annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15675726
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381321
Et andet syn 1991023
Jesu ord 1522978
Åndelig Føde 1521563
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, somo ,(1 usynlig), 194 gæster og 136 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 49 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25347 - 02/05/2018 11:56 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3660
Sted: Nørresundby
Citat:
Synd: Gud siger: Det må du ikke!
Frelse: Gud tilgiver dig.


Et alternativ:

nej synd er ikke at ville tilhøre Gud,

synd er ikke at ville være det virkelige menneske for Gud i Kristus

synd er ikke at ville modtage Åndens mange karismatiske gaver, ja synd er ikke at ville denne Guds Åndens ekstase, spontanitet og skabende kreativitet og virkelyst der er vores handlingsbasis i Gud gennem at ville tilhøre KRISTUS, Gudmennesket, det menneske der hører Gud til,,,

synd er at ramme ved siden af med sit liv, og ikke forstå at ens liv kun fungerer dersom Ånden er over os og driver os.

Synd er at leve sit liv selvberoende på vores Fornuft og ikke ville anerkende Ekstatisk Fornuft, HELLIGÅNDENS indflydelse på vores liv, ikke at ville leve med en sund og rask SPIRITUALITET.

Synd er ikke at ville være religiøs, synd er gennem fornuften at undertrykke det religiøse spirituelle der gælder for vores liv. Ja synd er at fortrænge og skubbe, Ekstatisk Fornuft, disse religiøse spirituelle forhold der gælder vores liv, over i det ubevidste, hvilket fører til dæmoni og afgudsdyrkelse, som nazismen og kommunismen fx.


Guds Kærlighed Kristus hvor vi fødes påny er svaret på alle vores problemer: "det er Guds fødsel i vores liv (inkarnationsbegivenheden Kristus som en opstandelsesbegivenhed, altså en fortløbende inkarnation der gælder os mennesker generelt og ikke bare Jesus) og det er vores (menneskets) fødsel i Gud = de nye karismatiske skabninger vi er i KRISTUS med Guds Åndens spontanitet og skabende kreative med inde over vores liv.


Ja det er faktisk det stik modsatte af hvad både Arne og Tikka tænker om kristendommen, fordi I begge tænker det ud fra en forkert antagelse, hvor I opfatter at I skal bøje jer for falske religiøse autoriteter, det være sig bibelen (Tikka) eller et forlængst uddøende dekadent autoritær præsteskab og deres dogmehjernevask (Arne). Alt dette er forlængst ophørt ihvertfald i den teologiske protestantiske akademiske teologi, for 90% vedkommende af de teologiske tænkere (selvfølgelig findes der bibelfundamentalister og JV og andre tåbelige retninger, men de er ikke i flere hundrede år blevet taget alvorligt i filosofien og i teologien som denne udvikler sig på Universitets niveau verden over).


Hvorfor Luther er så stort et navn, skyldes at han har denne her Paulinske opfattelse af TRO og TROEN (1)*, som værende den Ny Væren og og Virkelighed (der betyder Åndens Tilstedeværelse) som Jesus spiller ind i verden og som ikke dør og forgår med Jesus død, men takket være at KRISTUS og KRISTUSVIRKELIGHEDEN (nu for os alle jorden over til alle tider er en konkret realitet vi kan vælge at tage imod, ja nemlig kan vi vælge at iklæde os KRISTUS om vi vil tage herimod). Arne vil have tingene til at hænge på Jesus, men nej både Jesu mission og virke og vores iklædning Kristus er Guds Værk med os og sker altså uformidlet (den Ny Væren og Virkelighed, der betyder ÅNDENS NÆRVÆR og tilstedeværelsen i vores liv, som Jesus bringer ind i verden og som Gud giver sit JA gennem at vi alle efter JESU død (uden at have mødt JESUS i live) kan modtage hvilken virkelighed der var tale om, som Paulus her skriver:

Citat:
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. v17 Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! v18 Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus



-0-0-0-0-0-

allerede nu har jeg brugt for mange ord og tabt de fleste læsere desværre. Ja nu om dage (i disse visuelle medietider) formår folk ikke at læse en længere tekst, desværre, dertil er de visuelle medier, tv og internet, blevet for dominerende. Folk spiser slik og ikke længere en sund og nærende kost.


-0-0-0-0-0-


Hjemmeopgave for alle de næste mange uger, læs denne tekst hver eneste dag indtil den er feset ind på lystavlen og I virkelig har tilegnet jer hvad det er der står principielt og hvilken betydning det får for vores forståelse af hvad TRO og TROEN dækker over, nemlig en konkret virkelighed, og på ingen måder noget vi går rundt og tror på fordi vi har læst noget på linier i en bog eller bøger, bibelen.

(1)*:

Luther om troen:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige forestilling eller drøm, som nogen anser for tro. Når de
da ser, at deres tro ikke forbedrer deres levned og frembringer gode gerninger, skønt
de hører og selv kan tale meget om tro, så begår de den fejl at sige: troen alene forslår
ikke, man må gøre gerninger, hvis man skal blive from og salig. Det kommer af, at
de, når de hører evangeliet, farer til og danner sig ved egen hjælp en tanke i deres
hjerte, der siger: Jeg tror. Det holder de så for en ret tro. Men da det er opdigtede
mennesketanker, der ikke når hjertedybet, udretter det intet og frembringer ingen
bedring.
Nej, tro er Guds gerning i os, som forvandler os og genføder os (Johs. 1) og
dræber den gamle Adam, gør os til nye mennesker i hjerte, sind, tanker og alle kræfter
og bringer os helligånden. Ja, troen er en så levende, skabende, virksom og mægtig
ting, at det er umuligt, at den ikke bestandig skulle udrette noget godt. Den spørger
heller ikke, om der er gode gerninger at udføre, nej, før der spørges har den allerede
udført dem og er altid i virksomhed. Men et menneske, der ikke gør sådanne
gerninger, er uden tro og famler og ser sig om efter tro og gode gerninger; men han
ved hverken hvad tro eller gode gerninger er, og han våser og snakker dog med
mange ord om tro og gode gerninger.
Tro er en levende, urokkelig tiltro til Guds nåde, så sikker, at man tusinde
gange ville gå i døden for den. En sådan tillid til og erkendelse af Guds nåde gør én
glad, dristig og frimodig over for Gud og alle skabninger. Det er helligåndens gerning
ved troen. Således bliver enhver uden tvang villig til og glad for at gøre godt, tjene
enhver og udstå alle slags lidelser af kærlighed til Gud og til hans pris, der har vist
ham en sådan nåde, således at det er ligeså umuligt at skille gerning fra tro, som det er
umuligt at skille varmen og lyset fra ilden. Se dig derfor for, og vogt dig for dine egne
falske tanker og for unyttige vrøvlehoveder, der vil gøre sig kloge på og vil dømme
om troen og de gode gerninger - og er de største narre. Bed til Gud, at han vil give dig
troen; ellers bliver du nok til evig tid uden tro, om du end tænker og handler så meget du vil eller kan. LUTHER




-0-0-0-0-

jeg synes det er synd du ikke bliver læst HansKrist,

for du fortjener om nogen at blive læst,

det er simpelthen intet mindre en fremragende, outstanding, hvad og hvordan du skriver om den kristne TRO og kristendommens essens, den paulinske KRISTUSMYSTIK

vel ikke siden LUTHER og Tillich har vi haft så tydeligt og entydigt klar en forståelse og præsentation i et moderne sprog den urkristne spiritualitet og KRISTUSMYSTIK.


Fremragende Hansi,, dit liv har ikke været forgæves

Hvorfor praler du sådan HansKrist????

fordi jeg ved med sikkerhed at et par mennesker har fået deres liv ændret ved at møde mine KRISTUS vidnesbyrd og gennem mig at forstå Paulus og den urkristne spiritualitet

Jeg ved mine tekster, langsomt ganske vist, bliver tyvstjålet, og brugt af folk (for mange år siden var der en mand der fra Århus Universitet der sagde til mig, at om jeg ikke var bange for at folk blot ville hugge og tyvstjæle mine ideer når jeg så generøst spredte dem overalt på internettet, dengang tænkte jeg ikke det var et problem, men i dag, kan jeg se hvordan mine uhørte kongstanker fra 15 år siden, langsomt som ringe i vandet er blevet spredt til folk der ikke engang aner hvem jeg er).

Alt hvad jeg har sagt om mindfulness fx, hele min kritik af denne bevægelse, er blevet tyvstjålet af mindfulness bevægelsen selv. I stedet for at indrømme at de har taget fejl og tage min kritik til sig, gør de nu det i Danmark og ja verden rundt, at de langsomt inkorporerer eller implementerer min kritik gennem en reformation af mindfulness filosofien og praksissen. Fåg det er nogen gange træls at se på denne feje kujonagtige stil. Men iøvrigt sagde jeg for 15 år siden at det var nøjagtig på denne måde de ville opføre sig, at de ville få tingene til at se ud som om det havde de været klar over hele tiden. JEG BLIVER FANDEME RASENDE NÅR JEG SER DET og så dog,, der er jo trods alt noget godt i at de reformerer deres mindfulness filosofi der ikke er i overensstemmelse med fremtidens forskning indenfor neurovidenskab. Stort set alle de førende hjerneforskere i USA, er sekulære jøder, areligiøse velstillede jøder tilhørende et progressivt akademisk miljø, hvor der er blevet eksperimenteret med LSD og rejst på spirituelle rejser til østen i en sand næsegrus ukritisk beundring buddhismen. Derfor er neuroforskningen syltet ind i mindfulness buddhismen, fordi som man råber i skoven får man svar, altså ikke fordi neuroforskningen bakker op om mindfulness buddhismen, men fordi forskerne ønsker disse resultater og leder efter disse resultater.

Som Paulus siger,, hej folkens, nu kommer der en NARRETALE fra mig af, ja i skal finde jer i lidt vanvid fra mig i Gud. Og sådan skal min tekst ovenfor delvis forstås (men også kun delvis, der er masser af sandhed i hvad jeg skriver),, jeg har humor og en retorisk dramatisk intelligens som Paulus selv, eller jeg ville ihvertfald gerne at jeg havde


jeg har sagt det før, jeg er danmarks mest interessante religionsfilosofiske stemme og hvis folk finder en der taler mere interessant og relevant religionsfilosofisk da skal de udpege vedkommende for mig, da jeg hjertens gerne vil møde min overmand og møder jeg ham, bøjer jeg mig,,, men indtil videre har jeg ikke i religionsfilosofisk sammenhæng fundet min overmand

Dette ovenfor (at jeg i dagens danmark er den religionsfilosofiske mest interessante stemme) har jeg ved et par lejligheder sagt offentligt, og heldigvis, fik jeg flere positive tilkendegivelser fra et par universitets uddannede teologer,,, fåg det var fedt,,,



jeg tror det er sådan, uanset om man er landmand, mekaniker, læge eller psykolog eller noget andet, så ved et menneske med sig selv om det har fat i noget originalt og interessant med stor relevans, fordi det er revolutionerende,,, instinktivt ved jeg at jeg har fat i noget,,, og at det stinker af tværvidenskabelig originalitet,,, når vi taler moderne religionsfilosofi


som tænker er jeg et rodehoved, ustruktureret, men fyldt med dyb indsigt,, der er noget Nietzsche her over mig,, og noget Berdyaev,,, og uden tvivl vil måske en mere systematisk tænker, overgå mig og tage hele æren af mit arbejde. Altså et bedre hoved, bedre tænkende og mere systematisk, vil overgå mig og indtage det land jeg som den første opdagede, så, før andre fik øje på det

dog hvis dette menneske, bliver gjort opmærksom på mig og mine skriverier, han vil bruge mig som en inspirationskilde og han vil uden tvivl udgive en antologi over mine vigtigste og mest dristige skriverier

simon har ret HansKrist, når han siger du har knald i låget,, men du misforstår hvad han mener med det,

kun fremtiden kan besvare om det er simons måde at forstå det på (at jeg har knald i låget) eller min egen misforståelse af dette udsagn der er den rigtige forståelse

jeg har altid været klar over at fremtiden ville blive dommeren i mange af vores stridsspørgsmål gennem tiderne her på trosfrihed,,, ikke dermed sagt at fremtidens dom altid er den rigtige og mest retfærdige,, også dette beror på tilfældigheder,,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25348 - 02/05/2018 13:09 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3660
Sted: Nørresundby
som Peter Rubæk sagde (min værste modstander nogensinde, vi to bekrigede hinanden i et sandt inferno af ulovlige meget ondsindede giftgasangreb nogensinde set på religionsdebatten)


Hvis det ikke var fordi du var så hylemorsom Hans, ville jeg overhovbedet ikke kunne tåle og udholde dig,, men det kaster et formildende skær over dig og dine svinerier til skriverier


som min mor sagde, med humor vid og intelligens kommer vi langt her i livet


da vi ikke længere har Bjørn og Simon til at stoppe min selvforherligelse længere (og Arne ikke nænner at gøre det) så er det godt at jeg har internaliseret Bjørn og Simons kritik af mig gennem årene i mit eget psykiske overjegs struktur, så meget at jeg konstant hører deres røst, stemmer og kritik af mig gennem årene

den værste kritik var selvfølgelig at simon påstod jeg var uinteressant og ikke værd at være beskæftiget med (og guderne skal vide jeg har tænkt meget gennem årene om han virkelig mente dette)

-0-0-0-0-


er der nogen der gerne vil forstå hvorfor jeg er så eksalteret og bare for meget i dag,,

så skyldes det:

at der var Champions League fodbold, semifinalen, returkampen mellem Real Madrid - Bayern München igår aftes, hvor Real Madrid havde et 2 - 1 forspring fra den første kamp i München og hvorfor fx Bayern München igår aftes i Madrid skulle vinde 2 - 1 for at tvinge kampen ud i forlænget spilletid, men stillingen blev i anden halvleg 2 - 2 og vi havde en sidste time,, hvor hvis dette resultat holdt Real Madrid ville gå videre til finalen og hvor blot et enkelt mål til Tyskerne, Bayern München og det ville være dem der kom i finalen. Fåg det var en forrygende fodboldkamp der vil gå over i historien. Det endte 2 - 2 og dermed er Real Madrid i den tredje finale i træk og de to foregående år vandt de, og de står til at have chancen for at vinde Champions League for tredje år i træk.


nu kommer hvorfor jeg er i ekstrem grad eksalteret i dag,, nemlig skal Real Madrids modstander til finalen findes i aften,,, og kampen står mellem Roma og Liverpool,,, (i Rom),,, Liverpool har et forspring på 5 - 2, som de vandt den første kamp med i Liverpool på Anfield Stadion, hvor tilskuernes slagsang YOU'LL NEVER WALK ALONE i forbindelse kampens start får nakkehårene til at rejse sig på selv folk der ikke overhovedet går op i fodbold,,,

her må vi sige at "Gud er fodbold" ihvertfald kommer her den spiritualitet PAULUS er fader til, til udtryk i sin ypperste form,,


jeg er LIVERPOOL fan,, så I forstår nok hvorfor jeg er så eksalteret i dag,, jeg skal se om Liverpool's forspring på 5 - 2 fra første kamp er nok,,, Vinder Roma fx 3 - 0 i aften, er det på reglen om udebanemål, dem, Roma, der går videre,,

iøvrigt var årets sensation i Champions League,, at Barcelona i kvartfinalen havde vundet i Barcelona 4 - 1 over Roma,, hvorfor Barcelona selvsikker, nok for selvsikre, tog til Rom/Roma som var det blot en dag på kontoret der skulle overstås,, for mægtige Barcelona, med et forspring på 4 - 1 fra den første kamp var det en formssag for alle sportsjournalister verden over at de selvfølgelig gik videre, men så kom den største overraskelse måske nogensinde i Champions League's historie, nemlig at Roma vandt 3 - 0 over Barcelona i returkampen i Rom,,

spørgsmålet er om de gør det samme over Liverpool iaften,, altså vinder 3 - 0,, for så er det Roma der går videre,,,

de gjorde det mod selveste Barcelona,, kan de også gøre det mod Liverpool i aften,, vi får se,,

ihvertfald undervurderer Liverpool ikke Roma,, efter at de så hvordan det gik Barcelona,,,,

nøj hvor jeg HansKrist der næsten er lige så fodboldtosset som jeg er Kristus'tosset,, glæder mig til aftenens kamp,,,

og ja det så meget at jeg ikke er til at skyde igennem,, og bare er så eksalteret alt for meget i dag,,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25349 - 02/05/2018 14:14 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland
Citat:
Hvorfor Luther er så stort et navn, skyldes at han har denne her Paulinske opfattelse af TRO og TROEN
Her lidt om kristen tilgivelse - og om Martin Luther:
Citat:
Luther opfordrede nu direkte folk til at vaske deres hænder i de gejstliges blod. Det resulterede i det berømte bondeoprør, som Luther dog svigtede, da det blev alvor. Hvorfor? Fordi han ikke kunne finde »guddommelig tilladelse« i Skriften. I 1525 skrev han således: »Det er min mening, at det er bedre, at alle bønder dræbes, end at fyrster og øvrighedspersoner omkommer, fordi landmændene greb til sværdet uden guddommelig tilladelse.«

Arne cool
Top Svar Citer
#25350 - 02/05/2018 14:26 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3660
Sted: Nørresundby
det er sagen uvedkommende, ikke et argument for noget som helst omkring,,, såvidt hvordan TRO og TROEN skal forstås,,,


men hvis du hellere vil tale om Luther som person og hvad han har gjort sig skyldig i, dette er jo en hel anden tale,,,

selv blander jeg ikke tingene sammen,, når jeg fokuserer på hvordan TRO og TROEN skal forstås som vi finder denne hos Paulus,, så fokuserer jeg på det faglige saglige hos Luther

det er jo ikke Luthers forståelse hvordan TRO og TROEN hos Paulus der skal forstås der medfører de ugerninger og opfordringer til ugerninger som Luther har gjort sig skyldig i,,,

så er det tværtimod to'regimente læren vi skal kigge på,, som måske også har beredt vejen for anden verdenskrig,, ihvertfald ifølge Barth var der noget her at få kigget kritisk på



-0-0-0-

men Arne jeg er i så godt humør i dag,, at jeg skal lade være med at blive rasende på dig fordi du igen igen afsporer enhver interessant debat ved ikke at kunne holde fokus på hvad vi drøfter og ja koncentrere dig om det væsentlige saglige faglige indhold her,,,

så hyg du dig bare videre med at du ikke ønsker at forstå tingene, men er tilfreds med at tale i øst og vest, at du er tilfreds med at miste fokus og koncentration på hvad vi taler om,,

du er tilgivet, og held og lykke forsat med at glide af på alting

og konstant miste fokus på det principielle og substantielle i vores debat med hinanden,,

selvfølgelig scorer du en masse billige point,, men du afsporer også samtalen, debatten så den ikke længere drejer sig om hvad det er vi drøftede,,, på den måde har du ødelagt mange spændende debatter ved at afspore dem,,,

og mildest talt jeg bryder mig ikke om denne stil, hvor vi ikke bliver i sporet,, men konstant pga dine luner skifter spor, og pludselig taler om ting der er den oprindelige debat substans indhold og det principielle her, komplet irrelevant
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#25351 - 02/05/2018 15:24 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du befinder dig i tråden: Mennesket og verden.

Denne tråd er ikke udelukkende reserveret dine luthersk-paulinsk-kristne idéer.
Det er da fair nok at præsentere dine idéer og tanker, men at forlange, at det netop er dem - og kun dem - der skal være i fokus, det finder jeg absurd blinker

For mig handler tråden om vi menneskers forhold til hinanden og til verden omkring os - herunder ikke mindst forholdet mellem tro og gerning.

Derfor er ord som disse:
Citat:
Indledningsvis spurgte vi, om kristendommen i historiens forløb har været forkæmperen par excellence for urgamle dyder som ydmyghed og tolerance. Selv om gennemgangen selvsagt har været utilladeligt kortfattet, turde det være klart for de fleste, at kristendommens prætention om at være næstekærlighedens religion per se næppe kan opretholdes. Vi må nok snarere sige, hvor nødig vi end vil se det i øjnene, at historisk og statistisk set er kristendommen den mest krigeriske og mest intolerante religion, der nogen sinde har eksisteret!
fra dette link bestemt ikke uvæsentlige.

Når du så hele tiden taler om din tro - men er helt tavs om dens gerning - og jeg sammenholder det med det her ovenfor citerede - så kommer jeg i alvorlig tvivl om, hvad det egentlig er, du står for.

Arne cool
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 49 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 13:13
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Partifælle vil vælte borgmesteren i Ra..
23/04/2024 14:15
Mette Frederiksen: Landbruget må tage a..
23/04/2024 14:01
Skolegård afspærret, efter syrebomber ..
23/04/2024 13:38
PostNord kommer ud til markant færre po..
23/04/2024 13:29
Venstre vil give handicappede seksualund..
23/04/2024 13:17
Nyheder fra Religion.dk