annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 79 af 130 < 1 2 ... 77 78 79 80 81 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25318 - 30/04/2018 16:31 Re: Spørgsmål og svar [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du kunne jo også læse den tekst af Luther

Nå nej

Du vil snakke om dig selv (eller æres med folk)

Det glemte jeg lige



-0-0-0-

PS:

Jeg giver dig ret Arne, selvfølgelig skal vi ikke læse hinandens indlæg

Ja hvorfor skulle vi dog bruge tid på det

LOL

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25320 - 01/05/2018 00:01 Re: Spørgsmål og svar [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg har indtil nu læst, hvad du skriver til mig, og har førsøgt - efter bedste evne - at forstå det.

Men du svarer tydeligvis ikke på mine 5 spørgsmål - som betyder rigtig meget for mig.

Det peger for mig i retning af "tro uden gerning" - jeg kunne også blot kalde det "snak uden handling".

Jeg opgiver dialogen.

M.h. Arne trist
Top Svar Citer
#25335 - 01/05/2018 16:59 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Citat:
Jeg sidder stadigvæk og læser historien, og hæfter mig ved, at der står:

Fordi du har handlet sådan og ikke nægtet mig din eneste søn, v17 vil jeg velsigne dig og gøre dine efterkommere så talrige som himlens stjerner og som sandet ved havets bred.

Dette må være et helt nyt løfte?


Jeg opfatter det som en bekræftelse af det, Gud sagde tidligere. Og Han gentager det faktisk også senere.

Der er flere passager i 1. Mosebog:

Før:
13:16 (Talrige som jordens støv)
15:5 (Talrige som himlens stjerner)
17:4 (En mængde folkeslag)

Efter:
26:4 (Talrige som himlens stjerner, en masse lande)
28:14 (Talrige som jordens støv, brede sig mod vest og øst, nord og syd)
32:13 (Talrige som havets sand)

Citat:
Sad og læste hele din blog igår, og må sige, at det var anderledes læsning. Den kan godt anbefales til andre. Også Arne blinker


Tusind tak, skal du have. Det er pænt sagt! Jeg bliver jo helt nysgerrig: Hvordan oplever du den da?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#25340 - 01/05/2018 21:32 Re: Spørgsmål og svar [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Måske man kan læse det som en bekræftelse.

Men man kan også undre sig.

Hvis du kun havde læst historien om Abraham og Isak, hvad ville du så tænke om disse ord:

Fordi du har handlet sådan og ikke nægtet mig din eneste søn, v17 vil jeg velsigne dig og gøre dine efterkommere så talrige som himlens stjerner og som sandet ved havets bred.

Som jeg læser det er der ikke tale om en bekræftelse på noget tidligere sagt. Som sådan begrundes løftet med det Abraham lige har gjort. Altså vandret afsted med sin søn for at ofre ham til Gud.

Derfor falder disse ord... (derfor)..."vil jeg velsigne dig og gøre dine efterkommere så talrige som himlens stjerner og som sandet ved havets bred."

Er det forkert læst?

Du kommer med nogle henvisninger som jeg vil følge op på (læse).

Jeg oplever desuden at bloggen (din blog) er skrevet af et menneske med hjertet på rette sted. Derudover lader du til at have en helt anden forståelse end så mange andre. En forståelse som giver bedre mening for mig. Dermed ikke være sagt at jeg er enig med dig blinker

Måske skulle jeg lige henvise hertil:

http://www.vandrermodlyset.dk/m-a28.htm

Denne beretning har jeg meget svært ved at lægge fra mig.

Men det skal ikke forhindre os i en god samtale smiler
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25346 - 02/05/2018 11:27 Re: Spørgsmål og svar [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej ABC

Om Guds løfte til Abraham ...

Efter at være begyndt at læse og høre biblen jævnligt, er der meget, der begynder at virke naturligt for mig - også at Guds løfte til Abraham gentages.

Biblen består af mange forskellige genrer. Biblen er skrevet på en anden tid og i en anden kultur (faktisk på forskellige tider og i forskellige kulturer). Så det kræver lidt tilvænning at skulle læse den. Men det giver noget!

For mig bliver biblen faktisk bedre og bedre for hver gennemlæsning.

Nogle tror, at man kan læse i biblen som et opslagsværk bestående af information. Andre kræver, at biblen beskriver noget strengt historisk. Men det er - som så meget andet i livet - mere kompliceret end som så ...

Hvis jeg må gå tilbage til dine spørgsmål, så vælger jeg et, der ligger i naturlig forlængelse af det, jeg netop har skrevet.

Først en opsummering af dine spørgsmål:

Hvad mener Paulus, når han skriver, at døden kom ved et menneske? Var døden der ikke også før menneskets tilblivelse?

Skabte Gud mennesket?

Blev verden skabt for 6000 år siden?

Hvilken betydning havde dyreofringer?

Hvad med menneskeofringer?

Hvad vil det sige, at Jesus er et sonoffer?

Hvornår er man kristen?

Er trosbekendelsen forældet?

Hvilken betydning har dåben?


------------

Altså:
Blev verden skabt for 6000 år siden?

Når dette spørgsmål falder i forlængelse af ovenstående, så er det fordi, at det igen kommer til at handle om genrer.

Jeg skynder mig at svare NEJ på dit spørgsmål. Og så til en forklaring:

Det ærgrer mig, når nogle kristne vil fastholde, at verden blev skabt for 6000 år siden. Det skaber to store problemer:

1) At videnskaben tager fejl. Også hvor der er klar konsensus.

2) At Gud dermed har skabt en verden, der er så illusorisk, at når vi undersøger den, så resulterer det i en overbevisende løgn.

Det er da ikke holdbart efter min mening.

Biblen og naturvidenskaben kigger ganske enkelt på verden fra forskellige perspektiver. Og hvis der er en konflikt, så må vi justere, hvordan vi kigger - hvad enten det er med biblens briller eller med naturvidenskabens.

I forhold til dit spørgsmål så mener jeg helt klart, at vi må justere, hvordan vi læser biblen. Biblen er IKKE en teoribog i molekylærbiologi eller astrofysik. Heller ikke beskriver alle dens tekster noget strengt historisk. Ofte vil der snarere være tale om teologiske pointer.

Citat:
Jeg oplever desuden at bloggen (din blog) er skrevet af et menneske med hjertet på rette sted. Derudover lader du til at have en helt anden forståelse end så mange andre. En forståelse som giver bedre mening for mig.


Tusind tak. Bedre kompliment kan en kristen vel sjældent få smiler

Med hensyn til "en anden forståelse" så er jeg faktisk stærkt inspireret af N. T. Wright , som er en af de mest prominente teologer i verden - hvis ikke den mest prominente. Professor, historiker og teolog, tidligere biskop.

Men du har stadig helt ret. Det er ikke den forståelse, man møder blandt folk flest - selv ikke blandt kristne. Men man må også spørge sig selv, hvor mange kristne der egentlig læser og genlæser biblen samt undersøger dens oprindelse og historiske og kulturelle kontekst(er).

- Der er vitterligt ofte forskel på, hvordan lægmand og lærd betragter kristendommen. Et af mine mål er at videreformidle den lærdes perspektiv til lægmanden.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 79 af 130 < 1 2 ... 77 78 79 80 81 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk