annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683326
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381878
Et andet syn 1991532
Åndelig Føde 1524207
Jesu ord 1523324
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 223 gæster og 147 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 40 af 130 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24642 - 26/01/2018 16:43 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3666
Sted: Nørresundby
Arne:


Citat:
Og så kan andre "hoppe og danse" med deres dogmer, som de lyster.
For mig gerne - når blot de ikke laver ulykker med dem.

Det var i hans øjne, jeg så det - som jeg tror enhver vil kunne se: Tag ikke menneskenes dogmer alt for højtideligt


Jamen så stop dog mand, det var sgu da dig der tog teodicé-problematikken så dødsens alvorlig at du med den mente at have opdaget at vi, alle mennesker, havde misforstået kristendommen.

Jeg råbte til dig at teodicé-problematikken ikke havde en dyt at gøre med kristne menneskers trosliv og spiritualitet og at det ikke er hvad kirken møder os med.

Men jeg kunne ikke stoppe din fascination af teodicé-problematikken som du gik i seng med hver aften som din nye helt store kærlighed der forklarede dig alt om vi måske havde misforstået kristendommen.


Men den eneste der har misforstået kristendommen er sgu da dig Arne fordi du ligger teodicé-problematikken der er syltet ind i forældet dogmatik til grund for din kristendoms kritik.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24643 - 26/01/2018 17:34 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
Jeg er ikke til ikoner.

Jeg syntes, de er grimme.

Jeg tror dog, at ikoner ved beskuelse som alt andet kan igangsætte og flytte tanker ...

... dog tror jeg ikke, uanset hvor meget guld billedet er påsmurt kan levendegøres og overbringe budskab og kærlighed fra Gud, men tak for dine svar.

¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24644 - 26/01/2018 19:01 Re: Kristus-Ordet [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7199
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jo - det er jo forskelligt, hvad der giver resonans i ens sind - billeder, ord, lyd, duft, ritualer - det bestemmer man nok ikke selv blinker

Jeg har aldrig tænkt over, om byzantinske ikoner er smukke eller grimme, men om de "siger noget".
Nogle af dem gør - andre ikke - for mig - og sådan er det vel i øvrigt med al billedkunst.

Den sindsstemning, man er i, betyder nok også meget.
Første gang, jeg mærkede "resonans", var jeg i dyb, dyb fortvivlelse.

Mon ikke, jeg gætter rigtigt, hvis jeg siger, at for dig er det primært ord, der siger dig noget? smiler

P.s.: Guld er jo ikke "det uskabte lys", men kun symbolet derpå blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24645 - 26/01/2018 19:23 Re: Kristus-Ordet [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7199
Sted: Sydsjælland
Ja Hanskrist.

Du læser vist mine ord, "som Fanden læser Bibelen", for jeg har jo udtrykt min holdning til teodicé-problemet - hvad jeg er nået frem til.

Du forsøger at ignorere teodicé-problemet, og dermed gør du dig - i mine øjne - både sårbar og utroværdig.

Men hvorfor fortsætte vores dialog?
Jeg har - efter nu snart mange års forsøg - opgivet at forstå dig, og du forstår jo tydeligvis heller ikke mig.

For min skyld kan du da gerne "tage patent på" kristendommen og dømme folk inde og ude.
Det har slet ikke min interesse.

Jeg respekterer, at du har din kristendom.

Og at du har din holdning til dér, hvor jeg står, det er så din sag.
Dine ord har ikke ændret noget for mig.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24646 - 26/01/2018 19:38 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3666
Sted: Nørresundby
Den samme mand (Arne) skriver det her:


Citat:
Og så kan andre "hoppe og danse" med deres dogmer, som de lyster.
For mig gerne - når blot de ikke laver ulykker med dem.

Det var i hans øjne, jeg så det - som jeg tror enhver vil kunne se: Tag ikke menneskenes dogmer alt for højtideligt



Nu skal I holde fast, passe på I ikke falder ned af stolen folkens, for han er på samme tid glødende tilhænger af at teodicé-problematikken skal tages meget seriøst, den er så vigtig, så vigtig:

Citat:
har jo udtrykt min holdning til teodicé-problemet - hvad jeg er nået frem til.

Du forsøger at ignorere teodicé-problemet, og dermed gør du dig - i mine øjne - både sårbar og utroværdig.



Det hænger overhovedet ikke sammen hvad den mand siger, mere selvmodsigende kan man ikke være

Det er grotesk

Og umuligt længere at tage hvad manden skriver seriøst

Det stritter i øst og vest


-0-0-0-0-

Kristendommen siger ikke Arne noget

Arne siger kristendommen alt

Vi andre føler os tiltalt af kristendommen og læser gerne i Nye Testamente og lytter gerne til dygtige moderne teologer

Men Arne kan ikke engang stave sig igennem fx Paulus's breve, ja han anede ikke engang hvad Paulus skriver om

og alligevel har han så store tanker om sig selv at han mener vi alle har misforstået kristendommen og han kan skimte en mere ægte og sand kristendom, det må være Arnedom.

Jeg siger det igen, jeg tror manden er meldt ud af folkekirken, at han er på kant med kirken og de kristne omkring sig, at dette fører til en aversion imod kristendommen som så, og hævnen på alle de kristne er at han på en græsk ø har fundet den sande kristendom og alle andre kristne i hele verden (Luther Tillich Albert Schweitzer med mange millioner flere) de har ikke fattet en skid,

Ja med teodicé-problematikken Arne har opdaget at alle kristne har misforstået kristendommen

Den mand der siger vi ikke skal tage dogmer seriøs er glødende tilhænger af teodicé-problematikken
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 40 af 130 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 18:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Folketinget undskylder for at have søgt..
24/04/2024 17:29
Joe Biden har underskrevet loven om hjæ..
24/04/2024 17:18
Nyheder fra Religion.dk