annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 83 af 130 < 1 2 ... 81 82 83 84 85 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25446 - 10/05/2018 16:37 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Hvordan skal dette forstås:

Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.

Jeg troede de (mennesket) var Guds børn?
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25447 - 10/05/2018 17:16 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Hvordan skal dette forstås:

Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.

Jeg troede de (mennesket) var Guds børn?


Her er, hvordan jeg har forstået det:

Mennesket er skabt i Guds billede. Men vores billede knækkede i syndefaldet, fordi vi ikke adlød Gud. Vi fravalgte at lade os lede af Gud. Vi skulle have været forvaltere af Hans verden og have strålet Hans lys ind i verden. I stedet lod vi os forføre og lokke af denne verden - af slangen, en af skabningerne, ikke af selve Skaberen.

Jesus Kristus er det fuldkomne Guds billede, og hans ånd - Helligånden - vil genskabe os i Guds billede, så vi kan stråle Guds lys ind i verden og handle i Jesu Kristi navn i forventningen om den dag, hvor Gud vil transformere hele verden. Den dag vil Faderen fuldende alt, hvad vi har gjort i Sønnens navn, og give det sin rette plads i Den Nye Skabelse. Mennesket vil også transformeres. Igen vil vi iklædes kød ("vi tror på kødets opstandelse") - men i en transformeret krop som passer til den transformerede verden.

Det er, allerede nu, når vi tager imod Jesus, at vi bliver Guds børn - Jesus' brødre - genfødt af Gud. Da er vi nye skabninger i Kristus og kan med glæde se frem til den dag, hvor vi genopstår til et nyt aktivt liv i en verden, som er født ud af den gamle verden - men en ny verden uden ondskab, lidelse, forgængelighed og død.

------------

Jeg håber at kunne lokke dig til at læse:

Romerbrevet 8
Første Korintherbrev 15

I den engelske oversættelse træder det med "den nye verden født af den gamle verden" måske tydeligere frem:

We know that the whole creation has been groaning as in the pains of childbirth right up to the present time.
(Romerbrevet 8:22)


Men prøv at læse begge kapitler nogle gange og se, hvordan det hænger sammen med det, jeg har skrevet.

Og igen - det er ingen hemmelighed - jeg er stærkt inspireret af Tom Wright.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25448 - 10/05/2018 19:22 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg vil gerne læse det anbefalede:

Romerbrevet 8
Første Korintherbrev 15

Hvis jeg lige må kommentere på det andet, for jeg kan ikke følge det med at vi bliver Guds børn...jeg kan forstå at vi (børnene) skal vende om til Gud. Men vi er og bliver stadigvæk børn af Gud. Nu er vi bare børn som er vendt om til Gud.

Jeg har desuden (og som sagt) meget svært ved at lægge denne beretning fra mig:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a28.htm

Som sådan tror jeg på åndens opstandelse.
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25454 - 12/05/2018 14:14 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Thomas,,

jeg har altid undret mig over at det nye perspektiv på Paulus undgik Albert Schweitzer,, men det har N T Wright rådet bod på, også han undrede sig over som de nye Paulus lærde de glemte Albert Schweitzer.

Men nu er det lige før jeg har lyst at skrive til N T Wright, Tom Wright, og spørge hvorfor pokker der ikke er nogen der tager Paul Tillich med?

Jeg kan godt se hvorfor der ikke er nogen der inddrager Paul Tillich i deres Paulus forståelse.

Nå det jeg vil sige Thomas,, er vist bare at jeg er begyndt at snuse lidt til N T Wright,,, og indtil videre er han en positiv overraskelse for mig.

Især har hvad han skriver i sin bog: "Paul and his recent Interpreters" glædet mig rigtig meget. Såvel som hans humor der skinner igennem selv når han beskæftiger sig seriøst med tingene.

Iøvrig hvad han skriver i ovennævnte bog, er meget aktuelt for hvordan vi skal/bør eller kan forstå vores KRISTUSPARTICIPATION, de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Jeg er spændt på om N T Wright vil fænge hos mig, men indtil videre har han overrasket mig positivt.

Om det bliver til N T Wright studier eller læsning af et par at hans mere populære bøger aner jeg ikke endnu, men ihvertfald er han jo Paulus ekspert eller noget så lærd som kun få. Ja helt klart en af de største autoriteter indenfor Paulus forskningen, det fornemmede jeg straks jeg begyndte at læse i den bog jeg nævner ovenfor.

Forstår godt du er glad for N T Wright. Og tak fordi du har nævnt ham igen igen,, hvilket har motiveret mig til at se nærmere på ham, uden at jeg ved om det vil fænge eller passe ind der hvor jeg er nu (også et spørgsmål om intellektuel overskud, der jo igen bunder i motivation).



de bedste hilsner Hans-Kristian

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25455 - 12/05/2018 16:52 Re: Spørgsmål og svar [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Hej Hanskrist

Hanskrist, det glæder mig virkelig, at du er begyndt at læse Tom Wright. Det er den mand, der åbnede det kristne verdensbillede for mig. Jeg skal ikke kunne afgøre, om der ikke også var andre veje ind, men han sagde nogle ting, hvor jeg sagde: Ah, selvfølgelig!

Det gav og giver så meget mening! Endelig kunne jeg kalde mig for kristen. Og hvor er dét dejligt at fortælle netop dig, som har fulgt mig gennem årene og kender min historie.

Herligt, at du har fundet en af hans bøger. Jeg kunne faktisk godt tænke mig en studiegruppe. Og hvis vi en dag læser den samme bog af ham, så kan vi måske studere sammen.

Jeg har læst og kan anbefale følgende bøger af Wright:

Simply Christianity

Simply Good News

The Challenge of Jesus

Hans 18-binds værk af kommentarer til Det Nye Testamente (som han faktisk også selv har oversat!), serien For Everyone. Selv har jeg læst de første 8 bøger, der strækker sig over Evangelierne og Apostlenes Gerninger. Nu skal jeg i gang med Paulus. Hvem havde troet det for nogle år tilbage, Hanskrist?!

Nu er jeg i gang med Surprised by Hope. Og på boghylden venter Simply Jesus, How God Became King, After You Believe, Scripture and The Authority of God - og selvfølgelig resten af hans kommentarer til Det Nye Testamente.

Jeg har også en bog af John Ortberg: Who Is This Man. Den er rost af Wright ham selv. Han skriver om den:

John Ortberg has nailed one of the Big Lies of Our Time, the assertion that Christianity has been part of the problem rather than the source of the solution. Most people today don’t realize that things we now take for granted, like education and health care, were reserved for the rich elite in the ancient world until the Christians insisted on providing them for everyone within reach.

Ortberg skriver om den indflydelse, som Jesus har haft på den menneskelige historie.

Den glæder jeg mig meget til at læse. Der er jo nogle, som rejser fingeren, knejser med nakken, rynker brynene og siger "åh, korstogene!" og ser slet ikke det hele billede og det præg, som kristendommen har haft på verden i det store hele.

(Bogen skulle vist være meget ærlig, hvad angår korstogene o.a.).

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 83 af 130 < 1 2 ... 81 82 83 84 85 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk