0
registrerede
164
gæster og
329
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mennesket og verden
|
Synd: Gud siger: Det må du ikke! Frelse: Gud tilgiver dig.
Et alternativ:
nej synd er ikke at ville tilhøre Gud,
synd er ikke at ville være det virkelige menneske for Gud i Kristus
synd er ikke at ville modtage Åndens mange karismatiske gaver, ja synd er ikke at ville denne Guds Åndens ekstase, spontanitet og skabende kreativitet og virkelyst der er vores handlingsbasis i Gud gennem at ville tilhøre KRISTUS, Gudmennesket, det menneske der hører Gud til,,,
synd er at ramme ved siden af med sit liv, og ikke forstå at ens liv kun fungerer dersom Ånden er over os og driver os.
Synd er at leve sit liv selvberoende på vores Fornuft og ikke ville anerkende Ekstatisk Fornuft, HELLIGÅNDENS indflydelse på vores liv, ikke at ville leve med en sund og rask SPIRITUALITET.
Synd er ikke at ville være religiøs, synd er gennem fornuften at undertrykke det religiøse spirituelle der gælder for vores liv. Ja synd er at fortrænge og skubbe, Ekstatisk Fornuft, disse religiøse spirituelle forhold der gælder vores liv, over i det ubevidste, hvilket fører til dæmoni og afgudsdyrkelse, som nazismen og kommunismen fx.
Guds Kærlighed Kristus hvor vi fødes påny er svaret på alle vores problemer: "det er Guds fødsel i vores liv (inkarnationsbegivenheden Kristus som en opstandelsesbegivenhed, altså en fortløbende inkarnation der gælder os mennesker generelt og ikke bare Jesus) og det er vores (menneskets) fødsel i Gud = de nye karismatiske skabninger vi er i KRISTUS med Guds Åndens spontanitet og skabende kreative med inde over vores liv.
Ja det er faktisk det stik modsatte af hvad både Arne og Tikka tænker om kristendommen, fordi I begge tænker det ud fra en forkert antagelse, hvor I opfatter at I skal bøje jer for falske religiøse autoriteter, det være sig bibelen (Tikka) eller et forlængst uddøende dekadent autoritær præsteskab og deres dogmehjernevask (Arne). Alt dette er forlængst ophørt ihvertfald i den teologiske protestantiske akademiske teologi, for 90% vedkommende af de teologiske tænkere (selvfølgelig findes der bibelfundamentalister og JV og andre tåbelige retninger, men de er ikke i flere hundrede år blevet taget alvorligt i filosofien og i teologien som denne udvikler sig på Universitets niveau verden over).
Hvorfor Luther er så stort et navn, skyldes at han har denne her Paulinske opfattelse af TRO og TROEN (1)*, som værende den Ny Væren og og Virkelighed (der betyder Åndens Tilstedeværelse) som Jesus spiller ind i verden og som ikke dør og forgår med Jesus død, men takket være at KRISTUS og KRISTUSVIRKELIGHEDEN (nu for os alle jorden over til alle tider er en konkret realitet vi kan vælge at tage imod, ja nemlig kan vi vælge at iklæde os KRISTUS om vi vil tage herimod). Arne vil have tingene til at hænge på Jesus, men nej både Jesu mission og virke og vores iklædning Kristus er Guds Værk med os og sker altså uformidlet (den Ny Væren og Virkelighed, der betyder ÅNDENS NÆRVÆR og tilstedeværelsen i vores liv, som Jesus bringer ind i verden og som Gud giver sit JA gennem at vi alle efter JESU død (uden at have mødt JESUS i live) kan modtage hvilken virkelighed der var tale om, som Paulus her skriver:
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. v17 Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! v18 Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus
-0-0-0-0-0-
allerede nu har jeg brugt for mange ord og tabt de fleste læsere desværre. Ja nu om dage (i disse visuelle medietider) formår folk ikke at læse en længere tekst, desværre, dertil er de visuelle medier, tv og internet, blevet for dominerende. Folk spiser slik og ikke længere en sund og nærende kost.
-0-0-0-0-0-
Hjemmeopgave for alle de næste mange uger, læs denne tekst hver eneste dag indtil den er feset ind på lystavlen og I virkelig har tilegnet jer hvad det er der står principielt og hvilken betydning det får for vores forståelse af hvad TRO og TROEN dækker over, nemlig en konkret virkelighed, og på ingen måder noget vi går rundt og tror på fordi vi har læst noget på linier i en bog eller bøger, bibelen.
(1)*:
Luther om troen:
Tro er ikke den menneskelige forestilling eller drøm, som nogen anser for tro. Når de da ser, at deres tro ikke forbedrer deres levned og frembringer gode gerninger, skønt de hører og selv kan tale meget om tro, så begår de den fejl at sige: troen alene forslår ikke, man må gøre gerninger, hvis man skal blive from og salig. Det kommer af, at de, når de hører evangeliet, farer til og danner sig ved egen hjælp en tanke i deres hjerte, der siger: Jeg tror. Det holder de så for en ret tro. Men da det er opdigtede mennesketanker, der ikke når hjertedybet, udretter det intet og frembringer ingen bedring. Nej, tro er Guds gerning i os, som forvandler os og genføder os (Johs. 1) og dræber den gamle Adam, gør os til nye mennesker i hjerte, sind, tanker og alle kræfter og bringer os helligånden. Ja, troen er en så levende, skabende, virksom og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke bestandig skulle udrette noget godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at udføre, nej, før der spørges har den allerede udført dem og er altid i virksomhed. Men et menneske, der ikke gør sådanne gerninger, er uden tro og famler og ser sig om efter tro og gode gerninger; men han ved hverken hvad tro eller gode gerninger er, og han våser og snakker dog med mange ord om tro og gode gerninger. Tro er en levende, urokkelig tiltro til Guds nåde, så sikker, at man tusinde gange ville gå i døden for den. En sådan tillid til og erkendelse af Guds nåde gør én glad, dristig og frimodig over for Gud og alle skabninger. Det er helligåndens gerning ved troen. Således bliver enhver uden tvang villig til og glad for at gøre godt, tjene enhver og udstå alle slags lidelser af kærlighed til Gud og til hans pris, der har vist ham en sådan nåde, således at det er ligeså umuligt at skille gerning fra tro, som det er umuligt at skille varmen og lyset fra ilden. Se dig derfor for, og vogt dig for dine egne falske tanker og for unyttige vrøvlehoveder, der vil gøre sig kloge på og vil dømme om troen og de gode gerninger - og er de største narre. Bed til Gud, at han vil give dig troen; ellers bliver du nok til evig tid uden tro, om du end tænker og handler så meget du vil eller kan. LUTHER
-0-0-0-0-
jeg synes det er synd du ikke bliver læst HansKrist,
for du fortjener om nogen at blive læst,
det er simpelthen intet mindre en fremragende, outstanding, hvad og hvordan du skriver om den kristne TRO og kristendommens essens, den paulinske KRISTUSMYSTIK
vel ikke siden LUTHER og Tillich har vi haft så tydeligt og entydigt klar en forståelse og præsentation i et moderne sprog den urkristne spiritualitet og KRISTUSMYSTIK.
Fremragende Hansi,, dit liv har ikke været forgæves
Hvorfor praler du sådan HansKrist????
fordi jeg ved med sikkerhed at et par mennesker har fået deres liv ændret ved at møde mine KRISTUS vidnesbyrd og gennem mig at forstå Paulus og den urkristne spiritualitet
Jeg ved mine tekster, langsomt ganske vist, bliver tyvstjålet, og brugt af folk (for mange år siden var der en mand der fra Århus Universitet der sagde til mig, at om jeg ikke var bange for at folk blot ville hugge og tyvstjæle mine ideer når jeg så generøst spredte dem overalt på internettet, dengang tænkte jeg ikke det var et problem, men i dag, kan jeg se hvordan mine uhørte kongstanker fra 15 år siden, langsomt som ringe i vandet er blevet spredt til folk der ikke engang aner hvem jeg er).
Alt hvad jeg har sagt om mindfulness fx, hele min kritik af denne bevægelse, er blevet tyvstjålet af mindfulness bevægelsen selv. I stedet for at indrømme at de har taget fejl og tage min kritik til sig, gør de nu det i Danmark og ja verden rundt, at de langsomt inkorporerer eller implementerer min kritik gennem en reformation af mindfulness filosofien og praksissen. Fåg det er nogen gange træls at se på denne feje kujonagtige stil. Men iøvrigt sagde jeg for 15 år siden at det var nøjagtig på denne måde de ville opføre sig, at de ville få tingene til at se ud som om det havde de været klar over hele tiden. JEG BLIVER FANDEME RASENDE NÅR JEG SER DET og så dog,, der er jo trods alt noget godt i at de reformerer deres mindfulness filosofi der ikke er i overensstemmelse med fremtidens forskning indenfor neurovidenskab. Stort set alle de førende hjerneforskere i USA, er sekulære jøder, areligiøse velstillede jøder tilhørende et progressivt akademisk miljø, hvor der er blevet eksperimenteret med LSD og rejst på spirituelle rejser til østen i en sand næsegrus ukritisk beundring buddhismen. Derfor er neuroforskningen syltet ind i mindfulness buddhismen, fordi som man råber i skoven får man svar, altså ikke fordi neuroforskningen bakker op om mindfulness buddhismen, men fordi forskerne ønsker disse resultater og leder efter disse resultater.
Som Paulus siger,, hej folkens, nu kommer der en NARRETALE fra mig af, ja i skal finde jer i lidt vanvid fra mig i Gud. Og sådan skal min tekst ovenfor delvis forstås (men også kun delvis, der er masser af sandhed i hvad jeg skriver),, jeg har humor og en retorisk dramatisk intelligens som Paulus selv, eller jeg ville ihvertfald gerne at jeg havde
jeg har sagt det før, jeg er danmarks mest interessante religionsfilosofiske stemme og hvis folk finder en der taler mere interessant og relevant religionsfilosofisk da skal de udpege vedkommende for mig, da jeg hjertens gerne vil møde min overmand og møder jeg ham, bøjer jeg mig,,, men indtil videre har jeg ikke i religionsfilosofisk sammenhæng fundet min overmand
Dette ovenfor (at jeg i dagens danmark er den religionsfilosofiske mest interessante stemme) har jeg ved et par lejligheder sagt offentligt, og heldigvis, fik jeg flere positive tilkendegivelser fra et par universitets uddannede teologer,,, fåg det var fedt,,,
jeg tror det er sådan, uanset om man er landmand, mekaniker, læge eller psykolog eller noget andet, så ved et menneske med sig selv om det har fat i noget originalt og interessant med stor relevans, fordi det er revolutionerende,,, instinktivt ved jeg at jeg har fat i noget,,, og at det stinker af tværvidenskabelig originalitet,,, når vi taler moderne religionsfilosofi
som tænker er jeg et rodehoved, ustruktureret, men fyldt med dyb indsigt,, der er noget Nietzsche her over mig,, og noget Berdyaev,,, og uden tvivl vil måske en mere systematisk tænker, overgå mig og tage hele æren af mit arbejde. Altså et bedre hoved, bedre tænkende og mere systematisk, vil overgå mig og indtage det land jeg som den første opdagede, så, før andre fik øje på det
dog hvis dette menneske, bliver gjort opmærksom på mig og mine skriverier, han vil bruge mig som en inspirationskilde og han vil uden tvivl udgive en antologi over mine vigtigste og mest dristige skriverier
simon har ret HansKrist, når han siger du har knald i låget,, men du misforstår hvad han mener med det,
kun fremtiden kan besvare om det er simons måde at forstå det på (at jeg har knald i låget) eller min egen misforståelse af dette udsagn der er den rigtige forståelse
jeg har altid været klar over at fremtiden ville blive dommeren i mange af vores stridsspørgsmål gennem tiderne her på trosfrihed,,, ikke dermed sagt at fremtidens dom altid er den rigtige og mest retfærdige,, også dette beror på tilfældigheder,,,
|
|
|
|