristus/Sønnen og gennem Helligånden kan finde et syg og fortabt menneske og HELBREDE det. HEALING fylder hele nye testamente, nye testamente er ikke en verdensforklaring eller en forundring over at verden er. Nye Testamente er en KRISTUS IMPULS af kreativ ekstatisk fornuft ind i verden. Det er en SPIRITUALITET uden sit lige religionshistorisk set påstår både Rudolf Steiner og Albert Schweitzer og Nicolai Berdyaev og HANSKRIST med mange flere der forstår tingene. Selvfølgelig skal der være en kritik af vores position, det skærper kun vores dybe forståelse tingene.


(1)*:

Citat:
I mennesket er intet "blot biologisk" eller "blot åndeligt". Hvert eneste celle i menneskets krop/legeme participerer i menneskets frihed og åndelige, ligesom hver eneste åndelige og kreative handling henter næring i menneskets biologiske vitale kræfter. Tillich/HansKrist


Altså det er ikke Gud (Ånden) der er kommet ind i menneskets bevidsthed, moderne sproglige bevidsthed på et tidspunkt, det er menneskets sproglige moderne bevidsthed der er kommet til på et tidspunkt, men før dette sameksisterede Gud (Ånden) og mennesket. Så Gud eller Ånden og det åndelige er ikke noget kunstigt der er vores biologiske liv og eksistens fremmed. Alt biologisk liv er drevet af noget og dette er Ånden der driver på os og gør at vi er ude på noget, vi er intentionelle motiverede væsner.

Gud (Ånden og det åndelige) er ikke en fremmed størrelse, men hører livet til fra vores tidligste morgengry på scenen.

Det der er fremmed og kunstigt er de løgnehistorier vi kan finde på at opdigte om Gud, Ånden og de åndelige forhold. Som når vi tror mere på bibelen end Gud (Ånden og det åndelige), så går det rent galt og mennesket bliver fremmed for Gud og forstår ikke længere tingene og det medfører ateisme. Ja der er intet som "bibel troen-skab" bibelsk overtro der medfører ateisme.

Som også den værste form for ateisme er at tro Gud eksisterer uafhængig mennesket. Dette er en uhyrlighed som det er en tåbelighed, da Gud altid er os nærmere end vi er os selv nær. Så det transcendentale er iboende eller immanent som dybdepsykologien og psykoanalysen med opdagelsen af det ubevidste har åbnet vores forståelse for det.

-0-0-0-0-

Gud er det og den Ånd der vil os det godt også benævnt "Guds Kærlighed Kristus" hos Paulus. Guds, Åndens begær er livet som Paulus siger det flot i forlængelse af Rom 8, hvor Gud omtales som Livets Ånd.

Ingen mennesker ved deres fulde fem kan benægte disse forhold jeg har beskrevet så flot, men vi kan benægte bibelsk og "koransk" fundamentalisme og overtroiskhed. Dette er altsammen ikke fra Gud men menneskelig galskab, religiøs sindssyge, naivitet og overtroiskhed.

Men at forstå fx Paulus og Nye Testamente er ikke overtroiskhed, det hører nemlig med til menneskets moderne videnskabelige bevidsthed at forstå tingene dybt og grundigt.

Kirken og reformationens angst for Helligåndens (kreativ ekstatisk fornuft) indflydelse og ledelse af mennesket var så stor at man bandt Ånden til hvad der stod i Bibelen og pludselig var troens genstand hvad der stod i en bog og ikke den levende Gud Ånd vi mennesker kender fra os selv.

Mennesket mistede samtalen (bønslivet) og samlivet med Gud og alle de vidunderlige guddommelige forhold der hører naturligt til dette at have Gud med inde over sit liv.

-0-0-0-0-

Da mennesket bliver sprogbrugende væsen kan det nu sætter ord på alt der er en faktor og gør en forskel i menneskets liv. Og Ånden der driver på os og Åndens mange manifestationer og kræfter (driver os og besætter os og helbreder os) kan vi nu få en samtale med hinanden om, og verden ser de første religiøse spirituelle diskurser.


Mange kærlige hilsner HansKrist


PS:

Og Arne du er og bliver Arne.

Ja jeg tænker på dit svar til Tikka og mit.

Længere væk fra hinanden i position kan to mennesker ikke komme. Dette er alt sammen fint nok.

Men jeg tilhører ikke den strømning der forbinder det religiøse spirituelle med en verdensforklaring. Dette hører ateismen til, det hører new age buddhismen til og det hører bibelfundamentalismen til og ja også islamisk fundamentalisme.

Men det findes ikke i den Paulinske KristusMystik og Spiritualitet som vi lærer denne at kende i Nye Testamente og ej heller er det noget der tilskrives Jesus at hun skulle være optaget af at verden er. Overhovedet ikke.

PPS:

Og Tikka du er og forbliver Tikka. Din bibel overtroiskhed dominerer fuldstændig dine egne erfaringer, dine egne religiøse spirituelle erfaringer. Som alle bibelfundamentalister er HELLIGÅNDEN og kreativ ekstatisk fornuft, udelukket og erstattet af bibelkonkordantisk flad mentalitet (ubegejstret fornuft og tænkning, depressiv mismodig tænkning).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26257 - 23/09/2018 15:48 Re: Lidt strøtanker ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg er meget overrasket over så lille forskel, der er mellem det, du skriver, og det jeg skriver.
At møde ligesind er nok altid glædeligt - det er i hvert fald, hvad jeg mærker blinker
Dit spørgsmål:
Citat:
... og når ordet gud benyttes om energien - altså uden at personificere ordet gud - som første årsagen til alt liv – hvor er gud så i dag?
har jeg ikke noget svar på andet end, at her jo ikke alene er tale om første-årsagen til alt liv men større endnu: Alt værende!

For mig gør dét ordet: Gud - brugt i denne sammenhæng - uendeligt meget mere stort og ufatteligt, end nogen religion kan rumme chockeret

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26258 - 23/09/2018 16:42 Re: Gud og vi er uadskillelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Jeg genkender mange af dine ord fra, hvad du tidligere har skrevet, og jeg er jo klar over, at du her skriver helt rent og skært om, hvordan du oplever Gud.
Det får mig til at spørge mig selv om, hvorfor jeg er så dum, at jeg ikke fatter dine ord - men så kommer jeg ikke længere.

Jeg forstår jo, at din Gud ikke relaterer til "skaberværket", men så forstår jeg desværre ikke rigtig mere.
At der er en sammenhæng til den jødiske opkræver af skat til romerne, Paulus, der fik en blændende og blindende åbenbaring "på vejen til Damaskus", har jeg dog fattet, og jeg har da også søgt at fatte lidt mere ved at læse mange af hans ord i kristendommens Bibel, ligesom du tidligere har søgt at forklare for mig - men desværre, jeg føler mig stadig "på bar bund".

Jeg kan ikke lade være at tænke, at du måske selv har oplevet en åbenbaring, der ligner den, Paulus berettes at have haft.
Det har vi vist været inde på før - dog som jeg husker det uden nogen egentlig afklaring.

Jeg opfatter dig, som den debattør her på Trosfrihed.dk, der har den mest faste kristne tro, og som har kendskab til en masse andre med en lignende fast tro.
Så meget mere ærgerligt er det jo - for mig - at jeg er for dum til at kunne forstå dig.

Jeg har en teori om, at men egentlig kun vil kunne forstå dig, hvis man selv har haft en lignende oplevelse - men om den er rigtig ved jeg jo ikke.

Jeg har mange gange - både nu og tidligere - sagt til mig selv: "Prøv at læse ordene fra HansKrist igen" - og jeg har gjort det - men det har ikke bragt mig videre.

Så jeg må nok affinde mig med, at respektere din tro/overbevisning/indsigt - uanset at jeg ikke fatter den - og uanset at jeg ikke er tilfreds hermed.

Inden i mig er der noget, der har lyst at råbe til dig: Så gør dig dog forståelig mand!, men jeg ved jo godt, at jeg her er urimelig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26259 - 23/09/2018 20:11 Re: Lidt strøtanker ... [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas...

En god respons du der kommer med.

Jeg må hellere advare om at jeg har fået lidt indenbords, så jeg ved ikke rigtigt, om jeg burde skrive mere, men jeg er ikke fuld - endnu - så...

Har været ude og spille petanque lørdag og idag, og så skal der slappes lidt af med nogle øller (ihvertfald denne gang).

Er meget glad for de respons som er kommet fra dig, Tikka, Arne og HansKrist.

Der er noget at tænke over.

Jeg vil ikke missionere for Vandrer mod Lyset, men jeg synes bogen - eller værket - kommer med noget interessant - at Gud ikke bare har fået en fribillet til himlen - at Gud selv har måttet gennemgå nogle ting - en udvikling.

Hvad er Gud?

Hvis jeg havde en uddannelse (inden for filosofi eller sådan noget), så kunne jeg nok mig formulere mig bedre eller stille tingene anderledes op, men jeg er bare mig og det er nok ikke så dårligt ler

Ja, jeg er ikke perfekt - men en gud er jeg vel? Det sagde Jesus ihvertfald såvidt jeg husker blinker

Nu er jeg ved at blive fuld kan jeg mærke smiler

Jeg skriver som øllerne ryger indenbords...har lyst til at sætte musik på, men nu skal jeg holde hovedet klart engel

Kan nogen opsummere det vi taler om?

Vi skulle jo helst tale om jordbær og ikke blåbær...

Hvad var det du skev Thomas:

Citat:
Om Gud og tid -

Jeg forstår godt din undren, hvad enten vi forestiller os en uendelig regres eller et begyndelsestidspunkt. Men inden vi lader vores forestillinger om tid gøre forestillingen om Gud umulig, vil det måske være på sin plads at gøre os klart, hvorvidt vores forestilling om tid overhovedet er nogenlunde korrekt ...?!


Hmm...

Er vores forestilling om tid korrekt? Hvad er den baseret på? Hvad er tid?

Har I læst de respons som kom I denne tråd og forstået dem:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?t=34632

Jeg angriber eller kritisere ikke nogen, men hvis I har noget at byde ind med, så synes jeg I skulle komme med det og være med til at sætte gang i dette lovetrain. For kærlige mennesker er I jo heart
Men er I ligesom Divine Insight yeah

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Hvad er et normalt liv? tommelop


Redigeret af ABC (23/09/2018 20:18)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 107 af 130 < 1 2 ... 105 106 107 108 109 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk