annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 49 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25545 - 27/05/2018 12:22 Re: Paradis på jorden [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Min foreløbige konklusion:
Jeg har gennemgået denne tråd: Mennesket og verden, og må jo erkende, at vi har været vidt omkring undervejs.
Men det, jeg når frem til, er, at vi mennesker har muligheden at præstere noget nær et mirakel, hvis blot vi satser på vore evner til logisk tænkning og til omsorg for hinanden, for verden og for os selv.
Det er jo evner, som vi alle har – om end i forskellig grad – og det er jo egentlig ikke særlig indviklet blinker

Hvad der hindrer os, er vel alene andre følelser, der skubber omsorgen til side, såsom begær, misundelse, vrede, afsky og angst.
Skal sådanne følelser virkelig have lov at hindre os?

Det er jo også klart, at det alene er os velbjærgede og nogenlunde harmoniske mennesker, der aktivt har mulighed for – overskud til – at præstere sådan omsorg, for vi behøver jo ikke at bruge alle kræfter alene på at overleve - dyr kan også præstere omsorg, men vi mennesker har vel her verdensmesterskabet.

De forskellige religioner inspirerer – hver på deres måde – til omsorg:
Ultrakort står kristendommen vel for almen kærlighed, islam for bl.a. omsorg for vejfarende og dyr og buddhismen for omsorg for mange andre levende væsener – endda myrer – mens en livsholdning som humanismen vistnok alene fokuserer på respekt for hvert enkelt medmenneske.
Ingen af alle disse livsholdninger synes dog at rumme omsorg for kloden og dens klima – vel især fordi man ikke var opmærksom på den slags, da de opstod.

Men uanset alle disse ”gode kræfter”, vi mennesker har udviklet, så er vi jo desværre i fuld gang med at gøre denne klode til et ”Helvede på jord” – i stedet for et ”Paradis på jord” – som vi jo faktisk ret let kunne.

Vi piner kloden med CO2 – ikke mindst fra vore kraftværker, der afbrænder fossilt og nyhøstet organisk materiale – i stedet for som i Frankrig at benytte CO2-fri moderniserede og sikre atomkraftværker, der kun efterlader lidt affald, som vi kan styre – og vi forurener også på mange andre måder – uden at rydde op efter os.

Vi kriges – både magtpolitisk og religiøst – i stedet for at være diplomater.

Vi – de rige lande – stjæler fra de fattige lande – ca. 10 gange mere end vi yder i ulandshjælp.

Vi affinder os med at de rige i vore rige lande stjæler mere og mere fra især de fattige.

Vi piner vore forbrydere – i simpel hævntørst – i stedet for at hjælpe dem fri af kriminalitet – inspirere dem til ”bod og bedring” – og til at blive gode samfundsborgere.

Vi har så opfundet begrebet ”det onde”, som vi bekvemt kan skyde skylden på – mens vi fortsætter i vore egoistiske følelsers vold.

Det eneste fornødne til at nå ”Paradis på jord” er jo indsigt og fornuftig omsorg – evner, som vi er begavede med, men ikke bruger – vi nøgne aber – med alle vore mange religiøse dogmer – og destruktive følelser.

Er det ikke på tide, at vi mennesker – den for tiden dominerende dyreart på denne klode – begynder at bruge vore evner til andet og mere end den rene egoisme – en egoisme, der skader vore omgivelser i stedet for at hjælpe – og ender med at skade os selv?

Detaljerne kan selvfølgelig diskuteres, men hvem kan seriøst og overordnet have indvendinger mod sådan indsigt og omsorg?

Så kommer sikkert indvendingen: Det går ikke, fordi mennesker er onde.
Den ”køber” jeg ikke, jeg tror ikke på, at nyfødte menneskebørn er onde engel

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25550 - 29/05/2018 03:18 Re: Paradis på jorden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Vi har så opfundet begrebet ”det onde”, som vi bekvemt kan skyde skylden på – mens vi fortsætter i vore egoistiske følelsers vold.

Hvis "det onde" ikke eksisterede i menneskets bevidsthed, vil jeg tro, det samme ville gælde tanken om paradis - for idéen om paradis på jord er vel tanken om et liv uden ondskab – og for nogle et liv med gud, for paradiset – Eden - er jo guds have.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
De forskellige religioner inspirerer – hver på deres måde – til omsorg: .........."

Ingen af alle disse livsholdninger synes dog at rumme omsorg for kloden og dens klima – vel især fordi man ikke var opmærksom på den slags, da de opstod.

Jeg forstår jo ikke, hvorfor du ikke vil anerkende, at bibelen siger, mennesket er sat til at passe på jorden.

Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han skulle dyrke og vogte den 1 Mosebog 2:15

http://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Ang. foreløbig konklusion (2*) og udsagn før dette (1*)

1* - Arne:
Citat:
Med kærlighed og tolerance som grundholdning ville vi mennesker kunne give hinanden og vore omgivelser – ja hele kloden – det bedst mulige liv.


Paradis på Jorden
engel #25500 - 19/05/2018 16:05


2* - Arne:
Citat:
Det eneste fornødne til at nå ”Paradis på jord” er jo indsigt og fornuftig omsorg

I din foreløbige konklusion - #25545 - 27/05/2018 12:22 - som du fremfører som en sandhed, har du udskiftet kærlighed og tolerance med indsigt og fornuftig omsorg – hvorfor denne ændring.

Det må du gerne forklare, da jeg forstår, at du mener, begge kan føre til paradis på jord.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25553 - 29/05/2018 16:27 Re: Paradis på jorden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Hvis "det onde" ikke eksisterede i menneskets bevidsthed, vil jeg tro, det samme ville gælde tanken om paradis - for idéen om paradis på jord er vel tanken om et liv uden ondskab – og for nogle et liv med gud, for paradiset – Eden - er jo guds have.
Mit svar:
Jo - du har jo ret i dette med yin og yang - møntens to sider - paradis og helvede - godt og ondt - osv. - og ligeså at begrebet Paradis er hentet fra kristendommen/jødedommen.
Det, jeg tænkte på angående "det onde", var imidlertid det, man kalder projektion:
Citat:
den mekanisme, hvor man ubevidst tillægger andre nogle af de egenskaber, som man selv har, og som man ikke vil være ved

Du skriver også:
Citat:
Jeg forstår jo ikke, hvorfor du ikke vil anerkende, at bibelen siger, mennesket er sat til at passe på jorden.
Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han skulle dyrke og vogte den 1 Mosebog 2:15
Mit svar:
Jamen det vil jeg da også anerkende, men for mig er Bibelens skribenter ikke autoriteter - selvom meget af det, de har skrevet, for mig er inspirerende.

Endelig skriver du:
Citat:
I din foreløbige konklusion - #25545 - 27/05/2018 12:22 - som du fremfører som en sandhed, har du udskiftet kærlighed og tolerance med indsigt og fornuftig omsorg – hvorfor denne ændring.
Det må du gerne forklare, da jeg forstår, at du mener, begge kan føre til paradis på jord.
Mit svar:
Jo - skarpt set! tommelop
Det var i eftertanken om, hvad der kan hindre os i at gøre verden til "Paradis på jord" - og hvor jeg nævnte følelserne: begær, misundelse, vrede, afsky og angst, at jeg erkendte, at vi end ikke behøver vores evne til uselvisk kærlighed, men kan nøjes med omsorg, og at tolerancen vel kommer af sig selv, hvis blot man har tilstrækkelig indsigt i det, man ikke umiddelbart kan tolerere.

Tilbage bliver så, om der er andet end de ovennævnte følelser - begær, misundelse, vrede, afsky og angst - der kan hindre vejen til "Paradis".
Jeg har ikke fundet andet.
Kan du se andet?

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Det kan nok virke højrøvet at se på Bibelen, som jeg gør, men jeg må jo være ærlig og indrømme, at jeg er højrøvet - men dog inspireret - af Bibelen - såvel som af mange af andre religiøse skrifter blinker
A.
Top Svar Citer
#25558 - 31/05/2018 11:41 Re: Paradis på jorden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Tilbage bliver så, om der er andet end de ovennævnte følelser - begær, misundelse, vrede, afsky og angst - der kan hindre vejen til "Paradis".
Jeg har ikke fundet andet.
Kan du se andet?

"Kan du se andet?"

Ja viljen – for du forestiller dig vel ikke folk vil følge din helt igennem urealistisk tanke, som ikke har en pind med paradis at gøre.

Jeg har ikke på noget tidspunkt troet på din paradistanke, og regner heller ikke med du selv gør.

Jeg mener, din paradis tanke - at gøre verden til "Paradis på jord" - i dine forskellige præsentationer er "en tynd kop the" - som ikke har en chance for at blive realiseret.

Du har intet program som kan samle og lede folk i samlet flok og retning.

Det mest konkrete du er fremkommet med er indførelse af atom kraft og afskaffelse af straf til forbrydere, samt ikke at blande sig i andre landes regeringsform.


Gad vide hvad du vil stille op med de, som ikke vil dit paradis.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25560 - 31/05/2018 17:43 Re: En bedre verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du nævner viljen som en hindring for ”Vejen til Paradis”, men viljen kommer jo ikke ud af den blå luft, den kommer vel fra fornuft, følelser, fornemmelser og intuitioner, og her nævner du ikke yderligere hindringer, end hvad jeg allerede har nævnt: begær, misundelse, vrede, afsky og angst.
Og så er spørgsmålet vel om sådanne følelser får lov at spærre for indsigt og omsorg – og alt det gode vi mennesker dermed kunne udvikle.

Måske det var mere rigtigt at droppe al snak om Paradis og blot tale om en bedre verden, som vi meget let kunne opnå med vore evner til indsigt og omsorg – evner som vi mennesker jo er begavede med!

Jeg ved jo godt, at jeg startede med at kalde det kærlighed og tolerance – og nu siger jeg blot indsigt og omsorg.
Det er nok fordi, jeg endnu ikke var helt afklaret – og fordi indsigt og omsorg nok er mere fundamentalt – og tillige mindre krævende.

Så peger du på dem, der ”ikke vil med på den vogn”.
Her drejer det sig jo - for mig - netop om at få indsigt i hvorfor – og du er jo tydeligvis en af dem, der har det sådan.

Derfor ville det være af den allerstørste værdi for mig at lære at forstå, hvad det er, der byder dig imod den idé, at vi ca. 7 milliarder mennesker alle kunne have det bedre i en bedre verden, hvis blot vi valgte at opføre os lidt bedre overfor hinanden og overfor verden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 49 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk